6860
Sök

Bilförsäljare Hedin Bil i Göteborg

2 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Min första post i forumet. Tänkte fråga här då det kanske är flera som jobbar inom bilförsäljningsbranschen?

För nästan två år sedan gick jag runt med mitt CV till ett antal bilhandlare här i Göteborg. Var då bl a på Hedin bil. De är ju ruskigt stora eftersom de har så många märken utöver Mercedes.

I alla fall. När jag kom till BMW i Mölndal så fick jag faktiskt följa med en av cheferna in på hans rum. Han tog sig t o m tid att läsa igenom mitt CV under tre minuter. Lite oväntat.
Han sa att de tyvärr inte har någon öppning just nu, men att han skulle spara mitt CV om det dyker upp något i framtiden.
Sen sa han att jag förmodligen inte skulle ha svårt att få jobb på Hedin Bil. Han sa att de har dålig personalpolitik och dåliga avtal för säljarna. Jag började tänka att han försökte trasha en konkurrent. Han hade tydligen själv jobbat för Hedin liksom en annan chef som också jobbar på BMW nu.

Blev lite fundersam så jag började googla om Hedin bil och fick fram lite information som inte var särskilt fördelaktig för dem:

https://www.flashback.org/t883751

Nu är väl inte Flashback den mest pålitliga källan, men på flera andra forum har jag läst där folk tycker att attityden varit konstig hos bilförsäljarna och servicemekanikerna.

Samtidigt var detta väldigt intressant:

http://www.handelsklubben.se/www/live/m … treeid=256

Det är ju ett i grunden seriöst företag!? Hur kan de vara så stora om de inte var det?

Är det värt att söka jobb där eller ska jag hålla mig ifrån det här företaget?

Skulle uppskatta om någon som känner till branschen kunde svara om Hedin och om jobb som bilförsäljare.

När jag gick runt med mitt CV fick jag plötslig motivation att bara göra det. Tyvärr gjorde jag det under semester i juli månad och då var knappt några chefer inne. Sen kom andra saker upp som gjorde att jag inte följde upp det hela.

Nu har jag tänkt gå runt igen med mitt CV.
Senast redigerat av NiagaraFalls (17 april 2013)

Forummoderator
18 558 Inlägg
17 april 2013
Var bor du? Ålder? Man/kvinna?

Jag har jobbat på flera firmor som Säljare men slutade med detta ca 2007. Var även 2010 på Hedin bil i Uddevalla och sökte jobb "mest för skojs skull" Det var då frågan om att sälja Mercedes och Chrysler. Pga min erfarenhet och övertalningsförmåga fick jag jobbet men tackade i slutänden nej...

Orsaken var att det inte kändes som det var någon fart i hallen och lite glest med bilar (då). Som handlare har man en grundlön på cirka 10-12 tkr per månad. På detta tillkommer sedan provision per såld bil och även på tillbehör. Du bör sälja 14-18 bilar per månad på en stor firma för att hålla chefen på gott humör. Gör man inte det är det kört. Alternativt kan du sälja begagnade bilar som jag mest gjorde och då är trycket inte så hårt. Man får även finna sig i att gå ut och borsta av dessa och starta & pilla lite. Eller lämna en Rekvisition till verkstaden om bilen är trasig/obes.

En mindre handlare så är livet lite lättare om du hamnar hos rätt person. Överlag så får man liksom mig en helt ny bil cirka var 3:e månad. Detta är en uppstripead "Demobil" som kunderna ska får provköra. Den ska hållas tvattad och städad. Bränsle betalas av firman. Större handlare följer lagen och du för skatta för detta. Mindre handlare som kanske bara har begagnat så har du gratis bil & gratis bränsle. Detta är en praxis inom branschen.

Man kan även ha egen firma. Det har jag förvisso fortfarande men nu för tiden händer det inte så mycket... Fördelen är att allt du tjänar hamnar i egen ficka (Staten tar 30% på vinsten) men det blir ofta långa dagar och det är svårt att få in bilar. Dessa köper du från större firmor som inte vill sälja gamla burkar för 5-30 tkr.

Orsaken till att jag frågar var du bor är att i Göteborgsområdet har jag kontakter och kan hjälpa dig att komma igång om du vill driva eget. Det är inte lätt att få köpa bilar av handlare... De är noga med till vilka de säljer. Även om du vill vara säljare så finns det hopp. Om jag anser att du passar för detta :-)

Frågor på detta?

2 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Var bor du? Ålder? Man/kvinna?

Jag har jobbat på flera firmor som Säljare men slutade med detta ca 2007. Var även 2010 på Hedin bil i Uddevalla och sökte jobb "mest för skojs skull" Det var då frågan om att sälja Mercedes och Chrysler. Pga min erfarenhet och övertalningsförmåga fick jag jobbet men tackade i slutänden nej...

Orsaken var att det inte kändes som det var någon fart i hallen och lite glest med bilar (då). Som handlare har man en grundlön på cirka 10-12 tkr per månad. På detta tillkommer sedan provision per såld bil och även på tillbehör. Du bör sälja 14-18 bilar per månad på en stor firma för att hålla chefen på gott humör. Gör man inte det är det kört. Alternativt kan du sälja begagnade bilar som jag mest gjorde och då är trycket inte så hårt. Man får även finna sig i att gå ut och borsta av dessa och starta & pilla lite. Eller lämna en Rekvisition till verkstaden om bilen är trasig/obes.

En mindre handlare så är livet lite lättare om du hamnar hos rätt person. Överlag så får man liksom mig en helt ny bil cirka var 3:e månad. Detta är en uppstripead "Demobil" som kunderna ska får provköra. Den ska hållas tvattad och städad. Bränsle betalas av firman. Större handlare följer lagen och du för skatta för detta. Mindre handlare som kanske bara har begagnat så har du gratis bil & gratis bränsle. Detta är en praxis inom branschen.

Man kan även ha egen firma. Det har jag förvisso fortfarande men nu för tiden händer det inte så mycket... Fördelen är att allt du tjänar hamnar i egen ficka (Staten tar 30% på vinsten) men det blir ofta långa dagar och det är svårt att få in bilar. Dessa köper du från större firmor som inte vill sälja gamla burkar för 5-30 tkr.

Orsaken till att jag frågar var du bor är att i Göteborgsområdet har jag kontakter och kan hjälpa dig att komma igång om du vill driva eget. Det är inte lätt att få köpa bilar av handlare... De är noga med till vilka de säljer. Även om du vill vara säljare så finns det hopp. Om jag anser att du passar för detta :-)

Frågor på detta?

Tack så mycket för svar!

Jag är man, 38 år och bor i Sannegården.
Pengar för att starta eget har jag inte för tillfället utan jag är intresserad av att jobba som bilförsäljare.

Jag tror att jag har det som krävs då jag tror mig kunna läsa av människor och anpassa mig efter det. Har lite, några månaders, säljerfarenhet från varuhus i England där jag sålde hemelektronikvaror. Jobbar för tillfället inom ett serviceyrke.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.
Vill du veta mer så kan du skicka PM.

Tack på förhand!

Sök