Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd och ser ut som ny invändigt! Det kommer bli en totalrenovering och massor med annat kul, bland annat en ny lack!
  • 273 Följare
  • 450 473 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 mars 2021
Surric
13 april 2014 · 695 Inlägg

Viktor- skrev:
Enligt mig så skulle jag bara borsta rent kardanen och sen måla den så att det inte blir någon obalans i kardanen.
jag körde med biltemas knutkorts när jag renoverade min kardan och dom fungerade fin fint!
Mvh

Okej, ja det låter smart. Någon obalans är man ju inte intresserad av wink
Låter bra, kostade inte så mycket såg jag smile

Henkix skrev:
nämen fy satan va fint.
vinkelslip är ett måste för att få bort dom där gamla jävla knutkorsen tongue
jag körde med ett biltema lager o ett jag hittade i källaren smile dom e lite småjävliga att montera då nålarna gärna lossnar o lägger sej snett.
men måste fråga varför oljar du in packningarna?

Hehe, jasså. Trodde jag hade gjort fel eller något när jag var tvungen att använda den tongue
Okej, men då blir det nog Biltemas, som sagt kostade inte så mycket där smile
Som GuggeKarlberg säger så är det för att oljan ska hjälpa till med tätningen. Har ingen fakta på det men enligt farsan så ska alla nya packningar smörjas in. Angående att olja skulle äta gummipackningen har jag faktiskt aldrig hört innan hmm

Martin77
16 april 2014 · 4 Inlägg

Hej Surric
Gillar verkligen ditt projekt och den energi du lägger ner på det. Det försvinner ju 740s med en rasande fart hela tiden, riktigt kul att det finns de som bevarar dom också. Har själv haft några stycken och även 900:or - nu blir det mest "familjebil" och mindre tid för projekt sad

Du skrev ju lite om att du funderade på vilken olja du skulle ha. Tycker du ska satsa på en helsyntet 5w40 om du ska köra med bilen året runt. B230n har bra oljekanaler så jag ser inga större risker med att du löser upp en massa skit som sätter igen kanalerna (typ som på en ford..) men ska du vara riktigt seriös (vilket du helt klart verkar vara) så kan du ju byta olja och filter efter 50-100 mil första gången - kanske är bra med tanke på blästring och inslitning av nya delar också.

Skulle satsa på en olja som uppfyller kravet API SL eller högre (=S+L eller en senare bokstav i alfabetet) finns på biltema men billigare att beställa från Tyskland typ mapodo.de eller autoteilemann.de

/Martin

Senast redigerat av Martin77 (16 april 2014)

Surric
18 april 2014 · 695 Inlägg

Martin77 skrev:
Hej Surric
Gillar verkligen ditt projekt och den energi du lägger ner på det. Det försvinner ju 740s med en rasande fart hela tiden, riktigt kul att det finns de som bevarar dom också. Har själv haft några stycken och även 900:or - nu blir det mest "familjebil" och mindre tid för projekt sad

Du skrev ju lite om att du funderade på vilken olja du skulle ha. Tycker du ska satsa på en helsyntet 5w40 om du ska köra med bilen året runt. B230n har bra oljekanaler så jag ser inga större risker med att du löser upp en massa skit som sätter igen kanalerna (typ som på en ford..) men ska du vara riktigt seriös (vilket du helt klart verkar vara) så kan du ju byta olja och filter efter 50-100 mil första gången - kanske är bra med tanke på blästring och inslitning av nya delar också.

Skulle satsa på en olja som uppfyller kravet API SL eller högre (=S+L eller en senare bokstav i alfabetet) finns på biltema men billigare att beställa från Tyskland typ mapodo.de eller autoteilemann.de

/Martin

Tjena!
Tack så mycket! big_smile Ja, man märker det. Dem börjar ta slut, tycker våra skrotar här nere sällan får in någon 740. Är mycket 850 och lite 940 nu + en massa annat skit såklart wink Jasså, trevligt med ännu ett Volvo fan! big_smile Hehe, kan förstå det, man får ta vara på singellivet då man kan mecka wink

A precis, funderar och söker en hel del på vilken olja jag ska köra med hmm En del säger att man inte ska köra med för "ny", för fin eller värsting olja. Då dem menar på att där är massa kemikalier i den olja och det tåler inte b230 motorerna hmm
Låter inte helt fel som du säger, att man kör lite och sedan bytar olja och filter igen. Som du också säger så är det blästrat och där ligger nog säkert något sandkorn kvar i någon liten hörna.
Har du något märke på Oljan, eller är det biltemas http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36909/ Som du menar? smile

Tusen tack för du tog dig tiden att skriva och läsa, det uppskattas väldigt mycket! big_smile

Surric
18 april 2014 · 695 Inlägg

Blir en, allt gick åt skogen update hmm

Har inte hänt så mycket i veckan då jag har varit tvungen att jobba för att ha pengar tills i morgon då man drar till Emlia och kanske fyndar något wink big_smile

Blev i alla fall en lite stund i garaget i gårkväll smile

Börjar med det som gick bra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-62a61b5ec37792d51fd772460206e85c.jpg
Slipade ner kardanen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-aabeb11b982db0cc61c8c6ad3b4a9e62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-892cea1dfadd58af1b55b6e2d6c74bb2.jpg
Blev dock inte helt nöjd så...

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d08ff90ef2bac941f8ba987a658625ba.jpg
Blästrade den lite lätt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5a4f651a23ff029212170c233456e56d.jpg
Blästrad och betydligt bättre wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-cd189403528a3824c65c6c7106248449.jpg
Sedan var det dags att Zinkmåla smile

Över till det som gick mindre bra hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-08bb5ad9581782456f06d9ea69a5f331.jpg
I förra veckan var jag iväg på Volvo och skulle ha en ny gummipackning till motorvärmaren men den hade utgått i deras lager hmm Dock rekommenderade han mig att åka till Mekonomen. Så jag gjorde det och dem kunde ta hem en sådan till mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-46ff49070eb7dc0ded90d8633ff0adf5.jpg
Monterad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c8b6084712afbe68b0a018dbd3948031.jpg
Men va f*n. Det här kommer ju inte gå!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-64b0457220d93c43d007892464758f02.jpg
-.- Funderade lite på om kan man kunde böja motorvärmare. Kompisen hade en gammal som jag kunde testa på, men det blev inte alls bra:/ Så frågan är om det finns någon böjning som man kan köpa så oljetrycksmätaren pekar typ ner?

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d2540d1418177aaad920843e65e6c872.jpg
Testpiloten

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-bd78864cfc41908bfc7bc18b22a4ed8a.jpg
Sedan skulle jag montera dessa. Tanken var att dem skulle hålla uppe kabelstammen till motorn, men när jag skulle montera dem så var hålen alldeles får små. Tänkte att jag kunde borra upp hålen men det var lättare sagt än gjort hmm
Så nu vet jag inte hur jag ska göra hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1b1db7c10c4ef96e680e864b30fb8829.jpg
Tänkte istället montera hallgivaren men där visade det sig att skruvarna var för korta -.-

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-48b6a7a4f345e2cabcc6049d69d41801.jpg


Allt för denna gång.

Tar gärna emot tips, tankar och funderingar på hur jag ska lösa dem olika problemen smile

Mvh!

fridasbabe
18 april 2014 · 104 Inlägg

Prem lagd såklart!
Mycket intressant projekt! Synd att man inte hade alla "stuff" för att renovera motorn. Jag går faktiskt också sista året teknik. Hur mycket skit som helst att göra i skolan, till o med över lovet sad

Äger en 945 som jag håller på att byta lite smått och gått på...faktiskt röd också big_smile Gillar att du har samma inställning som mig. BARA SKRUVA NER DET! Vet inte ens vad hälften av grejerna heter, men man får lite hjälp av bönderna wink

Hur som helst rekommenderar jag att du kör ut till Mekonomen och köper deras Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40, den fungerar säkert bra, jag kör med den...byt gärna som dem andra sa, tidigt efter du har renoverat motorn. B230 blocket har stora oljekanaler, men helsyntetisk kan vara bra ändå, det är ändå ganska små hål den ska åka igenom, enligt mig förstås.

Nu har det dock varit massor av tjafs ifall Castrols olja verkligen är helsyntitisk, men vad fan. Är ofta rea på mekonomen, köp den nu när den bara kostar 400kr wink

Kör farmors racing bil...
Surric
20 april 2014 · 695 Inlägg

fridasbabe skrev:
Prem lagd såklart!
Mycket intressant projekt! Synd att man inte hade alla "stuff" för att renovera motorn. Jag går faktiskt också sista året teknik. Hur mycket skit som helst att göra i skolan, till o med över lovet sad

Äger en 945 som jag håller på att byta lite smått och gått på...faktiskt röd också big_smile Gillar att du har samma inställning som mig. BARA SKRUVA NER DET! Vet inte ens vad hälften av grejerna heter, men man får lite hjälp av bönderna wink

Hur som helst rekommenderar jag att du kör ut till Mekonomen och köper deras Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40, den fungerar säkert bra, jag kör med den...byt gärna som dem andra sa, tidigt efter du har renoverat motorn. B230 blocket har stora oljekanaler, men helsyntetisk kan vara bra ändå, det är ändå ganska små hål den ska åka igenom, enligt mig förstås.

Nu har det dock varit massor av tjafs ifall Castrols olja verkligen är helsyntitisk, men vad fan. Är ofta rea på mekonomen, köp den nu när den bara kostar 400kr wink

Trevlig med en till tekniker wink

Okej, tack för tippset angående oljan! big_smile

Martin77
20 april 2014 · 4 Inlägg

Hej!

"A precis, funderar och söker en hel del på vilken olja jag ska köra med hmm En del säger att man inte ska köra med för "ny", för fin eller värsting olja. Då dem menar på att där är massa kemikalier i den olja och det tåler inte b230 motorerna hmm"

Det beror på att en "ny för fin olja" är en helsyntet och löser upp avlagringar och smuts i motorn som kan sätta igen oljekanaler och få till följd att smörjningen blir dålig på delar av motorn - är speciellt känsligt på en motor som har mycket avlagringar =
(en motor som inte har bytts olja på särskilt ofta och som har gått långt och som har körts på mineralolja som inte löser avlagringar lika bra)

Detta blir allvarligt på en motor med trånga oljekanaler som exempelvis en ford mondeo-94, medan en B230 är ganska överdimensionerade doningar som inte har lika trånga kanaler - dvs smutsen som löses upp sätter inte igen kanalerna lika lätt.






"Låter inte helt fel som du säger, att man kör lite och sedan bytar olja och filter igen. Som du också säger så är det blästrat och där ligger nog säkert något sandkorn kvar i någon liten hörna."

En kompis till mig renoverade en cherokee som fått ventilsallad och delar av ventilerna spridda lite varstans i motorn. Efter att han renoverat den fyllde han den med diesel och drog runt den med spärrskaft och dränerade sedan ur allt och fyllde med olja och drog runt med spärrskaft och dränerade en gång till för att vara säker på att fått ur allt. Vet inte om jag är övertygad om dieselns förträfflighet avseende packningar mm men att fylla med den billigaste motoroljan som går att hitta och dra runt för hand och dränera någon gång är nog bra för att bli av med blästerrester.

Att sen köra en kortare period på syntetolja och sedan byta gör att du blir av med avlagringar osv, du lär ju se om oljan blir svart/mörkare fort.




"Har du något märke på Oljan, eller är det biltemas http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36909/ Som du menar? smile"

Oljan du länkade till är inte dålig har klassningen API SN vilket är väldigt högt, Castrol oljan som beskrevs i tråden tidigare är också bra. Finns ju hur mycket trådar som helst om oljor på diverse forum och vilken som är allra bäst lär nog bli svårt att bli överens om. Personligen tycker jag att oljan är alldeles för dyr på många håll, även Biltema har ju blivit betydligt dyrare på senare tid, å andra sidan har de ju fått mycket bättre oljor på senare tid. Jag brukar beställa från tyskland, är man några stycken som delar på fraktkostnaden så blir det betydligt billigare - Castol är billigare än biltema..

http://www.mapodo.de/castrol-magnatec-5w-40-c3.html

6.78 Euro/liter om man köper 5 liter, bläddrar du runt på sidan en stund så finns det ännu billigare, skulle säga att märket egentligen är mindre intressant och klassningen mer intressant men visst känns det ju alltid fint att hälla i Castrol eller något annat "finmärke" :-)



Tänkte på en annan sak med tanke på hästjobbet du lägger ner för att ta bort rost :-)
Jag har testat att köra elektrolys några gånger med rätt bra resultat, jag gjorde så här:

1. Tog en plastbalja och fyllde med varmt vatten och ställde ute för god ventilation
2. Hällde i rätt mycket bakpulver
3. La i min rostiga del och kopplade -(minus) från en batteriladdare till delen
4. La i en annan metallbit typ en stor bult/gängstång eller annat och kopplade +(plus) till den
5. Slog på batteriladdaren, det ska börja bubbla kring rostiga delen efter ett tag

Fungerar rätt bra tycker jag, har tom gjort en fuskis och kört bromsskivor innan besiktningen - ibland är de ju så j***a petiga trots bra bromsverkan..
Att tänka på är det kommer vätgas som bubblar upp, inga mängder men bra att vara ute. Finns bra videor på youtube - (Remove rust with electrolysis)
Går att laborera med storleken/placeringen i baljan på delen man kopplar + till för bästa resultat.


Kul att följa din renovering! Keep up the good work!
/Martin

Senast redigerat av Martin77 (20 april 2014)

SwedenVirre
20 april 2014 · 10 Inlägg

Följt tråden ett tag och tyckte det var kul att du bodde i Ängelholm också! Sen att jag såg att du är i Philips garage fick mig att le smile

Min 945a skall till garaget när jag fått studie bidrag och fixas till lite! Bosch sänkning och ev byte av Kamaxel om jag hittar in fin A/K kam!

Kommer fortsätta att titta in lite då och då! lycka till med renoveringen, ser skit fint ut!

Edit: är inte den Silvriga Turbon utan en en röd fin sugis wink

Senast redigerat av SwedenVirre (20 april 2014)

Volvo 945 "S2.3 Silver" (1996)
DZA89
21 april 2014 · 467 Inlägg

angående motor värmaren så kan du väl flytta dem till ett annat frostplugg hål? smile

dawwe ...has left the building...
22 april 2014 · 4 474 Inlägg

fridasbabe skrev:
Hur som helst rekommenderar jag att du kör ut till Mekonomen och köper deras Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40, den fungerar säkert bra, jag kör med den...
Nu har det dock varit massor av tjafs ifall Castrols olja verkligen är helsyntitisk, men vad fan. Är ofta rea på mekonomen, köp den nu när den bara kostar 400kr wink

Nej Magnatec är ingen syntet olja. O Dyronomen skall man undvika att handla hos...Denna olja är "tha shit", även för en gammal Volvo. Kostar som en Biltemaolja, presterar som Castrols bästa olja (Aral ingår i samma koncern som Castrol, suprise-suprise...). Frakten från Levoil.de är 21€ upp till 25 liter, så köper man bara en 4-liters dunk så blir priset 44€ inkl frakt, eller om man så vill knappa 400 kronor. Det bästa är om man går ihop några o köper 6*4 liter då blir dunkpriset 240 kr inkl frakt...

Senast redigerat av dawwe (22 april 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Surric
24 april 2014 · 695 Inlägg

Martin77 skrev:
Hej!

"A precis, funderar och söker en hel del på vilken olja jag ska köra med hmm En del säger att man inte ska köra med för "ny", för fin eller värsting olja. Då dem menar på att där är massa kemikalier i den olja och det tåler inte b230 motorerna hmm"

Det beror på att en "ny för fin olja" är en helsyntet och löser upp avlagringar och smuts i motorn som kan sätta igen oljekanaler och få till följd att smörjningen blir dålig på delar av motorn - är speciellt känsligt på en motor som har mycket avlagringar =
(en motor som inte har bytts olja på särskilt ofta och som har gått långt och som har körts på mineralolja som inte löser avlagringar lika bra)

Detta blir allvarligt på en motor med trånga oljekanaler som exempelvis en ford mondeo-94, medan en B230 är ganska överdimensionerade doningar som inte har lika trånga kanaler - dvs smutsen som löses upp sätter inte igen kanalerna lika lätt.






"Låter inte helt fel som du säger, att man kör lite och sedan bytar olja och filter igen. Som du också säger så är det blästrat och där ligger nog säkert något sandkorn kvar i någon liten hörna."

En kompis till mig renoverade en cherokee som fått ventilsallad och delar av ventilerna spridda lite varstans i motorn. Efter att han renoverat den fyllde han den med diesel och drog runt den med spärrskaft och dränerade sedan ur allt och fyllde med olja och drog runt med spärrskaft och dränerade en gång till för att vara säker på att fått ur allt. Vet inte om jag är övertygad om dieselns förträfflighet avseende packningar mm men att fylla med den billigaste motoroljan som går att hitta och dra runt för hand och dränera någon gång är nog bra för att bli av med blästerrester.

Att sen köra en kortare period på syntetolja och sedan byta gör att du blir av med avlagringar osv, du lär ju se om oljan blir svart/mörkare fort.




"Har du något märke på Oljan, eller är det biltemas http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36909/ Som du menar? smile"

Oljan du länkade till är inte dålig har klassningen API SN vilket är väldigt högt, Castrol oljan som beskrevs i tråden tidigare är också bra. Finns ju hur mycket trådar som helst om oljor på diverse forum och vilken som är allra bäst lär nog bli svårt att bli överens om. Personligen tycker jag att oljan är alldeles för dyr på många håll, även Biltema har ju blivit betydligt dyrare på senare tid, å andra sidan har de ju fått mycket bättre oljor på senare tid. Jag brukar beställa från tyskland, är man några stycken som delar på fraktkostnaden så blir det betydligt billigare - Castol är billigare än biltema..

http://www.mapodo.de/castrol-magnatec-5w-40-c3.html

6.78 Euro/liter om man köper 5 liter, bläddrar du runt på sidan en stund så finns det ännu billigare, skulle säga att märket egentligen är mindre intressant och klassningen mer intressant men visst känns det ju alltid fint att hälla i Castrol eller något annat "finmärke" :-)



Tänkte på en annan sak med tanke på hästjobbet du lägger ner för att ta bort rost :-)
Jag har testat att köra elektrolys några gånger med rätt bra resultat, jag gjorde så här:

1. Tog en plastbalja och fyllde med varmt vatten och ställde ute för god ventilation
2. Hällde i rätt mycket bakpulver
3. La i min rostiga del och kopplade -(minus) från en batteriladdare till delen
4. La i en annan metallbit typ en stor bult/gängstång eller annat och kopplade +(plus) till den
5. Slog på batteriladdaren, det ska börja bubbla kring rostiga delen efter ett tag

Fungerar rätt bra tycker jag, har tom gjort en fuskis och kört bromsskivor innan besiktningen - ibland är de ju så j***a petiga trots bra bromsverkan..
Att tänka på är det kommer vätgas som bubblar upp, inga mängder men bra att vara ute. Finns bra videor på youtube - (Remove rust with electrolysis)
Går att laborera med storleken/placeringen i baljan på delen man kopplar + till för bästa resultat.


Kul att följa din renovering! Keep up the good work!
/Martin

Först måste jag bara tacka för ditt enormt fina och trevliga svar! Det uppskattas nog mer än du tror, tack! big_smile

Jaha så det är därför man inte ska köra med för "ny" olja. Dock vet jag inte hur ofta oljebyten är gjorda på min. Innan jag började renovera den så var oljefilter rostigt hmm service boken slutades fylla i efter 8 000 mil. Så antar att det oljan inte blivit bytas allt för ofta hmm

Har faktiskt funderat lite på det du säger om att hälla olja i motorn och dra runt några var. Nog inte omöjligt att jag gör det. Har 7liter biltemaplja halvsyntetisk som jag kan skölja igenom med. Tackar för tipset!

Tycker det låter smart som du säger att man kör en liten stund på syntetisk och att man sedan bytar olja så man inte kör helsyntetisk. Just bara för att få bort smuts o annat som eventuellt kan sitta i kanalerna. Eller? Vad anser du och ni andra?

Tack för tipset med olja och att man ska gå på klassningen på oljan. Biltemas har som du säger blivit mycket bättre. Dock har jag inte reflekterat över att den är dyrare än castrol. Nog inte omöjligt jag snackar lite med polaren. Har har börjat köra racing och behöver göra en del oljebyten. Nog inte omöjligt vi kan beställa tillsammans då smile

Det för med elektrolys måste jag tästa. Lästa kemi förra året men tänkte inte på att man kunde använda det det det sättet. Ska bli spännande att se! big_smile

Tusen tack för ditt svar och jag ber om ursäkt att det tolg lite tid innan jag svarade smile
Mvh

SwedenVirre skrev:
Följt tråden ett tag och tyckte det var kul att du bodde i Ängelholm också! Sen att jag såg att du är i Philips garage fick mig att le smile

Min 945a skall till garaget när jag fått studie bidrag och fixas till lite! Bosch sänkning och ev byte av Kamaxel om jag hittar in fin A/K kam!

Kommer fortsätta att titta in lite då och då! lycka till med renoveringen, ser skit fint ut!

Edit: är inte den Silvriga Turbon utan en en röd fin sugis wink

Hehe, ja motorn fick jag renovera där. Fanns inte plats hemma hmm
Ja men det låter inte helt fel. Väntar också på mitt studiebidrag så jag kan fortsätta smile

Daniel_89_Boy skrev:
angående motor värmaren så kan du väl flytta dem till ett annat frostplugg hål? smile

Funderade på det. Och möjligheten finns. Funderade lite också på att ta bort motorvärmaren helt. Men samtidigt har jag lagt ner tid på den så känns lite dumt hmm

dawwe ...has left the building...
24 april 2014 · 4 474 Inlägg

Just for the record: Detergenter (rengörande tillsatser) har funnits i olja bra länge. Skillnaderna ligger i att en "sämre" olja koksar snabbare (?) bla. Så det är en myt att helsyntet löser upp avlagringar, alla moderna oljor löser upp avlagringarna, vissa mer andra mindre. Mitt råd är att köra Aral Super 0W40, billigt och bäst, en ovanlig kombo:). Dessutom, nu när din motor är rätt rengjord (även invändigt till viss del som vi sett...) blir det ännu en anledning att köra på bästa möjliga olja så den fortsätter vara så ren som möjligt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SwedenVirre
26 april 2014 · 10 Inlägg

Surric skrev:

SwedenVirre skrev:
Följt tråden ett tag och tyckte det var kul att du bodde i Ängelholm också! Sen att jag såg att du är i Philips garage fick mig att le smile

Min 945a skall till garaget när jag fått studie bidrag och fixas till lite! Bosch sänkning och ev byte av Kamaxel om jag hittar in fin A/K kam!

Kommer fortsätta att titta in lite då och då! lycka till med renoveringen, ser skit fint ut!

Edit: är inte den Silvriga Turbon utan en en röd fin sugis wink

Hehe, ja motorn fick jag renovera där. Fanns inte plats hemma hmm
Ja men det låter inte helt fel. Väntar också på mitt studiebidrag så jag kan fortsätta smile

Gott smile

Själv så köpte jag en likadan 945a till av en kompis igår smile

satt lite fina grejer som jag inte hade på min som: inte blank slitna däck, 531 topp och nybytad kamrem och lite annat fint som lackad inredning och fina stolar som såg riktigt fina ut(inte slitet någon stans eller nersuttet)

Sen bygger jag nog traktor av den big_smile

Tänkte bara hört lite med dig i.o.m att du också tänkt trimma din sugis lite? vad har du tänkt göra på den? går lite i tankarna på att hänga dit en turbo men sug trim är ju lite mer spännande!

Senast redigerat av SwedenVirre (26 april 2014)

Volvo 945 "S2.3 Silver" (1996)
Surric
29 april 2014 · 695 Inlägg

SwedenVirre skrev:

Surric skrev:

SwedenVirre skrev:
Följt tråden ett tag och tyckte det var kul att du bodde i Ängelholm också! Sen att jag såg att du är i Philips garage fick mig att le smile

Min 945a skall till garaget när jag fått studie bidrag och fixas till lite! Bosch sänkning och ev byte av Kamaxel om jag hittar in fin A/K kam!

Kommer fortsätta att titta in lite då och då! lycka till med renoveringen, ser skit fint ut!

Edit: är inte den Silvriga Turbon utan en en röd fin sugis wink

Hehe, ja motorn fick jag renovera där. Fanns inte plats hemma hmm
Ja men det låter inte helt fel. Väntar också på mitt studiebidrag så jag kan fortsätta smile

Gott smile

Själv så köpte jag en likadan 945a till av en kompis igår smile

satt lite fina grejer som jag inte hade på min som: inte blank slitna däck, 531 topp och nybytad kamrem och lite annat fint som lackad inredning och fina stolar som såg riktigt fina ut(inte slitet någon stans eller nersuttet)

Sen bygger jag nog traktor av den big_smile

Tänkte bara hört lite med dig i.o.m att du också tänkt trimma din sugis lite? vad har du tänkt göra på den? går lite i tankarna på att hänga dit en turbo men sug trim är ju lite mer spännande!

Låter spännande smile

Hade inte tänkt göra så mycket mer på min, där sitter ju en 531:topp med vx3 nu och sedan blir det extraktorgrenrör och 3". En snurra är väl aldrig fel, själv vill jag inte hade på min men smaken är som baken, delad lol

Surric
29 april 2014 · 695 Inlägg

Här var det tyst, lite pga det inte hänt så mycket men också för att datorn har varit iväg hos en polare på systemåterställning hmm Men nu är jag tillbaka och igen dags att ändra på det dåliga uppdaterandet tycker jag! big_smile Ledig torsdag och fredag så nu blir det meck wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-59a83ac9a3b6e6277c5e88c5a89d17b5.jpg
Börjar väl med problemen som jag hade med motorn, läste iallafall två av dem. 1 kvar tongue Här är lösningen på det ena wink Hålen var ju för små för skurvarna och det gick inte att borra upp så när jag gick på Biltema och lullade runder lite så fastnade blicken på denna fräs (eller vad man ska kalla det) tongue Fungerade utmärkt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-3577ddfee3825c81750ec8d1bfeb5615.jpg
Färdiga och dags för montering wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-47b0db772239138c8919d7b4f2c8f211.jpg
Så, vad tycks? tongue Tyckte själv det blev bra big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-581ac26e9dd0e21c0b74eac8e969cfd5.jpg
Monterade också hallgivaren nu när jag skaffat rostfria skruvar i rätt längd big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d44ee6161c1d5157c2f1b180fb485c18.jpg
En ny gummipackning inhandlades på Volvo smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-987055ba0e25a343a101340c79ef70ab.jpg
smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-dfacc4f0cb54749a67e801324ebd41dc.jpg
Monterad tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9819af6599b7decda3e3b043538bcf2f.jpg
Lackerade kardanen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-72ee26fd2244e46bc9ce6091cfaa5b01.jpg
Innan jag kunde lackera dem andra delarna till kardanen behövde jag såklart lite färg wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-4440a5451988f49322aaf55340c6f222.jpg
big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6a09c195ae3a9b3de3268629a4be5cd5.jpg
Sedan tänkte jag byta ut Volvos icke rostfria slängklämma mot Bltemas rostfria wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-30f4b7bb3d6208b0e394796b712a3d9e.jpg
Mycket bättre big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5a0e120d07d48d65c937a3cc4fb5964e.jpg
big_smile Redo för montering, men ska först inhandla en slangklämma så jag kan fästa den på motorn smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-ec956bfe2750bb84f27076e04a045cf7.jpg
Gammal vs ny tongue

Det var allt för denna gång!
har jobbat lite med karossen också (kofångarfäste bak) men eftersom jag inte blev färdig med det så har jag inte velat lägga ut någon bild på det. Kommer i nästa update! big_smile

Har också fått tag i en V kam. Vad tycker ni? ska jag montera V-kam istället för min VX3? neutral

Ha det gott!

MVH!

Henkix
30 april 2014 · 6 737 Inlägg

ta bort kopparpastan till hallgivarens hållare. eller som det egentligen heter på 740 med lh 2,4. vevaxellägesgivare wink

Hållaren är gjord i aluminium o kommer inte tycka om kopparpastan.

Har också funderat på dethär med vx3 o v kam. Har också en v kam liggandes. Enligt vad jag läst på massa olika forum så kommer bilen bli lite rappare på de högre varven o lite slöare på de lägre med v kam. Men många tycker olika. Bättre o köra med vx3 ett tag o sen byta till v o avgöra själv vilken som kändes bäst. dom flesta tyckte iaf mer om v än vx3

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
1 maj 2014 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
ta bort kopparpastan till hallgivarens hållare. eller som det egentligen heter på 740 med lh 2,4. vevaxellägesgivare wink

Hållaren är gjord i aluminium o kommer inte tycka om kopparpastan.

Har också funderat på dethär med vx3 o v kam. Har också en v kam liggandes. Enligt vad jag läst på massa olika forum så kommer bilen bli lite rappare på de högre varven o lite slöare på de lägre med v kam. Men många tycker olika. Bättre o köra med vx3 ett tag o sen byta till v o avgöra själv vilken som kändes bäst. dom flesta tyckte iaf mer om v än vx3

Ja just det den är i aluminium. Ja tack för upplysningen big_smile

Ja, läste lite om v kam:en men tror jag gör som dig. Kör nog vx3 och ser hur det känns, tar ju inte så lång tid att byta annars smile

Surric
1 maj 2014 · 695 Inlägg

Kör en liten mini update då jag inte riktigt vet hur jag ska göra med kardanaxeln hmm

Problemet är kardanknutarna, dem är olika stora (dem jag köpte på Biltema) medans original kardanknutarna är lika stora? Har jag fått fel eller ska det vara så här? Ska den stora eller lilla kardanknutan sitta fram eller bak?? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-62411f1d64ea9b24966b359bf8464e5e.jpg
ny


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6d6706ee2c8853993ba247c36026a37d.jpg
ny


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d238188f45b4ba8ca440b954e2e4a17e.jpg
Dem gamla och dem är exakt lika stora hmm

Kommer mer ikväll, har blivit tvungen att fixa med vår V70 lite då jag körde punktering igår på den tongue
Med vänlig hälsning!

Viktor-
2 maj 2014 · 295 Inlägg

Dom ska vara samma storlek vad jag vet... tongue

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Willmaister740
2 maj 2014 · 170 Inlägg

Har följt ditt projekt hela vägen, vill bara säga att det är roligt att se hur du renoverar en hederlig 740 smile
Längtar att få se den klar, men ändå inte då det är underhållande att följa dig! trevlig helg!

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang