3202
Sök

BredbandsLambda Optimala värde

665 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#1
Läste på ganska mycket runt och behöver bara att folk ska bekräfta det

Har Bredbands Lambda Bosch 4.9
Gäller 98 oktan

Optimal värde på tomgång - 14,5-14,7 Afr
Vad Full pådrag ska den ligga någonstans mellan - 11,3 - 13 Afr
Senast redigerat av sexy_d (18 april 2013)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

5 917 Inlägg
18 april 2013
#2
Gå efter lambda-värde istället för AFR.

Lambdavärdet = AFR delat med 14,7
T.ex 13/14,7 = Lambda 0,88

Lambda 1 på låg last för att få godkända avgasvärden på besiktningen och en god bränsleekonomi.

Kan tipsa om att läsa runt lite angående mappning mot lambdavärde.
T.ex http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11761
Finns mycket att hitta på internet att läsa.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
#3
sexy_d skrev:
Läste på ganska mycket runt och behöver bara att folk ska bekräfta det

Har Bredbands Lambda Bosch 4.9
Gäller 98 oktan

Optimal värde på tomgång - 14,5-14,7 Afr
Vad Full pådrag ska den ligga någonstans mellan - 11,3 - 13 Afr

Du verkar ha koll på det. 14.7 bara för bilbråkningens skull och sedan kring 12+- för optimal prestanda.

EDIT: Kör med den skala du är mest bekant med. Jag hade kört AFR.
Senast redigerat av PHrnfeldt (18 april 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

665 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Gå efter lambda-värde istället för AFR.

Lambdavärdet = AFR delat med 14,7
T.ex 13/14,7 = Lambda 0,88

Lambda 1 på låg last för att få godkända avgasvärden på besiktningen och en god bränsleekonomi.

Kan tipsa om att läsa runt lite angående mappning mot lambdavärde.
T.ex http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11761
Finns mycket att hitta på internet att läsa.

Att gå efter lambda eller afr spelar väl inte stor roll, min mätare visar just för afr. Om jag ska gå på lambda måste jag alltid sitta o räkna i huvud.
Inget fel på det du säger heller smile
Chip har ordnat fekzen så nu får jag bara justera bränsle så att få rätt (någorlunda rätt värde)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

665 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#5
PHrnfeldt skrev:
sexy_d skrev:
Läste på ganska mycket runt och behöver bara att folk ska bekräfta det

Har Bredbands Lambda Bosch 4.9
Gäller 98 oktan

Optimal värde på tomgång - 14,5-14,7 Afr
Vad Full pådrag ska den ligga någonstans mellan - 11,3 - 13 Afr

Du verkar ha koll på det. 14.7 bara för bilbråkningens skull och sedan kring 12+- för optimal prestanda.

EDIT: Kör med den skala du är mest bekant med. Jag hade kört AFR.

Hade 14,5 afr med mina org spridare och alla värde va godkända. Tror att 12,3 låg den vid fullast (inte 100%)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
#6
sexy_d skrev:
PHrnfeldt skrev:
sexy_d skrev:
Läste på ganska mycket runt och behöver bara att folk ska bekräfta det

Har Bredbands Lambda Bosch 4.9
Gäller 98 oktan

Optimal värde på tomgång - 14,5-14,7 Afr
Vad Full pådrag ska den ligga någonstans mellan - 11,3 - 13 Afr

Du verkar ha koll på det. 14.7 bara för bilbråkningens skull och sedan kring 12+- för optimal prestanda.

EDIT: Kör med den skala du är mest bekant med. Jag hade kört AFR.

Hade 14,5 afr med mina org spridare och alla värde va godkända. Tror att 12,3 låg den vid fullast (inte 100%)

Jo, men kring 14.7. Huvudsaken är att det inte skenar iväg med en full enhet åt något håll i bilprovningssammanhang.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

665 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#7
Det återstår att justera bränsle rätt då . Hur det gick kommer jag att skriva i projekt tråd. Tack för hjälpen

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

5 917 Inlägg
18 april 2013
#8
sexy_d skrev:
simlar skrev:
Gå efter lambda-värde istället för AFR.

Lambdavärdet = AFR delat med 14,7
T.ex 13/14,7 = Lambda 0,88

Lambda 1 på låg last för att få godkända avgasvärden på besiktningen och en god bränsleekonomi.

Kan tipsa om att läsa runt lite angående mappning mot lambdavärde.
T.ex http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11761
Finns mycket att hitta på internet att läsa.

Att gå efter lambda eller afr spelar väl inte stor roll, min mätare visar just för afr. Om jag ska gå på lambda måste jag alltid sitta o räkna i huvud.
Inget fel på det du säger heller smile
Chip har ordnat fekzen så nu får jag bara justera bränsle så att få rätt (någorlunda rätt värde)

Nja spelar egentligen inte så stor roll om man nu vet att AFR 14,7 = Lambda 1 oavsett bränsle då AFR-mätarna bara multiplicerar lambda-värdet med 14,7. Det betyder då att om man kör på E85 så är fortfarande lambda 1 vid AFR 14,7 enligt mätaren fastän E85 egentligen har ett AFR runt 10 vid lambda 1.


665 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#9
Jag kommer köra med 98 oktan och kommer att jaga 14.7 på tomgång/lugnt körning , och 12.6-12 för fullt ös ( 12.6 kommer jag att sträva efter iaf)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

342 Inlägg
18 april 2013
#10
Ingen kommer kunna säga, "12,0 AFR ska du ha vid full belastning och de varvtalet", det är individuellt för varje motor.

Du får helt enkelt börja med bra basvärden och sedan finslipa efter knack och EGT (exhaust gas temperature).
Spikar det får du successivt arbeta dig mot ett lägre AFR och backa tändvinkeln.

Får du för hög avgastemp får du tunna ut på bränslet (högre afr) och öka på förtändningen.


Sök