3083
Sök

Lådbil med elektrisk motor / gräsklipparmotor (Nyburgare)

2 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Tja, jag är relativt färsk inom motorer och dylikt och har en fråga angående att bygga en lådbil med motor.

Att bygga själva lådbilen är inget problem, men att få till motorn är där jag blir lite osäker på hur jag ska göra.

Så mina frågor är:

Om jag skulle sätta i en motor, hur gör jag det enklast? en elektrisk eller kanske ta någon från en gräsklippare och hur gör jag med hjulen? det kanske inte går att säga på rak arm men något som kan peka mig i rätt riktning vore suveränt.

Vilka verktyg behövs?
Vad för hjul bör jag använda? gamla barnvagnshjul är ju en klassiker men hur ska jag göra om den ska kunna drivas av en elmotor

Jag har en budget på ungefär 2000 kr (För motorn + extra saker)

Krav:
Kunna gasa (spelar ingen roll hur)
Kunna driva i alla fall 80-90 kg

Lite vad jag kikat på
http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A5dbil

Tack på förhand!

Mvh
TT420

5 870 Inlägg
1 maj 2013
Jag skulle rekommendera att du letar reda på en motor från valfri 50cc vespa (elr om du nu vill kalla det moppe eller scooter/skoter som sörlänningar brukar), då har du drivning klart det är i princip bara att skruva fast ramen på motor, fixa dit en liten bränsetank på någon enstaka liter, koppla på en gasvajer och en bromsvajer (eller bromscylinder och bromsslang ifall det är med skivbroms, men skulle rekommendera trumbroms då det är enklare att koppla in) och sedan fixa dit två framdäck och köra.

Fördelar jämfört med elmotor:
Lång räckvidd
Går relativt enkelt att ta ut runt 7hk med köpetrim
Lätt att få tag i
Lätt att få hjälp på t.ex moppenet då det är en vanlig 50cc 2-taktare (elr 4-takt om du skaffar en sådan, finns även där mycket hjälp men inte lika mycket som till 2-t).
Lägre vikt
Går att ha riktigt kul med om man trimmar motorn lite smile

Nackdelar:
Går på bensin och bensin är dyrt sad

Med elmotor så måste du ju tänka på att utöver själva motorn så behöver du även batterier, och de enklaste att komma över som ger en räckvidd på några få timmar är bilbatterier, och ett 55Ah bilbatteri väger ca 15kg och då den klenaste motorn går på 36V behövs 3st så det blir hela 45kg för endast batterierna.
Och du måste även fixa en bakaxel som du monterar drev och däck på för att kunna koppla på motorn. Och 800W/0,8kW /1,088hk) är inte mycket att hänga i granen.
(En elmotor på 800W drar 66,67A om jag inte tänker fel (egentligen mer då det inte är 100% effektivitet), dvs på 1h så har motorn dragit 66,67A. 3st 55Ah batterier = 165Ah, om man tömmer batteriet helt räcker dem i 2,48h/just under 2h 30min, men inte rekommenderat att dra ur bilbatterier under 50% så då har vi endast 82,5Ah på 3st = 1,24h drifttid vid fullt effektuttag.
Jag tror jag räknat rätt där, om inte får någon rätta mig för jag är något mör i skallen efter att ha varit fyllechaffis hela kvällen)

Driva 80-90kg är det totalvikt på hela "lådbilen" med förare eller är det endast vikten på föraren/lasten?

Vilket material ska du bygga i?
Eftersom du skriver lådbil tänker jag på trä. Men mm du har tillgång till en svets skulle jag rekommendera dig att bygga en "crosskart" (inte riktigt crosskart, men typ en höjd gokart med lite offroadigare däck, XC-kart om man så vill tongue).

Skottkärrehjul och åkgräsklipparhjul brukar vara klassiker vid hemmabyggda crosskartar.

(Jag stör mig på att du skrivit "nyburgare" är du en ny hamburgare eller wink, Nybörjare stavas det. Annars så tycker jag det är ett bra upplägg och välskrivet inlägg du gjort)

2 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Hej igen, tack för ditt svar såhär dags på dygnet.

Nyburgare är ett skämt som var med i en gammal DH film för MÅNGA år sen wink

Jag gjorde lite research efter inlägget och inser att det inte var någon barnlek.

Tack för du klarade upp batterianvändningen och just nu låter det som att det blir lättast med en 50cc motor.

Driva 80-90 KILO skulle vara på hela bilen men om bara batteriernas vikt kommer vara 30-45 kilo så utesluter jag nog elmotorn och går direkt på det första alternativet du föreslog

Tänkte bygga bilen i plywood med enklare kaross.

Lådbilen är tänkt att gå långsamt, missförstå mig rätt, jag ska typ köra till och från affären och andra ställen i området där jag bor och inte i terräng.

Nu dök det såklart upp nya frågor:

1. om jag väljer att bygga en stålram som grund och sedan har plywood på det hela, skulle det vara idealt (vill kunna "designa" den lite som jag vill)?
2. Kommer nog bli en 4taktare (Vad jag förstår (rätta mig om jag har fel) så kommer den inte accelerera lika snabbt som en 2taktare och generellt gå mjukare? som i mitt fall blir bäst)
3. Vad kan en 4takts 50cc motor kosta? hittade inget konkret hehe.
4. Med en riktig motor så behövs en bakaxel, går detta att fixa () själv eller ska man köpa?

Mvh
TT420

5 870 Inlägg
1 maj 2013
Vad anser du långsamt? Långsamt enligt mig på ett motordrivet fordon är ca 30km/h.

1. Stålramen bygger du bara så enkel som möjligt av fyrkantsprofil, så bygger du typ bara en rektangel som du sedan fäster motor, bakaxel, styrinrättning och pedaler på.
Det går ju att forma metallen med en massa vinklar och så men då blir det lite krångligare, då är det antingen att kapa en massa snitt och böja röret eller värma upp röret med en gasskärare (osäker på namnet där) och sedan böjer röret så som du vill ha det.
Sedan på denna platta kan du då fästa plywood-skivor som blir till själva karossen som du då kan designa nästan hur du vill.

2. Ja 4-taktare är nog trevligare för ditt användningsområde, går ju billigt, luktar lite och låter inte alltför mycket med ljuddämpare på.

3. Ja det är lite olika, men leta efter en fiddy-motor eller en Baotian-vespamotor. Fiddymotorer finns mellan 50-250cc och begagnade går på runt 500-1000kr beroende på skick. Dem finns med helautomat, halvautomat och manuell-låda.
Baotian-motor är jag osäker på då det är inte så ofta folk säljer endast motorn, men en begagnad går på runt 1000-4000kr beroende på skick och en helt ny går på 8000-10000kr.

4. Bakaxel går att fixa själv om man kan få tag i materialet. Du behöver ett solitt rör av lagom längd och sen behöver du på något sätt få fast ett drev och däck. Och för att fästa bakaxeln i ramen köper du lagerbockar med passande storlek till ditt rör, lagerbockarna fäste du sedan i ramen.
Men det går att få tag i Gokart-bakaxlar, jag har tyvärr ingen koll på vad det kostar.
Hittade en sida som säljer gokartgrejjer:
http://gokartbutiken2.mamutweb.com/Shop … C3%B6r/1/1

Men ett alternativ vore att köpa en liten mini-fyrhjuling. Dem brukar ha 50cc eller 75cc-motorer med helautomat och då har du även bakaxel, hjul, framvagn och sånt. Dessa fyrhjulingar är tyvärr ganska smala och jag vet inte hur det skulle gå att bredda bakaxeln.

Men som jag skrev i mitt förra inlägg, om du skaffar en vespa-motor så har du ju motor och bakaxel redan färdigt, bara fixa fästen i ramen och skruva dit motorn så är bakändan klar. Men då blir det en trehjulig maskin och det kanske du inte vill ha?

Edit:
Har en spellista på youtube på lite gokart/crosskart-byggvideos som jag plockade ihop för 2år sedan.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL2A45A281F17F9792
Senast redigerat av simlar (1 maj 2013)

Sök