13744
Sök

Är det lagligt med spacers på Volvo 850?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Hej! Volvo 850 GLT här!

Jag fick Volvo V70 fälgar Dezent av en kompis för många år sedan.
Fälgen har 5 hål och min 850 har 4 hål.

Jag undrar vart man kan köpa spacers som är lagliga för just Volvo 850?

En sak till. Däcken var skeva sa han och det är limmat dit lite blyvikter här och där. Går det igenom besiktningen ändå? Jag vet inte vid vilken hastighet bilen kommer vibrera men man kan se att den är kantstött på två av däcken. Det kanske går att fixa till med rätt hammarslag?

Jag bryr mig inte hur fälgen kommer se ut. Så länge jag har 17" alu fälgar. Dessa är redan fula men dem har bra däck.
Senast redigerat av Volvo740-88 (28 maj 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Hej! Volvo 850 GLT här!

En sak till. Däcken var skeva sa han och det är limmat dit lite blyvikter här och där. Går det igenom besiktningen ändå? Jag vet inte vid vilken hastighet bilen kommer vibrera men man kan se att den är kantstött på två av däcken. Det kanske går att fixa till med rätt hammarslag?

Ska man se det hårt så finns det ju ett "max spårvidd" för din bil, och det får ju inte överstigas.

Att fälgen/däcken inte är runda/skeva och därför vibrerar bryr sig inte bilprovningen om vad jag vet iaf (ja, med undantag för vissa extrema fall kanske)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hej! Volvo 850 GLT här!

Ska man se det hårt så finns det ju ett "max spårvidd" för din bil, och det får ju inte överstigas.

Att fälgen/däcken inte är runda/skeva och därför vibrerar bryr sig inte bilprovningen om vad jag vet iaf (ja, med undantag för vissa extrema fall kanske)

Men det måste finnas något företag som svarvar till lagliga?

Ok. Jag hoppas jag kan fixa till dessa med en hammare smile Det är ca 2 mm kantstött.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
it_mutt skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hej! Volvo 850 GLT här!

Men det måste finnas något företag som svarvar till lagliga?

Ok. Jag hoppas jag kan fixa till dessa med en hammare smile Det är ca 2 mm kantstött.

Inte en blekaste faktiskt.

Är du säker på att du kommer märka av vibrationerna? Har haft fälgar som inte varit runda men inte vibrerat "märkbart" iaf

* Voff voff *
11 314 Inlägg
28 maj 2013
Det är dock svårt att hitta spacers som gör om 5/108 <-> 4/108. Detta bl.a. eftersom ett av hålen "krockar". Möjligt dock att det kan gå att få tillverkat på beställning nå´nstans.

Dessutom kommer hjulen hamna galet långt ut med spacers (krävs hyffsat tjocka för att kunna ändra bultcirkel) eftersom dom suttit på en V70 som ju har samma ET som en 850 (om det inte är en V70N eller V70II).

Att då lägga ner detta jobb för att få dit skeva fälgar känns i mina ögon ganska bortkastat tyvärr, men det är min personliga åsikt...

Mitt råd får bli: Byt nav och skivor så du får fembult eller skaffa fälgar med rätt bultcirkel.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 174 Inlägg
28 maj 2013
hahahahah du skojjar hoppas jag!!

För det första, det finns inte spacer som bygger om från 5 till 4.

Det är lagligt med spacers så länge fälgarna inte sticker utanför skärmen eller går emot svängradien.

Däcken är skeva? ett däck kan vara ovalt men inte skevt, en fälg kan vara skev, men det går inte lösa med limmade vikter direkt man får värma och fixa det, Fixa aluminium fälgar med ett slag av en hammare du måste skoja det är det roligaste jag hört, det går på en gammal plåtfälg på vintern när man rättar till efter en kantkörning.

Sälj fälgarna köp andra, upplys den som köper dom att dom är skeva dock.

tack för du gjorde min kväll lite roligare.

5 089 Inlägg
28 maj 2013
1. Nej det är inte lagligt att ha spacers på bilen. Men om besiktningsmannen godkänner det vet vi inte då ingen känner besiktningsmannen.
2. Du kommer behöva minst 25 mm spacer och då kommer hjulen troligtvis sticka utanför skärmen och det är varken bra eller lagligt.
3. Sitter det vikter överallt så åk och balansera om hjulen hos en som vet vad han gör. Det ska inte sitta vikter överallt. Är något fälg skev kan du be balanseraren att försöka lite lätt med slägga och få fälgen rundare. Och att ha balanserade däck är lagligt änsålänge.

Och sist men inte minst. Däcket sitter på fälgen och tillsamans blir detta ett hjul.

Hade jag varit dig hade jag skaffat ett par 17" hjul med rätt bultmönster.

Mvh

\Lindgren

Volvo850-92
1 682 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Okej! Jag tror jag får skaffa 4-bultade däck ändå smile
Spacers får jag svarva till sen själv i min CNC maskin.

2 174 Inlägg
28 maj 2013
FLindgren skrev:
1. Nej det är inte lagligt att ha spacers på bilen. Men om besiktningsmannen godkänner det vet vi inte då ingen känner besiktningsmannen.
2. Du kommer behöva minst 25 mm spacer och då kommer hjulen troligtvis sticka utanför skärmen och det är varken bra eller lagligt.
3. Sitter det vikter överallt så åk och balansera om hjulen hos en som vet vad han gör. Det ska inte sitta vikter överallt. Är något fälg skev kan du be balanseraren att försöka lite lätt med slägga och få fälgen rundare. Och att ha balanserade däck är lagligt änsålänge.

Och sist men inte minst. Däcket sitter på fälgen och tillsamans blir detta ett hjul.

Mvh

Besiktningsmannen sätter inga lagar, och det är inte godkänt göra några modifikationer med en bil som är helhetsgodkänd alltså ens ändra hjulstorlek i känsliga fall, Dock händer inte detta. Har du spacer och fälg och däck inte tar i eller skrapar får du inga problem på besiktning.

Du får heller inte böter av en polisman, eller ombesiktning på spacerplattor.

varför behöva minst 25 mm spacer? Du kan ändå inte dela in 5 till 4 eller vice versa.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2013
hangman skrev:
FLindgren skrev:

Mvh

Besiktningsmannen sätter inga lagar, och det är inte godkänt göra några modifikationer med en bil som är helhetsgodkänd alltså ens ändra hjulstorlek i känsliga fall, Dock händer inte detta. Har du spacer och fälg och däck inte tar i eller skrapar får du inga problem på besiktning.

varför behöva minst 25 mm spacer? Du kan ändå inte dela in 5 till 4 eller vice versa.

Vad gäller för en nationellt godkänd personbil?

- Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.

- Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

- Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara     bilens axelbelastning vid totalvikt

- Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h

- Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.

- Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

Vad gäller för EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)?

Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning:

- Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h

- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så säger bilprovningen iaf

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 39002009D9

5 089 Inlägg
28 maj 2013
hangman skrev:
FLindgren skrev:

Mvh

Klart det finns spacer till det. Vanligt på t.ex. saab 9000 att sätta på nyare 5 bult 9-3 fälgar. såhär kan en modell av sådan spacer se ut.
http://butik.spacer.se/shop/28254/art54 … 018ce8.jpg
Och angående just 25 mm är att det brukar vara standard storleken på en spacer när det byts bultmönster. Kan hända att det finns mindre.
Senast redigerat av FLindgren (28 maj 2013)

\Lindgren

1 147 Inlägg
28 maj 2013
jag har ju bes nyligen  med spacers 25 bak 30 fram precis som hangman säger är godkänt så länge dom inte sticker ut utanför skärmarna så är det lagligt så..

5 111 Inlägg
28 maj 2013
Volvo740-88 skrev:
Okej! Jag tror jag får skaffa 4-bultade däck ändå smile
Spacers får jag svarva till sen själv i min CNC maskin.

Skaffa nav och bromsar från en 95-> (eller om det var 94->) 850, de har fembult och grejerna ska bara vara att bulta på enligt de som vet.

Sök