Har köpt nya däck och dom passar inte direkt.

Mane_Attraction Totalt okunnig
21 maj 2013 · 413 Inlägg

Är det ngn som vet hur eller som kan hjälpa mig med att få plats med mina nyinköpta däck till min Pontiac.

Det skrapar i bak när man kör och det är ju inte optimalt. Paniken är total!!

https://www1.garaget.org/archive/161/160250/245499/245499-3115280.jpg

såhär ser den ut med däcken på iaf men det tar som sagt i bak när man kör.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
mb_pucken
21 maj 2013 · 5 088 Inlägg

Är det på innersidan eller yttersida det tar i? Tar det i på insidan kan de räcka med några millimeter spacers. Är de yttersida blir de värre.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mane_Attraction Totalt okunnig
21 maj 2013 · 413 Inlägg

Är givetvis yttersidan.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
MagLight Jourråtta
21 maj 2013 · 148 Inlägg

Valsa skärmarna är nog bästa alternativet, räcker troligtvis med ett par millimeter.

Hittade den här efter en snabb googlesökning.
http://www.blocket.se/jonkoping/Skarmva … 039659.htm

zleepy Trucker
21 maj 2013 · 1 392 Inlägg

MagLight skrev:
Valsa skärmarna är nog bästa alternativet, räcker troligtvis med ett par millimeter.

Hittade den här efter en snabb googlesökning.
http://www.blocket.se/jonkoping/Skarmva … 039659.htm

dumheter, inte ska man förstöra en fin bil..

man skaffar fälgar som inte bygger så mycket utåt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
volvoqq Lastbilsmekaniker
21 maj 2013 · 5 151 Inlägg

zleepy skrev:

MagLight skrev:
Valsa skärmarna är nog bästa alternativet, räcker troligtvis med ett par millimeter.

Hittade den här efter en snabb googlesökning.
http://www.blocket.se/jonkoping/Skarmva … 039659.htm

dumheter, inte ska man förstöra en fin bil..

man skaffar fälgar som inte bygger så mycket utåt smile

eller smalare däck.

MagLight Jourråtta
21 maj 2013 · 148 Inlägg

zleepy skrev:

MagLight skrev:
Valsa skärmarna är nog bästa alternativet, räcker troligtvis med ett par millimeter.

Hittade den här efter en snabb googlesökning.
http://www.blocket.se/jonkoping/Skarmva … 039659.htm

dumheter, inte ska man förstöra en fin bil..

man skaffar fälgar som inte bygger så mycket utåt smile

Jag menade mer att man bara valsar själva kanten som är böjd inåt(om det finns), inte att man börjar bredda...

annars om man prompt ska ha den bredden på däck så kan man svarva av någon millimeter på fälgen...

Bara förslag på vad man KAN göra...

Mane_Attraction Totalt okunnig
21 maj 2013 · 413 Inlägg

Grejen är att 255:or passar på dessa bilar. Dock ej på min. Det verkar som om bilen har fått en amerikalagning och därför är mindre i hjulhusen än vad som är brukligt.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Zzoink
21 maj 2013 · 1 229 Inlägg

Mane_Attraction skrev:
Grejen är att 255:or passar på dessa bilar. Dock ej på min. Det verkar som om bilen har fått en amerikalagning och därför är mindre i hjulhusen än vad som är brukligt.

men frågan är om det är rätt ET? smile

Martin81
21 maj 2013 · 1 232 Inlägg

skaffa lägre profil!
elr höj bilen. airride?

MagLight Jourråtta
21 maj 2013 · 148 Inlägg

Mane_Attraction skrev:
Grejen är att 255:or passar på dessa bilar. Dock ej på min. Det verkar som om bilen har fått en amerikalagning och därför är mindre i hjulhusen än vad som är brukligt.

Är det så att det bara är innerskärmarna som tar i, så kanske det kan räcka att rikta dom med en hammare... finns mycket man kan göra men svårt att veta vad som är bästa alternativet om man inte kan se exakt hur det ser ut på bilen.

Mane_Attraction Totalt okunnig
21 maj 2013 · 413 Inlägg

Zzoink skrev:

Mane_Attraction skrev:
Grejen är att 255:or passar på dessa bilar. Dock ej på min. Det verkar som om bilen har fått en amerikalagning och därför är mindre i hjulhusen än vad som är brukligt.

men frågan är om det är rätt ET? smile

Det skulle vara det då. Dock hoppas jag att daekimporten visste vad dom gjorde.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Mane_Attraction Totalt okunnig
21 maj 2013 · 413 Inlägg

Har iaf fått lite hjälp så imorgon ska dom nya däcken på för att se om det blir bra.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Mane_Attraction Totalt okunnig
22 maj 2013 · 413 Inlägg

Zzoink skrev:

Mane_Attraction skrev:
Grejen är att 255:or passar på dessa bilar. Dock ej på min. Det verkar som om bilen har fått en amerikalagning och därför är mindre i hjulhusen än vad som är brukligt.

men frågan är om det är rätt ET? smile

Jag antar att det är här problemet ligger. Vart kan man se detta?

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Mickius
22 maj 2013 · 4 670 Inlägg

Kolla insidan på fälgen borde stå et där

Mane_Attraction Totalt okunnig
22 maj 2013 · 413 Inlägg

På just där det står ET är det blankt........ känns bra.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
N_W V8 de bästa som finns!
22 maj 2013 · 1 092 Inlägg

Gissningsvis har du et 0 bak på fälgarna, vad har du för fälgbredd bak?
Jag har 245 som bredd bak på 8" fälg. De tar i litegrann trots att skärmkanterna är utkapade ca 5mm. De tog inte i för ett par år sedan men jag gissar att efter att ha tagit ner bakaxeln ett par ggr så är den nån millimeter mer åt ena hållet nu plus att highjackerserna lyfter lite ojämnt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mane_Attraction Totalt okunnig
22 maj 2013 · 413 Inlägg

Det är 8".

Gissningsvis får man väl sälja av det och köpa nytt. Man lär sig av dom dyra misstagen....

Om man byter till 245/50-17 7" bör allt bli bättre? Eller och vad ska man ha för ET då???

Senast redigerat av Mane_Attraction (22 maj 2013)

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
N_W V8 de bästa som finns!
22 maj 2013 · 1 092 Inlägg

Mane_Attraction skrev:
Det är 8".

Gissningsvis får man väl sälja av det och köpa nytt. Man lär sig av dom dyra misstagen....

Problemet på dom här bilarna är att själva skärmkanten är 4cm bred inåt sett.
Förhoppningsvis fungerar min nya bakaxel, den beställde jag 1,25cm smalare per sida, men det är ju billigare att byta hjul  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mane_Attraction Totalt okunnig
22 maj 2013 · 413 Inlägg

Pratade med en polare som kunde svarva ner fälgarna lite men är då rädd att det tar i på andra sidan....

Lyxproblem men ändå...

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang