Saab 9000 CSE VS Volvo 740 !

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2013 · 17 485 Inlägg

Denna tråden lär flippa ur :-)

...och jag ska hjälpa till! Haft 3 st 9000 och 2 av dessa kokade gärna. Den ena var 4-5 år gammal när jag köpte den! Den andra så sprang säljaren och stängde av bilen hela tiden när jag skulle köpa den... Fast då upptäckte jag det och köpte den billigt...

Men! Hade en 740GL -87 med den halvknasiga förgasaren som fanns då. Den stannade på extakt samma ställe varje dag när jag pendlade... Övriga 740/940 gått som tåget. Nuvarande 945T har rullat +45 tmil. Går som en klocka. Se själva: http://www.youtube.com/watch?v=l1xAbCbfcgE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Henka_ Slav
3 juni 2013 · 1 454 Inlägg

Super nöjd med min 9000, de är en -98 Classic med A50 stolar och ac med mera. köpte den bara för att pendla Gävle-Stockholm en sommar och sen dess har den blivit kvar, soppa pumpen gav upp vid 27k mil och multiremen slaktade jag vid 32k mil. utöver de så har den gått som en klocka. 100% original när jag köpte den (26500 mil) sen har jag fixat och så med den eftersom, i dagsläget sjunger kopplingen på sista versen efter senaste uppdateringen med 630cc spridare och 19T turbo, den lämnar ca 350-380 hk och runt 600nm så det är förståeligt då original är specat till 450 ny.

Min 940 med 130 hk 230FB jag hade var nog tyvärr ett måndags ex, den rackaren tog eld, rasade en låda vid motorvägskörning i 140 km/h, hackade och gick dåligt, drog ca 2 liter milen oavsett körning, bytte allt i tändnings och soppa väg på den utan resultat. Men utöver de så var den skoj på vintern. Tycker dock att jag satt jätte obekvämt i både fram och baksäte i den.

Men jag inbillar mig att en 940 är mindre rostbenägen än en 9000, standardställen på 9000 är ju, framskärmar, A-stolpar, baklucka och huven, även bakom vä bakhjul är de väl rätt vanligt.

Hoppas detta gav nå uppslag i ditt sökande.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang