3028
Sök

Att köpa och äga en Saab(Köpråd)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#1
Håller på att titta på en vettig bil då jag kommer få en "större" summa pengar i sommar (Sommarjobb).
Och i min prisklass på runt 20.000kr så kommer Saab ofta upp.

Modellen jag tittar på är Saab 9000, 9-3 och 9-5. De flesta med 2.0T motorn.
Har just nu tittar närmare på en 9000 CSE 2.0T -97 för 9900. Hur är det egentligen med reservdelar osv till en sån? Är det begränsat då Saab inte längre tillverkas?

Sedan; Vad är de saker man ska kolla på inför eventuellt köp?

Mvh
Johan


Evildan
26 maj 2013
#2
Reservdelar finns utan problem till både 9000, 9-3 och 9-5.

Växellåda, kontrollera så att 2an och backen är lätta att lägga i, givetvis övriga växlar också.
Motor, lyssna efter kamkedjerassel.
Rost som på alla -gamla- bilar.
Sen som på vilken bil som helst, kontrollera så att all el och funktioner fungerar problemfritt.

Jag skulle avstå 9-3 då jag upplever den som trång och inte så SAABisch i sitt uppträdande.
(har ägt flertalet av samtliga tre modeller du är intresserad av och föredrar SAAB med längsmonterade motorer, 900,99,96,95 osv.)

Tråden fylls säkerligen på här nedan av SAABfrälsta och dessa som hatar SAAB och kommer avråda dig till varje pris att köpa SAAB (inte sällan håller dessa Volvo eller BMW högt)
Senast redigerat av Evildan (26 maj 2013)

4 670 Inlägg
26 maj 2013
#3
Skulle valt 9000 då den är rymlig o riktigt bekväm att åka i.

Sen stort + att det sitter t5 motorn som är riktigt hållbar emot t7 som sitter i vissa 9-3 och alla 9-5.
Man slipper många problem som t7 har om du väljer en med t5 motorn.

Men skulle kolla växellådan, så motorn går tyst o fint, rost o att all el fungerar. Sen normal översyn att oöjan ser bra ut, vattnet. "Öppna ej när motorn är varm" kolla ac, kylarfläkten i att det är stabilt laddtryck o inget svajjande.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 maj 2013
#4
Skulle inte personligen köpa en 9-5 i den prisklassen. Mycke problem som kan bli väldigt dyra att fixa eller tidskrävande om man mekar själv.  då är en 9000 ett bättre val.

2slow

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 maj 2013
#5
9000 alla dagar i veckan. Ska skaffa en igen när bilparken ska utökas. 2.3T 199hk eller mer är och föredra. Går mysigt och billigt.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Forummoderator
18 368 Inlägg
26 maj 2013
#6
TooS skrev:
9000 alla dagar i veckan. Ska skaffa en igen när bilparken ska utökas. 2.3T 199hk eller mer är och föredra. Går mysigt och billigt.

Var väldigt förtjust i mina 9000... Trevliga och billiga i drift. Kolla så den inte kan koka! Elfläkten har lagt av på några av mina genom åren...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2013
#7
Jag tycker tvärt om att har du runt 20.000:- och tänkt lägga dem på en bil är 9-5 den bästa modellen från SAAB du kan välja eftersom den ligger långt före 9000 på de flesta punkter med ålderns rätt. För 20´ eller strax däröver kan du även hitta ett lite nyare exemplar där motorproblemen skall vara lösta, jag vill minnas att det är från och med årsmodell 2004?

Jag hade aldrig köpt ett riktigt billigt exemplar av någon bil, varken 9-5 eller något av annat märke och modell. Men 9-5 går att hitta från 10.000:- och i din prisklass eller strax däröver (Beroende på vad du menar med "runt 20"?) finns det många bra objekt till salu även av lite nyare årsmodeller och det är helt orimligt att alla skulle vara rullande lik.

Om du tänkt lägga dig lite lägre tror jag 9000 är värd att sikta mot men avfärda inte 900/9-3 mellan 1993 och 2002 enbart för att folk här brukar vara negativa mot den, den brister på några punkter men är inte en dålig bil. Om du snubblar över en så ta dig en titt och fundera på om det är något för dig oavsett vad andra tycker om dess väghållning eller liknande.

Utöver det som nämns ovan vill jag minnas att turboaggregaten är en svag punkt med kort livslängd på de svagare (150-185hk) motorerna i 900, 9-3 och 9-5. En punkt som är värd att kontrollera noga för ett byte kostar en slant.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 670 Inlägg
26 maj 2013
#8
Rquired skrev:
Jag tycker tvärt om att har du runt 20.000:- och tänkt lägga dem på en bil är 9-5 den bästa modellen från SAAB du kan välja eftersom den ligger långt före 9000 på de flesta punkter med ålderns rätt. För 20´ eller strax däröver kan du även hitta ett lite nyare exemplar där motorproblemen skall vara lösta, jag vill minnas att det är från och med årsmodell 2004?

Jag hade aldrig köpt ett riktigt billigt exemplar av någon bil, varken 9-5 eller något av annat märke och modell. Men 9-5 går att hitta från 10.000:- och i din prisklass eller strax däröver (Beroende på vad du menar med "runt 20"?) finns det många bra objekt till salu även av lite nyare årsmodeller och det är helt orimligt att alla skulle vara rullande lik.

Om du tänkt lägga dig lite lägre tror jag 9000 är värd att sikta mot men avfärda inte 900/9-3 mellan 1993 och 2002 enbart för att folk här brukar vara negativa mot den, den brister på några punkter men är inte en dålig bil. Om du snubblar över en så ta dig en titt och fundera på om det är något för dig oavsett vad andra tycker om dess väghållning eller liknande.

Utöver det som nämns ovan vill jag minnas att turboaggregaten är en svag punkt med kort livslängd på de svagare (150-185hk) motorerna i 900, 9-3 och 9-5. En punkt som är värd att kontrollera noga för ett byte kostar en slant.

Lycka till med köpet!

Glöm inte lägga till att kolvarna i t7 motorn är urusla + att kolvringar kan sätta sig fast.
Ända som är bra är att t7 har ståltopplockspackning.

Gt17 är en turbo som även den är riktogt dålig då är de bättre att satsa på en med td04

Sen använder t7 luftmassrmätare vilket inte t5 anväder då det är mapstyrt på t5


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2013
#9
mickius skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker tvärt om att har du runt 20.000:- och tänkt lägga dem på en bil är 9-5 den bästa modellen från SAAB du kan välja eftersom den ligger långt före 9000 på de flesta punkter med ålderns rätt. För 20´ eller strax däröver kan du även hitta ett lite nyare exemplar där motorproblemen skall vara lösta, jag vill minnas att det är från och med årsmodell 2004?

Jag hade aldrig köpt ett riktigt billigt exemplar av någon bil, varken 9-5 eller något av annat märke och modell. Men 9-5 går att hitta från 10.000:- och i din prisklass eller strax däröver (Beroende på vad du menar med "runt 20"?) finns det många bra objekt till salu även av lite nyare årsmodeller och det är helt orimligt att alla skulle vara rullande lik.

Om du tänkt lägga dig lite lägre tror jag 9000 är värd att sikta mot men avfärda inte 900/9-3 mellan 1993 och 2002 enbart för att folk här brukar vara negativa mot den, den brister på några punkter men är inte en dålig bil. Om du snubblar över en så ta dig en titt och fundera på om det är något för dig oavsett vad andra tycker om dess väghållning eller liknande.

Utöver det som nämns ovan vill jag minnas att turboaggregaten är en svag punkt med kort livslängd på de svagare (150-185hk) motorerna i 900, 9-3 och 9-5. En punkt som är värd att kontrollera noga för ett byte kostar en slant.

Lycka till med köpet!

Glöm inte lägga till att kolvarna i t7 motorn är urusla + att kolvringar kan sätta sig fast.
Ända som är bra är att t7 har ståltopplockspackning.

Gt17 är en turbo som även den är riktogt dålig då är de bättre att satsa på en med td04

Sen använder t7 luftmassrmätare vilket inte t5 anväder då det är mapstyrt på t5

Och hur stor påverkan har det på en vanlig bruksbil som får den service den behöver och det inte skall plockas ur 50% högre effekt från? I princip försumbar vågar jag påstå, 9-5 är ingen dålig bil och har inte en dålig motor sedan finns problem men de har lyfts ur proportion. Det finns exempel på andra märken som hade betydligt större problem med t.ex oilsludge än vad SAAB hade trots att man sällan hör någon nämna det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#10
Vad kul med en massa svar! smile

Jag kommer få in runt 45 efter skatt (3 mån jobb). Så 20 är det jag vill lägga max. Dettaa för att kunna ha råd med bensin, reservdelar, service och annat kul i sommar.

Kostar dock bilen kanske 22-23.000 så är det helt okej att lägga det.

Finns en 9000 CSE 2.0T nära mig för 9900. Nyskattad och besiktigad. Ska jag lägga lite mer eller eventuellt fara och titta på den? (http://www.blocket.se/lulea/Saab_9000_c … _9&w=0) Vad jag förstått är att -97 är jubileumsmodellen "A50"?

Saab 9-3 har jag tittar också lite närmre på. Men då den upplevs som trång (?) så vore det ett problem då jag är 188cm lång. Så att sitta bakom mig skulle inte vara så kul.


4 670 Inlägg
27 maj 2013
#11
Jubileum har Aerokjolpaket.


Handledare
1 481 Inlägg
27 maj 2013
#12
Rquired skrev:
mickius skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker tvärt om att har du runt 20.000:- och tänkt lägga dem på en bil är 9-5 den bästa modellen från SAAB du kan välja eftersom den ligger långt före 9000 på de flesta punkter med ålderns rätt. För 20´ eller strax däröver kan du även hitta ett lite nyare exemplar där motorproblemen skall vara lösta, jag vill minnas att det är från och med årsmodell 2004?

Jag hade aldrig köpt ett riktigt billigt exemplar av någon bil, varken 9-5 eller något av annat märke och modell. Men 9-5 går att hitta från 10.000:- och i din prisklass eller strax däröver (Beroende på vad du menar med "runt 20"?) finns det många bra objekt till salu även av lite nyare årsmodeller och det är helt orimligt att alla skulle vara rullande lik.

Om du tänkt lägga dig lite lägre tror jag 9000 är värd att sikta mot men avfärda inte 900/9-3 mellan 1993 och 2002 enbart för att folk här brukar vara negativa mot den, den brister på några punkter men är inte en dålig bil. Om du snubblar över en så ta dig en titt och fundera på om det är något för dig oavsett vad andra tycker om dess väghållning eller liknande.

Utöver det som nämns ovan vill jag minnas att turboaggregaten är en svag punkt med kort livslängd på de svagare (150-185hk) motorerna i 900, 9-3 och 9-5. En punkt som är värd att kontrollera noga för ett byte kostar en slant.

Lycka till med köpet!

Glöm inte lägga till att kolvarna i t7 motorn är urusla + att kolvringar kan sätta sig fast.
Ända som är bra är att t7 har ståltopplockspackning.

Gt17 är en turbo som även den är riktogt dålig då är de bättre att satsa på en med td04

Sen använder t7 luftmassrmätare vilket inte t5 anväder då det är mapstyrt på t5

Och hur stor påverkan har det på en vanlig bruksbil som får den service den behöver och det inte skall plockas ur 50% högre effekt från? I princip försumbar vågar jag påstå, 9-5 är ingen dålig bil och har inte en dålig motor sedan finns problem men de har lyfts ur proportion. Det finns exempel på andra märken som hade betydligt större problem med t.ex oilsludge än vad SAAB hade trots att man sällan hör någon nämna det.

9000 har en vida överlägsen kvalite mot 9-5. T7 motorn i 9-5 är kass. Turboaggregaten är dåliga. De rasar mellan 15-20000 mil även på välskötta bilar med saab-mekaniker som ägare....Av tre st 9-5:or i släkten som gått över 15000 mil så har alla rasat.



Sök