Köpråd! Bil till 18 årig kille!

AndreAron
9 juli 2013 · 222 Inlägg

Jag tycker BMW är bra förstabil, dock så är 320i ganska slö enligt mig hmm (dock så kanske det beror på att jag har en touring).

Men som många sagt, satsa på en 325:a, och kolla igenom den noggrant och stressköp ALDRIG en bil, det gjorde jag hehe xD Såg inte att det var rost på alla fyra dörrar samt att 5:ans växel var lite svår att få i haha! MEN, det gör ju att man kan "experimentera" med sin körning lite mer nu när man precis tagit lappen och inte har en alltför fin eller dyr bil tongue

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
Paupstar
9 juli 2013 · 24 Inlägg

AndreAron skrev:
Jag tycker BMW är bra förstabil, dock så är 320i ganska slö enligt mig hmm (dock så kanske det beror på att jag har en touring).

Men som många sagt, satsa på en 325:a, och kolla igenom den noggrant och stressköp ALDRIG en bil, det gjorde jag hehe xD Såg inte att det var rost på alla fyra dörrar samt att 5:ans växel var lite svår att få i haha! MEN, det gör ju att man kan "experimentera" med sin körning lite mer nu när man precis tagit lappen och inte har en alltför fin eller dyr bil tongue

Rekommenderar starkt en 328!

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
malaguti_fabbe Exporterad Colombian
9 juli 2013 · 812 Inlägg

Har jag fel när jag säger att....?

325 = 91-94 / Stabilare motor (M50) / Mindre vrid / Högre förbrukning / Mindre std utr

328 = 95-97 / Klenare motor / Mer vrid / Lägre förbrukning / Mer std utr

OmegaCoffe Dumpersförare.
9 juli 2013 · 970 Inlägg

köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Driven08
9 juli 2013 · 152 Inlägg

VW polo 94-98 1.6 billig bil, lättmeckad går bra rent maskinellt och i motorn.

Kostar runt 6000-8000kr.

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
longcat
9 juli 2013 · 357 Inlägg

Golf mk4 gti, går att hitta mellan 20-30k kul bil! smile

Volkswagen Golf MK4 GTI "needs moar low -.-" (1999)
Paupstar
9 juli 2013 · 24 Inlägg

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

Ser jag en 850 till påvägen så spyr jag sad

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
malaguti_fabbe Exporterad Colombian
9 juli 2013 · 812 Inlägg

Paupstar skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

Ser jag en 850 till påvägen så spyr jag sad

En viss skillnad på S80 o 850 tongue

Diggar mina kompisars T6or skarpt big_smile

Paupstar
9 juli 2013 · 24 Inlägg

malaguti_fabbe skrev:

Paupstar skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

Ser jag en 850 till påvägen så spyr jag sad

En viss skillnad på S80 o 850 tongue

Diggar mina kompisars T6or skarpt big_smile

s80,s60 är inte pjåkigt det heller smile

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
Helvete_racing Arg Snickare
9 juli 2013 · 875 Inlägg

Volvo 850 någon av t5-r eller R modellerna är fina. perfekt förstabil.

OmegaCoffe Dumpersförare.
10 juli 2013 · 970 Inlägg

Paupstar skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

Ser jag en 850 till påvägen så spyr jag sad

Du måste vara unik om du ser en s80 som en 850.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
panda666
10 juli 2013 · 4 250 Inlägg

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Bjaernen
10 juli 2013 · 13 Inlägg

Panda666 du kanske inte vet att S80:n kom med en rak sexa med dubbelturbo på dryga 272hk under första plattformen, dock något tyngre bil men en bil med hög klass i interiör då den klassas som "lyxbil" i USA Bla. Tror det räcker ett tag för TS.

it_mutt Avstängd
10 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Bjaernen skrev:
Panda666 du kanske inte vet att S80:n kom med en rak sexa med dubbelturbo på dryga 272hk under första plattformen, dock något tyngre bil men en bil med hög klass i interiör då den klassas som "lyxbil" i USA Bla. Tror det räcker ett tag för TS.

Så typiskt att vi bor i Sverige...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2013 · 17 466 Inlägg

Bjaernen skrev:
Panda666 du kanske inte vet att S80:n kom med en rak sexa med dubbelturbo på dryga 272hk under första plattformen, dock något tyngre bil men en bil med hög klass i interiör då den klassas som "lyxbil" i USA Bla. Tror det räcker ett tag för TS.

Den går som ett svin. Tro mig. Käkar framdäck och även Saab turbo's och BMW. Till frukost. Tyvärr är den automatiska växellådan för klen för bilen. Rasar ofta. De är dock billiga. Och törstiga.

Fakta: Sexan är som nämnts rak men faktiskt tvärställd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
10 juli 2013 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Du avfärdar S80 som slö båt och rekommenderar själv E36? lol

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
xXSammy
10 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Om du inte är rädd för framhjulsdrift så nämnar jag bilen Evildan drog upp förut..nämligen något jag själv kör, igen.

Alfa Romeo 156.
Vanligast med 2liters fyran, ligger mellan 150 till 155hk beroende på årsmodell. Bra drag i dem och hyfsat OK att äga. Fram tills kamremsbytet! Ligger på ca 9-10 tusen på verkstad om du inte fixar verktyg (Ett MÅSTE.) och gör det själv. 6000mil/3år på Twinspark. Då jag hade en med Twinspark motorn så kostade den mig ca Tusenlapp i månaden i försäkring som 18/19åring bod i Stockholm.

Stuff to check:
Rost -Under och de har börjat komma till åren. Golvet och sparklådorna är känsligaste punkten..I övrigt är bilarna galvade.

Effekten - Om bilen tappar effekt efter ~ 4000 RPM har luftmassmätaren gått sönder pga slarv med luftfilter byte.

V6 special: Missljud från kamremssidan kan sluta i kamremsbrott, blir dyrt då V6orna har 24 ventiler. Viktigt att bilen inte stiger i temperatur under motorvägs/hårdare körning då tidigare versioner har plastdrev till vattenpumpen..som spricker. Kamremsbytena är ~ 8000 mil/4år

JTS (Jet Thrust Stoichiometric) - Direkt insprutat 4a, bygger på Twinspark motorn fast direkt insprutad och har 4 tändstift istället för 8. Motorn kom till faceliften (Efter 2002) och spridarna är inte ovanliga att det går sönder, iaf i UK!

Missljud - Dessa bilar drabbas av två missljud, ett dieselknack eller gnek i framvagnen. Dieselljudet kommer ifrån Variatorn (Justerbara ventiltider, finns på TS och JTS) då oljan egentligen bör bytas var 1000 mil. Gneket kommer då övre länkarmarna börjar glappa, eller att gummit torkat (Vilket man får leva med, billigast)

Airbag lampa - Styrdon eller kontakt fel

Tar bilen tid på sig att komma upp i temperatur så måste termostaten bytas.

Lågt andrahandsvärde på dessa bilar..därav mycket bil för pengarna!

Effekt:
2.0 TS - 150-155 hk
2.0 JTS - 165 hk
2.5 V6 - 190-192 hk

Senast redigerat av Malheus (10 juli 2013)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2013 · 17 466 Inlägg

Eller Alfa 166...

Min gick som fan på ren svenska. Dock runt 1.5 liter milen... Svårt att hålla igen när den börja yla och mycket körkortsfientlig.

http://www.garaget.org/?car=306430

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/306430/306430-2903059.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
10 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Jämnför man 156an med 166an så är det rätt lika..fast pga annan styrning och viktfördelning så passar 166an bättre som landsväg/motorvägs cruiser.

De/Dem
Paupstar
10 juli 2013 · 24 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

Paupstar skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

Ser jag en 850 till påvägen så spyr jag sad

Du måste vara unik om du ser en s80 som en 850.

Jag läste fel, hoppas du förlåter mig? Kommer inte kunna sova annars..

Senast redigerat av Paupstar (10 juli 2013)

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang