2870
Sök

Bromsskivor och fjäderben

Ghostduster
21 maj 2013
Trådstartare
Tjena!

Har sett på bromsskivorna att det börjar kommer ett orange damm från dom. Sen när jag kör (ca 70km/h -->) och bromsar, då vibrerar hela bilen känns det som. Är det mest sannorlikt att bromsskivorna börjar bli dåliga då? Eller kan det vara något annat?

Sen en annan fråga. Är det någon ide att göra en framvagnsinställning om man misstänker att fjäderbenslagringen börjar bli dålig?

Och kan en 0:ad framvagn vara orsaken till att bilen vibrerar när man bromsar?

För bytte styrled för ca. 5 månader sedan och då blev jag rekomenderad att ställa framvagnen. Men gjorde inte för har folk som sagt att om bilen inte drar åt något håll när man kör, och att inget vibrerar så är det ingen fara, men är bra att göra i ett senare skede. (Tillägger också att bilen vibrerar inte eller något sådant när jag bara kör.. det är ENDAST när jag bromsar).

Iam a newbie när det gäller bilar men försöker lösa så mycket jag kan själv för har insett att man kan inte äga en begagnad bil utan kunskap. Det håller inte ekonomiskt.. yikes

Tack på förhand!

Ghostduster
21 maj 2013
Trådstartare
Glömde tillägga att det är en Saab 9-3 Coupé årsm: 2000 2.0T

1 366 Inlägg
22 maj 2013
Ja bromsskivor fram till 99%
Nej, du byter lagringen sen gör du framvagnsinställning om det behövs...
Nej
Om inte bilen drar åt något håll när du bytt så har du räknat varven rätt, om inte så ser du felaktigt slitage på däcken och då är det läge för framvagnsinställning

Ghostduster
23 maj 2013
Trådstartare
Okej! Det knäpper lite när jag bromsar i låg fart också, vet inte vad det kan vara!

Det som är lite kul är att när vi bytte styrled, ratten är lite sne (riktad höger) men bilen drar inte åt något håll och vibrerar eller skakar inte i hög fart och har inte sett att det är något slitage varken på vinterdäck eller sommardäck. Har åkt såhär i 3 månader med vinterdäcken utan konstigt slitage. Men har väldigt dålig handling när jag kör.. men det är nog för att däcken inte är lutade (camber tror jag det heter va? :S) så framvagnsinställning ska göras inom kort. ska kolla upp allt detta!

Tack för svar!

1 366 Inlägg
24 maj 2013
Om du känner att du har dålig väghållning men schyssta delar i chassit kan det var läge för 4-hjuls inställning istället.

Efter att du fixat det som är trasigt förstås.
Lycka till

Ghostduster skrev:
Okej! Det knäpper lite när jag bromsar i låg fart också, vet inte vad det kan vara!

Det som är lite kul är att när vi bytte styrled, ratten är lite sne (riktad höger) men bilen drar inte åt något håll och vibrerar eller skakar inte i hög fart och har inte sett att det är något slitage varken på vinterdäck eller sommardäck. Har åkt såhär i 3 månader med vinterdäcken utan konstigt slitage. Men har väldigt dålig handling när jag kör.. men det är nog för att däcken inte är lutade (camber tror jag det heter va? :S) så framvagnsinställning ska göras inom kort. ska kolla upp allt detta!

Tack för svar!

Sök