3372
Sök

Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.

Prototyp tekniker
131 172 Visningar
Uppdaterades senast 26 augusti 2018
145 Inlägg
Prototyp tekniker
259 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#162
Oggart skrev:
hitta du ingen grövre axel ? wink

Ibland blir det lite tokigt smile Chefen har vårstädat i spillfacken så där va det helt tomt och jag hade ingen lust att köpa 6m 30mm aluminium stång för att få en bit på 100mm, tror jag får börja med ett eget spillfack smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#163
Fortsatt tillverkning av växelknopp

http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-203519.jpg

Körde i lillfräsen då jag inte orkade starta upp kompressor och hela faderullan, den stora fräsen kräver 6bar arbetstryck för att starta.

http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-203526.jpg
http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-203530.jpg

Frihands gravering med 3mm pinnfräs och infärgning

http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-203933.jpg

http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-213518.jpg
http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140304-213523.jpg

Provmontage

http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140305-052935.jpg
http://forumbilder.se/DC5LI/img-20140305-052915.jpg

Sådär ja! Kommentarer? smile


951 Inlägg
5 mars 2014
#164
fräänt big_smile läst genom hela nu fan va bra jobb du gör med bilen smile detta ska följas.


Prototyp tekniker
259 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#165
andreas_1996 skrev:
fräänt big_smile läst genom hela nu fan va bra jobb du gör med bilen smile detta ska följas.

Tackar


204 Inlägg
7 mars 2014
#166
Växelknoppen blev ju riktigt bra! Hur är den att växla med? tongue

Hobbymekaniker
471 Inlägg
7 mars 2014
#167
Hittade denna tråd sent.. Men jag har ett Kadett projekt som pågått i snart 10 år, fortfarande en bit ifrån klart.. Till den har jag funderat över alla möjliga motorvarianter så jag kanske kan bringa lite klarhet i allt även om det såg ut som att du fått koll på det mesta?

Växellådan:
Omega B med bensin motorer har alla "rätt" låda! V6orna är inte särskilt ovanliga faktiskt.. Men fyrornas lådor håller klart bättre än Omega A lådorna! Kom bara ihåg att det är hydraulisk koppling på dom, det kan dock gå para ihop vajerdelarna från en Omega A låda med en Omega B låda.

Du kommer troligen få göra någon form av distans för att kopplingen ska fungera, jag antar att Saaben har klart tunnare svänghjul än Omegan smile

Förövrigt bör det gå hitta en hel Omega B för 500-1000 kr om man letar lite, det finns många som är slutkörda!

Eftersom du kör med stel axel gäller det att komma ihåg att mellanaxeln måste kunna flexa, det är inbyggt i Volvo 240/740 kardaner så att utgå från en sådan är nog klokt!

Ang. nytt grenrör för reggningen så är det inga problem, så länge du inte frångår "hårdvaran" till std motorn, dvs byter turbo t ex. Det har dock pratats om att med ett 900 NG grenrör så hamnar turbon bättre till, kan vara värt att kolla upp. Men ett customrör är som sagt inget som hindrar reggningen.

Glöm inte heller hela trevägsreningen med kolkanister och hela köret, tråkigt men måste vara med hmm Passa även på att förstärka framvagnsbalken om du får möjlighet, samt kanske boxa nedre bärarmarna också om du ska ha hårda fjädrar.

Undrar du över något annat så fråga så ska jag svara utefter förmåga! Jag har vridit och vänt på en hel del när det kommer till Kadett C smile (Min kommer bli breddad, rejält låg, byggd för väghållning och drivas med en CIH motor som ev. kompressormatas)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Prototyp tekniker
259 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#168
Pantsfoff skrev:
Växelknoppen blev ju riktigt bra! Hur är den att växla med? tongue

Greppet blev riktigt bra men jag måste förlänga spken under leden en smula för att korta slagen då spaken är ganska lång nu, får lägga i backen vid tändningslåset ungefär smile Men det är inga problem att fixa, ska passa på att svarva lite nya bussningar och sådant till den i samma veva.


Prototyp tekniker
259 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#169
Cassius skrev:
Hittade denna tråd sent.. Men jag har ett Kadett projekt som pågått i snart 10 år, fortfarande en bit ifrån klart.. Till den har jag funderat över alla möjliga motorvarianter så jag kanske kan bringa lite klarhet i allt även om det såg ut som att du fått koll på det mesta?

Växellådan:
Omega B med bensin motorer har alla "rätt" låda! V6orna är inte särskilt ovanliga faktiskt.. Men fyrornas lådor håller klart bättre än Omega A lådorna! Kom bara ihåg att det är hydraulisk koppling på dom, det kan dock gå para ihop vajerdelarna från en Omega A låda med en Omega B låda.

Du kommer troligen få göra någon form av distans för att kopplingen ska fungera, jag antar att Saaben har klart tunnare svänghjul än Omegan smile

Förövrigt bör det gå hitta en hel Omega B för 500-1000 kr om man letar lite, det finns många som är slutkörda!

Eftersom du kör med stel axel gäller det att komma ihåg att mellanaxeln måste kunna flexa, det är inbyggt i Volvo 240/740 kardaner så att utgå från en sådan är nog klokt!

Ang. nytt grenrör för reggningen så är det inga problem, så länge du inte frångår "hårdvaran" till std motorn, dvs byter turbo t ex. Det har dock pratats om att med ett 900 NG grenrör så hamnar turbon bättre till, kan vara värt att kolla upp. Men ett customrör är som sagt inget som hindrar reggningen.

Glöm inte heller hela trevägsreningen med kolkanister och hela köret, tråkigt men måste vara med hmm Passa även på att förstärka framvagnsbalken om du får möjlighet, samt kanske boxa nedre bärarmarna också om du ska ha hårda fjädrar.

Undrar du över något annat så fråga så ska jag svara utefter förmåga! Jag har vridit och vänt på en hel del när det kommer till Kadett C smile (Min kommer bli breddad, rejält låg, byggd för väghållning och drivas med en CIH motor som ev. kompressormatas)

Tack för tipps och råd, Nedre bärarmarna boxade jag i samband med byte förra vintern och framvagnen är planerad att få samma behandling innom snar framtid, ska montera väghållnings sats i helgen och kommer antagligen att fixa det i samma veva.

Har läst det där om kanister och avgasreningen i sfro´s bygg bok men det kan man ju plocka bort efter reggningen smile

Jag bygger ett extraktor till volvomotorn just nu så man får lite övning smile Tänker återanvända de delarna sedan för att bygga ett bra grenrör till saabmotorn.

Däremot har jag hört att man inte får bygga eget insug, vet inte hur hårda de är på det? Men jag behöver ju flytta spjällhuset även på saabmotorn...


Prototyp tekniker
259 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#170
http://forumbilder.se/DC61U/img-20140306-142147.jpg

Nu har Tomten från DHL varit här igen smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#171
http://forumbilder.se/DC61U/img-20140307-182220.jpg

Ny ta technix vs orginal dämpare från 1978


Prototyp tekniker
259 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#172
http://forumbilder.se/DC61U/1img-20140307-200747.jpg

Den i mitten är min vinkelslips sänkta... kan ni gissa vilken fjäder som är den nya till framvagnen?


Prototyp tekniker
259 Inlägg
Prototyp tekniker
259 Inlägg
Prototyp tekniker
259 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#175
http://forumbilder.se/DC61U/img-20140307-224854.jpg

Blev ett helt annat stuk på den nu och helt annorlunda att köra... går att pressa mycket mer innan den lyfter på bakhjulet i kurvorna nu.... Villa ha diffspärr och mer hp nu!!!


Prototyp tekniker
259 Inlägg
Prototyp tekniker
259 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#177
http://forumbilder.se/DC61U/img-20140307-220421.jpg

Blev som vanligt en näve skruvar över smile


Hobbymekaniker
471 Inlägg
10 mars 2014
#178
Det var en 9000 motor du hade va? Jag har för mig att 900'an har spjället på andra sidan. Annars är det nog OK att modifiera originalinsuget så det funkar, insuget är ju en större del av motorns funktion än grenröret på ett sätt och det kompromissas ofta från fabrik för att annat än toppeffekt är vad som prioriteras. Därför kan ett custominsug göra en väldigt stor skillnad på både karaktär, effekt och miljöpåverkan. Det är troligen därför det har reglerats hårdare där än på avgassidan! smile Insuget har ju en stor del i hur mycket som kommer in i motorn, grenröret rör bara hur effektivt det som kommit in transporteras bort wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Prototyp tekniker
259 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#179
Cassius skrev:
Det var en 9000 motor du hade va? Jag har för mig att 900'an har spjället på andra sidan. Annars är det nog OK att modifiera originalinsuget så det funkar, insuget är ju en större del av motorns funktion än grenröret på ett sätt och det kompromissas ofta från fabrik för att annat än toppeffekt är vad som prioriteras. Därför kan ett custominsug göra en väldigt stor skillnad på både karaktär, effekt och miljöpåverkan. Det är troligen därför det har reglerats hårdare där än på avgassidan! smile Insuget har ju en stor del i hur mycket som kommer in i motorn, grenröret rör bara hur effektivt det som kommit in transporteras bort wink

900 verkar ha in snorkel mitt på insuget istället, som på gamla b21 turbo ungefär... Det kan ju funka.


Prototyp tekniker
259 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#180
Kollade lite på bildelsdatabasen, de flesta 9000 verkar ha ett insug som är 2 delat med gummibälgar mellan halvorna, så om bara plats finnes borde det går att bara lossa överdelen och vända den dock blir insuget dubbelt så brett då men den kanske inte gör något... om plats finnes som sagt smile



Sök