Oljeläckage Volvo V70 2,5T -98

unknown28234787
2 maj 2013 · 11 Inlägg

Hej! Jag har en v70 2,5T -98, som läckte såpass mycket olja att jag fick ombesiktning yikes (!!!) Aldrig varit med om förr..
Har bytt oljefällan och gjort rent i vevhusventilationen, men det var inte bomtätt direkt.... Den hade dock tryckt ut ett par packboxar till kamaxlarna och, efter jag bytt dom, även genom oljepåfyllningslocket, så det bör ju ha påverkat hur som helst..

Jag har även gjort ett komptest, och allt ser bra ut på den fronten. Men nu verkar det läcka ut olja i avgaserna, och det får mig att klia mig i huvudet lite grann, för det har väl inget med det andra läckaget att göra, eller? Det ligger även olja ner mot turbon till, om man lossar på tryckröret. Någon som vet vad detta kan vara? Har inget vatten i oljan eller så heller.. Det kanske ska nämnas att turbon är bytt för ca. 3000 mil sedan.. Tacksam för hjälp!  hmm

Louksor
2 maj 2013 · 1 915 Inlägg

Är det olja i avgaserna så är det troligtvis dåliga ventiltätningar, slitna olje/kolvringar och/eller dålig turbo

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
osterback
2 maj 2013 · 218 Inlägg

Zesse skrev:
Hej! Jag har en v70 2,5T -98, som läckte såpass mycket olja att jag fick ombesiktning yikes (!!!) Aldrig varit med om förr..
Har bytt oljefällan och gjort rent i vevhusventilationen, men det var inte bomtätt direkt.... Den hade dock tryckt ut ett par packboxar till kamaxlarna och, efter jag bytt dom, även genom oljepåfyllningslocket, så det bör ju ha påverkat hur som helst..

Jag har även gjort ett komptest, och allt ser bra ut på den fronten. Men nu verkar det läcka ut olja i avgaserna, och det får mig att klia mig i huvudet lite grann, för det har väl inget med det andra läckaget att göra, eller? Det ligger även olja ner mot turbon till, om man lossar på tryckröret. Någon som vet vad detta kan vara? Har inget vatten i oljan eller så heller.. Det kanske ska nämnas att turbon är bytt för ca. 3000 mil sedan.. Tacksam för hjälp!  hmm

Har du gjort rent vevhuset bakom insugningsröret, och in i blocket på motorn?

-
unknown28234787
2 maj 2013 · 11 Inlägg

osterback skrev:

Zesse skrev:
Hej! Jag har en v70 2,5T -98, som läckte såpass mycket olja att jag fick ombesiktning yikes (!!!) Aldrig varit med om förr..
Har bytt oljefällan och gjort rent i vevhusventilationen, men det var inte bomtätt direkt.... Den hade dock tryckt ut ett par packboxar till kamaxlarna och, efter jag bytt dom, även genom oljepåfyllningslocket, så det bör ju ha påverkat hur som helst..

Jag har även gjort ett komptest, och allt ser bra ut på den fronten. Men nu verkar det läcka ut olja i avgaserna, och det får mig att klia mig i huvudet lite grann, för det har väl inget med det andra läckaget att göra, eller? Det ligger även olja ner mot turbon till, om man lossar på tryckröret. Någon som vet vad detta kan vara? Har inget vatten i oljan eller så heller.. Det kanske ska nämnas att turbon är bytt för ca. 3000 mil sedan.. Tacksam för hjälp!  hmm

Har du gjort rent vevhuset bakom insugningsröret, och in i blocket på motorn?

Jadå, det är rensat..

Mane_Attraction Totalt okunnig
2 maj 2013 · 413 Inlägg

Med min begränsade kunskap så låter det som dåliga ventiltätningar. Har samma på Pontiacen

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
unknown28234787
2 maj 2013 · 11 Inlägg

Louksor skrev:
Är det olja i avgaserna så är det troligtvis dåliga ventiltätningar, slitna olje/kolvringar och/eller dålig turbo

Finns det något hyfsat enkelt sätt att se om det är ventiltätningarna?

Mack Forum- och sitemoderator
2 maj 2013 · 26 167 Inlägg

Zesse skrev:

Louksor skrev:
Är det olja i avgaserna så är det troligtvis dåliga ventiltätningar, slitna olje/kolvringar och/eller dålig turbo

Finns det något hyfsat enkelt sätt att se om det är ventiltätningarna?

Blir det något blått moln bakom bilen precis när du startar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
unknown28234787
2 maj 2013 · 11 Inlägg

Mack skrev:

Zesse skrev:

Louksor skrev:
Är det olja i avgaserna så är det troligtvis dåliga ventiltätningar, slitna olje/kolvringar och/eller dålig turbo

Finns det något hyfsat enkelt sätt att se om det är ventiltätningarna?

Blir det något blått moln bakom bilen precis när du startar?

Nej, det dröjer faktiskt lite innan det börjar ryka...och det är inte blått heller direkt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang