Detaljprojekt för gröna "Lady Fantasy"

Detaljslutjobbet för min bil jag hållt på me i 1,5år. Bilen är klar i stort me besiktning och rullar o dyl. Men nu är de dags för den där slutfinishen för gö den lite bättre. Som solfilm, dekaler, vinge mm mm.
  • 31 Följare
  • 12 919 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 april 2016
Cilla_VolvoBrud
1 maj 2013 · 302 Inlägg

Så va ha hänt...
Jo jag ha löst baslåde problemet. Baslådan slutade spela. Va felet va vet jag ej. Men efter att dragit fram ca25cm sladd och tagit bort en adapter bakom stereon som tog upp massa utrymme o lagt den fram så funkade baslådan.
Kan ha vart att de blev för trångt pó för möe sladdar där bakom så den slog av.
Sen så låter jag nu oljan rinna av över natten för att få nytt oljefilter o ny dyr helsyntet olja=) Så nu ska Ladyn må fint hoppas jag.

dock gå de sakta då jag e nyopererad och hoppar på kryckor. Så allt tar 10ggr så lång tid o möe bökigare kan jag lova. så en frustrerad kvinna ha jag vart idag wink

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
it_mutt Avstängd
1 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Cilla_VolvoBrud skrev:
Så va ha hänt...
Jo jag ha löst baslåde problemet. Baslådan slutade spela. Va felet va vet jag ej. Men efter att dragit fram ca25cm sladd och tagit bort en adapter bakom stereon som tog upp massa utrymme o lagt den fram så funkade baslådan.
Kan ha vart att de blev för trångt pó för möe sladdar där bakom så den slog av.
Sen så låter jag nu oljan rinna av över natten för att få nytt oljefilter o ny dyr helsyntet olja=) Så nu ska Ladyn må fint hoppas jag.

dock gå de sakta då jag e nyopererad och hoppar på kryckor. Så allt tar 10ggr så lång tid o möe bökigare kan jag lova. så en frustrerad kvinna ha jag vart idag wink

Vet hur det är...skala kablar med kryckor är HELT hopplöst wink tongue

Det går framåt, det är huvudsaken iaf smile

Krya på sig o hoppa lugnt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
940-grabb
8 juli 2013 ·

ska följas vännen

Cilla_VolvoBrud
10 augusti 2013 · 302 Inlägg

Sorry för min inaktivitet här. Ha haft fullt upp me nytt jobb o ny plats att bo på.
Ha dock int hänt så mkt som jag velat då lackfirmorna haft semester.

Men detta har hänt sen sist iaf, små steg framåt.

Bromsljushittat och monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-26021f7f2e5519251f1cf2eef0b4c26e.jpg

Vingen monterad. Gick rätt bra efter lite hjälp då man aldrig monterat en vinge innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-eea4936e9db9b48471f0cdbefe351a45.jpg

Ögonlocken och listen under borta då jag int blev nöjd me dom jag hade på innan. Ha köpt nya  ögonlock som ska in på lack och fylla igen hålen på listen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-6c2ab13d3ffbf254d955c51eb5519b10.jpg

Dock sket de sig då lackfirman hade sem-stängt. Men hoppas kunna fixa de i aug nu.
Sen har framrutebården kommit på plats och även solfilm runtom ha monterats. Doc ha jag fuskat me bakrutan o lämnat in den hos en firma. Och för 500kr så fatta jag int vf man bråkar me bakrutan när den kostar så lite pengar o man blir bara arg på at fixa den.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
14 september 2013 · 302 Inlägg

Lte men sakta händer de grejer.

Då e framdekalen på plats. Nu borde man veta vem Green Lady är. Då jag även bruka ha massa grönt på mig när jag ställer ut bilen wink hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-9cf1cd4a0ef97f231935591f414ca2ac.jpg


Solfilm nu helt runt om. Bakrutan ha jag lejt bort till en firma. Och fan fattar int vf jag krånglat massa ggr för få dit den o alltid misslyckats. När de kostade bara 500kr och gör de hos folk som kan. Trodde lätt dom velat ha 1500kr lr så. Så hädanefter vet jag vart jag ska lämna in min bil om fler behöver solfilmas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-7755a5a5462b05f153660c70931f0c62.jpg

Idag ha jag även letat bakaxelmissljud och kom fram till att ingen kugge gått sönder som jag trott, inget drivaxellager ha gått. Men nått i den vänstra delen av axeln ha gått sönder och där missljudet kommer ifrån.
Så blir leta bättre beg axel nu. Blir o leta förstärkt i första hand om de int e för dyrt vill säga.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
28 december 2013 · 302 Inlägg

Så nu ha Green Lady fått sig ett garage och ska omfixas lite under tiden.
Så i vinter ska delar lackas o göras om, dold antenn ska ditsättas.

Ja nu blev den lite tandlös lr kjollös kanske.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-dca904afb6bfcc4cfb085d0d88a0957d.jpg

Min kjol ha vart lite provisoriskt ditsat o ha undrat vf den är sne. Ha trott kjolen ha vart längre på ena sidan. Men denna bild efter borttagning för ommontering se jag va som är fel. Tror dom som satte dit kjolen åt mig hade liiiite bråttom. Kan Du se felet? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-d456328b8040efb753265986213599e7.jpg

Så steg ett blir:
* ÖGONLOCK ska slipas till mer lika då de skiljer lite som jag stör mig på.
* På LIST under strålkastaren ska hålet fyllas igen.
* FRONTKJOL: ja antingen ändra om kofångaren och kjolen. Eller så blir de göra avlånga hål där kofångardämparna sitter för få in kjolen 6-8mm för bättre passning och inte se hacket som är gjort för... ja fråga mig int, e tillverkarfel.
Sen ska allt detta lackas, plus lite andra detaljer som ska matcha bilen.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Braweheart braweheartsfoto.se
29 december 2013 · 494 Inlägg

Härligt att de händer något nu.. Ser ut att vara rymligt de garaget..

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"
Cilla_VolvoBrud
7 januari 2014 · 302 Inlägg

Braweheart skrev:
Härligt att de händer något nu.. Ser ut att vara rymligt de garaget..

Jo da sakta men säkert händer de grejer. Japp finns lite utrymme o tur de me mig som gäst =p

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
7 januari 2014 · 302 Inlägg

Så ännu ett par dgr i garaget e avklarat. dock inga bilder men hoppas de funkar ändå wink

Tanken va ju att få hålen i bilen som håller kofångardämparen 6mm ovala inåt.
Ja lättare sagt än gjort. Efter 2h slippande o fräsande så hade jag kommit dessa 5-6mm på ena dämparen som va enbart planerat. Visar sig inte räcka så blir ytterligare nåra timmar för 4mm till.
Nästa problem nu måste andra sidan höjas. Ja bara slipa upp4-5mm uppåt på andra sidan....

Ja Ni som byggt bilar vet att de ALDRIG blir som planerat.....
Strålkastarna e felinställda o får montera om dom lite, får även göra de jag hoppats slippa. Ta isär balk o kjol från varann. Som tur va de inget lim bakom utan den satt bara i 2 skruv, dock fick jag montera o förstöra nätet fram så blir ommontering av de också... SUUUUCK. Tagit x antal kvällar i garaget mer än jag tänkt... Men men hoppas de blir bra i slutändan.

Mellan varven görs lite kul arbete som att sätta igen lyktlisternas hål. Och ja de gick rätt bra o tog endast en kväll me blandat arbete som inräknat.

Nu kommer nytt hinder o utmaning. Ska montera fast sidorna av kjolen i originalets sidomonteringar, behöver då lite distanser för få den på plats. Kan bli klurigt men kan nog funka. Dock så går dom fästerna lite uppåt vi borttagning av kjol o när allt ska sitta så tajt de kan så kan de ge problem vid ev borttagning i framtiden. TIPS? Japp de emottages.

Så blir köpa nya skruvar o bultar för framdämparna, och plastdistanser för sidomonteringen och ideér ska kommas på för  hur jag ska fästa sidorna för kunna montera bort kjolen.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
21 oktober 2014 · 302 Inlägg

Ja de va ett tag sedan jag skrev nått. Och det beror på det ha stått rätt still och haft annat för mig.
Så detta året ha inte bestått av nåra utställningar mest fokuserat på annat.

Snart vinter och fixa de som gått snett och förbereda den för utställningar och ev ljudbygge.


Nu ha jag dock ett problem.
Tändkabeln längst ut mot nosen av bilen lossnar titt som tätt så får rätta till den var 2-3 dag. Ska dock byta kablar o stift i vinter då jag haft dom 2-3 år nu, även olja o filter ska bytas. Dock läcker den ur ventilkåpan så ha fått fylla på i sommar men finns tillräckligt nu iaf.

Dock e de så att igår när jag skulle göra min 40mils resa till en kurs så kom jag 15 mil o gjorde stopp o tyckte den röck sådär som den gör ibland då kabeln lossnat o passade på öppna huven...
OOOOOJJJJ inget fel på kabeln men GLÖÖÖÖÖDRÖD turbo. Har bilen på fortf o låter den kylas lite. Står still 3-4min och ser den minskar i utspridning. Kommer sedan till en mack för dom tror de kan va olja(men den va som sagt fullt) och då e den svart o fin som den ska va....
Och hade inte kört hårt. lr ens över 120km/h.
Körde sedan vidare o såg till att inte pressa turbon o vid slutstation så va den svart o fin fortf.

Va kan problemet va?

Senast redigerat av Cilla_VolvoBrud (21 oktober 2014)

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
21 oktober 2014 · 302 Inlägg

Om man ska byta stift o kablar, behöver man tänka på att motorn e trimmad lr kan man köpa som vanligt till bilen?

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
5 november 2014 · 302 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=Ff0nbMV … e=youtu.be

Är en liten film på hur min framvagn låter. Va kan va fel?
Bytte till sportsänkningsats me fjädrar o dämpare för 2år sedan.
Kan de va att man måste byta den gummigrejen högst upp som blitt sliten?

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
8 juli 2015 · 302 Inlägg

Så lite uppdatering.
#Framvagnsproblemet va att lagret där uppe va rätt rostigt o sönder.
Så bytt de så de blev bra o fint. O ny hjulinställning har gjort.
#Hade även troligt turbo-ras. Men visade sig att de va bara lite nya packningar som behövdes o in på mappning för få rätt blandning av luft/bränsle.
#Även fått dit frontkjolen med nytt nät o allt. Va "bara" o slippa o trixa på fordonet så jag slapp fixa me kjolen o lacka om den. Så nu syns inte urfräsningen som den gjort innan o stter bättre intill bilen nu. Dimljusen får vänta nått år till.
#Nya ögonlock e inköpta o omlackade som passar bättre.
# Nytt lila ljus i baksättet är isatt då den bakre hade brunnit pga den börjat gått sönder o blivit glapp  kablar. så nu ha jag två ljuspunkter bak.
Funderar även på sätta dit lila ljus i/intill baslådan i bakutrymmet för få ett helhetstema.
#Bilen har även fått ny service me tändkablar, olja o filter mm.



Nu till de tråkiga som hände mig för nåra dgr sedan.
Hade haft stöldförsök på vingen så fick plocka upp en trasig vinge som lossnat ute på E4an.
O ja den va tyvär inte hel, men me lite lättare första hjälpen med spackling/glasfiber o lim o ny lack så är den som ny igen.
Men tråkigt o behöva lägga ut massa pengar o tid på att andra ska försöka sno saker av en. Hade behövt lägga den tiden o pengarna på annat.

Bromsljuset fick sig en törn. en som tur va låg den ute på vägrnen o knde visa mig vart jag skulle leta efter vingen som flygit ner i diket ett par meter o skule aldrig sett den ifrån bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-81c6c137c5e4aa6f30cbb4a48fc2e208.jpg

Ännu mer skrapmärken
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-1c58a697bed446c38bb41e53a38488a0.jpg

Blev lite tomt sad((
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-f3c3c2a98fd32989c83e2d1a63f8fee8.jpg

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
1 oktober 2015 · 302 Inlägg

Lite snabbuppdatering.

*Bilen ska in på tillfräschning av lacken i vinter då jag råkade anlita en klåpare som som skulle bättrapå lacken åt mig. Så ska bara hitta pengarna då de kommer kosta 25,000kr . För nu vill jag gå till en som kan sin sak o vet Dom e kända o bra i stan.
*Ögonlocken e även godkända o ha på under bes.  Dom ändrade inte ljusbilden ngt. Frågade extra noga. Så känns skönt om man blir stoppad av polisen o kan säga att dom e OK.

*Huvvajern gick av så den ha byts ut oxå. Va rätt lätt fixat faktis, när man välfick tag i vajer.


*Avgassystemet har tagits in o sticker inte ut längre utan går jäms med kjolen. Ser redigt fint ut. Dock gjorde jag int de själv. Utan killen gjorde de till mig. Tur man har en snäll pojkvän som ställer upp på en =P
*Förkortat den extremt långa vakumslangen jag haft. Vet ej vf jag dragit den runt halva huven o fjorton varv till.  =p Vet int om effekten blev bättre eller sämre, men nu e den kortare o e lika dold för de.

Så de va en snabbuppdetering.
Ska se om jag kan va lite effektivare denna vinter me bilder o inlägg.

För igår så ställdes Green Lady undan på vinterförvaring o omvårdnad.
Har lite småsaker som ska fixas denna vinter OXÅ. Man blir aldrig nöjd o klar me bilar. en evighetshobby de där.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Cilla_VolvoBrud
5 april 2016 · 302 Inlägg

Så lite uppdatering igen.
Ha inte gjort nått på Green Lady. Ha inte haft nån ork lr lust. Men nu då jäklar så finns energi.

*Komma int bli nån lackförbättring. Lägger dom pengarna på motorn då den måste gå mer rent.

*Vingen håller jag på och fixar. Ha fått sprickan o större delen hjälpfixad. Men nu ska jag fixa till de sista på den innan den ska lackas om.

*Sen så ha jag slitit loss ögonlocken, och skruvat bort framlysena. Då ögonlocken ha tappat färg pga skakningar o misspassning. Så ska detta nu tillfixas.

*Även kikat lite på va jag ska shoppa i för få bilen rätt trimmad så den går rätt. För nu får den fel bränsleluftblandning och när man gasar på, så känns de som man typ får soppatorsk. Inte bra! sad


Jo sen så ska detta hinnas med till den innan den 29april, ska nämnligen ställa ut bilen =P haha  Så nu ha man eld i röven haha.

Volvo 940 "Green Lady" (1995)
Fallan Illustratör
5 april 2016 · 826 Inlägg

Gärdet? Tyckte jag hörde nått om en utställning på vårmässan. Kan man ju slå ett närmare öga på åket isf. smile
Är det nått kvar att göra innan förutom nämnda punkter? (som om det inte räckte liksom)

Tänker...
dsrolf
11 juni 2017 · 803 Inlägg

De här har jag missat att följa, kul och se vad som händer efter renoveringen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang