Gammal Motorolja.

Barbafarfar
16 maj 2013 · 4 Inlägg

Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

xXSammy
16 maj 2013 · 6 580 Inlägg

Olja är färskvara.

Vet inte hur mycket smöregenskaperna försämras med tiden, antingen åt helsike eller så går det bra då den är oöppnad.

De/Dem
joakim89
16 maj 2013 · 1 265 Inlägg

Häll i tanken på nån äldre dieselbil utan datorstyrning så blir du av med den

caromania Forummoderator
18 maj 2013 · 9 296 Inlägg

Klart du kan använda den, men gör det som sköljolja. Häll i, kör 100 mil och byt igen. Det är ingen dum idé alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glesmark
18 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Skulle vilja påstå att den till 99% säkerhet går bra att köra med, en försluten förpackning ser jag inte varför den skulle bli gammal.
Skaka förpackningen, öppna och titta. Är den fortfarande genomskinlig och klar så är det bara att köra med den.

Blir den grumlig eller visar tecken på att ha blandat sig med vatten/kondens så kan du kasta den/hälla i tanken på nån dieselbil.

Att säga att olja är en färskvara är väl mer för att den blir utsatt av naturliga element om den är hälld i en motor som bara står, kondens förstör oljans smörjkvalitet, oljan i sig blir inte gammal (synonymt med dålig) av att ligga i en sluten förpackning i stabil temperatur. Den är inte så att den börjar mögla.

Det är mina teorier kring olja.

volvochefen
18 maj 2013 · 514 Inlägg

Precis!
Har oljan varit tätt försluten sen 2002 har ja svårt att tro att den skulle blivit dålig, bara hälla i o se glad ut.

Volvo 945 "tdi" (1992)
Glesmark
18 maj 2013 · 1 938 Inlägg

volvochefen skrev:
Precis!
Har oljan varit tätt försluten sen 2002 har ja svårt att tro att den skulle blivit dålig, bara hälla i o se glad ut.

Indeed, speciellt i en sån liten förpackning där ytan olja som har kontakt med syre är minimal så lär ingen betydande oxidation ske.

Kör bara Kör! smile

valle22 Smidd i rostigt stål
19 maj 2013 · 933 Inlägg

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
xXSammy
19 maj 2013 · 6 580 Inlägg

valle22 skrev:

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

Skulle du själv hälla i 11år gammal motorolja i vilken bil som helst?

De/Dem
R_fused There is no replacement for displacement
19 maj 2013 · 630 Inlägg

Malheus skrev:

valle22 skrev:

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

Skulle du själv hälla i 11år gammal motorolja i vilken bil som helst?

Ja...  Om den förvarats på rätt sätt...

Senast redigerat av R_fused (19 maj 2013)

dyem BMW-Fantast!
19 maj 2013 · 249 Inlägg

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

Malheus skrev:

valle22 skrev:

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

Skulle du själv hälla i 11år gammal motorolja i vilken bil som helst?

inte vilken bil som helst, det är en gammal saab så det spelar inte någon större roll..

Senast redigerat av dyem (19 maj 2013)

Evildan
19 maj 2013 ·

Oöppnat tätt kärl utan kondensbildning, kör på bara, oljan åldras inte innan den kommer i kontakt med omgivningen.
Något att tänka på är väl om oljan uppfyller de krav som ställs på motoroljan till din SAAB?


Däremot en olja som hällts i en bilmotor och sedan stått 11år eller kortare för all del, det är bara skräp oavsett om motorn bara stått still eller startats.

Glesmark
19 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Malheus skrev:

valle22 skrev:

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

Skulle du själv hälla i 11år gammal motorolja i vilken bil som helst?

Om den är rätt olja för motorn så skulle iaf jag göra det utan att tveka.

Hamilton
19 maj 2013 · 8 865 Inlägg

Bästföre- datum brukar stå på förpackningen.
Förvaras oljan enligt anvisningarna så håller den i 5 år.

Fotograf på tierpidag.se
valle22 Smidd i rostigt stål
20 maj 2013 · 933 Inlägg

Malheus skrev:

valle22 skrev:

Barbafarfar skrev:
Hittade en oöppnad "Statoil" delsyntet motorolja 10w-40 köpt 2002. Är dags att byta olja på min gamla Saab och tänkte kolla om den fortfarande är ok att använda ? Eller kan motorolja bli gammal ?

varför skulle den vara "dålig"? Det är intre så du skall dricka den eller använda i matlagning, eller hur? Det är ingen färskvara i den bemärkelsen som kan förstöras av ålder..

Skulle du själv hälla i 11år gammal motorolja i vilken bil som helst?

japp, det är inget fel på oljan, folk är bara fixerade vid datum. Det är inget som skulle säga den är dålig.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang