Volvo S80 2.5T -07: Göra den lite gubbiga bilen mer ungdomlig

Då var det dags att börja göra i ordning bilen så man själv vill ha den :) Jag har ägt bilen sedan våren 2012 och till en början var det bara sjukt skönt att bara ha en bil igen. Men sedan slog något slint i huvudet (som vanligt). Klart man ska börja pilla på den :)
  • 108 Följare
  • 262 862 Visningar
  • Projektet avslutat 16 juni 2018
pulchi
14 april 2018 · 640 Inlägg

amoreex skrev:
2007 va ju väl sista årsmodell med V8? wink

2009 eller 2010 tror jag, sen kom en uppdaterad T6 och en uppdaterad 3.2, men V8an pensionerades smile När man från fabrik dessutom bara plockar ur 315hk ur V8an så känns den rätt ointressant. Det må vara en cool motor och så, men det är inte tillräckligt för att man ska börja om från början med en likadan bil big_smile

Djo
15 april 2018 · 10 157 Inlägg

pulchi skrev:

amoreex skrev:
2007 va ju väl sista årsmodell med V8? wink

2009 eller 2010 tror jag, sen kom en uppdaterad T6 och en uppdaterad 3.2, men V8an pensionerades smile När man från fabrik dessutom bara plockar ur 315hk ur V8an så känns den rätt ointressant. Det må vara en cool motor och så, men det är inte tillräckligt för att man ska börja om från början med en likadan bil big_smile

v8an skulle ha fått sig några turbos eller kompressor och funnits kvar istället tycker jag wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
21 april 2018 · 640 Inlägg

Djo skrev:

pulchi skrev:

amoreex skrev:
2007 va ju väl sista årsmodell med V8? wink

2009 eller 2010 tror jag, sen kom en uppdaterad T6 och en uppdaterad 3.2, men V8an pensionerades smile När man från fabrik dessutom bara plockar ur 315hk ur V8an så känns den rätt ointressant. Det må vara en cool motor och så, men det är inte tillräckligt för att man ska börja om från början med en likadan bil big_smile

v8an skulle ha fått sig några turbos eller kompressor och funnits kvar istället tycker jag wink

Ja, verkligen smile Känns lite konstigt att Volvo vill bli ett riktigt premium-märke, men man saknar motoralternativ för det.

Djo
22 april 2018 · 10 157 Inlägg

pulchi skrev:

Djo skrev:

pulchi skrev:

2009 eller 2010 tror jag, sen kom en uppdaterad T6 och en uppdaterad 3.2, men V8an pensionerades smile När man från fabrik dessutom bara plockar ur 315hk ur V8an så känns den rätt ointressant. Det må vara en cool motor och så, men det är inte tillräckligt för att man ska börja om från början med en likadan bil big_smile

v8an skulle ha fått sig några turbos eller kompressor och funnits kvar istället tycker jag wink

Ja, verkligen smile Känns lite konstigt att Volvo vill bli ett riktigt premium-märke, men man saknar motoralternativ för det.

Ja tänk en s90 v8 med bakhjulsdrift luftfjädring runtom och 500-600 hästar och sen ett polestar alternativ på det wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amoreex
23 april 2018 · 2 712 Inlägg

Asså jag förstår mig inte på folk som anser att för att en bil ska vara premium måste det vara en stor saftig V8. med de nya skattereglerna som kommer, vem fasen bryr sig då.
Bättre med mindre motor som ändå orkar, t ex deras T6a är riktigt pigg, och drar betydligt mindre än en V8a hade gjort..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amazinjoey
23 april 2018 · 1 139 Inlägg

amoreex skrev:
Asså jag förstår mig inte på folk som anser att för att en bil ska vara premium måste det vara en stor saftig V8. med de nya skattereglerna som kommer, vem fasen bryr sig då.
Bättre med mindre motor som ändå orkar, t ex deras T6a är riktigt pigg, och drar betydligt mindre än en V8a hade gjort..

De nya skattereglerna har ingen effekt på gamla motorer smile

CC72
23 april 2018 · 1 661 Inlägg

amazinjoey skrev:

amoreex skrev:
Asså jag förstår mig inte på folk som anser att för att en bil ska vara premium måste det vara en stor saftig V8. med de nya skattereglerna som kommer, vem fasen bryr sig då.
Bättre med mindre motor som ändå orkar, t ex deras T6a är riktigt pigg, och drar betydligt mindre än en V8a hade gjort..

De nya skattereglerna har ingen effekt på gamla motorer smile

Än...det kommer nog ska du se.

Djo
23 april 2018 · 10 157 Inlägg

amoreex skrev:
Asså jag förstår mig inte på folk som anser att för att en bil ska vara premium måste det vara en stor saftig V8. med de nya skattereglerna som kommer, vem fasen bryr sig då.
Bättre med mindre motor som ändå orkar, t ex deras T6a är riktigt pigg, och drar betydligt mindre än en V8a hade gjort..

För det låter gött om stora v8or och dom har en helt annan karaktär än små motorer i stora bilar känns små ettriga motorer malplacerade.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zzr94092
23 april 2018 · 4 387 Inlägg

Dagens sanning!!!!!

pulchi
5 maj 2018 · 640 Inlägg

Vissa kanske har sett att bilen ligger ute till försäljning, så antar att det här projektet får ses som avslutat. Oavsett om den blir såld eller om jag behåller den så känner jag mig färdig med bilen. Det finns inte så mycket mer jag skulle vilja göra med den. Har hunnit med att installera Vparts blåtandsadapter i alla fall, men det gick så snabbt att jag missade att ta bilder.

Hann ju i alla fall med att bli stoppad av farbror blå, det är ju alltid nått smile Har åkt med tonade sidorutor fram sedan sommaren 2016 och sedan satt på ett par andra rutor på hösten, dels för besiktning och dels för att det blir för mörkt för man ens ska kunna se något. I år hann jag ha dom tonade rutorna monterade i två timmar innan blinkade blått i backspegeln smile Slutade med riven toning på sidorutorna fram, riven board på vindrutan eftersom att den gick för långt ner samt borttagna dekaler på vindrutan eftersom att de skymde sikten. Besiktningen har aldrig sagt något om varken board eller dekaler, men men smile Snälla poliser i alla fall, dom släppte iväg mig utan att skriva några böter.

Får se om det blir någon ny bil nu på direkten eller inte. Vet ungefär vad jag är sugen på. Men risken finns nog att ett nytt och större boende blir mer prioriterat än en ren sommarbil smile

Djo
6 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Åkt heltonat förra året var första gången jag vart stoppad men boarden sa dom inget om men den gick bsra ner 3-4cm mer än lagligt.

Hur mörka sidorutor hade du ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
6 maj 2018 · 640 Inlägg

Djo skrev:
Åkt heltonat förra året var första gången jag vart stoppad men boarden sa dom inget om men den gick bsra ner 3-4cm mer än lagligt.

Hur mörka sidorutor hade du ?

30% fram, men kör 5% bakom B-stolpen, så blir rätt mörkt.

Boarden mäter dom tydligen efter solskydden, boarden får inte gå längre ner än dom när dom är nerfällda. Jag hade väl behövt två solskydd för att klara mig big_smile

Djo
7 maj 2018 · 10 157 Inlägg

pulchi skrev:

Djo skrev:
Åkt heltonat förra året var första gången jag vart stoppad men boarden sa dom inget om men den gick bsra ner 3-4cm mer än lagligt.

Hur mörka sidorutor hade du ?

30% fram, men kör 5% bakom B-stolpen, så blir rätt mörkt.

Boarden mäter dom tydligen efter solskydden, boarden får inte gå längre ner än dom när dom är nerfällda. Jag hade väl behövt två solskydd för att klara mig big_smile

jaja juag körde biltema 15% fram på v70 det vart snyggt iallafall wink

haha då visste inte dom vad dom gjorde då du har en markering på framrutan som är max gräns haha tycker board lagen är löjligt menar om den inte skymmer förarens sikt så är det väl inga problem lika med heltonat menmen bara räta sig i ledet och se glad ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
9 maj 2018 · 640 Inlägg

Djo skrev:

pulchi skrev:

Djo skrev:
Åkt heltonat förra året var första gången jag vart stoppad men boarden sa dom inget om men den gick bsra ner 3-4cm mer än lagligt.

Hur mörka sidorutor hade du ?

30% fram, men kör 5% bakom B-stolpen, så blir rätt mörkt.

Boarden mäter dom tydligen efter solskydden, boarden får inte gå längre ner än dom när dom är nerfällda. Jag hade väl behövt två solskydd för att klara mig big_smile

jaja juag körde biltema 15% fram på v70 det vart snyggt iallafall wink

haha då visste inte dom vad dom gjorde då du har en markering på framrutan som är max gräns haha tycker board lagen är löjligt menar om den inte skymmer förarens sikt så är det väl inga problem lika med heltonat menmen bara räta sig i ledet och se glad ut.

Nope, finns ingen markering på min ruta smile

amoreex
10 maj 2018 · 2 712 Inlägg

Djo skrev:
haha då visste inte dom vad dom gjorde då du har en markering på framrutan som är max gräns haha tycker board lagen är löjligt menar om den inte skymmer förarens sikt så är det väl inga problem lika med heltonat menmen bara räta sig i ledet och se glad ut.

Det med sidorutorna fram har jag även fått till att det är för att det hindrar andra förare från att se igenom din bil t ex vid en korsning, eller annat, samt att söka ögonkontakt med dig så det ej blir en olycka,

Plus det är riktigt fult i mitt tycke smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Djo
10 maj 2018 · 10 157 Inlägg

amoreex skrev:

Djo skrev:
haha då visste inte dom vad dom gjorde då du har en markering på framrutan som är max gräns haha tycker board lagen är löjligt menar om den inte skymmer förarens sikt så är det väl inga problem lika med heltonat menmen bara räta sig i ledet och se glad ut.

Det med sidorutorna fram har jag även fått till att det är för att det hindrar andra förare från att se igenom din bil t ex vid en korsning, eller annat, samt att söka ögonkontakt med dig så det ej blir en olycka,

Plus det är riktigt fult i mitt tycke smile

Heltonat är för att kunna hålla ögonkontakt men vilka håller ögonkontakt i vanlig trafik ? har man inte fullt upp hålla reda på alla stolpskott som åker kors å tvärs.

Jasså hade du ingen markering det var ju lite udda bara bygga stora jävla solskydd då wink Eller hunnit sålt bilen redan ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
12 maj 2018 · 640 Inlägg

amoreex skrev:
Det med sidorutorna fram har jag även fått till att det är för att det hindrar andra förare från att se igenom din bil t ex vid en korsning, eller annat, samt att söka ögonkontakt med dig så det ej blir en olycka,

Plus det är riktigt fult i mitt tycke smile

Precis, det blir ju svårt för andra att se in. 99,9% av omvärlden söker ju dock inte ögonkontakt genom sidorutorna, utan snarare genom vindrutan.

Angående utseendet så är det ju upp till var och en vad man gillar smile

Djo skrev:
Jasså hade du ingen markering det var ju lite udda bara bygga stora jävla solskydd då wink Eller hunnit sålt bilen redan ?

Sa så jag också, kan ju bara bygga solskydd som är 30cm höga i så fall big_smile

Den är inte såld än smile Så var ut och rastade den igår och skitade ner den riktigt ordentligt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-85b3fbd8b22ed75deab928a766d97f63.jpg

Bilar är väl till för att användas eller? smile

Djo
13 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Självklart är dom det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pulchi
16 juni 2018 · 640 Inlägg

Då var bilen såld smile Så nu får man väl räkna detta som ett avslutat projekt big_smile

Framtidsplaner? Inga alls om jag ska vara helt ärlig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang