3482
Sök

Bygga om till parallellstyrning och mer styrvinkel på Audi S2?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
Tjena!

hade tänkt att fixa mer styrvinkel på min s2a men de e ju inge vidare på den original då den är 4wd. men nu är de så att de sitter H&R coliovers på den och ja undrar om de finns några tips och trix på att bygga om den på ett någorlunda enkelt sätt så de går att åka brett med rwd..

https://www1.garaget.org/gallery/images/81/80359/80359-1f8eead0ee01eb7b141521662d07dad3.jpg
Så ser colisen ut som sitter på å armen som går ut från fjäder benet borde väll gå att korta lite grann så de blir mer styrvinkel eller?

Är väldigt tacksam för den hjälp ja kan få då jag aldrig byggt om en hjulupphängning förrut tongue

Mvh
//Markus
Senast redigerat av sjovold (16 juni 2013)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
Ingen som har något bra förslag på hur man bygger om de på bästa sätt? smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 277 Inlägg
15 juni 2013
Problemet är att du kan inte ha så mycket styrvinkel på den iomed fyrhjulsdriften, det bryter i drivknutarna för dom kan klara upp till runt 45 graders vinkel ca? har jag för mig. om syftet är t ex drifting så kan du satsa på hk, eller bygga om drivlinan för 2-hjulsdrift.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
Jo de vet ja men den kommer vara RWD när ja byggt om den så de e därför ja behöver mer styrvinkel  smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 juni 2013
cykelpump skrev:
Problemet är att du kan inte ha så mycket styrvinkel på den iomed fyrhjulsdriften, det bryter i drivknutarna för dom kan klara upp till runt 45 graders vinkel ca? har jag för mig. om syftet är t ex drifting så kan du satsa på hk, eller bygga om drivlinan för 2-hjulsdrift.

Exakt. Sen kan man inte köra "drifting" med 4wd, då reglementet utesluter det. Men sladda lite på t.ex gatebil går bra smile Sen om man kikar på bröderna Alm som åker brett med Audi så behövs det inte mycket styrvinkel, dom åker ofta med rätt så snällt rattutslag: http://www.youtube.com/watch?v=XwAQ9qTGoPY

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 277 Inlägg
15 juni 2013
Bra, om den blir rwd så kan du ju korta styrarmarna och även sätta distanser emellan själva delen där du skruvar i den inre styrleden i styrväxeln.
Sen får du ju göra om vinklarna på styrarmarna så du får paralellstyrning, eller så att du kan skifta mellan ackerman och paralellstyrning.
Senast redigerat av cykelpump (15 juni 2013)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
TireSlayer skrev:
cykelpump skrev:

Exakt. Sen kan man inte köra "drifting" med 4wd, då reglementet utesluter det. Men sladda lite på t.ex gatebil går bra smile Sen om man kikar på bröderna Alm som åker brett med Audi så behövs det inte mycket styrvinkel, dom åker ofta med rätt så snällt rattutslag: http://www.youtube.com/watch?v=XwAQ9qTGoPY

Som sagt så ska ja åka med RWD så de kommer inte sitta några drivaxlar fram smile å för att kunna åka brett utan att snurra varje gång så måste ja ha mer styrvinkel för de slår stopp så tidigt å så snurrar de smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
cykelpump skrev:
Bra, om den blir rwd så kan du ju korta styrarmarna och även sätta distanser emellan själva delen där du skruvar i den inre styrleden och styrväxeln.
Sen får du ju göra om vinklarna på styrarmarna så du får paralellstyrning, eller så att du kan skifta mellan ackerman och paralellstyrning.

har läst lite men ja har inte riktigt fattat hur man ska bygga för att få 0 grader ackerman, för de är de som gör att man snurrar då de skilljer 10 grader på en standardbil som jag fattade de. sen läste ja att paralell styrning är bra när man "kör" sakta, bilen ska kännas orolig och nervös i högre hastigheter?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 277 Inlägg
15 juni 2013
ja men vad som sker i drifting är att med ackerman så bromsas bilen ner då hjulen pekar inte rakt i den riktningen du kör när du driftar, därav vill folk ha paralellstyrning iomed att då kan du drifta i ditt maximala styrutslag och då kan du ju börja åka brett på riktigt. ja på en gatubil vill du inte ha paralellstyrning då det bryter som fan i svängar då det inre hjulet måste svänga mer för att cirkeln den kör i är mindre.

men enkelt förklarat om man vill bygga om till paralellstyrning så får du flytta in styrledens till spindelleden så att dom sitter i linje, dock vetifan hur man ska klara av det på din bil iomed hur styrningen är byggd/placerad, då får du höra med någon som kan detta bra.

Om man vill fula, bara på skoj för att prova kan man ha 4-5 grader toe in på båda hjulen. bilen får då paralellstyrning  vid fullt rattutslag men är fullt okörbar i övrigt.

ackerman och toe in är iaf två helt skillda saker. så vi får inte blanda ihop dom.

men jag antar att om du flyttar om styrarmarna så att dom ligger i perfekt linje med din nedre spindelled så ska du få en klart godkänd paralellstyrning.

Kanske lite rörigt men jag är fortfarande glad amatör i detta område.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
cykelpump skrev:
ja men vad som sker i drifting är att med ackerman så bromsas bilen ner då hjulen pekar inte rakt i den riktningen du kör när du driftar, därav vill folk ha paralellstyrning iomed att då kan du drifta i ditt maximala styrutslag och då kan du ju börja åka brett på riktigt. ja på en gatubil vill du inte ha paralellstyrning då det bryter som fan i svängar då det inre hjulet måste svänga mer för att cirkeln den kör i är mindre.

men enkelt förklarat om man vill bygga om till paralellstyrning så får du flytta in styrledens till spindelleden så att dom sitter i linje, dock vetifan hur man ska klara av det på din bil iomed hur styrningen är byggd/placerad, då får du höra med någon som kan detta bra.

Om man vill fula, bara på skoj för att prova kan man ha 4-5 grader toe in på båda hjulen. bilen får då paralellstyrning  vid fullt rattutslag men är fullt okörbar i övrigt.

ackerman och toe in är iaf två helt skillda saker. så vi får inte blanda ihop dom.

men jag antar att om du flyttar om styrarmarna så att dom ligger i perfekt linje med din nedre spindelled så ska du få en klart godkänd paralellstyrning.

Så om man kortar ner armen som sitter i fjäderbenet så styrlederna hamnar närmare fjäderbenet så att säga så blir de paralellstyrning?

Så man kanske ska bygga om till paralellstyrning innan man fixar mer styrvinkel?

Haha fan va mycke lättare de är med motorer märker ja nu tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 277 Inlägg
16 juni 2013
sjovold skrev:
cykelpump skrev:

Så om man kortar ner armen som sitter i fjäderbenet så styrlederna hamnar närmare fjäderbenet så att säga så blir de paralellstyrning?

Så man kanske ska bygga om till paralellstyrning innan man fixar mer styrvinkel?

Inte riktigt, utan spindelleden och styrleden ska ligga i linje till varandra.

ska se om jag kan hitta en bild

Så.

http://www.facebook.com/DannejDrift#!/p … mp;theater

I bilden så ser du att spindelleden och styrleden sitter i linje i förhållande till varandra, jag är inte säker men tror att det går att göra på samma sätt öven om dina styrarmar sitter högre upp sålänge dom är i linje i förhållande till spindlarna.
Senast redigerat av cykelpump (16 juni 2013)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
cykelpump skrev:
sjovold skrev:
cykelpump skrev:

Inte riktigt, utan spindelleden och styrleden ska ligga i linje till varandra.

ska se om jag kan hitta en bild

Så.

http://www.facebook.com/DannejDrift#!/p … mp;theater

I bilden så ser du att spindelleden och styrleden sitter i linje i förhållande till varandra, jag är inte säker men tror att det går att göra på samma sätt öven om dina styrarmar sitter högre upp sålänge dom är i linje i förhållande till spindlarna.

Spindelleden sitter under fjäderbenet på S2orna så då lär de väll skita sig tänker ja? hmm

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 277 Inlägg
16 juni 2013
Ja men jag tror, är inte säker dock, att om du får dom i linje med varandra, du kan ju kolla själv om dom är förskjutna i sidled i förhållande till varandra.

Men jag tror att du ska prata med danne, killen som har sidan som jag länkade facebookbilden ifrån. han kan en stor del om detta och jag kan rekommendera honom.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
cykelpump skrev:
Ja men jag tror, är inte säker dock, att om du får dom i linje med varandra, du kan ju kolla själv om dom är förskjutna i sidled i förhållande till varandra.

Men jag tror att du ska prata med danne, killen som har sidan som jag länkade facebookbilden ifrån. han kan en stor del om detta och jag kan rekommendera honom.

Så ja ska flytta ut styrleden så a den ligger i linje med spinelleden? ja då må ja kika på de för de finns en risk att de inte går då hjulet ev. är "ivägen" hmm

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 277 Inlägg
16 juni 2013
Kan finnas mycket sådana problem ja, men du kan ju i samma svep korta styrarmen för mer styrvinkel, det gäller att kompromissa fram lösningar.

egentligen är volvo och merca enklast att göra det på, inte hört nån som har gjort detta med audi.

Men kolla drft.se måste finna nån info där.

KHRacing
17 juni 2013
Finns en Svart finsk Ur Quattro som körs med mkt styrutslag o RWD

1 277 Inlägg
17 juni 2013
KHRacing skrev:
http://www.garaget.org/?car=38965&image=3089729

Det är så som jag tycker att det ska va, styrled och spindelled i linje, dock sitter sjovolds styrväxel på torpedväggen, det jag funderar på är blir funktionen samma om man svetsar om så att dom sitter i linje men är förskjutna på höjden.

För isf så är det ju väldigt enkelt för honom att ordna det.

Sök