Köra för tungt släp vad blir följden?

primeramannen
22 maj 2013 · 907 Inlägg

Hej!
Polaren är sugen på att köpa bil som tyvärr finns 50mil bort och måste trailas och ingen av oss har E-kort,Jag ska även börja övningsköra med en tjejkompis vi väntar bara på att hon ska få lämpen sen ska jag skicka in för att få övningsköra med henne.
Nu till frågan vad händer om jag blir stoppad med bil och släp som jag inte får köra?

Dodge Dart "Darten" (1965)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 maj 2013 · 2 972 Inlägg

Kör du ett släp som bil och/eller körkort inte får lov att dra åker du på olovlig körning (alldeles oavsett om det väger så lite som du får lov att dra, dvs även när du kör dit för att hämta bilen med tomt släp!!!) - kan resultera i indraget körkort.

Kör du ett släp som bil och körkort får dra, men lastar för tungt åker du på överlass - kan resultera i böter. Är det extremt överdriven vikt kan du säkert åka på värre grejer (vårdlöshet i trafik?) och även då åka på indraget körkort.

Inget av det är värt risken för att din polare vill köpa en bil enligt mig.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
primeramannen
22 maj 2013 · 907 Inlägg

matteeee skrev:
Kör du ett släp som bil och/eller körkort inte får lov att dra åker du på olovlig körning (alldeles oavsett om det väger så lite som du får lov att dra, dvs även när du kör dit för att hämta bilen med tomt släp!!!) - kan resultera i indraget körkort.

Kör du ett släp som bil och körkort får dra, men lastar för tungt åker du på överlass - kan resultera i böter. Är det extremt överdriven vikt kan du säkert åka på värre grejer (vårdlöshet i trafik?) och även då åka på indraget körkort.

Inget av det är värt risken för att din polare vill köpa en bil enligt mig.

Är det så? har för mg att det bara vart böter

Dodge Dart "Darten" (1965)
valle22 Smidd i rostigt stål
22 maj 2013 · 933 Inlägg

primeramannen skrev:

matteeee skrev:
Kör du ett släp som bil och/eller körkort inte får lov att dra åker du på olovlig körning (alldeles oavsett om det väger så lite som du får lov att dra, dvs även när du kör dit för att hämta bilen med tomt släp!!!) - kan resultera i indraget körkort.

Kör du ett släp som bil och körkort får dra, men lastar för tungt åker du på överlass - kan resultera i böter. Är det extremt överdriven vikt kan du säkert åka på värre grejer (vårdlöshet i trafik?) och även då åka på indraget körkort.

Inget av det är värt risken för att din polare vill köpa en bil enligt mig.

Är det så? har för mg att det bara vart böter

än värre, åklagare kan dra in dig i rätten...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
FordRSC Los geht's, Schumacher
22 maj 2013 · 1 510 Inlägg

Sen kan det gå såhär om det vill sig illa, med lätt bil och tungt släp...

http://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpmqWk

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
primeramannen
22 maj 2013 · 907 Inlägg

Som tur var så blir det inget han hittade några bilar lite närmare som går att köra från platsen

Dodge Dart "Darten" (1965)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 maj 2013 · 3 585 Inlägg

FordRSC skrev:
Sen kan det gå såhär om det vill sig illa, med lätt bil och tungt släp...

http://www.youtube.com/watch?v=rCfFbQpmqWk

Mer fellastat och för hög hastighet

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
26 maj 2013 · 538 Inlägg

Har gjort det själv ett par gånger, men har som tur är aldrig åkt dit. Nu har jag dock E-kort så då är det problemet delvis borta.


Det tips jag kan ge dig nästa gång du sitter i samma sits:
-Skaffa B96 (utökat B) (krävs endast körprov) (max 4250kg för fordonståget, det är dock inte många bilar som kan dra så mycket vikt. Det räcker väldigt ofta till det mesta)
-Eller skaffa rent av E, då behöver du endast tänka på dragbilens maximala dragvikt samt vagnens bruttovikt.

Mina tips ifall man bestämmer sig för att vara olaglig:
-Använd en bil som skulle kunna dra lasten lagligt, samt se till att vagnen får lasta fordonet du vill frakta. Sen är det bara att förklara logiskt till polisen att du tyckte att detta var ett bättre alternativ än att bogsera hem bilen i 30km/t.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
primeramannen
26 maj 2013 · 907 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Har gjort det själv ett par gånger, men har som tur är aldrig åkt dit. Nu har jag dock E-kort så då är det problemet delvis borta.


Det tips jag kan ge dig nästa gång du sitter i samma sits:
-Skaffa B96 (utökat B) (krävs endast körprov) (max 4250kg för fordonståget, det är dock inte många bilar som kan dra så mycket vikt. Det räcker väldigt ofta till det mesta)
-Eller skaffa rent av E, då behöver du endast tänka på dragbilens maximala dragvikt samt vagnens bruttovikt.

Mina tips ifall man bestämmer sig för att vara olaglig:
-Använd en bil som skulle kunna dra lasten lagligt, samt se till att vagnen får lasta fordonet du vill frakta. Sen är det bara att förklara logiskt till polisen att du tyckte att detta var ett bättre alternativ än att bogsera hem bilen i 30km/t.

Ja B96 tänkte jag faktiskt ta måste ändå förnya körkortet i november och ett par bokstäver till på körkortet väger ju inte så mycket tongue

Dodge Dart "Darten" (1965)
Germax
26 maj 2013 · 12 086 Inlägg

Överlass som överstiger 50% kan ge indraget körkort.

TouchOfRed Meldem
27 maj 2013 · 4 137 Inlägg

Kör bara, sen får du se vad som händer..

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
primeramannen
27 maj 2013 · 907 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Kör bara, sen får du se vad som händer..

Om du har läst alla inlägg så såg du att jag inte behövde för han hittade en bil närmare som gick att köra hem hmm

Dodge Dart "Darten" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang