2791
Sök

Köpråd diesel (ändrad )

29 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Hejsan sitter och kollar blocket då jag insett att jag snart kommer behöva en diesel bil. Hittar då en del diesel bilar. Golf tycker jag är en bra liten bil. vill ju inte ha ett stort skepp ( volvo ) för då är det ingen mening med det.


Är denna motor ngt att ha? 1,9 TDI 110hk


någon som har erfarenhet av dessa motorer? årsm från 98-03 är det en bra motor?

hur billigt går de ? ( ej blyfot)


mvh




Ändrar och lägger till vad finns det för andra bra alternativ?
Senast redigerat av Mamborg (23 juni 2013)

2 751 Inlägg
16 juni 2013
#2
1.9TDI är en av VW och Audis mest hållbara motorer, väldigt snåla och jävligt pålitliga. Men något roliga är dom inte smile

Who Djaa bless no man curse

1 948 Inlägg
16 juni 2013
#3
Har en golf vi tdi 110hk som jag haft i 5 år. Kanonbra bil.
Min rekommendation är att du köper en -01 och uppåt med 115 eller 130 hästar och 6växlad låda - går sååå mkt billigare i farter över 100.

0,5 - 0,65 ligger dom på i förbrukning beroende på väg och körstil.

Kom precis på en sak, köp en golf vi tdi gti! 150hk org. Går som fan och riktigt roliga!

3 259 Inlägg
16 juni 2013
#4
Jag är av uppfattningen att en 115 eller 130hk PD motor går långt ifrån lika billigt som en 110hk. En 110hk går att köra på helt sjuka 0,5 i en passat tex. Men 130hk är ju en mycket trevligare motor men drar minst en dl/mil till. Skiljer ju också det dubbla i pengar på en bil med 110hk vs 130hk.

Allt beror ju på vilken prisklass du vill köpa bil i.

Mvh Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
16 juni 2013
#5
beror på hur du ska köra, ska du köra mkt landsväg och i stan hade jag kollat på 110 hästaren

mkt motorväg 130 hästaren, här är inte 110 hästaren speciellt snål.

fassan har precis fått byta dieselpump i sin passat (110hk) den har gått 35 000mil, kostanad på ca 4000 med frakt från tyskland. Har även kört denna på 0,43 ! under en långkörning från åhus till lessebo och tillbaka ( ca 30 mil), hade då sten koll på momentan förbrukningen HELA tiden och brydde mig inte om de få medtrafikanter jag hade mitt i natten


2 072 Inlägg
17 juni 2013
#6
med tanken på förbrukningen skulle jag satsa på en 110hk hade en passat kombi och den gick på 0,5 autobahn under 250mil enkel resa.. inte illa smile

Sandzoo i da house

Forummoderator
18 270 Inlägg
17 juni 2013
#7
sandzoo skrev:
med tanken på förbrukningen skulle jag satsa på en 110hk hade en passat kombi och den gick på 0,5 autobahn under 250mil enkel resa.. inte illa smile

Håller med fullt ut. Varför just 110 hk Passat går så billigt vet jag inte men haft en i jobbet själv. PS: Min gamla sug-mersa tankades igår. Hade rullat på 0.76 l/mil, sista tanken! Mkt bra! Undra vad kan kan få en Passat att dra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 948 Inlägg
17 juni 2013
#8
jag HAR en golf 110hk tdi som jag haft i 5 år.

Den drar ca 0,5 i 80-90kmh
0,6-0,65 i 110kmh
0,75-0,8 i 140kmh

Polaren har en 115hk som han haft istortsätt lika länge, den drar drygt 1dl MINDRE soppa/mil.
Åkte till tyskland för några år sen och då drog hans nästan 2dl/mil mindre under hela resan (drog släp och körde motorväg båda 2)


Så skit i vad folk säger att dom har för uppfattning, jag ger dig faktan wink
+ att du har bra mycket mer vridmoment i 115hästarn.

Men jag skulle som sagt rekommendera 150hästaren, ett snällt chip och du har 180 big_smile och den som säger att den bilen inte är rolig, man e bara avundsjuk big_smile

2 072 Inlägg
17 juni 2013
#9
baltis skrev:
jag HAR en golf 110hk tdi som jag haft i 5 år.

Den drar ca 0,5 i 80-90kmh
0,6-0,65 i 110kmh
0,75-0,8 i 140kmh

Polaren har en 115hk som han haft istortsätt lika länge, den drar drygt 1dl MINDRE soppa/mil.
Åkte till tyskland för några år sen och då drog hans nästan 2dl/mil mindre under hela resan (drog släp och körde motorväg båda 2)


Så skit i vad folk säger att dom har för uppfattning, jag ger dig faktan wink
+ att du har bra mycket mer vridmoment i 115hästarn.

Men jag skulle som sagt rekommendera 150hästaren, ett snällt chip och du har 180 big_smile och den som säger att den bilen inte är rolig, man e bara avundsjuk big_smile

Uppfattning?? De e fakta jag skriver..om du läser mitt inlägg igen
Och som sagt 110hk drar mindre om du kör laglig svenskt väg..
Har haft passat kombi 115hk ifs automat.. men den drog aldrig under 0,6 svenskt motorväg.in i stan gick den på 0,8-0,9.men 110hk gick lätt på 0.5
O klart att mer hk är roligare.. 110hk kan man chipa o få billig bil me extra hk smile

O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
17 juni 2013
#10
Dieselsmurfen skrev:
sandzoo skrev:
med tanken på förbrukningen skulle jag satsa på en 110hk hade en passat kombi och den gick på 0,5 autobahn under 250mil enkel resa.. inte illa smile

Håller med fullt ut. Varför just 110 hk Passat går så billigt vet jag inte men haft en i jobbet själv. PS: Min gamla sug-mersa tankades igår. Hade rullat på 0.76 l/mil, sista tanken! Mkt bra! Undra vad kan kan få en Passat att dra...

Jo merca brukar gå billigt.. min 320cdi sista tanken gick den på 0,79 smile bl körning rätt nöjd

Sandzoo i da house

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
17 juni 2013
#11
Jag har ägt 2st passat -99 med 1,9 tdi på 110 hk. Den ena som var fwd gick hur billigt som helst, 110 mil på en full tank utan problem, körde mest i stan och motorväg, den andra var en syncro, dvs 4x4 och där fick ajg vara glad om jag kom 90 mil på en full tank. Ägde båda bilarna i totalt 3 år och det blev väl ca 12.000 problemfria mil. Jag servade dem endast.
Hade det inte varit för den höga skatten så skulle ajg nog äga en sån igen.
nu kör jag Skoda Octavia -08 2,0 tdi dsg på 140 hk, den gårinte lika billigt, men den är roligare att köra iaf smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

29 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#12
O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

Jag är ute efter en billig bil att köra motorväg. kommer eventuellt få ett jobb där jag måste köra ca 6-7 mil enkel väg

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
17 juni 2013
#13
Mamborg skrev:
O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

Jag är ute efter en billig bil att köra motorväg. kommer eventuellt få ett jobb där jag måste köra ca 6-7 mil enkel väg

Då funkar det alldeleles utmärkt med en 1,9 tdi på 110 hk! Jag hade en enkel resa till jobbet innan jag flyttade och bytte till Skodan...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

29 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#14
Tobbetdi skrev:
Mamborg skrev:
O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

Jag är ute efter en billig bil att köra motorväg. kommer eventuellt få ett jobb där jag måste köra ca 6-7 mil enkel väg

Då funkar det alldeleles utmärkt med en 1,9 tdi på 110 hk! Jag hade en enkel resa till jobbet innan jag flyttade och bytte till Skodan...

får möjligtvis bli en sådan isf beroende på hur det blir med jobbet

2 072 Inlägg
17 juni 2013
#15
Mamborg skrev:
Tobbetdi skrev:
Mamborg skrev:

Jag är ute efter en billig bil att köra motorväg. kommer eventuellt få ett jobb där jag måste köra ca 6-7 mil enkel väg

Då funkar det alldeleles utmärkt med en 1,9 tdi på 110 hk! Jag hade en enkel resa till jobbet innan jag flyttade och bytte till Skodan...

får möjligtvis bli en sådan isf beroende på hur det blir med jobbet

då skulle jag helt klart satsat på en 110hk

Sandzoo i da house

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
18 juni 2013
#16
Mamborg skrev:
O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

Jag är ute efter en billig bil att köra motorväg. kommer eventuellt få ett jobb där jag måste köra ca 6-7 mil enkel väg

ska du ut mkt på motorvägen hade jag tittat efter en annan än 110hk ... tycker den är rätt törstig över 90 km/h


1 948 Inlägg
18 juni 2013
#17
sandzoo skrev:
baltis skrev:
jag HAR en golf 110hk tdi som jag haft i 5 år.

Den drar ca 0,5 i 80-90kmh
0,6-0,65 i 110kmh
0,75-0,8 i 140kmh

Polaren har en 115hk som han haft istortsätt lika länge, den drar drygt 1dl MINDRE soppa/mil.
Åkte till tyskland för några år sen och då drog hans nästan 2dl/mil mindre under hela resan (drog släp och körde motorväg båda 2)


Så skit i vad folk säger att dom har för uppfattning, jag ger dig faktan wink
+ att du har bra mycket mer vridmoment i 115hästarn.

Men jag skulle som sagt rekommendera 150hästaren, ett snällt chip och du har 180 big_smile och den som säger att den bilen inte är rolig, man e bara avundsjuk big_smile

Uppfattning?? De e fakta jag skriver..om du läser mitt inlägg igen
Och som sagt 110hk drar mindre om du kör laglig svenskt väg..
Har haft passat kombi 115hk ifs automat.. men den drog aldrig under 0,6 svenskt motorväg.in i stan gick den på 0,8-0,9.men 110hk gick lätt på 0.5
O klart att mer hk är roligare.. 110hk kan man chipa o få billig bil me extra hk smile

O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

lugna ner dig, var inte dig min kommentar var menad emot...

Det man tjänar med att köpa en 115 eller 130 hästars är den 6växlade lådan.
6an är en ren "överväxel" dvs 5an på en 110 och 5an på en 115hk har samma utväxling.

Vad som är nytt i 115 hästars motorn vet jag inte.

Men jag säger som jag sagt innan, en golf tdi gti, roligare/billigare/praktiskare bil för dom pengarna får man inte.

94 Inlägg
18 juni 2013
#18
Ja som topic, kollat runt på diesel bilar, pendlar till jobbet ca 10mil per dag, och kör rätt mycket så jag tror jag skulle tjäna igen på att ha en diesel. Motormässigt jag kollat runt på är väl 1.9an som man hört mycket bra om!

Modellerna jag kollat runt mest på och som är mig till smaken är:
Audi A4
VW Passat/Golf 3/4
Skoda Octavia

Ja, Octavian, vet vad ni tänker(gubb-bil).

Ja som sagt har jag ca 10mil till jobbet, å just nu kör jag syrrans killes Saab 9.5 2.0T som inte är så snäll med förbrukningen(automat även), det tråkiga med alla bilar är ju att dom gått långt så då får man ju lite kalla fötter med att köpa en också, visst är dom servade osv går dom nog långt men ändå..

Skodan har jag läst lite om å det jag fått veta är att de är trånga i baksätet, ni som har/haft får gärna lägga in en synpunkt, annars bra bilar, underskattade då alla inte tänker det som en "ungdomsbil", tycker inte dom är sååå fula, isf märket i grillen men går ju alltid fixa. annars verkar dom bra om inte bättre än vissa andra bilar.

Audi: inte så påläst men skulle tippa på något som ovan

Passat: Ja detta är ju alla "ungdomars" bil, iaf här i stan. Men passater är så gryyyymt snygga och ser så j*vla "lyxiga" ut.

Har inte de mesta att röra mig med, men 10-20k iallafall å det räcker för en 99-01 beroende på skick etc..

Men frågan är ju vad ska man köpa?

Ni får gärna ge förslag på andra bilar.

KRAV:
4D, kombi HELST
en bra bil, kan meka så det är ingen fara om det nu skulle bli problem å något måste fixas(så ni inte tänker på massa dyra verkstadskostnader)

Är efter en bil som är pålitlig(kanske man inte får för dessa pengar men försöka kan man), som tar en från A-B + lite till..

Alla förslag välkomnas!

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
18 juni 2013
#19
Hycklaren skrev:
Ja som topic, kollat runt på diesel bilar, pendlar till jobbet ca 10mil per dag, och kör rätt mycket så jag tror jag skulle tjäna igen på att ha en diesel. Motormässigt jag kollat runt på är väl 1.9an som man hört mycket bra om!

Modellerna jag kollat runt mest på och som är mig till smaken är:
Audi A4
VW Passat/Golf 3/4
Skoda Octavia

Ja, Octavian, vet vad ni tänker(gubb-bil).

Ja som sagt har jag ca 10mil till jobbet, å just nu kör jag syrrans killes Saab 9.5 2.0T som inte är så snäll med förbrukningen(automat även), det tråkiga med alla bilar är ju att dom gått långt så då får man ju lite kalla fötter med att köpa en också, visst är dom servade osv går dom nog långt men ändå..

Skodan har jag läst lite om å det jag fått veta är att de är trånga i baksätet, ni som har/haft får gärna lägga in en synpunkt, annars bra bilar, underskattade då alla inte tänker det som en "ungdomsbil", tycker inte dom är sååå fula, isf märket i grillen men går ju alltid fixa. annars verkar dom bra om inte bättre än vissa andra bilar.

Audi: inte så påläst men skulle tippa på något som ovan

Passat: Ja detta är ju alla "ungdomars" bil, iaf här i stan. Men passater är så gryyyymt snygga och ser så j*vla "lyxiga" ut.

Har inte de mesta att röra mig med, men 10-20k iallafall å det räcker för en 99-01 beroende på skick etc..

Men frågan är ju vad ska man köpa?

Ni får gärna ge förslag på andra bilar.

KRAV:
4D, kombi HELST
en bra bil, kan meka så det är ingen fara om det nu skulle bli problem å något måste fixas(så ni inte tänker på massa dyra verkstadskostnader)

Är efter en bil som är pålitlig(kanske man inte får för dessa pengar men försöka kan man), som tar en från A-B + lite till..

Alla förslag välkomnas!

hade kollat på en audi utav de du nämde smile tycker det känns som om de är bättre ihop skruvade än sina syskon... ägande kostnader är ungefär lika för alla modeller


2 072 Inlägg
18 juni 2013
#20
baltis skrev:
sandzoo skrev:
baltis skrev:
jag HAR en golf 110hk tdi som jag haft i 5 år.

Den drar ca 0,5 i 80-90kmh
0,6-0,65 i 110kmh
0,75-0,8 i 140kmh

Polaren har en 115hk som han haft istortsätt lika länge, den drar drygt 1dl MINDRE soppa/mil.
Åkte till tyskland för några år sen och då drog hans nästan 2dl/mil mindre under hela resan (drog släp och körde motorväg båda 2)


Så skit i vad folk säger att dom har för uppfattning, jag ger dig faktan wink
+ att du har bra mycket mer vridmoment i 115hästarn.

Men jag skulle som sagt rekommendera 150hästaren, ett snällt chip och du har 180 big_smile och den som säger att den bilen inte är rolig, man e bara avundsjuk big_smile

Uppfattning?? De e fakta jag skriver..om du läser mitt inlägg igen
Och som sagt 110hk drar mindre om du kör laglig svenskt väg..
Har haft passat kombi 115hk ifs automat.. men den drog aldrig under 0,6 svenskt motorväg.in i stan gick den på 0,8-0,9.men 110hk gick lätt på 0.5
O klart att mer hk är roligare.. 110hk kan man chipa o få billig bil me extra hk smile

O ang Ts är om han är ute efter bränslesnål bil lr hästkrafter..

lugna ner dig, var inte dig min kommentar var menad emot...

Det man tjänar med att köpa en 115 eller 130 hästars är den 6växlade lådan.
6an är en ren "överväxel" dvs 5an på en 110 och 5an på en 115hk har samma utväxling.

Vad som är nytt i 115 hästars motorn vet jag inte.

Men jag säger som jag sagt innan, en golf tdi gti, roligare/billigare/praktiskare bil för dom pengarna får man inte.

ja e lugn big_smile jo klart att 6vxlad är bättre.. sen är ju hur mycket "extra" man vill lägga på.. o tdi gti e inte så billiga..(har ej kollat på ett tag)

Sandzoo i da house


Sök