2581
Sök

Förgasare till Insprut

91 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Hej hade en tråd om vad som jag skulle konvertera Förgasare eller Insprut och det blev Insprut så nu till min fråga.
Hur svårt är det att Göra om en förgasare 242 -80 till Insprut. Motorn som jag ska sätta i är en b230 med 16v och turbo. Vad behöver jag göra med elen vet att jag måste dra en bränsle ledning och pump men vad mer? Vad ska jag köra med för sprut? Kanske ett billigt men bra eftermarknads sprut? Var köper jag isånafall det?
IFall det redan finns en Tråd som svara på ALLA mina frågor så Länka den isånafall:)

M.v.H

5 917 Inlägg
22 april 2013
Enklast vore att ta en hela bränslesystemet från en 240 med insprutning original.

Men du behöver:
Bränslepump
Bränslerör
Bränsleslang
Slangklammer
Returledning

Sen så klart ett insug med BTR och fuelrail m.m. Enklast är ju ett komplett F-insug med BTR, fuelrail, spridare, spjäll, ja allt som ska sitta på det.

Billigt och bra, ja då är det väl egentligen bara MegaSquirt och VEMS man har att välja mellan. Konvertera till original LH2.2/2.4 anser jag inte är värt besväret, men du gör ju som du vill. Finns även några få som har monterat SAAB-sprut, verkar vara ett bra sprut för lite pengar men inte det lättaste att hitta hur det ska kopplas.

Sen behövs ju alla givare och så. Jag vet inte vilka givare som behövs för VEMS men för MS behöver du:
Volvo 850TPS (Bosch 0 280 122 001)

Vattentempgivare (Bosch nummer: 0 280 130 026). Du behöver även adapter för den, eftersom du har en -80a så antar jag att det är 398-topp på den och där finns det inget uttag för vattentempgivare med M12x1,5-gänga.

Lufttempgivare (Bosch nummer: 0 280 130 039)

Du behöver även fixa rpm-trigger. Där finns några alternativ:
B230F-svänghjul och VR-givare
Fördelare med Hall-sensor
Triggerhjul och VR-givare (36-1 eller 2-tands är de vanligaste triggerhjulen)

91 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Tackar fär informationen ska fortsätta och leta lite smile

Sök