5549
Sök

Lambdasondslampa 945 turbo

649 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Hallå. Har problem med min volvo 945 fulltrycksturbo turbo+ från 1993.

Allt började med att jag byggde dieselinsprut i downpipen. Gjorde bort mig och borrade hålet 1cm framför lambdasonden(såg den inte och visste ej var den satt). Lambdalampan började såklart lysa och bilen drog 3L/milen.

Fixade en ny lambdasond ifrån en 740 min farbror håller på att skrotar. Visste ej om den var rätt eller om det skulle fungera.

Satt iallafall i den och bilen drog bra mycket mindre bensin. Men påväg till gävle cruising nu i helgen så började lampan lysa igen ( det verkar som att den börjar lysa när man står några minuter på tomgång ). Bilen drar ca 1.8-2.3 L/milen nu. Tog mig 27 mil på 920kr. (Då var det 22 mil landsväg och resten cruising).

Byggde även om dieselinsprutet så det går med en bromsslang till Efter katalysatorn, det borde inte påverka lambdan?

Kan även påpeka att precis efter jag monterade "nya" lambdan så flög bulten som jag hade pluggat föregående hål till dieselinsprutet så den drog tjuvluft därifrån ett tag, har svetsat igen det.

Nu till min fråga, kan det vara att jag har satt dit en fel lambda, eller är den lambdan helt enkelt också trasig ELLER kan det var något annat fel?

Tack på förhand.
Mvh Danne

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Forummoderator
26 552 Inlägg
15 maj 2013
Dieselinsprut i downpipen?

Vad det än är till för, så tippar jag på att detta kommer ställa till det för vilken lambdasond du än kommer montera.
Flytta hemmabygget hade jag gjort..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

649 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
"Byggde även om dieselinsprutet så det går med en bromsslang till Efter katalysatorn, det borde inte påverka lambdan?"

OUTLAW1
16 maj 2013
skulle tippa på att du måste ha en ny lambdasond från en likadan bil ..det är ju det säkraste.
att det sedan är 100% tätt i systemet förutsätter jag då du svetsat igen hålet du gjorde. Tjuvluft är döden för lambdavärdet.

Men VARFÖR kör man med dieselsprut i dp:n?
Är det för att leka rökmaskin eller fyller det någon funktion.
Kan ju tänka mig också att man dödar katten fort genom att mata den med diesel annars..

Vill du annars skapa mycket rök kan jag rekkomendera starkare motor och högre däcktryck i bakdäcken....gärna urdubbade slitna så dom ryker mer när man burnar...

649 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Jo.. Har även funderat på om det kan läcka framifrån turbofästet-dp, enklaste sättet att se det? Eller borde man höra det?

Leka rökmaskin, men kom inte långt innan jag blev stoppad av en mc polis på gävle crusing dock, skyllde på topplockspackningen hehe xD

Katten har jag även funderat på.. Hur kan man se om det är den som kan vara problemet? Matat in 2st spolarvätskebehållare i dp'n så..

Blir inte i närheten av lika mycket rök då ^^

649 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Läcker inte vid downpipefästet.
Testat med 3 olika lambdasonder nu, kört ca 5km, sen ställt mig på tomgång, och när den stått ca 1-2 minuter på tomgång så börjar lampan lysa igen.

En lambdasond jag testade med igår när jag var på crusing slocknade när jag gasade ur den med 1.3 bars laddtryck, sänkte sen till 0.3 och då började den lysa igen efter ett tag.

Gick dessutom väldigt billigt med den lambdan, tankade 450kr och åkte 16 mil (6 mil crusing).

Ingen som kan hjälpa mig med lite teorier?..

Sök