2628
Sök

Stulen o sönderkörd

4 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
Tjena.
En av våra bilar stals igår. Han som tog den körde tydligen runt i någon timma och lämnade den sedan sönderkörd. Sidan är bucklad och repad, backspegel borta, fram- och bakspoiler är trasiga, punktering på ett däck mm. Man ser även att han sladdar och bränt däck ganska rejält innan han lämnade den, vilket innebär att motorn måste varvats ordentligt.

Tittade på bilen idag och de synliga skadorna går säkert att reparera för lägre än vad bilen är värd. Det som oroar mig något är hur buskörningen kan ha påverkar motorn och andra delar på bilen. Hur kan man gardera sig mot försäkringsbolaget så att man inte står med en skuren motor eller något liknande efter 2 månader?? Funderar även på värdeminskningen när bilen är delvis omlackad, kan man få kompensation för detta av försäkringsbolaget?

Fri fart för ett fritt folk!
14 551 Inlägg
30 april 2013
är bilen så dålig att den inte skulle tåla lite hårdare körning?

när dom gör en kalkyl över skadorna så kollar dom om motorn går som den ska går den bra så byter dom olja+filter sen gör dom inget mer.

inget man bör oroa sig för heller kör som jag snott mina bilar varje dag och dom håller år ut och år in smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 455 Inlägg
30 april 2013
Growe skrev:

när dom gör en kalkyl över skadorna så kollar dom om motorn går som den ska går den bra så byter dom olja+filter sen gör dom inget mer.

inget man bör oroa sig för heller kör som jag snott mina bilar varje dag och dom håller år ut och år in smile

hmm INGEN motor mår bra av att tokvarva kall,, biltjyvar bryr sig inte om sånt,,

12 086 Inlägg
30 april 2013
Jag skulle vilja ställa mig i Growes led, vi vet iofs inte hur bilen körts men pratar vi kallstarter så är det en (1) vi pratar om, sen en massa svinande på det. Jag tror knappast motorn skulle gå ner sig pga det.

Om det blir tvist ang ev nyansskillnader i lacken så kommer försäkringsbolaget med största sannolikhet ta in en oberoende värderingsman som avgör om skillnaden är acceptabel.

253 Inlägg
30 april 2013
Först och främst! Vad är det för bil det handlar om?

2 174 Inlägg
30 april 2013
1. Vad är det för bil?
2. Man kan begära få total skaderapport från auktoriserad firma som går igenom bilen om något hänt med drivlina tex.
3. Stå på dig, kan vart jävla äcklig knarkare lixom inte så fräscht, bara säga till FB bilen ska bli samma skick som innan kan ni inte garantera det lös ut mig från bilen.

Är bilen värd 25 tusen löser dom in den lätt, 100 tusen? Då blir den lagad.

Gjorde du en användare på garaget endast för skriva detta inlägg? Finns enklare sätt och få mer rätt svar men men..

4 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
hangman skrev:
1. Vad är det för bil?
2. Man kan begära få total skaderapport från auktoriserad firma som går igenom bilen om något hänt med drivlina tex.
3. Stå på dig, kan vart jävla äcklig knarkare lixom inte så fräscht, bara säga till FB bilen ska bli samma skick som innan kan ni inte garantera det lös ut mig från bilen.

Är bilen värd 25 tusen löser dom in den lätt, 100 tusen? Då blir den lagad.

Gjorde du en användare på garaget endast för skriva detta inlägg? Finns enklare sätt och få mer rätt svar men men..

Japp, det gjorde jag. Men nån gång ska vara den första...

Det en Toyota Corolla Verso med några år på nacken. Värdet ligger runt 100 tkr så den blir nog lagad. Det var en äcklig knarkare som tog den. Kändes sjukt ofräscht att plocka ur bilen på verkstaden.

Det är inte bara motorn jag funderar på, nämnde bara det som ett exempel i första inlägget. Vill egentligen bara ha exempel på sånt som jag skall kontrollera att verkstaden har kontrollerat ordentligt för att jag inte skall få tillbaka en bil som är värd mindre än sen var innan den blev stulen.

450 Inlägg
1 maj 2013
Growe skrev:

vad är de för jäkla svar "håller den inte för lite hårdare körning".jag skulle vilja se ditt ansiktsuttryck efter någon svinat ner din bil och då ska ditt svar vara "lugnt den håller" de vet väl för fan alla här inne att den som snor bilen skiter i motorns välbefinnande, och givetvis går de att köra "ner" en motor på en kallstart eller åtminstone snabba på slitaget !

sen till ts ska du ha kompensation för att bilen blir delvis omlackad, hur många tror du inte ställer sig i kö efter dig och vill ha det då också?

detta är sanningen att äga bil, ibland finns de fattiga idioter som ger sig på / tar just din bil !
Senast redigerat av Henrik-N (1 maj 2013)

214 Inlägg
1 maj 2013
Motorn klarar sig. Finns övervarvningsskydd och sånt, och den blir varm fort och när den är varm så kan man behandla den hur man vill och den håller. Men däremot växellådan och slutväxel är det ju en annan femma med. växlar man som ett svin med skrap och bara slår i växlarna och spinner så dödar man ju växellådan ganska fort och likaså slutväxeln. Jag skulle kräva att få det bytt. Iaf få slutväxeln bytt och ny olja i växellådan.

4 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
cyberk2 skrev:
Motorn klarar sig. Finns övervarvningsskydd och sånt, och den blir varm fort och när den är varm så kan man behandla den hur man vill och den håller. Men däremot växellådan och slutväxel är det ju en annan femma med. växlar man som ett svin med skrap och bara slår i växlarna och spinner så dödar man ju växellådan ganska fort och likaså slutväxeln. Jag skulle kräva att få det bytt. Iaf få slutväxeln bytt och ny olja i växellådan.

Tack för svaret. Precis sånt behöver jag, dvs sånt som jag ska be verkstaden att ta med i offerten!

886 Inlägg
1 maj 2013
Kopplingen kan man väl också räkna med har blivit misshandlad, eventuellt hjulupphängning osv också. Kan vara värt att kolla efter sprickor och sneda stötdämpare, hjulinställningar, fälgar m.m. om tjyven kört på olämpigt sätt på olämpliga ställen.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

12 086 Inlägg
1 maj 2013
Det finns inget försäkringsbolag i värden som kommer bekosta byte av felfria drivlinor och hjulupphängningar bara för att någon kört hårt med grejorna. Om du tjatar hål i huvudet på dom så kommer dom som jag skrev tidigare be en verkstad bedöma om sakerna tagit skada.

Att man kan misshandla sönder en växellåda kan jag köpa, men hur ofta lyckas man köra sönder en slutväxel?!

Jag förstår din känsla och jag har full medkänsla, men jag försöker ge ett realistiskt svar.

214 Inlägg
1 maj 2013
Krävs ju inte så lång sträcka med ett spinnande hjul för att slutväxeln ska ge upp. Den tar ju definitivt skada av misshandel, men det kanske inte visar sig förräns några tusen mil senare. Men skulle den gå sönder så skjuter man väl bara hål i växellådan och det låter illa. Risken att nått drivhjul låser sig är väl minimal.
Jag skulle iaf sälja bilen efteråt, oavsett om det är fel på den eller inte. Men det är väl bara den psykologiska biten som spökar.

Evildan
1 maj 2013
cyberk2 skrev:

Så en varm bilmotor klarar exempelvis fullt varvtal i förslagsvis 50minuter utan att ta skada på något vis?

Nog för att Toyota bygger nästintill skottsäkra motorer men även två bensindrivna maskiner 3ZZ-FE I4 eller 1ZZ-FE I4 tar stryk om dom misshandlas trots att dom är varmkörda och har övervarvingsskydd som dessutom ingriper på lägre varvtal när motorn är kall.

TS: Lycka till med försäkringbolaget, hoppas det kommer gå bra.
Hur gammal är Verson?
Försäkringbolaget kommer antagligen att fundera på hur en äcklig pundare lyckades med att forcera Startspärren? dom brukar inte vara de mest skärpta individerna likssssm.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
Handledare
1 481 Inlägg
1 maj 2013
Germax skrev:
Det finns inget försäkringsbolag i värden som kommer bekosta byte av felfria drivlinor och hjulupphängningar bara för att någon kört hårt med grejorna. Om du tjatar hål i huvudet på dom så kommer dom som jag skrev tidigare be en verkstad bedöma om sakerna tagit skada.

Att man kan misshandla sönder en växellåda kan jag köpa, men hur ofta lyckas man köra sönder en slutväxel?!

Jag förstår din känsla och jag har full medkänsla, men jag försöker ge ett realistiskt svar.

Inga problem. Dumpa kopplingen med backen i på en framhjulsdriven bil så ska du få se vad som händer.....

12 086 Inlägg
1 maj 2013
saab_sonett skrev:
Germax skrev:

Inga problem. Dumpa kopplingen med backen i på en framhjulsdriven bil så ska du få se vad som händer.....

Hur ofta dumpar man kopplingar med backen i?

1 071 Inlägg
1 maj 2013
Germax skrev:
saab_sonett skrev:
Germax skrev:

En gång för då rasar det. Råkade prova på morsans saab en gång i tiden när man va ung och dum:rolleyes:

Onödigt inlägg^^

Handledare
1 481 Inlägg
2 maj 2013
Germax skrev:
saab_sonett skrev:
Germax skrev:

Nu var det ju en påtänd knarkare som stulit bilen, då kan man väl befara vad som helst.

4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
En novis fråga, men är slutväxeln en del av växellådan? Dvs att byter man hela växellådan så behöver man inte byta slutväxeln?

Sök