2700
Sök

Köpråd diesel (ändrad )

214 Inlägg
19 juni 2013
JAg har en 99 golf tdi 110hk med en motor som heter AHF. Jag är skitnöjd med den. Gammal hederlig insprutningspump som är elstyrd. Går billigt. VNT turbo så turbon har spjäll så den börjar ladda vid tomgång riktigt trevlig körbarhet. Men nått membran som styr spjällen kan gå sönder och då blir det turbobyte, annars går dom klockrent.

PD motorn 115 och 130 hästarn har insprutare som styrs av kamaxeln, dom är riktigt kinkiga på att man använder rätt olja, annars slits kamaxeln och nockarna ner. Dom drar mer bränsle oxå men är ruskigt driftsäkra. Jag skulle inte köpa en sån om den inte är fullservad på märkesverkstad. Alla andra verkstäder resonerar att om en porsche är nöjd med oljan så funkar oljan till en vw diesel oxå, men riktigt så är det inte. Går den lite ojämt och taskigt så spring ifrån en sån bil!!!

94 Inlägg
20 juni 2013
Vad tror ni om en Skoda Octavia 1.9TDI -00 90hk med KCR box, borde väl ligga mellan 100-110hk då? Vad drar en sådan? btw står TDI för touring diesel eller turbo? ( inte så insatt)

Hittat en relativt billig av en snubbe å funderar på köpa då jag börjat pendla, är det bra bilar? alla stag etc va bytta i framvagnen å kamremmen etc gått ca 30k mil,

Är benutrymmet på dessa så trånga som man fått höra? eller är det bara 3m människor som tyckt det?

2 072 Inlägg
20 juni 2013
Hycklaren skrev:
Vad tror ni om en Skoda Octavia 1.9TDI -00 90hk med KCR box, borde väl ligga mellan 100-110hk då? Vad drar en sådan? btw står TDI för touring diesel eller turbo? ( inte så insatt)

Hittat en relativt billig av en snubbe å funderar på köpa då jag börjat pendla, är det bra bilar? alla stag etc va bytta i framvagnen å kamremmen etc gått ca 30k mil,

Är benutrymmet på dessa så trånga som man fått höra? eller är det bara 3m människor som tyckt det?

90hk är oxå bränslesnåla.. trånga ? nja räcker gott tycker jag om inte det ska sitta 5st 200cm personer i bilen smile
tdi står för TURBO DIESEL INTERCOOLER (va på gammla tdi iaf)
får du den billigt så vf inte smile

Sandzoo i da house

94 Inlägg
20 juni 2013
sandzoo skrev:
Hycklaren skrev:

90hk är oxå bränslesnåla.. trånga ? nja räcker gott tycker jag om inte det ska sitta 5st 200cm personer i bilen smile

okejokej, men hur går de? är som sagt KCR box i den och vet ej hur mycket mer den får i HK men borde va en skillnad iaf.. Okejokej bra att veta, dock har jag inga jag känner som är precis långa men är ju ett bra + att de inte är allt för trånga, är väl som passater, octavian, vad jag hört iallafall, dock mycket billigare anser jag:) mycket extra för bra pris,

okeyokey, finns det någon speciell intervall på turbon, och hur kollar man att den mår som den ska?

2 072 Inlägg
20 juni 2013
Hycklaren skrev:
sandzoo skrev:
Hycklaren skrev:

okejokej, men hur går de? är som sagt KCR box i den och vet ej hur mycket mer den får i HK men borde va en skillnad iaf.. Okejokej bra att veta, dock har jag inga jag känner som är precis långa men är ju ett bra + att de inte är allt för trånga, är väl som passater, octavian, vad jag hört iallafall, dock mycket billigare anser jag:) mycket extra för bra pris,

okeyokey, finns det någon speciell intervall på turbon, och hur kollar man att den mår som den ska?

