Frontmotordragster 1958 Chassis Research - Moon Rocket
Jo, en 30 årskris närmar sig, och jag kände att jag måste få byggt en gammal frontmotordragster. Så här är jag, vill förmedla mitt arbete och även kanske insperera fler och även få insperation av er! Hoppas ni uppskattar... Visa mer
Lite mer småjobb på kvällspauserna på jobbet. Jag är strax färdig med spaken till bromsskärmen. Den får precis plats vid andra bromsspaken. Huh. Det är trångt i den lilla sittbrunnen..!
Sen får man provskjuta bromsskärmen i trädgården ett antal gånger, så man får lära sig packa skärmen rätt osv :-) Jag har aldrig kört med bromsskärm , så det blir intressant hahaha
Då kör vi på med bromsskärmen, infästning mot ramen. Här har jag monterat själva påsen till bromsskärmen på ett stabilt kromat fäste från en gammal racebåt.och tog en rektangulär profil och utgick från, så det får anpassas till chassit.
Här kortas o kapas profilen ner och svetsade fläskiga rör bitar för inte plåten ska kunna komprimera.
Passar riktigt bra på krom fästet
På chassit landar fästet så diskret som möjligt, och får rikta fjäderutskjutet vinklat lite uppåt.
Sen kom jag på, att jag svarvar ut sprintar 16mm gods, och sätter låssprint som håller dom på plats, så kan man mycket enkelt dra sprintarna och lyfta bort bromsskärmen. Kanske smidigt och packa bromsskärmen vid dragbilen eller på fästen på släpet, vi får se helt enkelt hahaha!