Larmet går inte att stänga av! Saab 9000 cse a50 -98

Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

Hej, skulle precis sätta mig i bilen för att hämta ungen på dagis.. när jag skulle låsa upp bilen så fungerade inte fjärren så låste då upp bilen med nyckeln. När jag öppnar dörren drar larmet igång som en jävla dåre och går då fan inte att stänga av! fort som fan fick jag rotat fram en nyckel så jag kunde lossa batteriet..

Inte lite pinsamt då dem flesta av grannarna sitter ute på sina balkonger och gottar sig i solen medan jag står där helt jävla hjälplös.. Batteriet är fortfarande urkopplat och vågar fan inte gå ner och prova heller just nu, plockade ur batterierna ur fjärren nu och satte tillbaka igen så nu verkar den fungera iaf, ska det räcka att jag kopplar i batteriet igen nu och sedan avlarmar genom att klicka på lås/låsupp igen?

mycket tacksam för svar!

silversnurran
3 juni 2013 · 773 Inlägg

bör ju funka köp även nya batteri på vägen hem:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

kan det vara orsaken att batterierna är dåliga i fjärren? har nämligen vart dålig kontakt tidigare när jag försökt låsa/låsa upp big_smile

Kan även tillägga att båda dioderna lös "röd och grön" på fjärren när larmet drog igång

Senast redigerat av Dumli (3 juni 2013)

silversnurran
3 juni 2013 · 773 Inlägg

Dumli skrev:
kan det vara orsaken att batterierna är dåliga i fjärren? har nämligen vart dålig kontakt tidigare när jag försökt låsa/låsa upp big_smile

Kan även tillägga att båda dioderna lös "röd och grön" på fjärren när larmet drog igång

var iaf samma problem för mig när dem var slut i fjärren:S
Så ganska säker:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

Det kan vara så att fjärren har dålig signal också.

silversnurran
3 juni 2013 · 773 Inlägg

AeroMackan skrev:
Det kan vara så att fjärren har dålig signal också.

Långsökt de Ts sade att både röd och grön lampa lös då funkar signalen så vitt jag vet:) Bara inte till räkligt stark signal

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

hade det problemet på en bil batteriet var bra men signalen fanns inte smile

Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

En fråga till bara.. Om jag vill koppla bort larmet så den inte tjuter så in helvette när jag ska prova igen är det säkringen(arna) till centrallåset som skall bort då? tänkte göra detta och sedan köra iväg bilen till min morsa där jag inte stör någon.

silversnurran
3 juni 2013 · 773 Inlägg

du kan inte starta bilen utan att stängt av larm då din bil har startspärr:) så du får så vackert sätta igång det och stänga av det:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

okej fan! så det är i med pluskabeln och sedan snabbt som fan trycka 5ggr på lås/låsa upp som gäller? isåfall skaffar jag nog nya batterier med en gång innan jag ger mig på detta haha.. Det går inte att stänga av själva ljudet då på något sätt? jag lovar det ekar något så in i helvette där jag står parkerad just nu med säkert ett hundratal personer..

Senast redigerat av Dumli (3 juni 2013)

silversnurran
3 juni 2013 · 773 Inlägg

Dumli skrev:
okej fan! så det är i med pluskabeln och sedan snabbt som fan trycka 5ggr på lås/låsa upp som gäller? isåfall skaffar jag nog nya batterier med en gång innan jag ger mig på detta haha.. Det går inte att stänga av själva ljudet då på något sätt? jag lovar det ekar något så in i helvette där jag står parkerad just nu med säkert ett hundratal personer..

för att få bort ljudet behöver du skruva av vänsterframskärm för att ta av plus kablen till sirenerna där och även dem bakom grillen som du tutar med, går gör det men tar ju massa tid

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 juni 2013 · 6 170 Inlägg

Det kan vara så att din fjärr har drabbats av ett ganska vanligt fel, nämligen att lödningarna släpper inuti.

För att fixa det är det bara att dela fjärren och börja löda om allting som ser dåligt ut...


Min fjärr funkade bara ibland men efter omlödning så har den aldrig strulat igen, passade dessutom på att lacka skalet i bilens färg när jag ändå hade allting isär.


Helrenoverad fjärr med fixade lödningar, bytta knappar och lackat skal:
https://www1.garaget.org/archive/66/65889/241422/large_241422-2560673.jpg

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

Tack för tipset! drog larmet igång för dig med då? kanske ska köra med min reserv imorgon när jag ger mig på detta för att vara på den säkra sidan big_smile

hangman
3 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Min dumma sig likadant fy fan gick inte få upp den ibland öppna jag med nyckeln gick larmet, prova båda nycklarna ingen skillnad, en kille såg mig träla kom fram och sa det är larmboxen under ratten, han hade en hemma, bytte den strulade aldrig mer!

AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

Dumli skrev:
En fråga till bara.. Om jag vill koppla bort larmet så den inte tjuter så in helvette när jag ska prova igen är det säkringen(arna) till centrallåset som skall bort då? tänkte göra detta och sedan köra iväg bilen till min morsa där jag inte stör någon.

på vänster sida inne i motorrummet så går det en kabel från framskärmen lossa kontakten så slutar bilen att tjuta smile

Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

Har konstaterat att det var batterierna som var knas med min fjärr då den inte ens blinkade innan bytet. Nu blinkar den på båda knapparna så antar att det bara är att köra på imorgon.. får hoppas det iaf! haha..

Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

AeroMackan skrev:

Dumli skrev:
En fråga till bara.. Om jag vill koppla bort larmet så den inte tjuter så in helvette när jag ska prova igen är det säkringen(arna) till centrallåset som skall bort då? tänkte göra detta och sedan köra iväg bilen till min morsa där jag inte stör någon.

på vänster sida inne i motorrummet så går det en kabel från framskärmen lossa kontakten så slutar bilen att tjuta smile

är den lätt att lossa utan att behöva skruva loss massa annan skit? smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 juni 2013 · 6 170 Inlägg

Dumli skrev:
Tack för tipset! drog larmet igång för dig med då? kanske ska köra med min reserv imorgon när jag ger mig på detta för att vara på den säkra sidan big_smile

Larmet ska alltid gå igång om du låser upp med nyckel och öppnar när larmet är på. Det räknas som inbrottsförsök och ett larm som inte larmar vid inbrott vore rätt uselt wink

Problemet jag hade var ju att fjärren var stendöd allt som oftast och bilen reagerade inte fast att dosan blinkade ibland.


Sen finns det ingen larmbox under ratten på 9000. Det som sitter under ratten är ett centrallåsstyrdon och larmboxen sitter under handskfacket.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AeroMackan
3 juni 2013 · 607 Inlägg

Dumli skrev:

AeroMackan skrev:

Dumli skrev:
En fråga till bara.. Om jag vill koppla bort larmet så den inte tjuter så in helvette när jag ska prova igen är det säkringen(arna) till centrallåset som skall bort då? tänkte göra detta och sedan köra iväg bilen till min morsa där jag inte stör någon.

på vänster sida inne i motorrummet så går det en kabel från framskärmen lossa kontakten så slutar bilen att tjuta smile

är den lätt att lossa utan att behöva skruva loss massa annan skit? smile

det ända man behöver är en mejsel för att lossa kontakten smile

Dumli
3 juni 2013 · 48 Inlägg

ok fyfan vad gött, då förstår jag ju varför larmet gick iaf haha! men för framtida bruk kommer jag försöka leta upp denna kontakten och koppla ur larmets signal då jag varken vill eller har någon nytta av att bilen vrålar så. Men när du säger vänster sida är det i höjd med expantionskärlet eller är det såpass högt som servobehållaren? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang