Saab 9000 CSE VS Volvo 740 !

Volvo1998
2 juni 2013 · 86 Inlägg

Hejsan


Som rubriken lyder!



Diskutera allt och då menar jag ALLT.

Allt från defekter,kända fel,köregenskaper.


Vill veta allt



Skriv på

Hamilton
2 juni 2013 · 8 864 Inlägg

Om du söker på Volvo 740 så lär du hitta minst 100 trådar, samma gäller för SAAB

Senast redigerat av Hamilton (2 juni 2013)

Fotograf på tierpidag.se
Mickius
2 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Google är uppfunnet wink

Navkapsel
2 juni 2013 · 4 637 Inlägg

740!

nixon89 klabbarpan
2 juni 2013 · 3 041 Inlägg

Hm mästare på meningsfulla trådar denna ts. Lär dig använda google.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 juni 2013 · 7 232 Inlägg

utav de 2 hade jag valt saab 9000... den känns som en bil att köra och inte som en traktor

men jag hade struntat i de två alternativen och kollat efter bmw eller merca, mycket mer bil för pengarna

Senast redigerat av CHEEVA (2 juni 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
BOLIN_
2 juni 2013 · 2 763 Inlägg

Bara jag som tycker att det är fel att jämföra dessa två modeller då det egentligen är 850 som är motsvarigheten till 9000?

Volvo - For Life
SportPilot Ubåtsingenjör
2 juni 2013 · 7 232 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Bara jag som tycker att det är fel att jämföra dessa två modeller då det egentligen är 850 som är motsvarigheten till 9000?

är det ? 9000 fanns samtidigt som 740

men även om man jämnför med 850 så får man mer bil för pengarna om man köper en 9000.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Blyfot_Racing
2 juni 2013 · 904 Inlägg

9000 tillverkades ju till 97 å då kom ju Volvo V70/s70

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
BOLIN_
2 juni 2013 · 2 763 Inlägg

CHEEVA skrev:

BOLIN_ skrev:
Bara jag som tycker att det är fel att jämföra dessa två modeller då det egentligen är 850 som är motsvarigheten till 9000?

är det ? 9000 fanns samtidigt som 740

men även om man jämnför med 850 så får man mer bil för pengarna om man köper en 9000.

Jag anser det när det gäller CSE, för den modellen kom väl när 850:in byggdes? Att 9000 började tillverkas på 80-talet vet jag och då var 740:in den största konkurrenten smile

Volvo - For Life
simlar
2 juni 2013 · 5 526 Inlägg

CSE och CDE kom väl runt -94 har jag för mig. Före det fanns det väl endast CC, CS, CD och Aero. Och allra först fanns väl endast CC-modellen?


Men om man endast har att välja mellan Saab 9000 eller 740/940 så säger jag såhär:
Saab 9000:
Positivt:
Riktigt bekväm, perfekt för att bomba E4an med.
Helt underbart baksäte, känns som en riktig soffa.
Bra väghållning original (vad jag kommer ihåg iaf, det är närmare ett år sedan jag körde en 9000 senast)
Nästan standard med AC (men dock nästan standard att ACn inte fungerar)
Startar så gott som alltid
Stadig motor
Kamkedja

Negativt:
Handbromsen måste spännas inför varje besiktning (Standard på Saabar iaf från 9000 och uppåt)
Ganska trångt i motorrummet, inte det roligaste att byta framlampa men nog går det.
Slavcylindern och huvudcylindern till kopplingen är väldigt vanligt att det börjar läka. Huvudcylindern är lätt att komma åt och renovera/byta, slavcylindern är krångligare då lådan måste bort från motorn.
Kamkedja

Varför kamdkedjan är både positiv och negativ är för att den håller länge men när den väl måste bytas så är den dyr och svår att byta. Och om man har otur går kedjan av innan man får några varningssignaler i form av ett högt rasslande ljud och då är ventilerna i toppen körd.


Volvo 740/940 (finns flera modeller men jag tar upp den vanligaste med B230F):
Positivt:
Bekväma framstolar, baksätet är dock inte i närheten av 9000.
Startar så gott som alltid.
Väldigt lätt att komma åt i motorrummet.
Simpel konstruktion, det mesta går att göra med en relativt liten verktygssats.
Non-interference-motor = Går kamremmen av är det bara att nolla motorn och hänga på en ny rem.
Bakhjulsdrift om man är en sådan som gillar att sladda i varenda kurva på vintern (jag är en sådan därför har jag jag satt det som positivt).
Stadig motor
Kamrem, byts ofta jämfört med kedja men är väldigt enkel att byta.

Negativt:
Finns många ungdomskörda som är helt sopslut, vid köp så akta er för sådana med tonade rutor, doftgranar och eventuellt även tärningar i backspegeln.
Väghållning som en båt (kanske inte riktigt men kränger ordentligt).
Drar lite mer soppa pga ineffektivare motor och drivlina.
Ganska ofta som fästena till handbromsvajrarna rostat bort vilket resulterar i dålig eller ingen handbromsverkan.


Hmm, nu kommer jag inte på något mer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo1998
2 juni 2013 · 86 Inlägg

simlar skrev:
CSE och CDE kom väl runt -94 har jag för mig. Före det fanns det väl endast CC, CS, CD och Aero. Och allra först fanns väl endast CC-modellen?


Men om man endast har att välja mellan Saab 9000 eller 740/940 så säger jag såhär:
Saab 9000:
Positivt:
Riktigt bekväm, perfekt för att bomba E4an med.
Helt underbart baksäte, känns som en riktig soffa.
Bra väghållning original (vad jag kommer ihåg iaf, det är närmare ett år sedan jag körde en 9000 senast)
Nästan standard med AC (men dock nästan standard att ACn inte fungerar)
Startar så gott som alltid
Stadig motor
Kamkedja

Negativt:
Handbromsen måste spännas inför varje besiktning (Standard på Saabar iaf från 9000 och uppåt)
Ganska trångt i motorrummet, inte det roligaste att byta framlampa men nog går det.
Slavcylindern och huvudcylindern till kopplingen är väldigt vanligt att det börjar läka. Huvudcylindern är lätt att komma åt och renovera/byta, slavcylindern är krångligare då lådan måste bort från motorn.
Kamkedja

Varför kamdkedjan är både positiv och negativ är för att den håller länge men när den väl måste bytas så är den dyr och svår att byta. Och om man har otur går kedjan av innan man får några varningssignaler i form av ett högt rasslande ljud och då är ventilerna i toppen körd.


Volvo 740/940 (finns flera modeller men jag tar upp den vanligaste med B230F):
Positivt:
Bekväma framstolar, baksätet är dock inte i närheten av 9000.
Startar så gott som alltid.
Väldigt lätt att komma åt i motorrummet.
Simpel konstruktion, det mesta går att göra med en relativt liten verktygssats.
Non-interference-motor = Går kamremmen av är det bara att nolla motorn och hänga på en ny rem.
Bakhjulsdrift om man är en sådan som gillar att sladda i varenda kurva på vintern (jag är en sådan därför har jag jag satt det som positivt).
Stadig motor
Kamrem, byts ofta jämfört med kedja men är väldigt enkel att byta.

Negativt:
Finns många ungdomskörda som är helt sopslut, vid köp så akta er för sådana med tonade rutor, doftgranar och eventuellt även tärningar i backspegeln.
Väghållning som en båt (kanske inte riktigt men kränger ordentligt).
Drar lite mer soppa pga ineffektivare motor och drivlina.
Ganska ofta som fästena till handbromsvajrarna rostat bort vilket resulterar i dålig eller ingen handbromsverkan.


Hmm, nu kommer jag inte på något mer.

Tack , ett av det riktiga svaret

AeroMackan
2 juni 2013 · 607 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
9000 tillverkades ju till 97 å då kom ju Volvo V70/s70

9000 tillverkades till 98.

Kaktus-
2 juni 2013 · 29 Inlägg

Jag har många saab 9000 och haft genom mina år, visst hade tagit en 9000 före en 740 alla dagar i veckan, men av min lärdom har jag lärt mig, "Har man en saab 9000 så meckar man mer än man får köra" tyvärr. Bättre du kikar på Bmw eller mercedes, i samma prisklass så får du en gedigen bil.

Jag
SportPilot Ubåtsingenjör
2 juni 2013 · 7 232 Inlägg

Kaktus- skrev:
Jag har många saab 9000 och haft genom mina år, visst hade tagit en 9000 före en 740 alla dagar i veckan, men av min lärdom har jag lärt mig, "Har man en saab 9000 så meckar man mer än man får köra" tyvärr. Bättre du kikar på Bmw eller mercedes, i samma prisklass så får du en gedigen bil.

bra svar smile speciellt mercorna är bra bilar i den pris klassen... ska man ha en bmw hittar man tyvärr mest skrot, men håller man ögonen öppna kan man hitta en fin e34... lite tråkigt att de börjar bli så ovanliga nu bara

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

Kaktus- skrev:
Jag har många saab 9000 och haft genom mina år, visst hade tagit en 9000 före en 740 alla dagar i veckan, men av min lärdom har jag lärt mig, "Har man en saab 9000 så meckar man mer än man får köra" tyvärr. Bättre du kikar på Bmw eller mercedes, i samma prisklass så får du en gedigen bil.

Va är det som har gått sönder på dina 9000? Det som brukar gå sönder på 9000 är bränslepimpen tändkasset och vevaxelgivare annars så brukar det inte vara några mekaniska fel.

Eddy Galen, inte dum.
3 juni 2013 · 1 324 Inlägg

Då ja har gett upp på livet köpte jag mig en saab 9000. Och jag kan säga sähär;

Saab 9000 finns i två varianter. Innan och efter facelift. Och jag kan säga att 9000 är fan den mest gedigna bil jag suttit i. En nyare audi känns plastig i jämförelse. Men om du vill ha 9000, hitta efter årsmodell 94-95 när dom gjorde facelift (helst a50 årsmod 97-98 då de har alla extratillbehör som läder och färddator). Då får du mappningsbart sprut original så du kan köra etanol. Min har gått 27000 mil och jag sprang på förrförra ägaren på en bilträff (jag köpte den av en gubbe) och han hade haft aero turbo och grejor i den på runt 300 hästar. Det märks tyvärr på växellådan när man ska lägga i trean, så akta dig för extremt trimmade exemplar om inte växellådan är bytt/renoverad.

Så som vanligt på saab, kolla växellåda, rost i framskärmarna. Tänk dock att lådan håller bra så länge du kör med hjärna.
Köpa saab 9000 är det bästa köp jag gjort. I förhållande till kvalitet till pris.

OBS: kör alltid runt med en extra tändkasett i bilen. Det är standard på de gamla saabarna.

Senast redigerat av Eddy (3 juni 2013)

Kaktus-
3 juni 2013 · 29 Inlägg

AeroMackan skrev:

Kaktus- skrev:
Jag har många saab 9000 och haft genom mina år, visst hade tagit en 9000 före en 740 alla dagar i veckan, men av min lärdom har jag lärt mig, "Har man en saab 9000 så meckar man mer än man får köra" tyvärr. Bättre du kikar på Bmw eller mercedes, i samma prisklass så får du en gedigen bil.

Va är det som har gått sönder på dina 9000? Det som brukar gå sönder på 9000 är bränslepimpen tändkasset och vevaxelgivare annars så brukar det inte vara några mekaniska fel.

Tändkasseter, drivaxel som flugit ut under färd och slagit sönder växellådan, växellåder som börjat läcka olja, oljerör som rostat sönder. och mycket mer,

Haft 2 st 2.3I 16v, och 2 st 2.3T (200 hk) tre av dessa har åkt till skroten tyvärr. kan vara jag som haft otur med bilarna, men har kompisar som säger samma som mig, man får mecka mer än köra. Gillar saab 9000 som attan, har sparat undan min saab 9000 2.3T A50 -97 som jag håller på att fixa smile

Jag
AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

Kaktus- skrev:

AeroMackan skrev:

Kaktus- skrev:
Jag har många saab 9000 och haft genom mina år, visst hade tagit en 9000 före en 740 alla dagar i veckan, men av min lärdom har jag lärt mig, "Har man en saab 9000 så meckar man mer än man får köra" tyvärr. Bättre du kikar på Bmw eller mercedes, i samma prisklass så får du en gedigen bil.

Va är det som har gått sönder på dina 9000? Det som brukar gå sönder på 9000 är bränslepumpen tändkasset och vevaxelgivare annars så brukar det inte vara några mekaniska fel.

Tändkasseter, drivaxel som flugit ut under färd och slagit sönder växellådan, växellåder som börjat läcka olja, oljerör som rostat sönder. och mycket mer,

Haft 2 st 2.3I 16v, och 2 st 2.3T (200 hk) tre av dessa har åkt till skroten tyvärr. kan vara jag som haft otur med bilarna, men har kompisar som säger samma som mig, man får mecka mer än köra. Gillar saab 9000 som attan, har sparat undan min saab 9000 2.3T A50 -97 som jag håller på att fixa smile

då måste du och dina kompisar haft otur med 9000 min syster 9000 har gått 40k och motor är orörd förutom så bytes turbon till en 15t och Saab trimbox.

Kaktus-
3 juni 2013 · 29 Inlägg

AeroMackan skrev:

Kaktus- skrev:

AeroMackan skrev:

Va är det som har gått sönder på dina 9000? Det som brukar gå sönder på 9000 är bränslepumpen tändkasset och vevaxelgivare annars så brukar det inte vara några mekaniska fel.

Tändkasseter, drivaxel som flugit ut under färd och slagit sönder växellådan, växellåder som börjat läcka olja, oljerör som rostat sönder. och mycket mer,

Haft 2 st 2.3I 16v, och 2 st 2.3T (200 hk) tre av dessa har åkt till skroten tyvärr. kan vara jag som haft otur med bilarna, men har kompisar som säger samma som mig, man får mecka mer än köra. Gillar saab 9000 som attan, har sparat undan min saab 9000 2.3T A50 -97 som jag håller på att fixa smile

då måste du och dina kompisar haft otur med 9000 min syster 9000 har gått 40k och motor är orörd förutom så bytes turbon till en 15t och Saab trimbox.

otur och otur beror väl mest på körstilen skulle jag tro! tongue. Motorerna i dessa bilar har jag aldrig haft problem med, kamkedjorna håller lätt 40k

Jag
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang