Kinkiga på besiktning

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2013 · 14 007 Inlägg

spennleif skrev:
Självklart, så tänker jag byta hjullager, man blir ju dum i huvet av att åka & höra de där jävla ljudet. Men det handlar om ekonomi & framtidsplaner för tillfället. Men mest nyfiken på styrservon nu pga så in i helvete mycket olika svar. Det verkar nästan som att det är olika från station till station.
För att rent tekniskt sätt, så är det ingen trafikfara att köra utan servo?

Trafikfara? Ja, en bil med trasig styrservo blir ju mer tungstyrd än en bil som inte har servo alls.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lilla_c
4 maj 2013 · 235 Inlägg

Nä vad fan..... då skulle inte bilar utan servo få rulla på vägarna smile
Fast SKA det vara servo och den inte finns så vettefan....

Vi har en station här i Göteborg som verkar släppa igenom ALLT....
Åkte in med min och jag hade på känn att en av mina dörrar skulle få bassning då den inte alltid stängde sig riktigt.
Dom kollade inte ens "mellanhacket" på dörrarna!
Det dom högg mej på var något bleka baklampor och blått ljussken i dioderna fram, fast dom ville inte träffa mej förrän nästa år ändå :-)

Så kör du utan servo.... kanske får du t.om snygga armar efter ett tag lol

Allt går
Utom går utom små barn och tennsoldater
spennleif Drive, like there's no tomorrow'
4 maj 2013 · 47 Inlägg

Haha håller med dig om det där med att äldre inte bilar borde få rulla isf. Men jag har några som har fått nedslag på det också, men jag vettefan. Om man ska åka till götet då kanske? wink hehe

Volkswagen Passat 3C R-line "Miss Daily" (2009)
Lilla_c
4 maj 2013 · 235 Inlägg

Japp gör det.... Tagene är skitbra i det fallet :-)

Allt går
Utom går utom små barn och tennsoldater
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2013 · 14 007 Inlägg

spennleif skrev:
Haha håller med dig om det där med att äldre inte bilar borde få rulla isf. Men jag har några som har fått nedslag på det också, men jag vettefan. Om man ska åka till götet då kanske? wink hehe

Jamen äldre bilar utan servo ÄR INTE lika tungstyrda som bilar som har TRASIG servo!!!!!!!! Jag har kört både personbilar och lastbilar utan servo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Glesmark
4 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Vissa styrväxlar e beroende av servotryck för att inte glappa, hur just din fungerar vet jag inte.

Seth
4 maj 2013 · 3 354 Inlägg

spennleif skrev:
Självklart, så tänker jag byta hjullager, man blir ju dum i huvet av att åka & höra de där jävla ljudet. Men det handlar om ekonomi & framtidsplaner för tillfället.

skippar man hjullagerbyte pga ekonomin så kan man ju skippa att kasta pengarna i besiktningsjön o vänta tills man kan fixa lagret.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
spennleif Drive, like there's no tomorrow'
4 maj 2013 · 47 Inlägg

Seth skrev:

spennleif skrev:
Självklart, så tänker jag byta hjullager, man blir ju dum i huvet av att åka & höra de där jävla ljudet. Men det handlar om ekonomi & framtidsplaner för tillfället.

skippar man hjullagerbyte pga ekonomin så kan man ju skippa att kasta pengarna i besiktningsjön o vänta tills man kan fixa lagret.

Det är lite så det är tänkt för tillfället, känns onödigt att punga upp 320 spänn på att någon ska berätta vad jag har för fel.

Volkswagen Passat 3C R-line "Miss Daily" (2009)
jippoblade
12 juni 2014 · 3 Inlägg

Hej där!

Ledsen för bump av gammal post, och mitt första inlägg här wink

Jag tänkte kolla, jag har en förmodad liten spricka i grenröret på min 2009 V70...
Ingenting körfarligt när jag servade bilen sist, men ligger på över 10-15k att fixa då grenröret sitter ihop med turbon och motorn måste lyftas ur!
Borde ha samma avgasvärden, men vad tror ni att det kan ge för utslag på besiktning?

Tack så mycket på förhand,
Jonathan

BOLIN_
12 juni 2014 · 2 763 Inlägg

jippoblade skrev:
Hej där!

Ledsen för bump av gammal post, och mitt första inlägg här wink

Jag tänkte kolla, jag har en förmodad liten spricka i grenröret på min 2009 V70...
Ingenting körfarligt när jag servade bilen sist, men ligger på över 10-15k att fixa då grenröret sitter ihop med turbon och motorn måste lyftas ur!
Borde ha samma avgasvärden, men vad tror ni att det kan ge för utslag på besiktning?

Tack så mycket på förhand,
Jonathan

Ja, om det är spricka i grenröret och avgaser tar sig ur/luft tar sig in så kommer det bli avgassystem läckage ej utsläpp 2.

Volvo - For Life
jippoblade
12 juni 2014 · 3 Inlägg

BOLIN_ skrev:

jippoblade skrev:
Hej där!

Ledsen för bump av gammal post, och mitt första inlägg här wink

Jag tänkte kolla, jag har en förmodad liten spricka i grenröret på min 2009 V70...
Ingenting körfarligt när jag servade bilen sist, men ligger på över 10-15k att fixa då grenröret sitter ihop med turbon och motorn måste lyftas ur!
Borde ha samma avgasvärden, men vad tror ni att det kan ge för utslag på besiktning?

Tack så mycket på förhand,
Jonathan

Ja, om det är spricka i grenröret och avgaser tar sig ur/luft tar sig in så kommer det bli avgassystem läckage ej utsläpp 2.

En 2:a alltså? hmm
Och det betyder att jag har 1 månad på mig att fixa innan ombes.?

andreas1
12 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Hackar servon är det ombes
Läcker den olja ombes
Tar du remmen brukar dom gå igenom men ska ej göra det.
Bes en 740 i 6 år med avtagen rem samt att nya ägaren bes den 3 år så.
Hjullager huger dom på fort , tom innan det låter .
Kan bara råda dig att byta lager.
Om det skär o du hamnar på fel vägbana kan din framtida ekonomi troligen kvitta

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
BOLIN_
12 juni 2014 · 2 763 Inlägg

jippoblade skrev:

BOLIN_ skrev:

jippoblade skrev:
Hej där!

Ledsen för bump av gammal post, och mitt första inlägg här wink

Jag tänkte kolla, jag har en förmodad liten spricka i grenröret på min 2009 V70...
Ingenting körfarligt när jag servade bilen sist, men ligger på över 10-15k att fixa då grenröret sitter ihop med turbon och motorn måste lyftas ur!
Borde ha samma avgasvärden, men vad tror ni att det kan ge för utslag på besiktning?

Tack så mycket på förhand,
Jonathan

Ja, om det är spricka i grenröret och avgaser tar sig ur/luft tar sig in så kommer det bli avgassystem läckage ej utsläpp 2.

En 2:a alltså? hmm
Och det betyder att jag har 1 månad på mig att fixa innan ombes.?

Ja en tvåa. Märks det inte på ljudet så kan det ändå bli höga avgasvärden och då blir det nedslag på det istället vilket det också blir 2 på. Ja, du har en månad på dig innan körförbud.

Volvo - For Life
Peter_5565
13 juni 2014 · 326 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Ja, du har en månad på dig innan körförbud.

I praktiken är det lika med körförbud direkt eftersom man bara får köra bilen så mycket som behövs för att laga den innan felet är fixat. Den lilla detaljen verkar dom flesta ignorera trots att det står i klartext på protokollets baksida.
Blir man stoppad och felet är kvar så kan man åka på böter om man inte lyckas övertyga snuten om att man är på väg till verkstad eller att köpa reservdelar eller liknande. Och detta gäller alltså direkt efter besiktningen, inte efter en månad.

Senast redigerat av Peter_5565 (13 juni 2014)

BOLIN_
13 juni 2014 · 2 763 Inlägg

Peter_5565 skrev:

BOLIN_ skrev:
Ja, du har en månad på dig innan körförbud.

I praktiken är det lika med körförbud direkt eftersom man bara får köra bilen så mycket som behövs för att laga den innan felet är fixat. Den lilla detaljen verkar dom flesta ignorera trots att det står i klartext på protokollets baksida.
Blir man stoppad och felet är kvar så kan man åka på böter om man inte lyckas övertyga snuten om att man är på väg till verkstad eller att köpa reservdelar eller liknande. Och detta gäller alltså direkt efter besiktningen, inte efter en månad.

Jag vet mycket väl vad som menas då jag är besiktningstekniker på Besikta Bilprovning.

Volvo - For Life
dawwe ...has left the building...
13 juni 2014 · 4 474 Inlägg

Bolin: Besiktigade "Indianen" idag. Vid avgaskontrollen så kollade teknikern värdena på tomgång endast (alla värden var "OK", CO=0,HC=10,Lambda 1.01). Jag frågade "Ska du inte kolla vid 2500 varv? Behövs inte när det ser så här bra ut". Skall tilläggas att jag kollade så klart värdena på tomgång under mätningen, o de var/är mycket riktigt "OK". Har man skippat kontrollen vid 2500 varv? Bilen är tillverkad 1998!

Edit: Tidigare kollade "de" alltid lambdavärdet vid 2500 varv, samt även CO-halten...

Senast redigerat av dawwe (13 juni 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
BOLIN_
13 juni 2014 · 2 763 Inlägg

dawwe skrev:
Bolin: Besiktigade "Indianen" idag. Vid avgaskontrollen så kollade teknikern värdena på tomgång endast (alla värden var "OK", CO=0,HC=10,Lambda 1.01). Jag frågade "Ska du inte kolla vid 2500 varv? Behövs inte när det ser så här bra ut". Skall tilläggas att jag kollade så klart värdena på tomgång under mätningen, o de var/är mycket riktigt "OK". Har man skippat kontrollen vid 2500 varv? Bilen är tillverkad 1998!

Edit: Tidigare kollade "de" alltid lambdavärdet vid 2500 varv, samt även CO-halten...

CO-halt och lambdavärde ska alltid kollas på förhöjd tomång, dvs 2500 varv.

Volvo - For Life
dawwe ...has left the building...
13 juni 2014 · 4 474 Inlägg

Ok, som jag trodde. Dåligt, men skit-samma bilen gick igenom o har hittills aldrig haft problem med avgasvärdena så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang