5401
Sök

Trimma! Nån som vet hur mycket en VW 1.8T, 98-03 motor pallar ?

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
Undrar om nån besitter riktig info på hur mycket denna motor klarar av innan saker & ting börjar rasa?

funderar på att trimma upp bilen till runt 300-350 inte mer.

hur mycket pallar växel lådan ?
koppling ?
vilken turbo ?
spridare ?
stakar ?
kolvar ?
ventiler ?
Grenrör ?
lättat svänghjul ?

avgas sitter på redan & Fmic paket.

länka gärna produkter.

Endast seriösa svar tack!
Senast redigerat av flumberg (8 juni 2013)

4 282 Inlägg
8 juni 2013
flumberg skrev:
Undrar om nån besitter riktig info på hur mycket denna motor klarar av innan saker & ting börjar rasa?

koppling ?
vilken turbo ?
spridare ?
stakar ?
kolvar ?
ventiler ?
Grenrör ?

länka gärna produkter.

Jag har ingen aning om vad den motorn klarar. Men du har inte funderat på att göra ett motorbyte till vr6a istället? Och sedan trimma den. Skulle tro att det blir billigare och bättre i slutändan

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
zemet skrev:
flumberg skrev:

koppling ?
vilken turbo ?
spridare ?
stakar ?
kolvar ?
ventiler ?
Grenrör ?

länka gärna produkter.

Jag har ingen aning om vad den motorn klarar. Men du har inte funderat på att göra ett motorbyte till vr6a istället? Och sedan trimma den. Skulle tro att det blir billigare och bättre i slutändan

menar du att byta motor till R32 & turbo konvertera ?

357 Inlägg
8 juni 2013
flumberg skrev:
zemet skrev:
flumberg skrev:

koppling ?
vilken turbo ?
spridare ?
stakar ?
kolvar ?
ventiler ?
Grenrör ?

länka gärna produkter.

tror inte det blir varken billigare eller lättare att byta till en r32 motor och turbokonvertera, tror jag sagt tidigare att motorn klarar ca 250-275 orörd, efter det så kommer du behöva byta till andra stakar, kanske kolvar och utan tvekan kommer du behöva en annan koppling.
Kolla runt lite på VWVortex, finns rätt mycket bra att läsa där smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
8 juni 2013
Folk har ju tagit ut 500 hk "utan problem" ur dessa så 300 ska inte vara så farligt om man bygger rätt. För att komma över 250hk och det ska hålla får du troligtvis byta allt du räknar upp. Allt sitter väl i pengarna igentligen.
V-lådan kommer nog ge sig om du inte fixar den också.

vwpc.se bör du hitta hjälp på, vet att det byggts någon monster- 1.8T där.
Senast redigerat av RannerKing (8 juni 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
longcat skrev:
flumberg skrev:
zemet skrev:

tror inte det blir varken billigare eller lättare att byta till en r32 motor och turbokonvertera, tror jag sagt tidigare att motorn klarar ca 250-275 orörd, efter det så kommer du behöva byta till andra stakar, kanske kolvar och utan tvekan kommer du behöva en annan koppling.

tror inte det blir billigare heller att byta, isf tror jag det är billigare att byta bil & sen börja om men det kommer jag aldrig göra nu efter så mycket tid jag redan lagt ner tongue
angående vwvortex så har jag vart där inne men pallade inte med sidan utan ville veta om nån här låg inne på infon jag behövde, lutar mer å mer åt att trimma nu när jag börjar närma mig ''slutet'' big_smile

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
RannerKing skrev:
Folk har ju tagit ut 500 hk "utan problem" ur dessa så 300 ska inte vara så farligt om man bygger rätt. För att komma över 250hk och det ska hålla får du troligtvis byta allt du räknar upp. Allt sitter väl i pengarna igentligen.

pengar är inga problem det löser man alltid smile ingen som vet hur mycket växel lådan pallar då? har faktiskt själv aldrig hört att en låda gått på dessa bilar hmm & 350 är ju inte vansinnigt högt siktat. smile

357 Inlägg
8 juni 2013
flumberg skrev:
longcat skrev:
flumberg skrev:

tror inte det blir billigare heller att byta, isf tror jag det är billigare att byta bil & sen börja om men det kommer jag aldrig göra nu efter så mycket tid jag redan lagt ner tongue
angående vwvortex så har jag vart där inne men pallade inte med sidan utan ville veta om nån här låg inne på infon jag behövde, lutar mer å mer åt att trimma nu när jag börjar närma mig ''slutet'' big_smile

jo, jag är ju också väldigt sugen på att få ut lite mer drag ur min, men tror jag kommer nöja mig med bsr steg 3 tongue
har laddat upp lite nya bilder på bilen, in å kika! big_smile

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
longcat skrev:
flumberg skrev:
longcat skrev:

jo, jag är ju också väldigt sugen på att få ut lite mer drag ur min, men tror jag kommer nöja mig med bsr steg 3 tongue
har laddat upp lite nya bilder på bilen, in å kika! big_smile

va inne & kikade förut eller om det va igår wink ser bättre ut nu när du fått ner den bak!
jag har ju BSR steg 3 på min men jag e inte nöjd tongue vill ha ut en bra bit till tyvärr men har ingen kunskap om det! polarna som byggt sina bilar dom säjer bara att jag måste testa mig fram själv sad

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
8 juni 2013
flumberg skrev:
RannerKing skrev:

pengar är inga problem det löser man alltid smile ingen som vet hur mycket växel lådan pallar då? har faktiskt själv aldrig hört att en låda gått på dessa bilar hmm & 350 är ju inte vansinnigt högt siktat. smile

Allt beror ju på hur du ska använda bilen... Kopplingen börjar ju vika in årorna redan vid 200hk om den har lite mil på sig. Men det vet du antagligen redan. Lådan tål mycket mer, vet ej hur mycket, men har du väl byggt motorn ska det väl inte vara några större jobb för dig att ta ner låda och serva den varje vinter och säkerställa att den är OK.

"Kommer det inga metalldelar med oljan är allt bra" lol

Till andras svar om att han ska byta motor: Ska han inte byta bil i stället? Det finns bilar med 4-500hk för mindre pengar än han kommer lägga ner. Det är inte alltid bara effekten som räknas, utan vägen dit.
Senast redigerat av RannerKing (8 juni 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

flumberg
8 juni 2013
Trådstartare
RannerKing skrev:
flumberg skrev:
RannerKing skrev:

Allt beror ju på hur du ska använda bilen... Kopplingen börjar ju vika in årorna redan vid 200hk om den har lite mil på sig. Men det vet du antagligen redan. Lådan tål mycket mer, vet ej hur mycket, men har du väl byggt motorn ska det väl inte vara några större jobb för dig att ta ner låda och serva den varje vinter och säkerställa att den är OK.

"Kommer det inga metalldelar med oljan är allt bra" lol

Till andras svar om att han ska byta motor: Ska han inte byta bil i stället? Det finns bilar med 4-500hk för mindre pengar än han kommer lägga ner. Det är inte alltid bara effekten som räknas, utan vägen dit.

tack det sista du skrev va pricken över i:et! jag valde ju bilen jag ville ha länge sen, annars vet ja ju att jag hade kunnat välja en bmw m5 tex för de pengarna jag lagt ut tongue & mer än 350 vill ja inte ha på en framhjulsdriven bil. smile

Sök