Falsk marknadsföring ?

Glesmark
26 juni 2013 · 1 938 Inlägg

PITSTOP skrev:

thelaughingmadman skrev:

PITSTOP skrev:
Är det fel på produkten eller levernasen så kan man inte skylla på styling4u på den fronten!

Riktigt så kan man ju inte säga. Säljande företaget har alltid ansvar gentemot sina kunder.

En ÅF bör kanske veta om vilka leverantörer som kan vara långsamma med leveranser.
Vissa produkter tillverkas ju väldigt sällan och har därför långa leveranstider. Det kan ju vara så att tillverkaren behöver få ett antal beställningar innan man gör produkten o.s.v.

Däremot kan ju en säljare friskriva sig detta genom att informera om att leveranstiden är oviss och därför kan vara lång. Men lovar säljaren att leverera inom en viss tid så är det ett löfte som måste hållas och inte försvinner bara för att leverantören/tillverkaren inte lyckas leverera i tid.

Nu kanske inte detta är fallet i just denna topic, snarare mer generellt.

Ska väl i och för sig tillägga, gällande "fel på produkten" - det kan man inte beskylla en ÅF för.
Det kan ju vara allt ifrån DOA, leveransskada, fabrikationsfel o.s.v. Men när man reklamerar produkten gör man det ju direkt mot säljande företaget, inte mot leverantören. Så även där har säljaren ett ansvar, men det blir lite snett om man som kund skyller det felet på säljaren.

Jo det kan man säga, för det står inte på deras hemsida att varan finns på lager utan att det är beställningsvara.
Sedan så skyller TS på att bak inte hade justerbar camber. Återigen inte Styling4u som tillverkar så hur kan felet vara deras? Och har de sagt det så har de blivit lovade det utav Leverantör, eller menar TS att styling4u ska få skit för att leverantören "ljuger" TS visste om att hans vara var just en beställningsvara och att produkten skulle uppfylla en viss krav. Styling4u har förmedlat svar som de fått till kunden. Kalles det för att ljuga?

Nja denna tråd är lite väll kryddad om du frågar mig personligen. OBS! Jag är opartisk i det hela och försvarar inte TS eller företaget. Men rätt ska vara rätt, det är lätt att skylla allt på någon annan.

Styling4u har ansvaret till kunden att se till att det utlovade levereras, om så inte är fallet får dom vackert betala tillbaka.

Styling4u lovade att bakre coilsen skulle ha justerbara fjäderbenstopplagringar vilket dom inte hade, om nu styling4us leverantör sagt till styling4u att dom har denna funktion, men vid leverans visat sig sakna denna funktion så har ju styling4u rätt att skicka tillbaka prylarna till sin leverantör och slippa lagerhålla saker som dom beställt.

Jag har varit med om att man erlägger en handpenning på beställningsvaror som normalt inte lagerhålls i butik, men det har oftast gällt småföretag som förmodligen driver något vid sidan om, som helt enkelt inte har budget att lägga ut summan om dom inte är säkra på att få betalt.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 juni 2013 · 2 972 Inlägg

hangman skrev:
-1 då jag bad om pengarna tillbaka direkt när det kom fram att man behövde ha andra dörrlister till bilen ( som jag speciellt frågade om det var m5 kopior eller om dom var lite omgjorda, nej nej man behöver inte ha andra dörrlister, går inte ha orginal lister till dom kjolarna jag köpte, nya lister kostade något på 2000 kr.

Bad om pengarna tillbaka och att han får ta tillbaka skiten när det inte passade, men fick till svar att det ska passa med enklare moddning och att han sålt huuuur många som helst utan problem. Då insåg jag att att jag har inte ett skit och komma med, bara göra iordning skiten och aldrig mer handla där.

Fast där har du ju fel. Har en ÅF lovat dig att det passar med enkel moddning och det bara passar med komplicerad moddning så har de lovat fel och därmed har du rätten på din sida. Problemet blir ju att bevisa det, men med lite ork och vilja hade du säkert kunnat få rätt.
Att du valde att strunta i det och jobba på med kjolarna får du stå för själv...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
hangman
26 juni 2013 · 2 174 Inlägg

matteeee skrev:

hangman skrev:
-1 då jag bad om pengarna tillbaka direkt när det kom fram att man behövde ha andra dörrlister till bilen ( som jag speciellt frågade om det var m5 kopior eller om dom var lite omgjorda, nej nej man behöver inte ha andra dörrlister, går inte ha orginal lister till dom kjolarna jag köpte, nya lister kostade något på 2000 kr.

Bad om pengarna tillbaka och att han får ta tillbaka skiten när det inte passade, men fick till svar att det ska passa med enklare moddning och att han sålt huuuur många som helst utan problem. Då insåg jag att att jag har inte ett skit och komma med, bara göra iordning skiten och aldrig mer handla där.

Fast där har du ju fel. Har en ÅF lovat dig att det passar med enkel moddning och det bara passar med komplicerad moddning så har de lovat fel och därmed har du rätten på din sida. Problemet blir ju att bevisa det, men med lite ork och vilja hade du säkert kunnat få rätt.
Att du valde att strunta i det och jobba på med kjolarna får du stå för själv...

Jo juridiska rätten hade jag, men orka bråka för 1600 typ jag lät dom fixa skiten sen aldrig mer Kina skit.

peter_1976 JDM
26 juni 2013 · 2 201 Inlägg

Man får ju vad man betalar för även när det gäller bilgrejer. Kjolar för 1600 spänn. Nja 1600 för mycket.

ÅF har ju i sin tur fått info från sin leverantör. O stämmer inte det så har ju även ÅF rätt att reklamera skiten, utan  massa tjafs, pga felaktig information. Det är klart att leverantören säger att passformen är bra, men det är massprokuktion. O jag tror inte det räknas så noga på millimetrar hit o dit.

Mitt tips är att lägg ett par tusen extra på kvalite. Jag kunde köpte kopia till mitt Mugen, för en tredjedel av priset. Men vem vet hur passformen är då. Tur jag inte gjorde det.
Nu var detta perfekt passform på mitt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang