3716
Sök

Reklamera däck som bara höll en säsong?

2 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Köpte 4 st Hankook Ventus Prime 2 K115 225/50R16 96W XL sommardäck hösten 2011 från Bythjul.com.
Jag köpte dem till vintern för jag visste att sommardäcken som satt på var slut, så när jag beställde dem till verkstan fick jag dem skiftade och balanserade samt vinterdäcken monterade på samma gång. Det var gött att ha ett par sprojlans nya sommardäck på fälg som låg och väntade i förrådet när våren kom och körde med dem sommarsäsongen 2012.

Nu till det kluriga, när jag skulle skifta till vinterdäck i höstas märkte jag att bakdäcken (mina nya Hankook som bara gått en sommar) nästan var helt slut! Jag har aldrig någonsin spunnit med dem eller överhuvudtaget upplevt att de släppt från väglaget och jag tror knappast att min flickvän varit ute och burnat med dem. Kört 800 mil på dem! Alltid med normalt lufttryck.

Nu satte jag på dem igen i våras och skiftade då så klart så att däcken som suttit i bak hamnade i fram istället. Idag blev framdäcken underkända på besiktningen, 1,4 mm mönsterdjup! På däck som gått 900 mil utan buskörning?
Ringde bythjul förut och ville reklamera, de sa att de tar emot dem och undersöker dem, om de anser att däcken körts normalt så får jag nya men om de inte anser att det är fabrikationsfel så får jag betala frakten och undersökningen.

Känns som en jävla chansning att de skulle godkänna detta, Jag VET att jag inte misshandlat däcken, men hur ska jag kunna bevisa det? Jag sa till Bythjuls kundtjänst:
"Hur ska jag kunna bevisa att jag kört med lätt lufttryck och inte på något sätt utsatt dem för onormalt slitage?"
"Vi har verktyg och kunskap som kan undersöka det" var deras svar.

Vad säger ni? Ska jag bara köpa nya däck direkt och finna mig i att Ventus Prime2 K115 var ett jävla skitdäck som tog slut på en sommar eller borde jag satsa på detta och hoppas på att få nya?

Ha det gott!
/Sjöbban

P.S. Ja jag kör bakhjulsdrivet

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
20 maj 2013
Du tänker inte på att din bakvagn kanske inte är i linje med resten av bilen? Toe in/out kan ju vara boven..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2013
Dixieman skrev:
Du tänker inte på att din bakvagn kanske inte är i linje med resten av bilen? Toe in/out kan ju vara boven..

Fast, då borde även vinterdäcken ta stryk (men ja, min tanke var också den samma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:
Dixieman skrev:

Fast, då borde även vinterdäcken ta stryk (men ja, min tanke var också den samma)

Eller? Om du rullar på vinterväglag så slits ju inte däcken på samma sätt som torr asfalt tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!

Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2013
Dixieman skrev:
it_mutt skrev:
Dixieman skrev:

Eller? Om du rullar på vinterväglag så slits ju inte däcken på samma sätt som torr asfalt tongue

Inte ens i Vaggeryd är det snö på alla vägar hela vintern wink

Kan köpa att det skulle slita åtminstone mindre, men, det borde märkas iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

691 Inlägg
20 maj 2013
Släng upp en bild på däcket som e slut

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:
Dixieman skrev:
it_mutt skrev:

Inte ens i Vaggeryd är det snö på alla vägar hela vintern wink

Kan köpa att det skulle slita åtminstone mindre, men, det borde märkas iaf

Inte så konstigt, med tanke på att det ligger rätt långt söder ut wink

Trådskaparn vet man inte vart han bor smile

1 853 Inlägg
20 maj 2013
Som sagt ordna bild så vi kan få se hur det ser ut... Sedan tycker jag att du ska kontakta Hankook direkt också. De kommer ju ändå bli dem som i sådan fall måste ersätta Bythjul.com i sin tur... Men som sagts lycka till lär ju inte vara helt lätt tyvärr hmm

/mvh soyd

huh?
10 427 Inlägg
20 maj 2013
it_mutt skrev:
Dixieman skrev:

På min BMW slits det ohyggliga mängder däckmönster bak på sommardäcken men inte på vinterdäcken.

Slet ned ca 6,5mm på 1200mil sommaren 2011 (Goodyear OptiGrip), bytte däck och slet ned ca 3mm på ca 500mil sommaren 2012 (Nokian Z G2).

Fram vs bak efter sommarsäsongen, lika mönster från början:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8795af5c42af50de16d1f6fd942f3166.jpg

Inget särskilt synligt slitage på vinterdäcken (alla dubbar kvar osv) . Ingenting är omöjligt dvs tongue

Dock var ET på sommarfälgarna inte riktigt i linje med vad som är original (men ingen större skillnad).
Har inte gjort någon hjulinställning ännu men det är på gång. Rekommenderar trådskaparen att göra detsamma,
tror nog att man omöjligt kan skylla på däcktillverkare i det här fallet.

414 Inlägg
20 maj 2013
Vad är det för bil? Låter som nånting med delad bakvagn med slitna bussningar....

Jag har kört rätt många mil på Hankook K115 utan några onormala slitage, visserligen framhjulsdrivet och 195/50/16 men ändå

Avstängd
99 Inlägg
20 maj 2013
Jag beställde Hankook Ventus Prime 2 K115 195/65R15 91H från bythjul 2012-03-30 och de började användas vid direkt efter. Kan lägga upp foton på mina vid intresse, fast nu såg jag att du hade inte exakt samma modell iofs.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 maj 2013
Något galet måste det vara. Jag hade en Volvo 850 turbo med hankook K104 Ventus Sport förut. Dessa däck höll i 3000 mil, men då var det ruskigt hård körning Jag gjorde hjulinställning på Volvon 3-4 gånger. Både med 15" Vinter och 18" hankook

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

2 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
Ringde imorse och pratade med Däckonomen här i stan och de blev väldigt förvånade, de hade aldrig varit med om att ett Hankook slitits så snabbt. Det är ju inte där jag köpt däcken men de blev ändå så nyfikna så de ville att jag skulle komma dit så de kunde kolla vad som kunde vara fel.
Efter att jag nu varit där är de ännu mer förvånade! De tyckte att däcket såg perfekt nedslitet ut "EXAKT såhär vill man att ett däck ska se ut när det är slut, då vet man att man har en perfekt hjulinställning osv" var deras utlåtande. De skulle ringa försäljningschefen på Hankook och fråga om de någonsin varit med om något liknande.
De tyckte inte heller att det var lönt att skicka tillbaka däcken till Bythjul.com, de hade pratat med fler som försökt göra det vid fabrikationsfel men inte lyckats (eller så sa de bara det för att jag skulle köpa nya av dem istället).
De gav två alternativ, antingen 2 nya likadana däck till nedsatt pris med skifte, montering och balansering för 2300:-
Eller 2 Kingstar med något lägre prestanda för 1700:- inkl allt.

Hur hade ni gjort? Kan ju inte direkt påstå att jag litar jättemycket på dessa hankookdäck även om alla påstår att de ska vara bra.

Sök