Jag tycker att du gjort ett vettigt val med S60 får du en säker, bekväm och rejäl bil. Det finns mängder med alternativ i allt från BMW och SAAB till olika småbilar som VW Polo/Golf, Toyota Corolla med flera och de har sina för respektive nackdelar men har du fastnat för S60 är det inget dumt val.
Vad som är tillräckligt med prestanda beror på vad man är van vid och är lika enkelt att svara på som hur långt ett snöre är, men jag tycker att 2.4 140Hk har tillräckliga prestanda och skillnaden mot 2.4 170Hk inte upplevs som nämnvärd ens. Från och med 2.4t har motorn en turbo och bättre prestanda men en turbo innebär fler komponenter som kan krångla och belasta plånboken, och en högre risk för att bilen varit hårt körd och/eller trimmad. Prioriterar du prestanda tillräckligt mycket för att steget mellan 140-170Hk och 200-250Hk skall vara värt det?
Med den typen av kortare körsträckor du nämner får du räkna med runt 1L/mil i förbrukning, du kanske kan komma ner lite till men räkna hellre för högt och bli positivt överraskad än tvärt om. En turbo dricker lite mer framför allt om du använder pedalen till höger, ett tips är att kör du mycket korta sträckor så ta bilen på en längre tur ibland om du så skall köra planlöst utan ett mål. Motorer mår bra av att få sträcka ut och bli genomvarma, medan mycket korta körningar kan skapa problem i sig.
Saker att se upp för är glapp, klonk och knackande från framvagnen när du till exempel kör över ojämnheter eller svänger under gaspådrag, mindre elfel och ett trasigt gasspjäll. Det senare är inte alltid enkelt att upptäcka men kostar inte nödvändigtvis ett bankrån att åtgärda heller. Någon får gärna fylla i mer att kika efter för Volvo´s bilar är inte min starkaste sida.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.