11674
Sök

Genomrostad plåt (Behöver hjälp)!

2 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Hej!

Började att slipa bilen för några dagar sen och under lacken så fick jag syn på en massa rost (Helt genomrostat). Länk till bild nedanför

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192373/192373-9c4d8f5542e03b95f690630a911cc29b.jpg

Jag vill alltså fixa till bilen men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av något liknande så tänkte jag kolla om det finns någon här med erfarenhet av liknande rostskador, så om någon vänlig själ har lust att ge mig tips på hur jag ska gå tillväga så skulle jag vara väldigt tacksam!

Alla tips uppskattas! Tack på förhand!
Senast redigerat av Kampkatt (15 april 2013)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
15 april 2013
Ta bort kofångaren, skär bort allt som är rostskadat och svetsa sen dit en ny plåt, billigast och enklast.
Börja lappa det där är bara hopplöst.
Anledningen till att jag tycker du ska ta bort kofångaren är att det är garanterat lika mycket rost om inte mer bakom den.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 april 2013
Tänk på att rost ofta är hundra resor värre än vad det först ser ut att vara som du redan fått en liten försmak av, det blir snabbt ett stort projekt du drar på dig om det skall göras i ordning. Det är en BMW femma (E34 Touring) på bilden tycker jag mig se?

Som Pierre_r redan nämnt så ta väck kofångaren bak, kontrollera runt tanklock, trösklar, balkar och bilens golv med mera innan du börjar. Ser bakskärmarna ut som på bild finns risken att rosten bitit sig fast ännu värre där den inte syns vid en snabb titt men där du inte vill att besiktningen hittar något. Och har du bestämt dig för att laga bilen är det väl viktigare att du tar de områden som påverkar bilens funktion innan du tar den rost som endast är ett skönhetsfel?

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
15 april 2013
Hade dom bara målat över rostskada?

En grej jag funderat på när jag sett övermålade rost skador är ju att rosten bara lär fortsätta spriddas eller hur fungerar det?

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
15 april 2013
Rosten fortsätter under färgen.
Likadant när man tattarlagar ett rosthål och bara svetsar fast en plåt ovanför hålet. Den gamla rostiga plåten försvinner inte bara för att man inte ser den som vissa verkar tro..

2 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Pierre_r skrev:
Ta bort kofångaren, skär bort allt som är rostskadat och svetsa sen dit en ny plåt, billigast och enklast.
Börja lappa det där är bara hopplöst.
Anledningen till att jag tycker du ska ta bort kofångaren är att det är garanterat lika mycket rost om inte mer bakom den.

Får ta och göra det så fort det blivit ljust ute!

Rquired skrev:
Och har du bestämt dig för att laga bilen är det väl viktigare att du tar de områden som påverkar bilens funktion innan du tar den rost som endast är ett skönhetsfel?

Jo precis, får ta och titta på om det har rostat på dom bärande delarna så fort som möjligt!

Tack för tipsen!

Sök