2613
Sök

Vilka konkurrenter hade Volvo 850

12 086 Inlägg
12 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Jag tror att tyska bilar är inte direkt så lyxiga här i Sveriges grusvägar. Men kanske 200 km/h så börjar man nog känna av lyxen på autobahn smile

Du har delvis rätt.. det är i 200km/h man verkligen känner skillnad på en BMW 7-serie och en Volvo.
Men för att dementera ditt första påstående så körde jag och en vän på en riktigt dålig grusväg för en vecka sedan. Bilen fick bedömningen att den gick finare än hans XC70 -11 på dåliga grusvägar wink

1 653 Inlägg
12 maj 2013
Putteliten skrev:
Munkis skrev:
Malheus skrev:

Möjligen motormässigt..fast egentligen var de att vitblockarna var nya, nytt ABS system och sidokrock skyddet.

Vitblocket fanns i 960 innan 850 fanns wink Sidokrockskydded SIPS kom till samtliga av Volvo´s modeller 1992 så det var inte 850 specifikt.

SIPS kom tidigare ja, stålstag i dörrarna, men var inte 850 först med sidokrockkudden?

Jo när du säger det så kan det nog stämma, tror 940 kom med airbag i stolen 96-97, 850 var nog tidigare där.

12 086 Inlägg
13 maj 2013
NiclasAudi skrev:
jag tycker det är en lyxbil, ja menar navi bose system telefon, skin/sportstolar elstol, m,m en sportbil är mer stel, sitter bra mycket skönare i s4 an än min brors carrera 4s, samma sak med min mors subaru brz, de är ju mer sportbilar. s4 osv är mer direktörsbilar. om ni fattar min poäng?

visst en s4 sedan med helbur och eftermonterade skålstolar är inte direkt lyx.

Jag förstår vad du menar, man sitter säkerligen jättebra i din S4. Personligen tycker jag premiumbilar har ett minimimått. A/S4 är helt enkelt för liten/trång.

Om en tysk direktör köper sig en S4 så är det garanterat för att han vill ha en sportigare bil. Man åker ju garanterat skönare i en välutrustad A6 tex.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
NiclasAudi skrev:
jag tycker det är en lyxbil, ja menar navi bose system telefon, skin/sportstolar elstol, m,m en sportbil är mer stel, sitter bra mycket skönare i s4 an än min brors carrera 4s, samma sak med min mors subaru brz, de är ju mer sportbilar. s4 osv är mer direktörsbilar. om ni fattar min poäng?

Men S4 är en ganska liten bil.

9 130 Inlägg
13 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
NiclasAudi skrev:

Beror ju på vilken S4 med. När 850 kom -91 så var det ju S4 C4 karossen samma som Audi 100, som -94 blev A6 & S6. . Lilla S4an kom inte förrän -97 när sista årsmodellen 850 gjordes.

60 Inlägg
13 maj 2013
liten? rymmer 5 pers utan problem i min bil vafan >.<, visst det är ingen dodge van men fan inte någon nissan micra heller.

Handledare
1 481 Inlägg
13 maj 2013
Wicca skrev:
Enklaste är väl egentligen att jämföra nypriser för att se vilka de direkta konkurrenterna var. Tyvärr vet jag inget enkelt sätt att kolla det.

Personligen gissar jag att det är optimistiskt att jämföra 850 med tyska premiumbilar. Volvo säger själva att de ganska nyligen har börjat satsa på att konkurrera med premiummärkena.

Jag skulle snarare säga SAAB som huvudkonkurrent, 9-5an då.

Saab 9-5 var knappast konkurrent till 850:n. 9-5:an kom som -98 års modell. Då hade 850:n varit borta i 2 år...
Nej, det var väl Saab 9000 som var den svenska medtävlaren. Annars så var det väl Audi 100, MB 200 och BMW 5-serien (E34)

12 086 Inlägg
13 maj 2013
NiclasAudi skrev:
liten? rymmer 5 pers utan problem i min bil vafan >.<, visst det är ingen dodge van men fan inte någon nissan micra heller.

Allt är relativt eller hur? Audi A4 B5 är en liten medelstor bil smile , jag skulle säga mellan 3-serie och V70.
Jag kör en 7-serie, jag kan lova att man både sitter skönare och åker skönare i den än din S4. Är våra bilar i samma klass då avsätt "premium" och "lyxbil"?

jasse26
13 maj 2013
saab_sonett skrev:
Wicca skrev:
Enklaste är väl egentligen att jämföra nypriser för att se vilka de direkta konkurrenterna var. Tyvärr vet jag inget enkelt sätt att kolla det.

Personligen gissar jag att det är optimistiskt att jämföra 850 med tyska premiumbilar. Volvo säger själva att de ganska nyligen har börjat satsa på att konkurrera med premiummärkena.

Saab 9-5 var knappast konkurrent till 850:n. 9-5:an kom som -98 års modell. Då hade 850:n varit borta i 2 år...
Nej, det var väl  Saab 9000som var den svenska medtävlaren. Annars så var det väl Audi 100, MB 200 och BMW 5-serien (E34)

exakt
Senast redigerat av jasse26 (13 maj 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 maj 2013
Putteliten skrev:
Volvo740-88 skrev:
NiclasAudi skrev:

Beror ju på vilken S4 med. När 850 kom -91 så var det ju S4 C4 karossen samma som Audi 100, som -94 blev A6 & S6. . Lilla S4an kom inte förrän -97 när sista årsmodellen 850 gjordes.

Nåja, A6 kom 95.

Men att kalla S4:an för en "direktörsbil" är ju att ta i, om vi då inte pratar som i "C4". Är väl knappts så 100, S4 eller A6 går som direktörsbilar heller, men, nåja. "Lilla" S4:an (som i; B5) är inget som jag skulle klassa som direktörsbil iaf (inte heller A4:an för den del).

S4:an (B5) är en "busbil med lyx", så skulle jag uttrycka det hela.

NiclasAudi skrev:

Utan problem o utan problem. Man sitter då inte skönt o bekvämt med 3 vuxna bak i en A/S4 några längre sträckor iaf (men visst det går givetvis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

886 Inlägg
13 maj 2013
saab_sonett skrev:
Wicca skrev:

Nej, det var väl Saab 9000 som var den svenska medtävlaren.

Helt korrekt! Det är jag som har dålig koll på SAAB-historiken.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

198 Inlägg
13 maj 2013
Germax skrev:
Man kan inte jämföra en 850 turbo med en tysk V8 vagn..

S4 är väl knappast en premiumbil? En relativt liten bil med sportig karaktär.
Om S4 anses som lyxbil har det antagligen att göra med priset eller att bilen är tysk helt enkelt wink

Nu handlade det om första generationens S4, dvs den som ett par år senare fick byta namn till S6 efter en liten facelift. Storleksmässigt borde det gå på ett ut mot en 850 om man tittar på C4-karossen för det är inga små bilar på någon ledd.

Dessutom fanns både S4 och S6 med turbofemma med ganska exakt samma effekt som motsvarande 850.

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Vilka konkurrenter hade Volvo 850?

Kan man säga att Volvo 850's konkurrenter var t.ex Mercedes W202, BMW E34 , Audi 100 C4, Peugeot 605 osv ?

Tänk på att jag räknar även in Volvo 850 T-GUL också och inte bara 2.5 10V wink

Tror ju själv inte att Audi var Volvo's största konkurrent på den här tiden.

Den största konkurrensen kom nog från Saab 9000

Ifall på den svenska marknaden.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
Men ni kan inte säga att S4:an är en speciell bil.
Jag tycker jag ser såna audi's (kombi) varje dag.

I så fall så skulle man kunna säga att volvo V50 är en premiumbil.

60 Inlägg
13 maj 2013
klart varken s eller rs modellerna är specilla för otränade ögon

9 130 Inlägg
13 maj 2013
NiclasAudi skrev:
klart varken s eller rs modellerna är specilla för otränade ögon

Ja det är ju likadant med volvos R modeller med. T5-R åååhh den e gul, vad mer då? Typ....

Avstängd
10 388 Inlägg
13 maj 2013
Putteliten skrev:
it_mutt skrev:
Massa text....

NEJ! A6 kom i juni -94, men räknas som modellår -95.

Märkligt att det uppenbarligen är en av de få modellerna Audi satt på "året efter" och inte "Nya modeller [Månad Blala]" Som ex.vis Faceliften på A6 C5

Skitsamma, A6/100, same same (more or less iaf på C4, o i storlek osv osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

757 Inlägg
13 maj 2013
enda volvo någonsin haft som konkurrenter är Lada, Dacha, ford, opel, Geely och säkert något annat halvbudget. prova sitt i en volvo 850 idag och se vilken man sitter bekvämt i tongue tyskarna ligger ljusår före.

757 Inlägg
13 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Men ni kan inte säga att S4:an är en speciell bil.
Jag tycker jag ser såna audi's (kombi) varje dag.

I så fall så skulle man kunna säga att volvo V50 är en premiumbil.

Volvos är riktiga dussinbilar man ser varje dag. en volvo v50 är bara en rassligt ombadgad ford fikus. jag ser ingen skillnad på volvos alla olika sportighet då det enda dom gjort är målat den gul och kallat den för en sprit färg tongue

Audi har gett oss mycket av det vi har idag. 4wd på personbilar är rent tack vare dom. BMW gav oss stora motorer i vanliga bilar.

Sök