almqvist__89 skrev:
hangman skrev:
A-Dahlgren skrev:
Jag åkte på reg bes med min s60. "Avgassystem" Stod det på pappret.
Åkte in och gjorde en regbes.
Kom ut med ca 9 anmärkningar..
Så ja de tittar hela din bil,
inte bara det som står specificerat på regbesiktning..
Vid regbesiktning skall ALLT vara original.
Tex du kan inte besikta med 20" fälgar om det står att det skall vara 16" original.
De tittar även stötdämpare. så har du coils så blir det surt..
avgasystem måste vara original.
ingen eftermonterad dump.. endast original får sitta där.
Xenon åker du dit på direkt.
Den får inte ens vara sänkt..
Har man otur så tittar de även turbo osv och kan även kräva bromspapper.
Detta är ju ingen vanlig besiktning, utan det är en regbesiktning.
Nu skrev jag bara lite om vad de kan titta på.
men som sagt, allt måste i prinsip vara original!
Det där är OTUR rent sagt, har själv och många vänner fått reg på tex xenon, avgas, motoreffekt m.m.
Kompisen åkte till och med in med sin stagea regbesikta den med 20 tum, coils, 3 tum utan katt m.m, endast för väga om den och få billigare skatt.
Så det är upp till bes mannen hur kinkig han är den dagen, om han fått sig något dagen innan. Är det en nyutbildad kan det blir hårdare också.
När jag ringde bilprovningen var det inga problem med stötdämpare för det får man tydligen byta hur man vill (sålänge dom är tuv-godkända).
Fast när jag var där så fick jag inte ens ha H&R Fjädrar? Dock visste inte de vilket märke det var på fjädrarna..
Dem såg ingen skillnad som tur va. och jag ljög och sa att det var original och att det var kjolpaketet som gjorde den låg.
Och då drog han en lång föreläsning ang coils och dämpare/fjädrar.
Och man fick absolut inte ha coils.
Fick inte ens ha mätare i a-stolpen?
Frågade du om du kunde besikta med coils eller om du kunde komma igenom en regbes utan anmärkning på coils?
Det konstiga med det hela var att jag hade mätare i a-stolpen vid regbes och bilen laddade 1,1 bar,
De vet att en 2,4T Inte kan ladda 1,1 bar.
Men snubben tittade inte ens på turbon.. Vilket var tur för mig!
Jag hade 20" fälgar på dem var innanför skärmkanten.
De sa att jag var tvungen att ha 16" valfritt märke på fälgarna eller 16/18" Volvo Original fälgar.
Jag fick alltså inte ens bilen godkänd om den rullade in på dotz 17"
Och det där folk skriver ang rullomkrets osv, Det gäller bara vid besiktning, men på regbesiktning står det klart och tydligt specificerat att tex en volvo 2,4T Skall ha 16" och då får den inte rulla in på 18" även fast det är godkänt på sbp..
Men det finns ju en MASSA saker man kan regga in på bilen om man inte orkar byta ut skiten.
Men om du inte säger att du ska regga om den med vad du nu ska regga om. så får du anmärkning om det inte är original.
Och som alla vet så är ju de flesta bilarna en helbilsgodkändbil.
Och då får man inte ändra någonting utan att man kan få regbesikta/ Få böter..