2197
Sök

Midbas tips?

436 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
efter fått ordning på mina hcca 5,25 så känner jag fortfarande som om det saknas ett register.

kopplade igår in mina soundstream tarantula högtalare bara för att lyssna på skillnaden och ja det blev ett avsevärt mycket fylligare ljud men tyvärr så sitter juh begränsningen i i hela ljudsystemet i sämsta delen av det vilket i detta fallet var soundstream högtalarna det blev fylligare men när man drog på lite så skorrade dem och orkade inte med alls dem spelade högt men orent vilket inte tolereras

nu till frågan vilka midbasar ska jag satsa på för att få ett klart och fylligt ljud som inte totalt förstör ljudet från mina Orion

skriver ingen max summa då jag irriterar mig så pass på detta att jag är redo att pynta om det krävs

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 juni 2013
lighter22 skrev:
efter fått ordning på mina hcca 5,25 så känner jag fortfarande som om det saknas ett register.

kopplade igår in mina soundstream tarantula högtalare bara för att lyssna på skillnaden och ja det blev ett avsevärt mycket fylligare ljud men tyvärr så sitter juh begränsningen i i hela ljudsystemet i sämsta delen av det vilket i detta fallet var soundstream högtalarna det blev fylligare men när man drog på lite så skorrade dem och orkade inte med alls dem spelade högt men orent vilket inte tolereras

nu till frågan vilka midbasar ska jag satsa på för att få ett klart och fylligt ljud som inte totalt förstör ljudet från mina Orion

skriver ingen max summa då jag irriterar mig så pass på detta att jag är redo att pynta om det krävs

Det kraftigaste midbasen jag känner till är SPL Dynamics Neo 8" midbas hel sanslöst på att spela ner till 50Hz om du har bra med effekt ca 300-500W/8" samt stabilt monterad så blir du inte besviken.

MVH//Björn

436 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
men kommer inte den att inkräkta på min baslådas frekvenser då??

(dubbla 12" GAS GPP1244)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 juni 2013
lighter22 skrev:
men kommer inte den att inkräkta på min baslådas frekvenser då??

(dubbla 12" GAS GPP1244)

Du kör baslådan upp till 50-60Hz sen klipper du på med midbasar.

MVH//Björn

742 Inlägg
25 juni 2013
Tror inte du behöver så mycket till enbart 2st 12"!

Skulle kika på SP Audio Ferrit serie. Finns i 6.5", 8" och 10", är nog bland dem mest prisvärda mellan på markanden! Vill du ha mer så kan du kika på SP Audio SP 8 MM, den spelar starkare än SPL dynamics Neo 8 men inte lika djupt i basen och kostar bara hälften ungefär!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 juni 2013
AndrAAx skrev:
Tror inte du behöver så mycket till enbart 2st 12"!

Skulle kika på SP Audio Ferrit serie. Finns i 6.5", 8" och 10", är nog bland dem mest prisvärda mellan på markanden! Vill du ha mer så kan du kika på SP Audio SP 8 MM, den spelar starkare än SPL dynamics Neo 8 men inte lika djupt i basen och kostar bara hälften ungefär!

Vad får dig att tro att SP Audio SP 8 MM spela starkare än SPL dynamics Neo 8?

Om man  ska möta upp en bilsub så bör man köra ner till 50-70Hz

MVH//Björn

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 juni 2013
AndrAAx skrev:
SP Audio SP 8 MM, den spelar starkare än SPL dynamics Neo 8 men inte lika djupt i basen och kostar bara hälften ungefär!

Ser ut att ha f - 3dB runt 130-140hz om man kollar på grafen, kanske inte så kul om man vill dela basarna vid 80Hz eller lägre.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

742 Inlägg
25 juni 2013
dbakuten: Rena siffror

SPL Dynamics 8Nd Neo
Känslighet (1W/1m): 96 dB

SP Audio - 8" Mellanregister - SP 8 MM
98.2db/1w/1m

ExtraKim:
Fo=121.199 Hz

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

436 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
tack för tipsen men kommer nog att köra på Björns tips då han alltid gett mig rätt grejer innan.

och som jag sa tidigare i tråden pengarna är inget issue utan jag vill ha bra grejer finns inget tråkigare än att köpa prylar och sen efter ett par månader behöva uppgradera skiten smile

köpt båda mina stereos innan hos DBakuten och alltid fått ordentliga svar på alla mina frågor från deras support köper hellre grejer från nån jag vet har koll på vad dem snackar om än nån som bara vill sälja!
Senast redigerat av lighter22 (25 juni 2013)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 juni 2013
AndrAAx skrev:

SPL Dynamics 8Nd Neo

98.2db/1w/1m

Vad säger de siffrorna? NADA! Det skiljer 2.1dB i FRI LUFT med en watt inmatad, knappast så de monteras och med så lite effekt.

AndrAAx skrev:
ExtraKim:
Fo=121.199 Hz

Så då ska baslådan spela upp till det? roll

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 juni 2013
AndrAAx skrev:

SPL Dynamics 8Nd Neo

98.2db/1w/1m

ExtraKim:
Fo=121.199 Hz

Känsligheten i detta läge är ju helt ointressant.

En midbas som ska möta upp subbbasar från ca 60-> sen ska sluta spela vid ca 180-200Hz där 5.25" ska ta över måste ju kunna arbeta i de frekvenserna.

Då bör ju elementet ha ett FS på 50-70Hz och lite slaglängd annars vissnar ju elementet direkt.

Känsligheten brukar mätas som medelvärde över sin angivna frekvensområde därför har mellanregister för PA bruk högre känslighet när de slipper gå djupt med lång slaglängd.

Så mät känsligheten mellan 50-200Hz på ett SP Audio - 8" Mellanregister - SP 8 MM sen tar du medelvärdet där så kommer du se andra värden. Sen tittar du på effekttåligheten på tex 60Hz så lär den bottna snabbt när FS var på 125Hz.

Så jag rek en produkt som personen frågade efter och jag kan beskriva varför den passar han!

MVH//Björn

610 Inlägg
25 juni 2013
Avbryer eran disskution här lite och smyger mig in med en midbas fråga.

Hur djupt kan man spela orion hcca 6.2 kit rätt och ordentligt monterat?

Sök