C70 import!

Davveh
11 maj 2013 · 11 Inlägg

Hej!

Jag har nu införskaffat mig en volvo c70 t5 -00.
På transportstyrelsens hemsida står det att den är reggad på 166kw, men inte att den är privat importerad. Men att den gått i trafik i utlandet, jag förutsätter därmed att det är en import (importerad av företag antar jag), och från vad jag har läst så är de t5orna på 166kw (222hk) till skillnad från svenska t5or med sina 250hk.
Nu till frågan! För att få upp en sån bil i effekt vad är det lättaste sättet att gå till väga? Standard chippen för svenska t5or lär inte funka, bör man åka till en trimfirma och se vad dom kan göra?
Om man sedan vill få upp den.. Låt säga över 350hk, hur bör man gå tillväga då?

Mvh
David

Putteliten
11 maj 2013 · 9 084 Inlägg

Den är då säkert intagen som flyttgods, alltså någon tidigare ägare har bott i ett annat land köpt bilen för att ca 1-2 år efter köpet flytta hit till Sverige. Då räknas det inte som import. Bästa är ju att ringa och kolla med någon trimfirma, kan ju va så att dom kan mappa om orginalstyrboxen.

Davveh
11 maj 2013 · 11 Inlägg

Jaha, man kan få in bilar på det sättet också!
Hmm, ok, men det lär väl inte kunna ge mer än chip? :s
Du råkar inte veta vad man ska göra om man vill ha mer då?
Mvh
David

Putteliten
11 maj 2013 · 9 084 Inlägg

Beror ju på vad det är för motor om det är en 2,0 eller 2,3. Kolla motor kod/betäckning vad det är för något. Har du tur kanske det funkar att stoppa i styrboxar från en Svensksåld C70 T5.

Davveh
11 maj 2013 · 11 Inlägg

Ok!

Davveh
13 maj 2013 · 11 Inlägg

Undrar fortfarande om någon har koll på hur man kommer upp till 3-400hk!

westerling
13 maj 2013 · 131 Inlägg

De bästa e väl o kolla med en trimfirma?

spokenratt
13 maj 2013 · 3 860 Inlägg

Som sagt behövs motorkoden för att kunna veta VILKEN motor det är i. Är det en T5a på 2.0 eller 2.3L !? Jag antar att det är en 2.0L.
Och de motorerna är väl samma som satt i 850?
Då kan man ju till ex köra på ett steg 3 som ger uppskattade 260 hk 350 Nm och innehåller:

* Omprogrammering av bilens styrbox.
* 3" Ferrita rostfritt downpipe med racekatalysator.
* 2,5" Simons rostfritt sportavgassystem från katalysatorn och bak.
http://atechmotor.com/volvo/850/t5-20-2 … et/steg-3/

Sen kommer man lär förmodligen få gå på att byta kolvar/stakar, turbo spridare och kanske mer för att skicka upp den på mot 350Hk

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Davveh
28 juli 2013 · 11 Inlägg

Hade helt glömt bort den här tråden, hoppas det går bra att bumpa!
Motorkoden är B5204T3. Har pratat med autotech om dom har sagt att steg 1 ger ökning på 30hk och 50nm, och helsats på det ger +10hk/+10nm.
Har beställt halvsats från jt, och har tänkt att fixa autotechs steg 1, dom svarar dock inte på mina senaste mail! Ska försöka ringa dom i veckan.
mvh

RobinVBG95
18 augusti 2013 · 4 Inlägg

Har en C70 t5 2.3  steg 3 chippad men det sitter orginal turbon i den, undrar lite smått om man behöver byta turbo eller om orginal funkar? tror det är t16 turbo.

Marlboroman
18 augusti 2013 · 8 234 Inlägg

RobinVBG95 skrev:
Har en C70 t5 2.3  steg 3 chippad men det sitter orginal turbon i den, undrar lite smått om man behöver byta turbo eller om orginal funkar? tror det är t16 turbo.

Den duger med steg 3 chip, finns annat som kan vara mer värt att byta. 3" downpipe är ju ett måste om man ska trimma och få ut nåt vettigt, grenröret är också något att titta på att byta ut. Original intercooler är ingen höjdare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RobinVBG95
19 augusti 2013 · 4 Inlägg

OKok får nog bli ett vinter objekt det dära!! Tackar för tipset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang