3905
Sök

Hur använda PAYPAL

392 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
Tja jag skaffade nyligen PAYPAL för å kunna börja handla på eBay å sånt men  jag greppar inte allt!!

Måste man skaffa ett separat paypal kort för att kunna handla online?? eller hur funkar de?? smile

(FITT mygg, 1000 st i rummet just nu)

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2013
Paypal innebär att du kopplar ditt kort till din epost och betalar via den istället för kortnummret. Du behöver inget extra, inte ens ditt kort utan bara ditt inlogg. A och O är att läsa på tills man förstår hur det fungerar, annars kan det bli massa jobbiga problem som dyker upp.

PS. Håll kukmyggen undan med så mycket fittmygg i rummet...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
16 juni 2013
Paypal har blivit jävligt fula nu.

Dom har lagt till en "valutaomvandlingsavgift" på någon viss % av beloppet du köpte för....
Jag har åkt på den 2ggr och den kom helt utan förvarning....

tex detta jag köpte en grej som kostade 5400kr,paypal ville ha 5600kr bara med avgiften...
Jag köpte en annan sak som kostade ca 300kr och fick betala 400kr med den avgiften...
Senast redigerat av Pierre_r (16 juni 2013)

392 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Pierre_r skrev:
Paypal har blivit jävligt fula nu.

Dom har lagt till en "valutaomvandlingsavgift" på någon viss % av beloppet du köpte för....
Jag har åkt på den 2ggr och den kom helt utan förvarning....

tex detta jag köpte en grej som kostade 5400kr,paypal ville ha 5600kr bara med avgiften...
Jag köpte en annan sak som kostade ca 300kr och fick betala 400kr med den avgiften...

Okej men drar dom själv avgiften från kontot eller måste man själv betala??

392 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Paypal innebär att du kopplar ditt kort till din epost och betalar via den istället för kortnummret. Du behöver inget extra, inte ens ditt kort utan bara ditt inlogg. A och O är att läsa på tills man förstår hur det fungerar, annars kan det bli massa jobbiga problem som dyker upp.

PS. Håll kukmyggen undan med så mycket fittmygg i rummet...

Ringde en polare som sa i princip samma sak, då behöver man alltså inte nå kort för att ex betala till företag utan man kan använda kontot bara smile vart lite fundersam då de kom upp en ruta som sa att jag inte har "verifiera" (som de så fint heter) mitt konto, med ett kort eller vad dom nu menade. Ska kika mera innan man börjar skeppa över grejor från staterna..

haha, hittade nåt som hette spira, alla myggor dog..

12 086 Inlägg
16 juni 2013
Paypal har en liten egen växlingskurs, men den är inte plågsamt stor, några procent bara. När du betalar får du en summa helt enkelt, den summan är något högre än om du räknar ut summan med valutakurser. Se det som en avgift för deras tjänst.

Använder man Paypal utan kort så tappar man halva grejen, då måste man ändå föra över en massa pengar i tid och otid. Med kort anslutet sköts det där helt automatiskt. Den stora fördelen (förutom smidigheten) med Paypal är just det att man inte behöver lämna ut kortuppgifter till alla företag man köper grejor ifrån.

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 juni 2013
Tänk också på att Paypal använder gårdagens växelkurser, om dollarn rasar idag med flera kronor kommer Paypal behålla den äldre växelkursen ett tag fram över.

Får du problem med Paypal blir det problem, tro mig, lita inte på deras mejlsupport för den är icke-existerande när det gäller kontoproblem.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2013
Slash skrev:
Får du problem med Paypal blir det problem, tro mig, lita inte på deras mejlsupport för den är icke-existerande när det gäller kontoproblem.

Jag upplever det tvärt om. De löser ev problem väldigt enkelt. Det handlar ofta om att ta det lugnt, läsa och förstå. Sen säger jag inte att det alltid hjälper eller att just du slarvat, men ofta är det ens eget fel och inte Paypal.

Jag höll i ett gruppköp en gång, då spärrade de mitt konto och jag fick verifiera vem jag var och att allt gick rätt till, jag såg det snarare som en trygghet än problem.

Jag köpte en på tok för billig surfplatta en gång, det var en bedragare på ebay och jag trodde absolut jag blivit blåst, även om jag räknat med att det var lite för billigt. Någon nämnde att man kunde begära tillbaka pengarna från paypal pga blåsningen, jag tvivlade men ta mig tusan om jag inte fick ersättning av ebay/paypal. Helt otroligt och väldigt smidigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 824 Inlägg
16 juni 2013
Fillppa skrev:
vart lite fundersam då de kom upp en ruta som sa att jag inte har "verifiera" (som de så fint heter) mitt konto, med ett kort eller vad dom nu menade.

ja du ska ju verifiera att det är ditt kort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 086 Inlägg
17 juni 2013
Man kan använda paypal utan att verifiera, men då finns det en gräns på hur mycket man kan handla för per år. Tror den är rätt hög, runt 15000kr har jag för mig?

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 juni 2013
torpis skrev:
Slash skrev:

Jag upplever det tvärt om. De löser ev problem väldigt enkelt. Det handlar ofta om att ta det lugnt, läsa och förstå. Sen säger jag inte att det alltid hjälper eller att just du slarvat, men ofta är det ens eget fel och inte Paypal.

Jag höll i ett gruppköp en gång, då spärrade de mitt konto och jag fick verifiera vem jag var och att allt gick rätt till, jag såg det snarare som en trygghet än problem.

Jag köpte en på tok för billig surfplatta en gång, det var en bedragare på ebay och jag trodde absolut jag blivit blåst, även om jag räknat med att det var lite för billigt. Någon nämnde att man kunde begära tillbaka pengarna från paypal pga blåsningen, jag tvivlade men ta mig tusan om jag inte fick ersättning av ebay/paypal. Helt otroligt och väldigt smidigt.

Har du verkligen skrivit till Paypals mejlsupport och fått ett svar från en som arbetar där eller har du bara följt deras anvisningar? det är när man väl börjar skriva till dem som man märker att det i regel bara är en tjänst för syns skull då de i praktiken aldrig svarar på mejl utan skickar ut automatiserade mejl med samma information som man fick första gången.

Råkade ut för något liknande som du råkade ut för men problemet var att de låste mina pengar och bara krävde mer och mer när jag "identifierade mig".

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök