3836
Sök

Märkligt ljud från under bilen BMW 318i e36 (film)

2 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Kära vänner!

Har nyligen köpt en BMW 318i e36 från 1997. Är i prima skick så vitt jag kan se och fungerar utmärkt att köra. När jag har kört ett tag, säg mer än 10 minuter, och sedan stannar bilen med motorn på tomgång hörs ett svagt knackande ljud (lyssna i bifogad film), det låter inte som att det kommer från motorn utan snarare från någon stans under bilen. Ljudet kommer ungefär var fjärde sekund oavsett gaspådrag. Jag tycker mig även ana en mycket svag vibration i bromspedalen när ljudet hörs.

Kliver jag ur bilen hörs motorljudet så starkt att det mystiska ljudet ej kan höras. Samma sak om bilen rullar, då tar vägljuden över. Jag kan alltså inte säga om ljudet påverkas av hur fort jag kör. Ljudet hörs inte heller om bilen är kall och ibland slutar det höras efter en stunds tomgångskörning.

Är det någon som känner igen detta? Är det något att oroa sig över?

Lyssna här (ljudet hörs mycket tydligare i filmen än i verkligheten):

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … 9ve-1bAwBA

Tack!

2 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
Detta förefaller vara en svår nöt att knäcka. Jag tror mig dock ha funnit ytterligare en ledtråd. Det verkar som att ljudet endast visar sig efter en stunds stadskörning, dvs låg fart, många stopp och ett evigt växlande.

Om jag saktar ner efter landsvägskörning eller dyl i jämn fart brukar det märkliga ljudet ej höras.

Trevlig helg!

Sök