Tänkte få svar på lite frågor och samtidigt se hur projektet utvecklar sig...
Jag kom för ca en månad sedan hem efter att ha varit i USA i 3,5 veckor, köpte en Dodge Challenger SRT8 Manuell 2009 i Phoenix och körde sen till Miami. Bilen står nu i en container och skall väl anlända i Göteborg om ca 3 veckor. Blev totalt drygt 600 mil
Inga direkta planer än annat än att få den igenom tullen och besiktningen.
Här står den hos bilhandlaren i Scottsdale:
Här är den i Tucson efter jag lagt 70 mil med den ungefär:
De stora frågorna som kommer att dyka upp här är väl vad som måste fixas för besiktning. Det blinkar ju bara rött i bak, antar att det inte är godkänt. Likaså behövs ju sidokörriktningsvisare. Inte nog med det så har den ju helxenon, så lyktspolning lär väl vara ett krav.
Tar gärna emot råd hur detta lösts, jag har fått igenom bilar förr, så jag kan reglerna, men vill ha råd om hur andra löst detta på just Challenger.
Detta låter instressant, kommer följa detta för att se hur det går! Lycka till och berätta gärna vad du sedan gör för att få in den, tyvärr kan jag inte så mycket om import av jänkare (från USA då).
Båda min MB är från USA, men ingen av dem hade jag sett innan de anlände till Göteborg. SL600 är ju registreringsbesiktigad och bara att åka med 560SL är inget sådan gjort åt ännu, den lär nog hinna bli veteran innan... =P
Så detta blir faktiskt tredje bilen jag importerar från USA, men de andra gångerna har ju någon skickat den åt mig, denna gång har jag ju gjort allt själv.
Dessutom, på MB så behövdes bara sidokörriktningsvisare.
Har jag aldrig behövt tidigare, är det något fjant som är ett krav?
Verkar ju onekligen som jag behöver det på en bil efter -96 och jag verkar ju dessutom åka dit på Xenon-intyg också, om det ens är möjligt, varkar vara lite sådär om bilen är mer än 2-sitsig.
På en challenger är där även krav på automatisk nivåreglering på framljusen när bilen är utrustad med xenon.. Därav får du bara intyg på 2 sitsiga bilar. Det bestäms beroende på maximal lastvikt, därför behövs det på 4/5 sitsiga bilar.. Högtrycksspolning på xenon är också ett krav, med högtryckspump. Bullerintyg måste du också ha. Glöm inte att du måste ha e-märkta lampor också.. Och att hastighetsmätaren måste kunna visa bilen toppfart som är specad från fabrik, dock tror jag att challengern gör det. Du måste också stansa in chassinumret i ramen eftersom det bara sitter vid framrutan från fabrik.. De lamporna du länka till på diodhuset är inte godkända om du träffar på en nitisk besiktningsman, de släcker park. ljuset när man börjar blinka. Plus massa andra grejer att tänka på...
Glöm inte att göra ursprungskontroll innan du ska regga!
Allt detta pga. att bilen inte är helbilsgodkänd i Sverige, sjukt..
Om man är på plats i USA och köper av en handlare tillkommer det en massa avgifter och skräp, så efter en stund ledsnade jag och vi gjorde upp om ett pris där allt ingick, vilket var $2000 under begärt pris + alla avgifter.
Köpa bilen är ju inte den tråkiga utgiften, den kommer när du skall igenom tullen, 25% moms + 10% införselavgift på ALLT som bilen kostat dig sedan köp för att komma till Sverige, försäkring, transport, avgifter mm.
Kommer bli en sjukt kul tur hem! Sen kommer den där jävla väntan på ursprungskontroll, haha. Tack så mycket! På väg till kontrollbesiktning om några minuter faktiskt, sen kan vi börja rycka av saker.