jo de ska gå bra om den e frisk.. enl kcr ska detta ge 115hk så skillnad är det wink
du märker om turbon ej funkar då går de knappt wink
den ska vara rätt pigg vid gaspådrag..
kolla serviceboken..
går den som det ska o e servad så spelar miltalen ej roll på en diesel (e ju vad jag tycker)
har haft en bmw e46 med 26t mil peugeot 406 med 30t mil och en passat med 38t mil
gick som nya wink

Sandzoo i da house

94 Inlägg
20 juni 2013
Fick veta nu att turbon visslar lite, antar att det är dåligt...

2 072 Inlägg
20 juni 2013
Hycklaren skrev:
Fick veta nu att turbon visslar lite, antar att det är dåligt...

visslar? förklara..
turbon brukar höras när den laddar (typ dumpar)

Sandzoo i da house

12 086 Inlägg
20 juni 2013
Turbon på en diesel låter mer än på en bensinare, troligen inget fel alls.

Jag har en Passat 115hk PD 4motion. Jag har förvisso misstänkt att något är lite galet men min går inte billigt. I vintras låg jag på 0,8l/milen. Nu på barmark är jag nere på 0,75l/milen. Blandad körning givetvis.
Jag vet inte hur mycket fyrhjulsdriften gör på förbrukningen..?

2 072 Inlägg
20 juni 2013
Germax skrev:
Turbon på en diesel låter mer än på en bensinare, troligen inget fel alls.

Jag har en Passat 115hk PD 4motion. Jag har förvisso misstänkt att något är lite galet men min går inte billigt. I vintras låg jag på 0,8l/milen. Nu på barmark är jag nere på 0,75l/milen. Blandad körning givetvis.
Jag vet inte hur mycket fyrhjulsdriften gör på förbrukningen..?

jo den brukar höras mer på diesel
min e320 cdi 204hk rak 6a ligger just nu på 0,82 blandat och har kört 270mil så de e inte illa..
4motion brukar ligga som din gör..

Sandzoo i da house

2 266 Inlägg
20 juni 2013
Hycklaren skrev:

Skoda octavia har liknade kupeutrymmen som golf 4 då den har samma bottenplatta.
Lite sämre ljudisolering än vw i övrigt lika.

Vw Bora tdi är en bra bil samma som golf men går tystare i kupen. Har en själv dock bensinare, jämfört och prövat med en golf 4 1,6 och min bora 1,6 och min upplevelse var att bora går tystare än golfen.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
20 juni 2013
PMPerformance skrev:
Hycklaren skrev:

Skoda octavia har liknade kupeutrymmen som golf 4 då den har samma bottenplatta.
Lite sämre ljudisolering än vw i övrigt lika.

Vw Bora tdi är en bra bil samma som golf men går tystare i kupen. Har en själv dock bensinare, jämfört och prövat med en golf 4 1,6 och min bora 1,6 och min upplevelse var att bora går tystare än golfen.

http://www.blocket.se/uppsala/Vw_Bora_t … =6&w=3 här var en stukad redan wink

svetsdiff !!!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
20 juni 2013
Octavia hade jag undvikit före årsmod. 2005. Så tråkiga och högljudda bilar. Kostar ingenting däremot. Passat eller golf från 98 och framåt är ett trevligare val.

Mor har en Passat TDI från 2002, 130hk. Körs på 0.6l/mil efter landsväg/ motorväg med ecodriving. 0,65 vid verklig körning. Riktigt vettig bil för pendlare. Håller riktigt bra också.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

29 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
Vad finns det för andra bra alternativ?

825 Inlägg
23 juni 2013
TDI står för Turbocharged Direct Injection , Turbo direkt insprutning , i alla fall på VW så betyder TDi detta.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

2 174 Inlägg
23 juni 2013
Jag köper en Audi A6 07a 2,0 tdi multitronic, helt underbar diesel drar 0,6 blandad körning och går bra, extremt tysta och lyxiga, runt 120 får du ge för en bra, har inte orkat läsa vad budgeten var, annars rekommenderar jag BMW 320d med m47 motorn som sitter i dom nyare också, körde 2500 mil med min. 6 växlad gick riktigt bra och blandad körning 0,65 landsväg 0,5, då var den optimerad.

Sök