Kraftiga vibrationer kardan 940

zemet
31 maj 2013 · 4 041 Inlägg

NEIDER skrev:
Helt säker kan ja väl inte va, kan du ge någon instruktion?
wink

Den här som han håller i på denna bilden : http://www.volvoturbo.net/M908.jpg

Ska sitta såhär:

http://i56.tinypic.com/dw9aq9.jpg

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DKn
31 maj 2013 · 535 Inlägg

Hade liknande på min upp till 110 skakade de som fan i bilen. Visade sig vara en spindelled byte den och problemet var borta. Trodde de hade något med bak däcken attt görq först. Men kan vara bra å kollq över. Kanske har helt fel.

volvo240tic Egen företagare & Flockare
31 maj 2013 · 314 Inlägg

Har också haft det problemet. Hade satt kardan 25 grader fel dvs fått den fel vid montering så balansen blev helt fucked upp

Volvo 240 turbo 4 life
NEIDER
14 juni 2013 · 21 Inlägg

zemet skrev:

NEIDER skrev:
Helt säker kan ja väl inte va, kan du ge någon instruktion?
wink

Den här som han håller i på denna bilden : http://www.volvoturbo.net/M908.jpg

Ska sitta såhär:

http://i56.tinypic.com/dw9aq9.jpg

Enligt volvos sprängskiss och en annan orörd 940 som vi ägt sen den var ny, så sitter medbringarn från kardanen MELLAN hardyplattan och växellådan? Ej som din bild visar?

zemet
16 juni 2013 · 4 041 Inlägg

NEIDER skrev:

zemet skrev:

NEIDER skrev:
Helt säker kan ja väl inte va, kan du ge någon instruktion?
wink

Den här som han håller i på denna bilden : http://www.volvoturbo.net/M908.jpg

Ska sitta såhär:

http://i56.tinypic.com/dw9aq9.jpg

Enligt volvos sprängskiss och en annan orörd 940 som vi ägt sen den var ny, så sitter medbringarn från kardanen MELLAN hardyplattan och växellådan? Ej som din bild visar?

Bilden visar ju att den sitter mellan växellådan och hardyskivan?

Ifall ni aldrig har rört det på en annan 940 så gå efter hur den sitter där. Svårt att komma ihåg när man inte har delarna framför sig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
NEIDER
15 juli 2013 · 21 Inlägg

Hade inne bilen på Volvo och snackade med en kunnig i verkstaden som hade hållt på mycket med 2-7 och 900 serien han provkörde och hissade upp bilen och gick igenom allt utan att hitta några fel?

Lös problemet nu garaget!!! orkar inte mer!

Saffranskalle Palfinger tekniker
15 juli 2013 · 1 248 Inlägg

Det kan inte vara någon medbringare som sitter lite löst då? Det kan ju vara så lite att det inte känns när kardan är borta. Kolla upp åtdragningsmomenten på medbringarna och lossa kardan.

Även kolla så att ingen medbringare eller plattan på kardan är lite skev. Det är det steget jag skulle kolla efter det du nu har gjort.

Volvo Xc70 (2001)
zemet
15 juli 2013 · 4 041 Inlägg

NEIDER skrev:
Hade inne bilen på Volvo och snackade med en kunnig i verkstaden som hade hållt på mycket med 2-7 och 900 serien han provkörde och hissade upp bilen och gick igenom allt utan att hitta några fel?

Lös problemet nu garaget!!! orkar inte mer!

Släng på gamla vinterdäck bak, och kör som ett jävla cp i en vecka eller två så blir felet säkert värre och lättare att lokalisera:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Farleykarley
15 juli 2013 · 406 Inlägg

Är det originalgrejer, eller vart har du köpt hardyskiva och stödlager?

NEIDER
15 juli 2013 · 21 Inlägg

zemet skrev:

NEIDER skrev:
Hade inne bilen på Volvo och snackade med en kunnig i verkstaden som hade hållt på mycket med 2-7 och 900 serien han provkörde och hissade upp bilen och gick igenom allt utan att hitta några fel?

Lös problemet nu garaget!!! orkar inte mer!

Släng på gamla vinterdäck bak, och kör som ett jävla cp i en vecka eller två så blir felet säkert värre och lättare att lokalisera:)

Haha jupp!

Många däck har förbrukats kan ja lova!

NEIDER
15 juli 2013 · 21 Inlägg

Farleykarley skrev:
Är det originalgrejer, eller vart har du köpt hardyskiva och stödlager?

Köpt på mekonomen!

Farleykarley
15 juli 2013 · 406 Inlägg

Då kanske du har problemet där.. Jag fick modifiera mitt stödlager en del när jag inte köpte Volvo Original. Hade också en hel del vibrationer efter att jag monterat grejerna.
Se inläggen i sida två på denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 18&p=2

NEIDER
15 juli 2013 · 21 Inlägg

Farleykarley skrev:
Då kanske du har problemet där.. Jag fick modifiera mitt stödlager en del när jag inte köpte Volvo Original. Hade också en hel del vibrationer efter att jag monterat grejerna.
Se inläggen i sida två på denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 18&p=2

Okay !

Det där låter intressant, hur exakt modifierade du och "bengarn" stödlagergummit/hållarn? wink

NEIDER
31 juli 2013 · 21 Inlägg

? Kan det inte hända att främre medbringarns lagring i kardanen är kass/glappar så det uppstår vibrationer där?

golfmk_3 Putsnörd!
9 augusti 2013 · 277 Inlägg

Precis NEIDER! Det problemet har jag nu, kardanen vibrerar o låter nåt fruktansvärt.. Hardyskivan är bytt för 6mån sen, och stödlager + gummi ser inte jättedåligt ut.. Däremot, som du säger, främre medbringarns lagring i kardanen är kass/glappar. Exakt det som jag såg på min idag när jag plockade itu allting tidigare ikväll.
Fick dock inte ut lagringen, så imorgon ska jag till skroten o plocka en ny främre kardan med bra lagring och montera allting.
Skriver såklart ut här om jag får rätt på allting! smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
NEIDER
15 augusti 2013 · 21 Inlägg

Oookay!

Det blev ingen som helst skillnad efter bytet av lagringen i fram. Var väl inte så svår att få ur jag använde tigersåg och la två snitt och knacka sedan och bände ut den .roll Skulle ta en vecka för VOLVO att få hem den och till priset 550kr, ringde istället till MECA och fick den dagen efter för 95 kr yikes

Köpte sedan en bakre kardan med bra knutkors och monterade. RESULTAT PERFEKT!smile

Vet inte om jag hade en jävla tur eller om det kanske inte spelar någon roll med balanseringen. Men just denna kardan från 740 (50,8) mm kan man sätta hur som helst i delningen med splinsen.

Antingen så har bakre kardan blivit krökt eller varit något problems med knutkorsen?

Men nu funkar det iaf! smile

Magistern Industritekniker
22 april 2014 · 433 Inlägg

Lyfter en gammal tråd...

Jag har samma problem som trådskaparen. Har nyligen mappat min bil och plockade ut 611 hk & 692Nm på hjulen.

Efter bromsningen drog vi ut på gatan och testkörde för att se att allt var bra.

Det var inga vibrationer i början, men efter ett gaspådrag uppstod vibrationer i kardanen. Detta efter att ha legat i 100+ och dragit på och det spann mest.

Hardyskiva är ny, stödlager och gummi är nästan nytt och förstärkt.

Hade samma problem förra säsongen, två hardydskivor gick åt skogen. Samma där, ny hardy. I början fanns inga vibrationer sen kom allt på en gång, trots nya prylar.

Vad fan kan va fel? Har hissat upp och kollat men kan inte se några fel. Har inte delat kardanen och det har fungerat i början av förra säsongen.

Det bör tilläggas att jag har kört mycket med slicks och karate-starter, kan det vara så att jag lyckats vrida kardanen en aning? Jag lyckades ju iaf vrida av pinjongen under förra säsongen.

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
nixon89 klabbarpan
22 april 2014 · 3 041 Inlägg

Låter ju som att du vridit den lätt :o

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Magistern Industritekniker
22 april 2014 · 433 Inlägg

nixon89 skrev:
Låter ju som att du vridit den lätt :o

Ja det lär ju va nåt sånt. Får montera en ny och kolla.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
nixon89 klabbarpan
22 april 2014 · 3 041 Inlägg

Fixera kardanen rakt och mät den och se om den helt enkelt vridit sig

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang