Pumpen installerad kommer göra ett lastskydd över den vid ett senare tillfälle så att svärmor lugnt kan kasta ned resväskan utan att jag får bagagen full av bensin.
Under dagen har det hänt en hel del, Elen är klar och allt verkar fungera, Kylare med tillhörande expansionskärl och el fläkt monterad, bensinpump check, kardan check, 1 av tre sabbade bromsrör bytt de andra två ska skarvas. Kopplingsvajer check. Har även byggt om gaspedalen från länkage till vajer men kunde inte montera klart då jag inte kunde hitta något 14 mm borr ikväll. Imorgon fortsätter jakten på det försvunna borret men nu är gubbfan trött!
Kortare kardan får man leta efter Blev en halv märklig habravink för att få till en joke på kardanen. Man får trösta sig med att det bara är temporärt, när volvo axeln trillat dit blir det även ett seriösare kardanbygge.
Igår blev en lång dag i garaget men inte så stora framsteg åter kommer med bilder. Lyckads glömma telefonen i fickan och krossade glaset . Idag har jag fått bromsarna luftade och snart är golvet på plats.... Nu måste jag fortsätta svetsa!
Ursäkta mina frånvarande raporteringar om bygget men det blev lite stressigt mot slutet av veckan och sena kvällar i garaget. Bygget rullade i alla fall på, här får avgaserna en höghastighets led mot akterpartiet.
Här är plan b gällande krocken mellan insuget och huvudbromscylindern. Tyvärr var den ganska dryg att få till utan riktiga maskiner och det drog ut på tiden
Lördag eftermiddag, stolarna och div atteraljer återmonterades och vi var redo för första provturen, vi kom 25 m innan problem nr 1 uppdagades, Tidigare i veckan stod jag vid ett vägskäl, satsa på att försöka hinna byta bakaxel nu eller använda Opelns tills jag har mer tid... tyvärr valde jag att behålla Opelns och det visade sig vara en dum ide. Då bilarnas kardan konfiguration ser väldigt olika ut var jag tvungen att göra en bak och fram vänd habravink av Volvons kardan och då fungerade inte stödlagret som tänkt, utan stödlager blev kardanen en gräddvisp redan vid 30 km/h Tyvärr betydde detta att jag fick åka i kompisens SEAT 1,4 till Västerviks träffen.
Söndag gjorde ett sista desperat försök att montera ett stödlager på kardanen, ny provtur. Nu gick det bättre och jag kan tala om att även om hk antalet inte är skyhögt i volvo motorn så är det underbart vrid i den tack vare en så kallad husvagns kam. Det var ju en i alla fall en provtur, tänkte inte ge mig av på en 35 mils tur utan att ha testat ordentligt, så jag svängde av på en hyfsat kälskadad grusväg. Genast gjorde markfrigången sig påmind och jag funderar fortfarande på hur jag ska kunna dra om avgasröret, för höja bilen är inte... ja sa INTE! ett alternativ Nå väl lite skrap får man väl ta tänkte ja och gasade på lite grann då upptäckte jag att kopplingen slirade men med lite modifikation av kopplingsvajern så är det helt ok nu tyvärr så höll inte min panikartade stödlager konstruktion och efter en stunds gasande så gav sig lagrets bussning i ett moln av gummirök och jag fick linka tillbaka till garaget på tvåan och tomgång. Därför blev det buss hem till Stockholm och nu planeras nästa Smålandsresa, då jag ska byta bakaxel, kardan, handbroms och tidsoptimist som jag är kanske jag hinner byta frambromsarna med, jag har redan svarvat adaptrar till Volvo naven. By the way är det någon som har 14 eller 15" aluminium fälgar till volvo? gärna Penta, 100+, mk18 eller liknande och som inte kostar en förmögenhet, däck är inget krav. Återkommer om bygget så fort något händer under tiden ska jag fixatill en caddy diesel att kuska runt i som jag fick av en polare.
Va bara tvungen att kasta upp den här, lagom dc vi sprang på i Västervik!
Blev inte mycket kuskande i någon caddy heller, visade sig att topp packningen var gången mm så det blir bara en resa till skroten för den då det skulle kosta mer en det smakar att fixa den. Så jag fortsätter åka kommunalt ett tag till
Idag var jag och hämtade ut "foppatofflorna" så jag kan montera bakaxeln i helgen, en ny kardan har letats fram också för den enorma summan av 200 kr. på skroten vill de ha 7-800 kr