Saab 9-5 2.0 T -98 tvekar och är ryckig

opeldrifter
18 juni 2013 · 1 253 Inlägg

gurragas skrev:
Försök att "nolla" systemet helt, ta bort minuskabeln från batteriet i drygt 20 sekunder, sätt dit kabeln, starta och håll varven på tretusen tills nollan i värmedisplayen slocknat eller i ca: 10-15 sekunder.
Det där med att hålla varven på ca: 3000 är viktigt så att systemet får rätt info från alla givare, gjorde du det inte när du bytte turbo (jag antar att du hade bort batterikabeln då) så blir den ryckig och djävlig beroende på att systemet inte vet vilka värden det gå efter.

Har ingen radiokod så törs inte ta av kabeln då har jag ingen stereo sen

Lev livet nu innan det är för sent
gurragas
18 juni 2013 · 269 Inlägg

Kan du inte säkra strömmen till stereon med en separat kabel??

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Bejholt
18 juni 2013 · 96 Inlägg

Och vad är viktigast?? En bil som går bra eller att lyssna på stereo...samt att stereon är ingift

gurragas
18 juni 2013 · 269 Inlägg

jonnielahti skrev:

gurragas skrev:
Kan du inte säkra strömmen till stereon med en separat kabel??

läs föregende inlägg.

Haha, jo jag vet också att det inte finns koder, jag bara tänkte att han bytt till en superdupermegastorstereo och tappat bort koden smile

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
opeldrifter
18 juni 2013 · 1 253 Inlägg

okej visst är bilen viktigare än musik men musiken är viktig med tongue Hur gifter man in den sen igen då och vad kostar det?

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
18 juni 2013 · 1 253 Inlägg

okej så ingen fara att ta loss minus kabeln då? tänkte på då min är 98 års modell

Lev livet nu innan det är för sent
gurragas
18 juni 2013 · 269 Inlägg

jonnielahti skrev:

gurragas skrev:

jonnielahti skrev:

läs föregende inlägg.

Haha, jo jag vet också att det inte finns koder, jag bara tänkte att han bytt till en superdupermegastorstereo och tappat bort koden smile

finns väl inga eftermarknadsstereos med kod?

Där fick du mig, det har jag inte en blek om, kör iphone och AUX kabel in i orginalstereon smile

Men detta är väl föga intessant för TS, på min 9-5 -00 så är det inget som händer när man rycker kabeln, alla stereoprylar och färddatorn bara går igång igen..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
gurragas
18 juni 2013 · 269 Inlägg

Det som händer är att i AC displayen så kommer det att stå en 0 (nolla) under tiden när systemet inhämtar info från alla givare..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
opeldrifter
18 juni 2013 · 1 253 Inlägg

okej då ska jag testa det imorgon och hoppas på bättre motorgång smile Återkommer med info

Lev livet nu innan det är för sent
gurragas
18 juni 2013 · 269 Inlägg

Kan hända att du får göra om det ett par gånger, men det brukar hjälpa med en gång om man ser till att varven inte sjunker under 2000..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
opeldrifter
18 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Då hoppas jag på det bästa annars får vi gå vidare i felsökningen hmm

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
19 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Hjälpte ej att nolla boxen,, blev värre ist

Lev livet nu innan det är för sent
Jerry Reparatör
19 juni 2013 · 306 Inlägg

Lägger med 99% säkerhet min röst på tändkassetten.
Har själv råkat ut för detta.

gurragas
19 juni 2013 · 269 Inlägg

Har hänt att jag fått göra om proceduren ett par gånger, viktigt att man försöker hålla ett jämt varvtal runt tretusen, tändkasseten har jag bara erfarenhet av när de totalhavererat, då luktar det omisskännligt bränd elektronik av den..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
opeldrifter
19 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Testade flera gånger utan framgång hmm det känns som den misständwr men svårt att säga , högre upp i varv sticker den iväg men seb är det samma på nästa växel ,

Lev livet nu innan det är för sent
Falcy
19 juni 2013 · 193 Inlägg

gurragas skrev:
Försök att "nolla" systemet helt, ta bort minuskabeln från batteriet i drygt 20 sekunder, sätt dit kabeln, starta och håll varven på tretusen tills nollan i värmedisplayen slocknat eller i ca: 10-15 sekunder.
Det där med att hålla varven på ca: 3000 är viktigt så att systemet får rätt info från alla givare, gjorde du det inte när du bytte turbo (jag antar att du hade bort batterikabeln då) så blir den ryckig och djävlig beroende på att systemet inte vet vilka värden det gå efter.

Vad pratar du om? yikes

Menar du på fullt allvar att man ska rycka minuspolen, för att då nollställa styrboxen, och sedan lägga sig på 3000 varv vid uppstart?

Kan tala om för dig att T7 systemet som dessa maskiner använder sig av är adaptiv. d.v.s det anpassar sig efter mängd luft, typ av bränsle osv osv.

Skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att starta bilen med ny turbo(eller gammal) @ 3000rpm...


Har själv precis monterat en TD04 i min 2.3t och dina metoder är skrattretande.


Till TS: Sluta varva din turbo vid 3000rpm omedelbart. Det om något förstör hela agget...
TK(3.7) är det första du bör skaffa dig, den är dyr att köpa, men på din beskrivning låter det som TK.
En annan sak som har liknande symptom som en kass TK är, vevaxellägesgivaren, den är billigare att byta. Så vill du chansa, ta den först. smile

Senast redigerat av Falcy (19 juni 2013)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
opeldrifter
19 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Turbon är 500 mil gammal och bilen var varmkörd när jag gjorde det så ingen fara med 3000rpm smile

Okej så tk eller vevaxellägesgivare då suck hmm

Lev livet nu innan det är för sent
gurragas
20 juni 2013 · 269 Inlägg

Falcy skrev:

gurragas skrev:
Försök att "nolla" systemet helt, ta bort minuskabeln från batteriet i drygt 20 sekunder, sätt dit kabeln, starta och håll varven på tretusen tills nollan i värmedisplayen slocknat eller i ca: 10-15 sekunder.
Det där med att hålla varven på ca: 3000 är viktigt så att systemet får rätt info från alla givare, gjorde du det inte när du bytte turbo (jag antar att du hade bort batterikabeln då) så blir den ryckig och djävlig beroende på att systemet inte vet vilka värden det gå efter.

Vad pratar du om? yikes

Menar du på fullt allvar att man ska rycka minuspolen, för att då nollställa styrboxen, och sedan lägga sig på 3000 varv vid uppstart?

Kan tala om för dig att T7 systemet som dessa maskiner använder sig av är adaptiv. d.v.s det anpassar sig efter mängd luft, typ av bränsle osv osv.

Skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att starta bilen med ny turbo(eller gammal) @ 3000rpm...


Har själv precis monterat en TD04 i min 2.3t och dina metoder är skrattretande.


Till TS: Sluta varva din turbo vid 3000rpm omedelbart. Det om något förstör hela agget...
TK(3.7) är det första du bör skaffa dig, den är dyr att köpa, men på din beskrivning låter det som TK.
En annan sak som har liknande symptom som en kass TK är, vevaxellägesgivaren, den är billigare att byta. Så vill du chansa, ta den först. smile

Kul att du leker bror duktig UTAN att läsa alla inlägg först, det kan man kalla skrattretande, denna metod har för övrigt en snubbe på maptune rekomenderat och jag tror han kan liiite mer om saab än dig....

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
gurragas
20 juni 2013 · 269 Inlägg

opeldrifter skrev:
Turbon är 500 mil gammal och bilen var varmkörd när jag gjorde det så ingen fara med 3000rpm smile

Okej så tk eller vevaxellägesgivare då suck hmm

Kan höra med garagepolarn, han har skrotat ett par saabar, så han kanske har en TK till övers, kan höra vad han ska ha för en om det är den som djävlas för dig..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Aja skitsamma, skit kan vi kasta på varann i nån annan träd smile testade nolla boxen och det funkade inte. Lagt upp nytt klipp på videos. hittade en lite lite vakuumslang som jag missat som var trasig  smulor. Bytte den och den gick bra mycket bättre men rycken finns kvar om än lite mindre men problemet nu är att den laddar som mest 1,7 bar yikes

http://www.garaget.org/video/137640

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang