Så här hjälper man nysvenskar att lära sig språket: Renoverar en gammal bil

ich
23 juni 2013 ·

Till att börja med så är detta ingen politisk tråd utan den handlar om att hjälpa. Hur som helst så bor det många invandrare på en gata som ligger nära mitt kvarter. Och det är verkligen kul med nya människor och det enda pronlemet med dem är språket. De är trevliga och schyssta på allt sätt och mamma och pappa brukar hjälpa dem att läsa breven de får från migrationsverket och skjutsa dem till saker och ting. Själv hjälper jag inte någon, däremot umgås jag en del med 1:a generationens invandrare och det problemet jag har med många av dem är att jag inte förstår hälften av vad de säger.

Men nu kom jag på hur man kan hjälpa asylsökande och nysvenskar (ej att förväxla, nysvenskar har uppehållstillstånd tillskillnad från asylsökande) och min idé är att man köper en gammal bil och bjuder in några somalier/araber/what ever som kan bristfällig svenska och så får de bara prata svenska med varandra under tiden de renoverar bilen! smile

Sen säljer man bilen, byter ut folket och köper en ny bil och så får nästa kull renovera nästa bilen och så fortsätter man så.

Vad tror ni om min idé?

//Det är givetvis minderåriga samt ungdomar som bör göra detta, deras föräldrar bör lära sig språket genom att jobba smile

Senast redigerat av volkswage_n (23 juni 2013)

joakim89
23 juni 2013 · 1 265 Inlägg

Låter bra, men va ska ni göra med vinsten?

ich
23 juni 2013 ·

joakim89 skrev:
Låter bra, men va ska ni göra med vinsten?

Tanken är inte att det skall bli någon vinst utan själva slutmålet är att få in människor i samhället.

joakim89
23 juni 2013 · 1 265 Inlägg

volkswage_n skrev:

joakim89 skrev:
Låter bra, men va ska ni göra med vinsten?

Tanken är inte att det skall bli någon vinst utan själva slutmålet är att få in människor i samhället.

Allvarligt talat hur många nysvenskar tror du går med på de?
kanske 1 eller 2 max, annars
bra ide

ich
23 juni 2013 ·

joakim89 skrev:

volkswage_n skrev:

joakim89 skrev:
Låter bra, men va ska ni göra med vinsten?

Tanken är inte att det skall bli någon vinst utan själva slutmålet är att få in människor i samhället.

Allvarligt talat hur många nysvenskar tror du går med på de?
kanske 1 eller 2 max, annars
bra ide

Tänkte att det kunde vara ett bra sätt för ungdomar som nyss kommit hit att lära sig språket och samtidigt göra något kul smile

joakim89
23 juni 2013 · 1 265 Inlägg

volkswage_n skrev:

joakim89 skrev:

volkswage_n skrev:

Tanken är inte att det skall bli någon vinst utan själva slutmålet är att få in människor i samhället.

Allvarligt talat hur många nysvenskar tror du går med på de?
kanske 1 eller 2 max, annars
bra ide

Tänkte att det kunde vara ett bra sätt för ungdomar som nyss kommit hit att lära sig språket och samtidigt göra något kul smile

jo de förstås,i sammarbete med migrationsverket kanske de skulle gå

Germax
24 juni 2013 · 12 086 Inlägg

Jag hade gärna köpt en bil som är ihopsatt av ett gäng 17 åriga somalier..

Hamilton
24 juni 2013 · 8 864 Inlägg

joakim89 skrev:

volkswage_n skrev:

joakim89 skrev:
Låter bra, men va ska ni göra med vinsten?

Tanken är inte att det skall bli någon vinst utan själva slutmålet är att få in människor i samhället.

Allvarligt talat hur många nysvenskar tror du går med på de?
kanske 1 eller 2 max, annars
bra ide

1 eller 2 är bättre än inget. Iden är genial och kanske något TS borde framföra till kommunen / SFI

Fotograf på tierpidag.se
LILLJE
24 juni 2013 · 11 Inlägg

Dålig idé såklart.

Volvo 142 (1969)
Polara
28 juni 2013 · 430 Inlägg

ja de e ju en ide iaf, kolla med migrationsverket å få med kommun politikerna...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
1 juli 2013 · 822 Inlägg

Germax skrev:
Jag hade gärna köpt en bil som är ihopsatt av ett gäng 17 åriga somalier..

Ingen som helst ironi/fördom där inte lol

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
1 juli 2013 · 822 Inlägg

Tanken är ju god, men det är nog bara 0.1 av 10 som skulle vilja det..
Sverige är ett paradis för invandrare, dom får pengar utan att behöva göra nått typ.
Politiken som drivs i landets just nu är det största problemet, även om du får ihop ett par grupper så talar vi om en sån pytte pytte liten del av alla dom som kommer in varje år. Landet klarar inte av det helt enkelt.

Sen vill naturvårdsverket skrota gamla bilar, så att få pengar för att renovera dom blir nog näst intill omöjligt.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Sushikocken Sleeper
4 juli 2013 · 3 084 Inlägg

Kommer dem då få betalt eller får dem vinsten?
Så jävla roligt är det inte att renovera en bil om man inte har ett genuint intresse för det. Det är nog inte så lätt att lära sig svenska om det är knappt någon annan som kan lära ut. Ska man stå med ordboken varje gång man skall bilda en mening? Tycker det känns väldigt långsökt.

Senast redigerat av Sushikocken (4 juli 2013)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
DasAuto
18 juli 2013 · 2 751 Inlägg

Varför bara inte sätta ett krav på att man måste lära sig språket.
Mina föräldrar hade inga problem med att lära sig Svenska när vi kom hit tidigt 90-tal.

Finns väl dem som inte "vill" lära sig, de har inget här att göra.
Ska inte vara några gulli-gull metoder för att lära sig ett språk, det är inte så jävla svårt.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Eric91
18 juli 2013 · 337 Inlägg

Germax skrev:
Jag hade gärna köpt en bil som är ihopsatt av ett gäng 17 åriga somalier..

Hahahahahahahahaha 1+

triccie HEMI Power
5 augusti 2013 · 131 Inlägg

Germax skrev:
Jag hade gärna köpt en bil som är ihopsatt av ett gäng 17 åriga somalier..

Hahahahah!!

Noiseprojekt
6 augusti 2013 · 1 523 Inlägg

Germax skrev:
Jag hade gärna köpt en bil som är ihopsatt av ett gäng 17 åriga somalier..

Hahah i see what you did there Markus wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang