Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd och ser ut som ny invändigt! Det kommer bli en totalrenovering och massor med annat kul, bland annat en ny lack!
  • 273 Följare
  • 448 520 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 mars 2021
Surric
3 maj 2014 · 695 Inlägg

Viktor- skrev:
Dom ska vara samma storlek vad jag vet... tongue

Ja, dom gamla är lika stora men inte dem nya från Biltema hmm Får se vad Mekonomen säger smile

Willmaister740 skrev:
Har följt ditt projekt hela vägen, vill bara säga att det är roligt att se hur du renoverar en hederlig 740 smile
Längtar att få se den klar, men ändå inte då det är underhållande att följa dig! trevlig helg!

Vad trevlig med en följare som följt mig från början! Roligt! big_smile Hehe, ja det finns inte så många fina 740:is kvar längre sad

Haha, längtar själv också men samtidigt så försvinner meckande men där finns alltid något litet småpill som behövs fixas wink

Surric
3 maj 2014 · 695 Inlägg

Update! big_smile

Har färdigställt motorn till 96% nu ska jag bara finna en lösning på oljetrycket och köpa motorkuddar big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d35a9dcc1e5f5ad278a5af183acddfbc.jpg
En bild på motorn, vattenrör och motorvärmare monterat big_smile

Men över till lite vad som hänt med bilen på senare tid tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-93d42834719656f4270f39d46704678c.jpg
Dags att skrapa lite gammal underredsmassa tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-fb9e465b6379b65b0bf460ba07a61e8c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-061b467e47979d39aced562bd7aa5c98.jpg
Efter en stunds skrapande så wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c986c7a78e045dc2cccb743d10374cd9.jpg
smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b441b9e6f6c8e01c379acd796b0144a0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b3ac226aac8d8b739771fd91e162d21e.jpg
Efter skrapande började jag med kofångarfästet. Böjde upp plåten för att komma åt gravrosten som låg där smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c6e2da35b56459fa9e11c8854f9dc047.jpg
Ser inte bra ut hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2c19feda8d3db179ab3d18973d5cb5c3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-f811f01dc626c5165f728d68c5c508c8.jpg
Började ta lite med stålborste för att se hur allvarligt det var smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9430331a9d9e9013235b204dd6252dcf.jpg
Jodå, det borde gå och blästra smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1c6cf802c2afe0000f88846d57acc08e.jpg
Dags att blästra lite tongue Går åt lite sand när man friblästrar wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-f1c89525f64926e04ba622bbbf3de9ee.jpg
Efter en stunds blästrande så smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-def46cdd802a93667f4835e5788bdbe3.jpg
Fortsatte med att söka rost smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-e63e9475fc0f09e2ffbc4b617fd9b036.jpg
Andra hållet, började inte på andra fästet då det tyvärr inte finns mer än 24h/dygn hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9a5a3898ea5df8a0d22142114154d0d0.jpg
När all rost var funnen och blästrad var det dags för ett lager Zinkfärg smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2dc0c4fadccfc9744ce39a9f9b9b5a50.jpg
Zinkat smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7805f5924b3e05aa9375709cdb2f3cac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2a697348034e519840cc7a3eebb35680.jpg
Valde att inte fixa denna del då jag troligtvis är tvungen att kapa ut den och svetsa dit en ny. Den är rätt skadad på baksidan hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5198f99aa7479059192becbfd6192d13.jpg
Baksida hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-229a8e6f6646972fe58596ca1599de33.jpg
Sedan fortsatte rostsökandet (höger om reservhjulsbaljan) tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-bbc0a31f1b10adaf4efc7d1c40cb5ebf.jpg
Innan jag kunde blästra det var jag tvungen att fylla på lite sand tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1ffa1c832f5387fea6c8c666c2e521f7.jpg
Blästrat big_smile Tog sin tid men blev bra tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7878a9b02a01091fbae4b61d18f89955.jpg
Och slutligen på med lite Zink smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-9b03f46295447e0cbfb4361797306ba0.jpg
En vanlig meckar bild tongue


Det var allt för idag,
Planen är att måla Zink i morgon igen och sedan tror jag det får bli en liten mix, ja ni lär märka tongue

Mvh!

Henkix
3 maj 2014 · 6 737 Inlägg

vet inte om det gör så mycket om det är olika storlekar på knutkorsen. när jag var på mekonomen så undrade dom vilken storlek jag ville ha på dom o enligt dom så spelade det tydligen inte någon roll vilken storlek det va? men men inget jag är säker på.

tänk på att försöka skölja ur balken där all sand förmodligen kommit in när du blästrat. glömmer man det så suger sanden åt sej fukt inne i balken o då rostar den upp inifrån. smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Chrisehhh
3 maj 2014 · 242 Inlägg

Trevligt med en stor update! smile

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Martin77
3 maj 2014 · 4 Inlägg

Blir ju riktigt fint!
Snart dags för motorn att komma tillbaka i då..

Såg att det fanns några fler posts ang olja. Var inte så orolig att välja fel - finns ju lika många olika uppfattningar om vad som är bäst som användare på internet ;-)

Så länge klassningen säger att oljan är bra så är den det också - sen kan det mycket väl vara så att Shell är bättre än Castrol eller tvärtom - svårt att syna. Hur många B230 känner du till som skurit pga dålig oljekvalitet? Jag vet ingen och då hade så gott som alla polare 240/740/940 när man var 18..

Var mekaniker åt Försvaret och jobbade med service av stora elverk för typ 10 år sedan, stora rackare med 1 Megawatts effekt - var ganska stora oljevolymer så det var väldigt dyrt att byta på intervall. Man skickade istället oljan på analys och fick svar om den behövde bytas, fick även indikation på lagerslitage mm. Kräver dock att man kör på samma olja hela tiden. Vissa motorer anpassas med spårämnen i lager och annat för att kunna ge mer info vid analys, tydligen vanligt bland militären och typ lok, marinmotorer och liknande. Om man tog 2 identiska bilar typ nya Volvo 740 :-) och kör samma körcykel och mil och skickar oljan på analys stup i kvarten så kan man ju få svar på vilken olja som är bäst - Shell eller Castrol... :-)

Tror I-boken säger API SG eller högre och har en tabell med vilken viskositet som är lämplig beroende på omgivningens temperatur. 0W-40 oljan som nämndes är ju riktigt bra när det är riktigt kallt(och annars också), men vet inte hur ofta du kör mellan Kiruna och Murmansk på vintern? Man klarar sig galant på 5W och du lär inte få tag på en olja som har sämre klassning än SG idag.

Jag hade som tidigare sagt kört på en helsyntet 5W/40 med klassning API SL eller högre och beställt den från Tyskland för att spara en slant - samt skitit i märket och tittat på klassningen..

Tänkte på din lack, hade en polare som hade en 740 GL -1990 för några år sen och den såg ut ungefär som din, blekt rejält.. Men efter några poleringar var den riktigt fin - vore ju kul om din bil skulle få ha kvar originallacken. Såklart vad jag tycker, andra kanske hellre ser den lackerad i lilametallic ;-)

Kul att läsa hur arbetet fortskrider, kommer bli fint!

/Martin

dawwe ...has left the building...
4 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Martin77: Spårämnen i lagren finns inte...Däremot så består ett lager av olika "metallskikt". Nu minns jag inte vilket ämne som betydde slitna lager, men jag har för mig att det var koppar... En oljeanalys kostar inte mycket, typ 1000kr.
Slitna lager nedan...
http://img246.imageshack.us/img246/9350/various026lw5.jpg

Senast redigerat av dawwe (4 maj 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Martin77
4 maj 2014 · 4 Inlägg

Till dawwe:

Ser slitet ut det där neutral
Ingen som helst expert på oljeanalys men imponerad av de svar man fick på de vi skickade in. Kan mycket väl vara som du säger att lagren avger spårämnen man hittar utan att de är speciellt anpassade på något sätt. Fick en kortare utbildning av någon gubbe från typ Försvarets Materielverk eller liknande, rörde mest hur provet skulle gå till. Om jag kommer ihåg rätt så var det Försvaret i Storbritannien som körde hårt med oljeanalys på stridsvagnsmotorer och liknande.

Hur som helst kunde det säkert vara en bra ide för någon av våra motortidningar att testa oljor från några olika tillverkare med analys, skulle ju vara spännande att få reda på vilken som är bäst - framförallt hur mycket som skiljer på typ Castrol och låt säga Biltema..

Kan i alla fall rekommendera Försvaret som mekanikerutbildning, gjorde lumpen 10 månader som mek och sen 2 svängar som mek utomlands. Både bra utbildning, gedigen förarutbildning med terrängkörning och CE-kort och bra polare. Funkar kanske lite annorlunda idag men säker liknande, har i alla fall haft stor nytta av det i alla jobb jag haft sen dess. tongue

Jiiimmie
5 maj 2014 · 1 830 Inlägg

fan va bös under bilen xD

Surric
6 maj 2014 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
vet inte om det gör så mycket om det är olika storlekar på knutkorsen. när jag var på mekonomen så undrade dom vilken storlek jag ville ha på dom o enligt dom så spelade det tydligen inte någon roll vilken storlek det va? men men inget jag är säker på.

tänk på att försöka skölja ur balken där all sand förmodligen kommit in när du blästrat. glömmer man det så suger sanden åt sej fukt inne i balken o då rostar den upp inifrån. smile

Okej, läste på biltemas hemsida och dem påstår att det stora ska sitta fram hmm Ajja monterar det som dem vill så får vi lita på Biltema, vilket inte alls känns bra hmm

Yes, har damsugat och blåst med tryckluft för att få ut sand. Är dock inte jätteglad över att skölja med vatten då vatten + metall = rost hmm Men man kanske kan torka balken på något sätt? smile

Chrisehhh skrev:
Trevligt med en stor update! smile

Trevligt att du tycker det! big_smile

Martin77 skrev:
Blir ju riktigt fint!
Snart dags för motorn att komma tillbaka i då..

Såg att det fanns några fler posts ang olja. Var inte så orolig att välja fel - finns ju lika många olika uppfattningar om vad som är bäst som användare på internet ;-)

Så länge klassningen säger att oljan är bra så är den det också - sen kan det mycket väl vara så att Shell är bättre än Castrol eller tvärtom - svårt att syna. Hur många B230 känner du till som skurit pga dålig oljekvalitet? Jag vet ingen och då hade så gott som alla polare 240/740/940 när man var 18..

Var mekaniker åt Försvaret och jobbade med service av stora elverk för typ 10 år sedan, stora rackare med 1 Megawatts effekt - var ganska stora oljevolymer så det var väldigt dyrt att byta på intervall. Man skickade istället oljan på analys och fick svar om den behövde bytas, fick även indikation på lagerslitage mm. Kräver dock att man kör på samma olja hela tiden. Vissa motorer anpassas med spårämnen i lager och annat för att kunna ge mer info vid analys, tydligen vanligt bland militären och typ lok, marinmotorer och liknande. Om man tog 2 identiska bilar typ nya Volvo 740 :-) och kör samma körcykel och mil och skickar oljan på analys stup i kvarten så kan man ju få svar på vilken olja som är bäst - Shell eller Castrol... :-)

Tror I-boken säger API SG eller högre och har en tabell med vilken viskositet som är lämplig beroende på omgivningens temperatur. 0W-40 oljan som nämndes är ju riktigt bra när det är riktigt kallt(och annars också), men vet inte hur ofta du kör mellan Kiruna och Murmansk på vintern? Man klarar sig galant på 5W och du lär inte få tag på en olja som har sämre klassning än SG idag.

Jag hade som tidigare sagt kört på en helsyntet 5W/40 med klassning API SL eller högre och beställt den från Tyskland för att spara en slant - samt skitit i märket och tittat på klassningen..

Tänkte på din lack, hade en polare som hade en 740 GL -1990 för några år sen och den såg ut ungefär som din, blekt rejält.. Men efter några poleringar var den riktigt fin - vore ju kul om din bil skulle få ha kvar originallacken. Såklart vad jag tycker, andra kanske hellre ser den lackerad i lilametallic ;-)

Kul att läsa hur arbetet fortskrider, kommer bli fint!

/Martin

Nja, dröjer nog tyvärr lite innan motorn kommer i. Vill blästra hela motorrummet först och lackera det smile

Tusen tack ännu en gång för tiden du tar att skriva allt! big_smile Uppskattas! Angående oljan så har jag aldrig hört någon b230 som skurit pga fel olja, nej lol

Hehe, trevligt med mekaniker i försvaret! Funderar på att söka GMU och sedan fortsätta inom flyg, båt eller bil. Tycker alla låter lika roliga, men är ett tag tills dess så hinner kanske fundera wink

Angående oljan så är det nog inte omöjligt jag beställer från tyskland. Somsagt har en polare som kör racing och behöver byta olja nästan konstant, kan kanske se om han vill beställa där ifrån.

0-40W hade jag inte tänkt köra på nej, som du skrev så är det inte så ofta jag kör runder i Kiruna och bilen kommer inte heller användas på vintern, förutom då det ligger nysnö på vägen och plog/saltbilen inte hunnit vara ute. Då måste den ju få smaka på lite snö wink

Så 5-40W låter rimligt, tack för tipset! Då är det klassningen jag går på! big_smile

Har faktiskt funderat på att polera upp den, men eftersom där är rost i skärmarna bak som moste fixas, bytat vänster framskärm, valsa skärmarna och så måste jag rostlaga höger framskärm så jag är rädd att där blir färgskillader sedan när jag lägger på en ny röd färg, givetvis samma färgnummer sad

Någon lilametallick blir det inte, planen är att behålla samma röda färg 602-1 eller 601-2 kommer inte ihåg nu hmm

Strävar efter att få den så fin som möjligt! Planen är att åka på Vallåkra i sommar och eventuellt någon träff innan dess, snart EDPS men tyvärr hinner jag inte få den färdig tills dess sad

Tack ännu en gång!

Mvh!

Jiiimmie skrev:
fan va bös under bilen xD

Hehe jupp, där är en del + en jäkla massa underredsmassa hmm Har lite planer på att ta av stabilisatorstagen och länkarmarna igen. Ta bort all underredsmassa, blästra, epoxy färg, ny bussning till länkarmen och hammarlack smile

Henkix
6 maj 2014 · 6 737 Inlägg

är la ingen fara o skölja den, finns ju massa dräneringshål i den just för att fukten ska hitta ut.  vatten + metall ika med rost ja. men balkarna är ju inte plåtrena inuti utan finns även skyddsfärg inuti dom från fabrik. men du gör som du själv vill wink jag har aldrig spolat bakre balkar men ska göra det på min nästa vinter. vill du vara extra seriös så rostskyddar du balkar , hålrum med tunnflytande rostskydd smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
6 maj 2014 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
är la ingen fara o skölja den, finns ju massa dräneringshål i den just för att fukten ska hitta ut.  vatten + metall ika med rost ja. men balkarna är ju inte plåtrena inuti utan finns även skyddsfärg inuti dom från fabrik. men du gör som du själv vill wink jag har aldrig spolat bakre balkar men ska göra det på min nästa vinter. vill du vara extra seriös så rostskyddar du balkar , hålrum med tunnflytande rostskydd smile

Ja jo, det är ju sant. Vattnet rinner ut från alla olika hål + att dem är skyddade sedan fabrik (som du säger). Givetvis hade jag tänkt spruta medel i dem, något bra förslag elle tips på rostskydd/medel? smile

Henkix
6 maj 2014 · 6 737 Inlägg

Surric skrev:

Henkix skrev:
är la ingen fara o skölja den, finns ju massa dräneringshål i den just för att fukten ska hitta ut.  vatten + metall ika med rost ja. men balkarna är ju inte plåtrena inuti utan finns även skyddsfärg inuti dom från fabrik. men du gör som du själv vill wink jag har aldrig spolat bakre balkar men ska göra det på min nästa vinter. vill du vara extra seriös så rostskyddar du balkar , hålrum med tunnflytande rostskydd smile

Ja jo, det är ju sant. Vattnet rinner ut från alla olika hål + att dem är skyddade sedan fabrik (som du säger). Givetvis hade jag tänkt spruta medel i dem, något bra förslag elle tips på rostskydd/medel? smile

linoljebaserat hade jag kört på i balkarna då det är en gammal bil där det säkert finns rost inuti balkarna man ej ser. Linoljan stoppar rosten.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
7 maj 2014 · 695 Inlägg

Henkix skrev:
är la ingen fara o skölja den, finns ju massa dräneringshål i den just för att fukten ska hitta ut.  vatten + metall ika med rost ja. men balkarna är ju inte plåtrena inuti utan finns även skyddsfärg inuti dom från fabrik. men du gör som du själv vill wink jag har aldrig spolat bakre balkar men ska göra det på min nästa vinter. vill du vara extra seriös så rostskyddar du balkar , hålrum med tunnflytande rostskydd smile

Ja jo, det är ju sant. Vattnet rinner ut från alla olika hål + att dem är skyddade sedan fabrik (som du säger). Givetvis hade jag tänkt spruta medel i dem, något bra förslag elle tips på rostskydd/medel? smile

Surric
11 maj 2014 · 695 Inlägg

Update!

Har inte hänt så mycket på den senare tiden här, detta pga skolan och för att jag "jobbar" för att få in pengar till 740:in. Men har iallfall fåt inhandlat lite saker smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-712ef576ce1ecdd7d4b3fd3934f0a99e.jpg
Ett stycke armstöd inhandlat big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2c36ec912bd379b706517d4f507acec5.jpg
Ser ut som ny tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6b01d7f82f493a1b6cca934c03bffe60.jpg
Sedan när jag surfade runder lite så såg jag att skroten fått in denna skönhet wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-409fcf14c72f909a02ef94e3702aaac9.jpg
Dock fanns denna bara kvar hmm Skicket var dock riktigt dåligt, men fick den för en billig peng så tyckte den var värd det tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-ff9a088f65362d99f2485883bcc9e335.jpg
skitigt


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6a6e10e383f50697339bd891302eb8ff.jpg
hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-39f13231688dfcedb2c3c053de7b4c53.jpg
Tänkte jag skulle se om jag kunde tvätta bort skiten på något sätt smile Så la den i vasken med vanlig handtvål tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d321716960726a8a5d678ecef638d691.jpg
Nytvättad och på tork smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c4f79596d4d2b964cda37a36b4e1e70a.jpg
Men va fan, det blev ju bara sämre... Ajja här har ni en bild på dem båda tongue Tänkte jag skulle lämna den till Color Glo och se om dem kan fixa den, tycker det är synd att slänga den då dem inte växer på träd hmm


Fortsätter med lite saker som jag inhandlat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1d959556fa8ef729776ff5373166c629.jpg
Sedan var kompisen på Ullared så då skickade jag en beställning wink Wtf, varför vände bilden sig nu? ajja hoppas ni inte har nackspärr wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1689ffee1a9a380d95ef051f4b88e5e2.jpg
Lite nya motorkuddar och en växellådskudde wink

Var iväg och monterade motorkuddar och lite knutkors idag, men nu vill inte kameran sammarbeta med datorn  sad Bilder kommer så fort jag fått ordning på det. Dock behöver jag handla ny ett nytt knutkors, kommer mer om det nästa update! smile

Mvh!

NSS207
11 maj 2014 · 513 Inlägg

hoppas inte du tröttnar sen på projektet bara! ser bra ut annars smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Henkix
11 maj 2014 · 6 737 Inlägg

nämen titta där ja ullareds-rostskyddsmassa wink
Vart köpte du växellådskudden? är det skruvat.se?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Surric
11 maj 2014 · 695 Inlägg

NSS207 skrev:
hoppas inte du tröttnar sen på projektet bara! ser bra ut annars smile

Nejdå! Dock börjar jag bli lite smått stressad. Vill köra med kärran i sommar, men vill fan inte stressa ihop den bara för att. Så planen är nu att fixa färdigt all rost bak. Fixa motorrummet, in med den på lackering och sedan i med drivlina och glida. Så tar jag nog Add on, inredning och ljud nästa vinter smile

Anledningen till att det ligger lite lågt är pga skolan. Har mitt sista prov om 1.5 vecka sedan beger jag mig ut i garaget och kör dygnet runt! Så inhandlar lite saker nu för att kunna köra fullt ut, alla j*vla studentfester hit och dit läggas på hyllan wink

Henkix skrev:
nämen titta där ja ullareds-rostskyddsmassa wink
Vart köpte du växellådskudden? är det skruvat.se?

Hehe jupp tongue Vet inte om den är bra men såg någon som körde med den, kanske du? (Ber om ursäkt om jag har fel)

Växellådskudden och motorkuddarna handlade jag på Mekonomen smile

Henkix
11 maj 2014 · 6 737 Inlägg

Surric skrev:

NSS207 skrev:
hoppas inte du tröttnar sen på projektet bara! ser bra ut annars smile

Nejdå! Dock börjar jag bli lite smått stressad. Vill köra med kärran i sommar, men vill fan inte stressa ihop den bara för att. Så planen är nu att fixa färdigt all rost bak. Fixa motorrummet, in med den på lackering och sedan i med drivlina och glida. Så tar jag nog Add on, inredning och ljud nästa vinter smile

Anledningen till att det ligger lite lågt är pga skolan. Har mitt sista prov om 1.5 vecka sedan beger jag mig ut i garaget och kör dygnet runt! Så inhandlar lite saker nu för att kunna köra fullt ut, alla j*vla studentfester hit och dit läggas på hyllan wink

Henkix skrev:
nämen titta där ja ullareds-rostskyddsmassa wink
Vart köpte du växellådskudden? är det skruvat.se?

Hehe jupp tongue Vet inte om den är bra men såg någon som körde med den, kanske du? (Ber om ursäkt om jag har fel)

Växellådskudden och motorkuddarna handlade jag på Mekonomen smile

japp jag köper nästan alltid sånt där o det funkar fint wink
okej det vart ju bra de smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
ehedman
12 maj 2014 · 1 966 Inlägg

Mycket trevlig läsning såhär på nattskiftet. Grymt jobb du lägger ner, lägger givetvis prenumeration! smile

Henkix
17 maj 2014 · 6 737 Inlägg

Surric skrev:

Henkix skrev:
ta bort kopparpastan till hallgivarens hållare. eller som det egentligen heter på 740 med lh 2,4. vevaxellägesgivare wink

Hållaren är gjord i aluminium o kommer inte tycka om kopparpastan.

Har också funderat på dethär med vx3 o v kam. Har också en v kam liggandes. Enligt vad jag läst på massa olika forum så kommer bilen bli lite rappare på de högre varven o lite slöare på de lägre med v kam. Men många tycker olika. Bättre o köra med vx3 ett tag o sen byta till v o avgöra själv vilken som kändes bäst. dom flesta tyckte iaf mer om v än vx3

Ja just det den är i aluminium. Ja tack för upplysningen big_smile

Ja, läste lite om v kam:en men tror jag gör som dig. Kör nog vx3 och ser hur det känns, tar ju inte så lång tid att byta annars smile

bytte kam på kompisens 945a med 531 nu ikväll. bytte från vx3 till v och vi båda tyckte v kändes bättre. vx3 var rätt slö under 3000 varv o efter det så drog den iväg. V kammen är nästan samma bara att motorn vart starkare under 3000 o sedan drog minst lika bra som vx3 efter 3000. blev även lite mörkare ljud o tomgågnen blev lite lite små gungig då o då men inte alls mycket.
Vi lyckades även spränga en kylarslang när vi skulle "köra in" den nya kammen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang