Jag hade gärna sett en bättre bild på speglarna, såg intressanta ut! Jag har annars letat Opel original runda från 60-talet, men inte velat lägga 7-800kr st för nyproducerade ännu..
Som sagt köpte dem från Mikes Chevy på ebay... 57$ inkl frakt tog ungefär en vecka att komma från usa och de är i standard biltema kvalite. De första speglarna var från tiwan och var i sämre kvalite, tog en evighet att få hem och var dessutom två vänsterspeglar
Ang. baklysen. Jag vet inte om jag tycker Kadetten har formerna för dubbla runda bak? Mantalysena sticker ut så förbannat också så just sånna hade inte passat alls!
Vill du promt ha dubbla runda hade jag kikat på försänkta eller sånna som ligger i nivå med plåten, inget som sticker ut. T ex Skyline R33 (Se den lila Opel GT'n som lofa en gång byggde, med T6 motor) eller kanske Corvette, men jag tror dom blir lite för stora..
Har äntligen lyckats installera en hastighetsmätare i bilen, blev en elektronisk från volvo 240 1988 som jag monterade i opelns mätarcluster, fick kapa lite i huset men inte överdrivet mycket. Mätartavlan tog jag från opelmätaren då volvons var för stor, dock så stämmer ju inte hastighetsmätaren för fem öre så det blir att åka med gps och notera korrekta värden vid givna siffror för att sedan tillverka ett klistermärke till tavlan (Tipsa gärna om hur man enklast tillverkar egna mätartavlor eller länkar gällande ämnet). Ett huvudbry som tog en hel natts klurande var detta...
Mätaren funkar inte alls om den inte blir strömsatt på alla ställen
Har förövrigt gett bilen lite ny enhetlig färg... då polisen fick upp ögonen för den orange fläckiga kadetten så nu är den biltema matt grön bilder kommer
Mot mina farhågor visade det sig att den inte felade så fatalt som jag trodde, har provat från 0 - 160 kmh mot gps och den visar 5 kmh för mycket från 20-150 ungefär vid 150 stämmer den precis och sedan börjar den visa för lite istället. det måste ju vara godkänt då min Skoda visade 10 kmh fel mot samma gps. Däremot så får man väl vara glad att man har körkortet i behåll då jag kört på känsla i flera månader och nu har fått bekräftat att man är totalt fartblind
Så då blir det inga nya mätartavlor tillverkade.... Svängde in på Frendo och tjackade några instrumet lampor och passade på att knäppa en bild.
Funderar på ett järnkors på dörren och kanske lite identifikations nummer modell tysk arme, kommentarer på det?
Varvräknaren är som sig bör inköpt på Biltema, frågan är om någon annan har erfarenhet från liknande produkt då jag tycker det inte känns som att den stämmer, vid 4000 varv på femman ligger jag i ca 170 blås, hastighetsmätaren bottnar där, men den stämmer hyfsat är uppmätt vid flera tillfällen nu mot olika gpser. Har även problem med glapp i kontakten på baksidan, så belysningen funkar inte, måndags ex?
Kan en tacho visa fel? den får ju impulser från tändspolen... Hur fort brukar en 240 gå på femmans växel vid 4000 varv?
Farsan har en från biltema i sin 142a och den pendlar mellan 2000 och 4000 varv på tomgång och säger att den varvar upp mot 9000 ibland så jag är iallafall lite tveksam emot biltemas varvräknare
Farsan har en från biltema i sin 142a och den pendlar mellan 2000 och 4000 varv på tomgång och säger att den varvar upp mot 9000 ibland så jag är iallafall lite tveksam emot biltemas varvräknare
Min pendlar inget, får bara en känsla av att den visar för lite. Att din farsas pendlar kanske beror på tändsystemet på 140... mitt saknar ju brytare...
Farsan har en från biltema i sin 142a och den pendlar mellan 2000 och 4000 varv på tomgång och säger att den varvar upp mot 9000 ibland så jag är iallafall lite tveksam emot biltemas varvräknare
Min pendlar inget, får bara en känsla av att den visar för lite. Att din farsas pendlar kanske beror på tändsystemet på 140... mitt saknar ju brytare...
Han har sett över allt som finns att se över och jag har hört om andra som haft liknande problem med andra motorer dock även om folk som fått dom att funka bra så är väl vilken tur man har när man plockar ifrån hyllan
Farsan har en från biltema i sin 142a och den pendlar mellan 2000 och 4000 varv på tomgång och säger att den varvar upp mot 9000 ibland så jag är iallafall lite tveksam emot biltemas varvräknare
Min pendlar inget, får bara en känsla av att den visar för lite. Att din farsas pendlar kanske beror på tändsystemet på 140... mitt saknar ju brytare...
Han har sett över allt som finns att se över och jag har hört om andra som haft liknande problem med andra motorer dock även om folk som fått dom att funka bra så är väl vilken tur man har när man plockar ifrån hyllan
Så kan det förstås vara. Får se hur det blir med saab motorn sen, den har ju tändkasset istället för tändspole så då får man ju plocka varvmätarens signal från data boxen. Kan ju koppla in biltema mätaren i saaben innan jag skrotar och jämnföra med orginalet bara för att se hur olika de visar
Nu är mc kortet avklarat och jag kan koncentrera mig på Opeln igen, har försökt lokalisera problemen som dykt upp med det elektriska, dock utan framgång. Några idéer? Symtomet är att den inte vill tända förrän jag släpper tillbaka nyckeln från start till tillslags läget....