Alla fuskar, alla firmor "känner" ju besiktningskillarna...
Sen har jag ju en manuell vilket inte är så vanligt.
Just nu hänger det bara på rattlåset, min har inget rattlås, har fixat allt annat.
Jag har spenderat 2 dagar med att läsa EU-direktiv och Transportstyrelsens regler, trodde jag hade överbevisat dem, men nej, de väljer bitar ur alla regler så det skall passa dem.
I princip ser det ut såhär, från 1 januari 2012 skall ALLA bilar tillverkade efter 1976 ha mekaniskt stöldskydd, i princip endast rattlås och lås på växelspaken som gäller, det skall vara samma som satt i från fabrik, annars går bilar inte igenom en vanlig kontrollbesiktning numera.
Var idag till SRTCenter, de var enormt hjälpsamma, all heder. De kopplade upp sig på bilen och kunde i varje fall konstatera att det finns inga val att inaktivera/aktivera rattlås.
Däremot hintade de om att rattstången förmodligen är från Mercedes, kanske bådar gott för eftermontering...
De var mycket förvånade över allt jag beskrev och inser problemet med deras egna bilar.
Jävligt märkligt detta, hur har alla andras gått igenom? Lotteri som sagt. Nåt nytt om överklagan?
Jag har pratat med bilhandlarna och de ser det som att har den passerat reg. bes. en gång så skall det vara grönt. När jag sa detta till Bilprovningen/Transportstyrelsen så säger de att så inte är fallet, de kommer få nedslag på att det endera saknas (bortplockat) eller ur funktion.
Om jag hade en manuell jänkarbil så skulle jag söka dispens snarast...