Saab 9-5 2.0 T -98 tvekar och är ryckig

gurragas
20 juni 2013 · 269 Inlägg

jonnielahti skrev:

gurragas skrev:

Falcy skrev:

Vad pratar du om? yikes

Menar du på fullt allvar att man ska rycka minuspolen, för att då nollställa styrboxen, och sedan lägga sig på 3000 varv vid uppstart?

Kan tala om för dig att T7 systemet som dessa maskiner använder sig av är adaptiv. d.v.s det anpassar sig efter mängd luft, typ av bränsle osv osv.

Skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att starta bilen med ny turbo(eller gammal) @ 3000rpm...


Har själv precis monterat en TD04 i min 2.3t och dina metoder är skrattretande.


Till TS: Sluta varva din turbo vid 3000rpm omedelbart. Det om något förstör hela agget...
TK(3.7) är det första du bör skaffa dig, den är dyr att köpa, men på din beskrivning låter det som TK.
En annan sak som har liknande symptom som en kass TK är, vevaxellägesgivaren, den är billigare att byta. Så vill du chansa, ta den först. smile

Kul att du leker bror duktig UTAN att läsa alla inlägg först, det kan man kalla skrattretande, denna metod har för övrigt en snubbe på maptune rekomenderat och jag tror han kan liiite mer om saab än dig....

det räcker med att rycka minuspolen en halvtimme, sen adapterar bilen sig själv när man kör löpande

Hur som så var det så han gjorde när han nollade boxen, de kanske inte har tid att låta bilar stå i en halvtimme vad vet jag?
Men det har funkat på min vid de gånger jag behövt göra detta, och den har knallat 32000 mil så att bilen skulle rasa genom detta är bara BS...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Mickius
20 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Man adapterar trionic genom att antingen

1. I uppförsbacke ge fullt på 3an mellan 3000-4000 varv 3 gånger.

2. Ge fullt på 4ans växel plant väglag 2500-4500 3 gånger

Nr 1 och 2 är för att skynda på adaptionen

3. Köra sitt egna tempo x-antal mil o låta trionic anpassa sig utan att ge fullgas.

Dessa sätt rekomenderar dom stora trimfirorna för saab Maptun, Nordic, Mackan som byggt mapparna i t5suite osv.

Allt annat jäkla påhitt kan ni lura på någon annan!

Senast redigerat av mickius (20 juni 2013)

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Ger jag fullt nu på 3:an så går den upp på 1,7 bar och slår ibland ifrån. Lite fel att ladda så pass med steg 1 tongue

Lev livet nu innan det är för sent
Mickius
20 juni 2013 · 4 670 Inlägg

opeldrifter skrev:
Ger jag fullt nu på 3:an så går den upp på 1,7 bar och slår ibland ifrån. Lite fel att ladda så pass med steg 1 tongue

Om jag minns rätt har inte t7 laddtrycksspärr dvs ge fan i o fortsätta gasa när laddet sticker. Du kommer pajja motorn! När jag adapterat min min förra aero så gick den upp 0,05 bar förmycket innan trionic kände av alla värden o ställde sig på begärt laddtryck

1. Har du provtryckt WG o kollat så den öppnar?

2. Har du kollat så Armen på avgashuset går lätt utan att wg sitter på?

3. Har du kollat så allt är rätt och tätt ifrån kompressorhuset - slang till mv- slang till WG?

Vi börjar där o byt TK!

Skenande laddtryck brukar bero på kassa slangar eller magnetentil, kass wg som kärvar/öppnar ej dvs den laddar så mycke den orkar.

Senast redigerat av mickius (20 juni 2013)

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

ej provtryckt wg men den är väl ihop med turbon som är ny så den bör väl funka ? Hur provtrycker jag då?

Har inte kollat armen får göra det ,

Alla slangar är rätt, kollat om och om igen de sitter där de ska. Överst är R slangen som går till bla EVAP ( tankurluftningen ) Denna har jag dock ryckt för att se om det var den som gav ryckningarna men icke.  W slangen i mitten till wg klockan och sen C slangen till kompressorn på turbon. Alla sitter fast som de ska med

Lev livet nu innan det är för sent
Mickius
20 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Att den e ny spelar ingen rolö kan va paj förde! Du tar en cykelpump o pumpar i luft i slangen till wastegaten så kommer den öppna rätt snabbt när du pumpat i lite. 1,7 bar e mycke tryck! wink den ska öppna runt 0,4bar.

Sitter wg med rätt förspänning?

Ja men är slangarna helt täta och även din magnetventil? Annars blir detta som en pysventil dvs mer laddtryck!

Koppla en slang imellan kompressorhuset till wastegaten o koppla ur din mv o kolla vad du får för laddtryck

Återkom när du testat!

Senast redigerat av mickius (20 juni 2013)

olof102
20 juni 2013 · 342 Inlägg

Måste bara ge mig in i diskussionen ang. Trionic!

Många har fått fel för sig så det tänkte klara upp lite.

1. Boxen behöver inte vara strömlös i 30 minuter för att förlora sina adapterade värden. Görs boxen strömlös nollas adaptionen, om det så är 30 sekunder eller 30 minuter.

2. Trionic adapterar turbotryck mellan 2000-3500 varv, under förutsättning att det spannet tar längre än 3,0 sekunder.

3. När boxen har varit strömlös ska man undvika att varva för mycket första milen, detta eftersom bränslemängden kan vara lite "ur balans" innan Trionic justerat in den efter lambda.

4. Att varva 3000 efter att du nollat boxen ger ingenting förutom möjligt förhöjt slitage på motor och turboaggregat.

5. Trionic adapterar inget bränsle utanför lambdareglerat område (d.v.s. open loop, fullgas).

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

mickius skrev:
Att den e ny spelar ingen rolö kan va paj förde! Du tar en cykelpump o pumpar i luft i slangen till wastegaten så kommer den öppna rätt snabbt när du pumpat i lite. 1,7 bar e mycke tryck! wink den ska öppna runt 0,4bar.

Sitter wg med rätt förspänning?

Ja men är slangarna helt täta och även din magnetventil? Annars blir detta som en pysventil dvs mer laddtryck!

Koppla en slang imellan kompressorhuset till wastegaten o koppla ur din mv o komma vad du får för laddtryck

kan jag inte bara rycka säkringen till MV så går den väl på GL?

Slangarna är nya och i detta fall täta, bytte de häromdagen smile

Får testa sätta slang mellan kompressorhuset och Wastegaten imorgon , då bör den asså ligga på 0,45 +- lite eller mindre ? Ja boxen borde ju ge rätt laddtryck anpassat för steg 1 programvaran i bilen

Lev livet nu innan det är för sent
Mickius
20 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Koppla slang mellan kompressor o wastegate o testa då har du uteslutit dessa saker!

Sen kan du testa rycka mv o se om du får samma värden.

Senast redigerat av mickius (20 juni 2013)

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

får testa det

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
20 juni 2013 · 96 Inlägg

Ryckte den före chippning?  Eller kom det efteråt?

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Ryckte före med men vi misstänkte då att den behövde ett anpassat program för Aero turbon men ja så var då inte fallet hmm

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
20 juni 2013 · 96 Inlägg

Byt spridare!   Gör rent wink

Senast redigerat av Bejholt (20 juni 2013)

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

Ska tanka lite 98 imorgon ist och köra på GLT till min kontakt i NKPG kollar på den i veckan smile Vill inte ha smälta kolvar till lunch

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
20 juni 2013 · 96 Inlägg

Tanka i för 200 kr och sen tankar du 2dl diesel tror jag att det var.  Säkert någon som kommer på det mer exakta antalet dl man kan tanka i. Är som att tanka i cleaner ;p

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

hmm törs man det?

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

kan jag väl lika gärna tanka i lite sprit i tanken  tongue

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
20 juni 2013 · 96 Inlägg

Fungerade förut. Men det var gamla bilar. Säkert någon som kan ge svar bättre på det här på forumet.  Jag är inte säker med bilar på sent 90 tal. Ska vara 80 talare ; )

Gizmojohan
20 juni 2013 · 3 295 Inlägg

Vad har du för tändstift?

opeldrifter
20 juni 2013 · 1 253 Inlägg

NGK de rekomenderade

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang