Martin77 skrev:
Hej!
"A precis, funderar och söker en hel del på vilken olja jag ska köra med hmm En del säger att man inte ska köra med för "ny", för fin eller värsting olja. Då dem menar på att där är massa kemikalier i den olja och det tåler inte b230 motorerna hmm"
Det beror på att en "ny för fin olja" är en helsyntet och löser upp avlagringar och smuts i motorn som kan sätta igen oljekanaler och få till följd att smörjningen blir dålig på delar av motorn - är speciellt känsligt på en motor som har mycket avlagringar =
(en motor som inte har bytts olja på särskilt ofta och som har gått långt och som har körts på mineralolja som inte löser avlagringar lika bra)
Detta blir allvarligt på en motor med trånga oljekanaler som exempelvis en ford mondeo-94, medan en B230 är ganska överdimensionerade doningar som inte har lika trånga kanaler - dvs smutsen som löses upp sätter inte igen kanalerna lika lätt.
"Låter inte helt fel som du säger, att man kör lite och sedan bytar olja och filter igen. Som du också säger så är det blästrat och där ligger nog säkert något sandkorn kvar i någon liten hörna."
En kompis till mig renoverade en cherokee som fått ventilsallad och delar av ventilerna spridda lite varstans i motorn. Efter att han renoverat den fyllde han den med diesel och drog runt den med spärrskaft och dränerade sedan ur allt och fyllde med olja och drog runt med spärrskaft och dränerade en gång till för att vara säker på att fått ur allt. Vet inte om jag är övertygad om dieselns förträfflighet avseende packningar mm men att fylla med den billigaste motoroljan som går att hitta och dra runt för hand och dränera någon gång är nog bra för att bli av med blästerrester.
Att sen köra en kortare period på syntetolja och sedan byta gör att du blir av med avlagringar osv, du lär ju se om oljan blir svart/mörkare fort.
"Har du något märke på Oljan, eller är det biltemas
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36909/ Som du menar? smile"
Oljan du länkade till är inte dålig har klassningen API SN vilket är väldigt högt, Castrol oljan som beskrevs i tråden tidigare är också bra. Finns ju hur mycket trådar som helst om oljor på diverse forum och vilken som är allra bäst lär nog bli svårt att bli överens om. Personligen tycker jag att oljan är alldeles för dyr på många håll, även Biltema har ju blivit betydligt dyrare på senare tid, å andra sidan har de ju fått mycket bättre oljor på senare tid. Jag brukar beställa från tyskland, är man några stycken som delar på fraktkostnaden så blir det betydligt billigare - Castol är billigare än biltema..
http://www.mapodo.de/castrol-magnatec-5w-40-c3.html6.78 Euro/liter om man köper 5 liter, bläddrar du runt på sidan en stund så finns det ännu billigare, skulle säga att märket egentligen är mindre intressant och klassningen mer intressant men visst känns det ju alltid fint att hälla i Castrol eller något annat "finmärke" :-)
Tänkte på en annan sak med tanke på hästjobbet du lägger ner för att ta bort rost :-)
Jag har testat att köra elektrolys några gånger med rätt bra resultat, jag gjorde så här:
1. Tog en plastbalja och fyllde med varmt vatten och ställde ute för god ventilation
2. Hällde i rätt mycket bakpulver
3. La i min rostiga del och kopplade -(minus) från en batteriladdare till delen
4. La i en annan metallbit typ en stor bult/gängstång eller annat och kopplade +(plus) till den
5. Slog på batteriladdaren, det ska börja bubbla kring rostiga delen efter ett tag
Fungerar rätt bra tycker jag, har tom gjort en fuskis och kört bromsskivor innan besiktningen - ibland är de ju så j***a petiga trots bra bromsverkan..
Att tänka på är det kommer vätgas som bubblar upp, inga mängder men bra att vara ute. Finns bra videor på youtube - (Remove rust with electrolysis)
Går att laborera med storleken/placeringen i baljan på delen man kopplar + till för bästa resultat.
Kul att följa din renovering! Keep up the good work!
/Martin