Volvo S80 2.5T -07: Göra den lite gubbiga bilen mer ungdomlig

Då var det dags att börja göra i ordning bilen så man själv vill ha den :) Jag har ägt bilen sedan våren 2012 och till en början var det bara sjukt skönt att bara ha en bil igen. Men sedan slog något slint i huvudet (som vanligt). Klart man ska börja pilla på den :)
  • 108 Följare
  • 263 064 Visningar
  • Projektet avslutat 16 juni 2018
Djo
5 november 2016 · 10 157 Inlägg

Du ska helt klart ha kvar krom listen smile

Är det för tum du har 19 tumare eller ? kör Kumho på min v70 och dom har fungerat riktigt bra tycker jag och ser knappt slitna ut efter i säsong så mycket nöjd smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
6 november 2016 · 640 Inlägg

Djo skrev:
Du ska helt klart ha kvar krom listen smile

Är det för tum du har 19 tumare eller ? kör Kumho på min v70 och dom har fungerat riktigt bra tycker jag och ser knappt slitna ut efter i säsong så mycket nöjd smile

Det är 19". Michelindäcken är 235/40/19, men funderar på att kliva upp till 245/40/19 istället. Sett en del i USA som valt att köra den dimensionen på S80II.

Tittar man på Kumho så säger ju specifikationen att det är så hög ljudnivå på dom flesta av deras däck, och en högre ljudnivå är jag inte intresserad av smile

Djo
6 november 2016 · 10 157 Inlägg

pulchi skrev:

Djo skrev:
Du ska helt klart ha kvar krom listen smile

Är det för tum du har 19 tumare eller ? kör Kumho på min v70 och dom har fungerat riktigt bra tycker jag och ser knappt slitna ut efter i säsong så mycket nöjd smile

Det är 19". Michelindäcken är 235/40/19, men funderar på att kliva upp till 245/40/19 istället. Sett en del i USA som valt att köra den dimensionen på S80II.

Tittar man på Kumho så säger ju specifikationen att det är så hög ljudnivå på dom flesta av deras däck, och en högre ljudnivå är jag inte intresserad av smile

Mina kumho har ljudnivå 76db enligt märkning och  Michelin mellan 70-71db är ju en viss skillnad, Men i min v70N är inte något störande däckljudet iallafall.  (inget jag stör mig på och jag får tycka jag jag är rätt känslig för sådant)

Tycker då att en s80 av nyare modell borde det inte låta något mer i då smile

Har ju uppenbarligen vinterhjul nu annars kunde du fått åkt med en vända och lyssnat om du velat det.

Men vist Michelin är ju något annat men dom kostar ju därefter också och vet inte om det egentligen finns anledning till att lägga ut dom extra 5 tusen kronorna Enligt mig då.

har 235-35-19  jag smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
6 november 2016 · 640 Inlägg

Djo skrev:
Mina kumho har ljudnivå 76db enligt märkning och  Michelin mellan 70-71db är ju en viss skillnad, Men i min v70N är inte något störande däckljudet iallafall.  (inget jag stör mig på och jag får tycka jag jag är rätt känslig för sådant)

Tycker då att en s80 av nyare modell borde det inte låta något mer i då smile

Har ju uppenbarligen vinterhjul nu annars kunde du fått åkt med en vända och lyssnat om du velat det.

Men vist Michelin är ju något annat men dom kostar ju därefter också och vet inte om det egentligen finns anledning till att lägga ut dom extra 5 tusen kronorna Enligt mig då.

har 235-35-19  jag smile

Tycker mina däck låter mycket redan nu med en specifikation på 71db. Däckljudet är typ det enda jag hör förutom vindavvisarna i högre hastigheter.

Ska man ha ett riktigt budgetval så är det väl Nankang som gäller, får en uppsättning för runt 5000 kronor. Men då sätter man väl bilen i diket så fort det blir fuktigt ute.. Så bästa valet lär väl vara en uppsättning Michelin Pilot Sport 3 för runt 8000 kronor antar jag smile Fast samtidigt, man vill ju upp på 20" egentligen..

amazinjoey
6 november 2016 · 1 139 Inlägg

Kör landsail 588  på min 9-5 och de låter bra mycket mindre än mina Continental Premium Contact 5 smile ruskigt förvånad

Kör 235/55/17

Senast redigerat av amazinjoey (6 november 2016)

Djo
6 november 2016 · 10 157 Inlägg

pulchi skrev:

Djo skrev:
Mina kumho har ljudnivå 76db enligt märkning och  Michelin mellan 70-71db är ju en viss skillnad, Men i min v70N är inte något störande däckljudet iallafall.  (inget jag stör mig på och jag får tycka jag jag är rätt känslig för sådant)

Tycker då att en s80 av nyare modell borde det inte låta något mer i då smile

Har ju uppenbarligen vinterhjul nu annars kunde du fått åkt med en vända och lyssnat om du velat det.

Men vist Michelin är ju något annat men dom kostar ju därefter också och vet inte om det egentligen finns anledning till att lägga ut dom extra 5 tusen kronorna Enligt mig då.

har 235-35-19  jag smile

Tycker mina däck låter mycket redan nu med en specifikation på 71db. Däckljudet är typ det enda jag hör förutom vindavvisarna i högre hastigheter.

Ska man ha ett riktigt budgetval så är det väl Nankang som gäller, får en uppsättning för runt 5000 kronor. Men då sätter man väl bilen i diket så fort det blir fuktigt ute.. Så bästa valet lär väl vara en uppsättning Michelin Pilot Sport 3 för runt 8000 kronor antar jag smile Fast samtidigt, man vill ju upp på 20" egentligen..

Okej hör bara vindbrus i högre hastigheter med Kumho däckena.

Nankang skulle jag inte ens montera på en skottkärra.

självklart göra som du vill men kan bara rekomendera Kumho dom jag har har fått riktigt fin kritik och jag är riktigt nöjd.

8000 för däck känns saftigt och förstår att du vill upp på 20 tummare smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 november 2016 · 2 571 Inlägg

Nankang NS2 fungerade ypperligt i vått och torrt, lustigt nog är mina nuvarande LS588 bättre trots att folk gått i taket över det budgetmärket. De är tystare än NS2, mjukare och har bättre grepp.

Nu har jag förstås ingen T5 under huven och det hade nog krävt aningen vassare däck så helt rättvis blir ju inte jämförelsen. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Zarco
17 november 2016 · 89 Inlägg

Innan jag sålde min 1st gen S80 förra året så hade jag 18" och jag köpte två nya "årets däck 2015" michelin för ca 1000kr styck. Till min V50 som har 17" har jag nyligen köpt 2st Continental ecocontact 5 för ca 1000kr styck.

pulchi
3 februari 2017 · 640 Inlägg

Ytterligare ett sånt här tråkigt inlägg där man meddelar om läget just nu. Men snön börjar ju försvinna, man börjar känna lukten av sommarhjul igen big_smile

För någon vecka sen var jag in på besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-1b2155b91628f5c2384ebab2be9c9d27.jpg

Det gick väl inte så bra kan man väl säga. Det tog ungefär en minut innan bilen var underkänd smile Som vanligt en handbroms som inte fungerar korrekt. Den här gången var det vänster bak som inte hade någon verkan över huvud taget. Jag hade väl i min stress att byta bakljus, stoppa i framrutor som inte var tonade, stoppa i fungerande positionsljus fram och rycka ur dimljusen inte ens tänkt på att prova handbromsen.

Men, inget ont som inte har för något gott med sig. Upp med bilen på lyften för lite operation i torsdags förra veckan. Kort sagt kan man väl säga att vajern som kommer framifrån inte suttit korrekt i sina fästen. Detta har gjort att handbromsen legat på vänster bak, så vänster sida bak hade kärvat ihop helt. Men det betyder att man troligtvis hittat felet till varför handbromsen aldrig fungerat bra på den här bilen. Så det byttes handbromsbackar och fjädrar på båda sidor samt expander på vänster sida och nu fungerar den igen. Ska bara boka tid för efterkontroll så ska den saken vara ur världen.

Har funderat länge och väl över vad man ska göra med bilen till våren också. Har börjat inse att det kommer kosta många tusenlappar innan den rullar big_smile Så.. Ja.. Det är billigt med bil smile

Kommer stanna på 19" tillsvidare. Vill ha på coils om jag ska på med 20", och det är inte aktuellt i dagsläget då mina Koni FSD-dämpare och H&R-fjädrar fungerar hur bra som helst. Så listan över saker som ska göras nu i vår ser väl ut ungefär såhär:

* Nya 19" sommardäck som ska krängas på mina befintliga fälgar
* Byte av kamrem och lite annat smått och gott
* Vanlig service
* Nya bromsskivor runtom
* Nya bromsbelägg runtom

Så ja, det blir väl mycket grejer som tyvärr inte kommer synas när man rullar på gatan. Men så är livet ibland.

Nåväl. Mina faceliftbakljus ligger i lägenheten just nu. Ska rensa bort all gammal toning på dom och tona om dom. Märkte förra sommaren att det lyser igenom väldigt bra, så ska tona ännu mörkare. Får se när farbror blå börjar anmärka big_smile

Funderar även på att måla om bromsoken i någon bra färg. Inte bestämt mig för vilken dock.

Måste även ta tag i min takvinge. Den har släppt ute i kanterna så det ser inte klokt ut om man tittar på nära håll.

Ska även göra som vanligt. Nytt år, nya dekaler. Får se vad man hittar på i år smile

Bilen har för övrigt passerat 30k mil här under vintern. Snart inkörd!

Djo
4 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Tänkte just fråga när jag såg kamrems bytte haha det är fasen vad du kör med den men du håller ju skicket uppe också så smile

Handbromsen på dom där s80ina är under all kritik men skönt ni såg ett direkt fel utöver konstruktionen.

Jag vill/lär göra iordning v70in till våren också så vet hur det är broms vätskan skulle man ha försökt bytt några rejäla inbromsningar och man har ingen bromsverkan kvar typ.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
5 februari 2017 · 640 Inlägg

Djo skrev:
Tänkte just fråga när jag såg kamrems bytte haha det är fasen vad du kör med den men du håller ju skicket uppe också så smile

Handbromsen på dom där s80ina är under all kritik men skönt ni såg ett direkt fel utöver konstruktionen.

Jag vill/lär göra iordning v70in till våren också så vet hur det är broms vätskan skulle man ha försökt bytt några rejäla inbromsningar och man har ingen bromsverkan kvar typ.

Hehe smile Jo man försöker väl hålla någorlunda skick på den. Kamremmen har ändå snurrat i 6 år nu, så det är väl dags. Det har börjat gnissla lite också, så låter extremt billigt just nu big_smile

Bromsar måste man ju ha, så lika bra att ta tag i det smile

Djo
5 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Haha på så viss ja 18 tusen mil eller 10 år ska kamremmen hålla tycker volvo.

Haha ja bromsar är rätt skönt att ha wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zzr94092
10 februari 2017 · 4 395 Inlägg

Fint med elhandbroms,nyper jävlar ! Bara att ta på sig bältet när man ska  åka,släpper då så fort man petar på gasen.Har en -09. Just nu så har jag varit o jagat råddjur med bilen så den står hos volvo..

Djo
10 februari 2017 · 10 157 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fint med elhandbroms,nyper jävlar ! Bara att ta på sig bältet när man ska  åka,släpper då så fort man petar på gasen.Har en -09. Just nu så har jag varit o jagat råddjur med bilen så den står hos volvo..

Men dom tidga s80 2orna har fothandbroms.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
10 februari 2017 · 640 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fint med elhandbroms,nyper jävlar ! Bara att ta på sig bältet när man ska  åka,släpper då så fort man petar på gasen.Har en -09. Just nu så har jag varit o jagat råddjur med bilen så den står hos volvo..

Elhandbroms vore fint, för dom konstruktionerna fungerar ju faktiskt som dom ska. Men -07 och -08 på S80 har fotpedal, så det är vad jag får leva med smile

pulchi
11 februari 2017 · 640 Inlägg

Bilen gick igenom besiktningen i alla fall, så det var skönt smile Handbromsen biter mer än vad många bilar har på sin färdbroms. 2,0kN kom mätaren upp i innan bilen flög ur bromsbänken big_smile

Bjuder på två bilder från tidigare i vintras, på väg hem från Idre Fjäll smile Sommaren får gärna komma så man slipper dom här fula fälgarna och en konstant skitig bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-7e1a9b257a2e9e6f086ded1e7196ab01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-5cf6d42faafd69154f0c076deca53ce7.jpg

nyller BMW 335D E91
11 februari 2017 · 1 399 Inlägg

Ganska sexiga sulor wink

pulchi
11 februari 2017 · 640 Inlägg

nyller skrev:
Ganska sexiga sulor wink

Haha, så jävla fula så det är ju inte sant big_smile

nyller BMW 335D E91
11 februari 2017 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:
Ganska sexiga sulor wink

Haha, så jävla fula så det är ju inte sant big_smile

Duger över vintern iaf big_smile Mina är inte så jävla vacker heller xD Btw, har en du läpp på fronten idag?

pulchi
11 februari 2017 · 640 Inlägg

nyller skrev:

pulchi skrev:

nyller skrev:
Ganska sexiga sulor wink

Haha, så jävla fula så det är ju inte sant big_smile

Duger över vintern iaf big_smile Mina är inte så jävla vacker heller xD Btw, har en du läpp på fronten idag?

Haha jo, dom får funka vintertid big_smile

Nope, spoilern i nederkant har alltid sett ut sådär. Ska väl till rätt vinkel för att den ska synas dock, den är rätt anonym för det mesta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang