Jag skulle rekommendera att du letar reda på en motor från valfri 50cc vespa (elr om du nu vill kalla det moppe eller scooter/skoter som sörlänningar brukar), då har du drivning klart det är i princip bara att skruva fast ramen på motor, fixa dit en liten bränsetank på någon enstaka liter, koppla på en gasvajer och en bromsvajer (eller bromscylinder och bromsslang ifall det är med skivbroms, men skulle rekommendera trumbroms då det är enklare att koppla in) och sedan fixa dit två framdäck och köra.
Fördelar jämfört med elmotor:Lång räckvidd
Går relativt enkelt att ta ut runt 7hk med köpetrim
Lätt att få tag i
Lätt att få hjälp på t.ex moppenet då det är en vanlig 50cc 2-taktare (elr 4-takt om du skaffar en sådan, finns även där mycket hjälp men inte lika mycket som till 2-t).
Lägre vikt
Går att ha riktigt kul med om man trimmar motorn lite
Nackdelar:Går på bensin och bensin är dyrt

Med elmotor så måste du ju tänka på att utöver själva motorn så behöver du även batterier, och de enklaste att komma över som ger en räckvidd på några få timmar är bilbatterier, och ett 55Ah bilbatteri väger ca 15kg och då den klenaste motorn går på 36V behövs 3st så det blir hela 45kg för endast batterierna.
Och du måste även fixa en bakaxel som du monterar drev och däck på för att kunna koppla på motorn. Och 800W/0,8kW /1,088hk) är inte mycket att hänga i granen.
(En elmotor på 800W drar 66,67A om jag inte tänker fel (egentligen mer då det inte är 100% effektivitet), dvs på 1h så har motorn dragit 66,67A. 3st 55Ah batterier = 165Ah, om man tömmer batteriet helt räcker dem i 2,48h/just under 2h 30min, men inte rekommenderat att dra ur bilbatterier under 50% så då har vi endast 82,5Ah på 3st = 1,24h drifttid vid fullt effektuttag.
Jag tror jag räknat rätt där, om inte får någon rätta mig för jag är något mör i skallen efter att ha varit fyllechaffis hela kvällen)
Driva 80-90kg är det totalvikt på hela "lådbilen" med förare eller är det endast vikten på föraren/lasten?
Vilket material ska du bygga i?
Eftersom du skriver lådbil tänker jag på trä. Men mm du har tillgång till en svets skulle jag rekommendera dig att bygga en "crosskart" (inte riktigt crosskart, men typ en höjd gokart med lite offroadigare däck, XC-kart om man så vill

).
Skottkärrehjul och åkgräsklipparhjul brukar vara klassiker vid hemmabyggda crosskartar.
(Jag stör mig på att du skrivit "nyburgare" är du en ny hamburgare eller

, Nybörjare stavas det. Annars så tycker jag det är ett bra upplägg och välskrivet inlägg du gjort)