1428
Sök

Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer

469 748 Visningar
Uppdaterades senast 20 mars 2021
202 Inlägg
30 januari 2014
#561
Är det skroten i hbg som du är på? Kikar in på ditt projekt lite då och då!

695 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#562
to0b skrev:
Är det skroten i hbg som du är på? Kikar in på ditt projekt lite då och då!

Ja, det är skroten i hbg smile

Roligt att höra, gör du så! big_smile


10 Inlägg
30 januari 2014
#563
Sicket arbete du lägger ner! Hur kul som helst å läsa tråden smile

Prem lagd och självklart 5p å favorit markerat bilen wink


695 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#564
Lillmyren skrev:
Sicket arbete du lägger ner! Hur kul som helst å läsa tråden smile

Prem lagd och självklart 5p å favorit markerat bilen wink

Vad kul att höra och tack för du tog dig tiden att läsa projektet! big_smile

Tack så mycket för poängen och för att du la till den som favorit! big_smile


5 Inlägg
31 januari 2014
#565
Sjukt vilken energi du har! Kul och se att någon tar hand om bilen som om den vore ny!
Prem lagd! smile

Kika gärna in på 850n min också wink


695 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#566
Inviger helgen med meck och ett besök på skroten cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9957fb3cd11fda3a56469810b5e5c220.jpg
Hittade denna, har aldrig sett en 740 med detta så tänkte det kunde vara lite roligt att ha tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-fa3338950f48b63c9e8622a94e87f624.jpg
Hämtade en sotningssats, nya topplocksbultar och två saker till bromsoken smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1bd47585a6301347c5c7c765d95abb28.jpg
Och så tillbaka till min topp. Var iväg och hämtade den spruckna 531:an som fick agera testpilot cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-71732a666bc5377c61d8158ccda84ac5.jpg
Då jag fått lite tips från olika ställen om hur jag skulle lösa mitt problem med att jag råkade blästra "loppen" som ventiltryckarna löper i så tänkte jag testa med dessa + autosol. Men det sket sig rätt snabbt. Tror dem hade dragit vid svetsning eller något för dem gick inte att få ner i loppen hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-0fc7a120c5e0c42102a22899f3fccc49.jpg
Skam den som ger sig! En ny kreativ lösning! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-4d2249e171b3e093f690a8b5b1126f4a.jpg
Jadå! En 531:a räddad! big_smile Blev riktigt bra resultat och kolvarna (eller vad man kallar dem) löper riktigt fint, dem nyper inte, även när du trycker snett på dem big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-a1da4a85bd60f2e0b2140800dcd86dc6.jpg
Tyvärr fick mammas tröja offra sig tillsammans med en del autosol lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-070a70dd67955b2fd6fee3d94cc40661.jpg
big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-16cc608de8cac97a7fa734c2cbfd86ef.jpg
Och efter ca 3 tvättningar med allt från biltemas motortvätt till Vanish fläckborttagningsmedel så blev den rätt ren! big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-ab27ed5d7248cb967d04d17ba5b6cc34.jpg cool



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-0bc3686bdf88692cf3b1557b5ab76efa.jpg
Var såklart tvungen att slipa in min ventiler. Var lite knepigt i början men när man kom in den rätta rytmen så gick det rätt bra. Ska köra en runda till med fint slipmedel i morgon för att förhoppningsvis alla ventiler ska vara täta vid första försöket! big_smile

Det var allt som gjordes i eftermidag/kväll!

Mvh!


695 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#567
Zippoweckenberg skrev:
Sjukt vilken energi du har! Kul och se att någon tar hand om bilen som om den vore ny!
Prem lagd! :)

Kika gärna in på 850n min också ;)

Tack så mycket :D

Ja, det ska jag göra :)


6 740 Inlägg
1 februari 2014
#568
den där på första bilden sitter i nästan alla tidiga 940 tongue
Nu blir säker mamma glad när hon får se sin tröja wink
Autosol är fina saker big_smile
Hehe ja det är alltid rätt jävligt att komma igång med ventilslipandet, pinnen hoppa loss för dej de första gångena precis när du skulle börja snurra på den?
Senast redigerat av Henkix (1 februari 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#569
Henkix skrev:
den där på första bilden sitter i nästan alla tidiga 940 tongue
Nu blir säker mamma glad när hon får se sin tröja wink
Autosol är fina saker big_smile
Hehe ja det är alltid rätt jävligt att komma igång med ventilslipandet, pinnen hoppa loss för dej de första gångena precis när du skulle börja snurra på den?

Jag som trodde jag hittat något ovanligt sad
Haha, det var lugnt. Jag sa att hon räddade en 531:a (hon fattade nog inte vad det var för något men men tongue )
Ja precis. I början så släppte den, den skulle inte fästa och då gick det såklart inte att snurra ventilerna. Men efter en liten stund så mjuknade den, eller något, och då gick det betydligt bättre! Men det ingår kanske i Biltemas ventilslipspinnar wink


6 740 Inlägg
1 februari 2014
#570
Surric skrev:
Henkix skrev:
den där på första bilden sitter i nästan alla tidiga 940 tongue
Nu blir säker mamma glad när hon får se sin tröja wink
Autosol är fina saker big_smile
Hehe ja det är alltid rätt jävligt att komma igång med ventilslipandet, pinnen hoppa loss för dej de första gångena precis när du skulle börja snurra på den?

Jag som trodde jag hittat något ovanligt sad
Haha, det var lugnt. Jag sa att hon räddade en 531:a (hon fattade nog inte vad det var för något men men tongue )
Ja precis. I början så släppte den, den skulle inte fästa och då gick det såklart inte att snurra ventilerna. Men efter en liten stund så mjuknade den, eller något, och då gick det betydligt bättre! Men det ingår kanske i Biltemas ventilslipspinnar wink

hehehehe tongue
det är så med typ alla ventilslipspinnar wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 830 Inlägg
1 februari 2014
#571
Har instrumentpanel i trä om det är nått o ha, dvs knapphållaren till vänster om ratten samt höger. Sen har jag även för myntfacket eller vad det nu är. (den vid växelspaken). Det ligger bara o skräpar för min del tongue (Tror jag har mitten utblås också med trä men vet ej skick på den) ^^


695 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#572
Jiiimmie skrev:
Har instrumentpanel i trä om det är nått o ha, dvs knapphållaren till vänster om ratten samt höger. Sen har jag även för myntfacket eller vad det nu är. (den vid växelspaken). Det ligger bara o skräpar för min del tongue (Tror jag har mitten utblås också med trä men vet ej skick på den) ^^

Okej, tack! Ska fundera på det! Ska se om jag kan hitta en röd 740:i med träpanel, så jag kan se hur det blir smile

Kör en liten update under meckningstid tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d81bb89a1ec3fec1397469da99080b1e.jpg
Är detta något man ska göra?? smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-3d6db1964b753afff9cf198f3c85bf6d.jpg

Tacksam för svar!

Mvh! big_smile


695 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#573
Update! big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-61e649158964be03b97d92847645d7df.jpg
Började dagen med att tvätt toppen och ventilerna smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-ed4a47c4bae467ae6d201a7df1c7a094.jpg
Blev väll helt ok men inte helt nöjd hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-28113db8a85e7dfc63fa7aec6281919d.jpg
Nja, kan bli lite bättre wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-260343d3650b1d6e2a72de98feecf6f2.jpg
Så på med lite fint ventilslipspasta big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-765dbdf26faa57eb4052e3d75eeec5c4.jpg
Dags för slipning igen cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c12ebabc6d55eb48355b66d8c192e3f3.jpg
Sedan fick ventilerna bada lite wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b7f8ba601d21252d85e9143dad6b5b18.jpg
Så, nu är jag nöjd big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-4cc65627ee420678f251ee1eb8ff4b9d.jpg
Skit också. Kameran fokuserad fel... Men ja, det blev lite bättre än innan big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9ecac923fbfc0748b3d68f987037cdfe.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6ad166feafe1be3a31bb65f1c89eb60a.jpg
Dagen fråga ligger lite i mitt förra inlägg. Ska man borra upp dem hålen som är igenpluggade?? roll

Allt för idag!

Mvh!


6 740 Inlägg
1 februari 2014
#574
sedär ja ser ju redigt mysigt o fint ut wink
Vilka hål ska du borra?

En viktigt sak kom jag på nu, styrningarna på toppen som gör så att man lägger den rätt mot blocket, jämför med din gamla topp så du ser vilka styrningar som sitter kvar i din gamla topp. sitter det inga alls på den gamla toppen så sitter dom förmodligen kvar i blocket o då måste du även ta bort dom som fortfarande sitter kvar i 531an. Hoppas du förstår vad jag pratar om xD annars får ja ta bilder åt dej tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#575
Henkix skrev:
sedär ja ser ju redigt mysigt o fint ut wink
Vilka hål ska du borra?

En viktigt sak kom jag på nu, styrningarna på toppen som gör så att man lägger den rätt mot blocket, jämför med din gamla topp så du ser vilka styrningar som sitter kvar i din gamla topp. sitter det inga alls på den gamla toppen så sitter dom förmodligen kvar i blocket o då måste du även ta bort dom som fortfarande sitter kvar i 531an. Hoppas du förstår vad jag pratar om xD annars får ja ta bilder åt dej tongue

Förstår inte riktigt vad du menar, men kan kanske bero på att jag inte monterat av min gamla topp från motorn roll Så har du möjlighet, tid, ork och lust så får du gärna skicka en bild smile

Hålen jag menar är dessa. Det påstods att det skulle ge bättre kylning till cylinder 3 och 4 som, enligt honom, ofta gick varma? roll
Men eftersom Volvo inte borrade upp hålen när toppen byggdes så blev jag lite fundersam och tänkte att det var bäst att höra med er smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-785f8ceaef93ce233231c11fdcb715c3.jpg


170 Inlägg
2 februari 2014
#576
Tänkte fråga dig en sak om det är okej, när jag startar min 740 när motorn är kall så går den upp i varv till 2000 varv och stannar där tills den blivit varm, har rengjort vevhus och tomgångsmotor.
Och om jag stänger av den när den är varm och sätter igång igen så går den till 1000 varv och det gör den alltid.
Om du inte förstår så får jag försöka förklara om.. tack

glömde skriva att jag får felkod 2-3-1 och att andra får gärna hjälpa mig.
Senast redigerat av Willmaister740 (2 februari 2014)

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#577
Willmaister740 skrev:
Tänkte fråga dig en sak om det är okej, när jag startar min 740 när motorn är kall så går den upp i varv till 2000 varv och stannar där tills den blivit varm, har rengjort vevhus och tomgångsmotor.
Och om jag stänger av den när den är varm och sätter igång igen så går den till 1000 varv och det gör den alltid.
Om du inte förstår så får jag försöka förklara om.. tack

glömde skriva att jag får felkod 2-3-1 och att andra får gärna hjälpa mig.

Yes, förstår vad du menar. Polaren har en a traktor som gör precis samma sak och vi har inte hittat vad felet är. Troligtvis tomgångsmotorn roll

Vet inte var du har mätt eller så men här har dem olika felkoderna smile

Volvo 740

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Så antagligen är det
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast


170 Inlägg
2 februari 2014
#578
Surric skrev:
Willmaister740 skrev:
Tänkte fråga dig en sak om det är okej, när jag startar min 740 när motorn är kall så går den upp i varv till 2000 varv och stannar där tills den blivit varm, har rengjort vevhus och tomgångsmotor.
Och om jag stänger av den när den är varm och sätter igång igen så går den till 1000 varv och det gör den alltid.
Om du inte förstår så får jag försöka förklara om.. tack

glömde skriva att jag får felkod 2-3-1 och att andra får gärna hjälpa mig.

Yes, förstår vad du menar. Polaren har en a traktor som gör precis samma sak och vi har inte hittat vad felet är. Troligtvis tomgångsmotorn roll

Vet inte var du har mätt eller så men här har dem olika felkoderna smile

Volvo 740

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Så antagligen är det
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Och du har ingen aning om varför jag får den felkoden ? tack

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

6 740 Inlägg
2 februari 2014
#579
Surric skrev:
Henkix skrev:
sedär ja ser ju redigt mysigt o fint ut wink
Vilka hål ska du borra?

En viktigt sak kom jag på nu, styrningarna på toppen som gör så att man lägger den rätt mot blocket, jämför med din gamla topp så du ser vilka styrningar som sitter kvar i din gamla topp. sitter det inga alls på den gamla toppen så sitter dom förmodligen kvar i blocket o då måste du även ta bort dom som fortfarande sitter kvar i 531an. Hoppas du förstår vad jag pratar om xD annars får ja ta bilder åt dej tongue

Förstår inte riktigt vad du menar, men kan kanske bero på att jag inte monterat av min gamla topp från motorn roll Så har du möjlighet, tid, ork och lust så får du gärna skicka en bild smile

Hålen jag menar är dessa. Det påstods att det skulle ge bättre kylning till cylinder 3 och 4 som, enligt honom, ofta gick varma? roll
Men eftersom Volvo inte borrade upp hålen när toppen byggdes så blev jag lite fundersam och tänkte att det var bäst att höra med er smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-785f8ceaef93ce233231c11fdcb715c3.jpg

jag hade inte borrat upp dom hålen på en original motor iaf smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#580
Henkix skrev:
Surric skrev:
Henkix skrev:
sedär ja ser ju redigt mysigt o fint ut wink
Vilka hål ska du borra?

En viktigt sak kom jag på nu, styrningarna på toppen som gör så att man lägger den rätt mot blocket, jämför med din gamla topp så du ser vilka styrningar som sitter kvar i din gamla topp. sitter det inga alls på den gamla toppen så sitter dom förmodligen kvar i blocket o då måste du även ta bort dom som fortfarande sitter kvar i 531an. Hoppas du förstår vad jag pratar om xD annars får ja ta bilder åt dej tongue

Förstår inte riktigt vad du menar, men kan kanske bero på att jag inte monterat av min gamla topp från motorn roll Så har du möjlighet, tid, ork och lust så får du gärna skicka en bild smile

Hålen jag menar är dessa. Det påstods att det skulle ge bättre kylning till cylinder 3 och 4 som, enligt honom, ofta gick varma? roll
Men eftersom Volvo inte borrade upp hålen när toppen byggdes så blev jag lite fundersam och tänkte att det var bäst att höra med er smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-785f8ceaef93ce233231c11fdcb715c3.jpg

jag hade inte borrat upp dom hålen på en original motor iaf smile

Ne, det känns som att Volvo skulle ha gjort det när toppen gjordes från början. Och sedan ska jag köra original och inte något mega trim smile



Sök