Fått P-bot som jag vill slippa...

caromania Forummoderator
29 juni 2013 · 9 296 Inlägg

Toddemannen skrev:
Klart jag ska betala när överklagan är klar och om jag inte får den stryken inom 2-4 veckor men tror inte du skulle vilja betala 400 spänn för att någon annan inte kan parkera.
Eller hur skulle du gjort själv ? Skulle du åkt hem 2 mil för att du inte fick plats på en parkeringen?

Om jag förstår det rätt har du inte betalat utan endast överklagat? Man ska alltid betala samtidigt som man överklagar, vinner man överklagan så kommer pengarna betalas tillbaka. Om du inte betalar så kommer du få straffavgifter och pålägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nille_war
29 juni 2013 · 66 Inlägg

Toddemannen skrev:

Nille_war skrev:
Själv Hade jag betalat om det var jag ingen ide att riva upp det hade dock letat en annan plats för att slippa p-böter. Så igen skyll dig själv

Det tror tyvär inte jag på.

Klart jag hade 400 vad f...n är det att bråka om

it_mutt Avstängd
29 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Förstår inte riktigt hur det är tänkt att överklagan ska se ut

"Det fanns inga lediga parkeringsplatser för att två puckon dubbelparkerat, så därför ställde jag mig där man inte får och vill av tidigare nämnda anledning slippa betala"?

"Han som låg bakom mig stressade mig, så jag kunde inte hålla hastigheten, därför vill jag slippa fortkörningsböter, konstapeln..."

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Epitaph
29 juni 2013 · 835 Inlägg

it_mutt skrev:
Förstår inte riktigt hur det är tänkt att överklagan ska se ut

"Det fanns inga lediga parkeringsplatser för att två puckon dubbelparkerat, så därför ställde jag mig där man inte får och vill av tidigare nämnda anledning slippa betala"?

"Han som låg bakom mig stressade mig, så jag kunde inte hålla hastigheten, därför vill jag slippa fortkörningsböter, konstapeln..."

Nu håller ju jag med dig i grunden så det smärtar att säga emot lite... MEN

Det finns ett rättsfall där en fortkörare skyllde på en bakomvarande lastbil som låg för nära personen i fråga så denne kände sig tvungen att köra för fort (åberopade nöd, 24 kap brb). Personen fastnade på en fartkamera MEN friades i tingsrätten.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juni 2013 · 14 042 Inlägg

Epitaph skrev:

it_mutt skrev:
Förstår inte riktigt hur det är tänkt att överklagan ska se ut

"Det fanns inga lediga parkeringsplatser för att två puckon dubbelparkerat, så därför ställde jag mig där man inte får och vill av tidigare nämnda anledning slippa betala"?

"Han som låg bakom mig stressade mig, så jag kunde inte hålla hastigheten, därför vill jag slippa fortkörningsböter, konstapeln..."

Nu håller ju jag med dig i grunden så det smärtar att säga emot lite... MEN

Det finns ett rättsfall där en fortkörare skyllde på en bakomvarande lastbil som låg för nära personen i fråga så denne kände sig tvungen att köra för fort (åberopade nöd, 24 kap brb). Personen fastnade på en fartkamera MEN friades i tingsrätten.

Jo, det finns en del undantag men tror inte det gäller TS.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Epitaph
29 juni 2013 · 835 Inlägg

Vettemannen skrev:

Epitaph skrev:

it_mutt skrev:
Förstår inte riktigt hur det är tänkt att överklagan ska se ut

"Det fanns inga lediga parkeringsplatser för att två puckon dubbelparkerat, så därför ställde jag mig där man inte får och vill av tidigare nämnda anledning slippa betala"?

"Han som låg bakom mig stressade mig, så jag kunde inte hålla hastigheten, därför vill jag slippa fortkörningsböter, konstapeln..."

Nu håller ju jag med dig i grunden så det smärtar att säga emot lite... MEN

Det finns ett rättsfall där en fortkörare skyllde på en bakomvarande lastbil som låg för nära personen i fråga så denne kände sig tvungen att köra för fort (åberopade nöd, 24 kap brb). Personen fastnade på en fartkamera MEN friades i tingsrätten.

Jo, det finns en del undantag men tror inte det gäller TS.

/Benny

Verkligen inte.

it_mutt Avstängd
29 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Epitaph skrev:

it_mutt skrev:
Förstår inte riktigt hur det är tänkt att överklagan ska se ut

"Det fanns inga lediga parkeringsplatser för att två puckon dubbelparkerat, så därför ställde jag mig där man inte får och vill av tidigare nämnda anledning slippa betala"?

"Han som låg bakom mig stressade mig, så jag kunde inte hålla hastigheten, därför vill jag slippa fortkörningsböter, konstapeln..."

Nu håller ju jag med dig i grunden så det smärtar att säga emot lite... MEN

Det finns ett rättsfall där en fortkörare skyllde på en bakomvarande lastbil som låg för nära personen i fråga så denne kände sig tvungen att köra för fort (åberopade nöd, 24 kap brb). Personen fastnade på en fartkamera MEN friades i tingsrätten.

Fine, det köper jag, men, lite som Vettemannen är inne på, så är det kanske inte riktigt ett försvar som håller allt som oftast smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Toddemannen
29 juni 2013 · 664 Inlägg

Ni får gärna fortsätta o babbla på !smile

Jag har betalat boten och dragit ett sträck över det här. Får ändå se va de säger, har man tur så blir den riven eller inte , det är väl lika bra att fråga så man får en bekräftelse...

Och jag vet att jag gjort fel ni behöver inte mala på mer om det nu!

Tråden var ju startad för att jag ville se om det var nån som hamnat i samma situation...och hur det löste sig


Nu ska jag ut o lacka o käka god middag så BYE !smile

Evildan
29 juni 2013 ·

Nej det håller inte att påstå att "gästparkeringen var full" och därför ställde jag mig på en gångväg.

Likaså som det redan skrivits i tråden, det kan vara ett bolag Q-park i ditt fall som sköter parkeringsövervakningen på det område du tappade bilen och ett annat företag sköter parkeringen.

Vi har en liknande situation hos oss, ett parkeringsbolag som sköter fastighetens parkeringar och gård och ett annat som sköter kommunens parkering på gatan utanför, så det innebär att en som parkerat fel på gatan kan få böter medans den som står på -vår- parkering slipper undan.

Att överklaga anser även jag bara är slöseri med resurser, bättre p-bolaget kan lägga dessa på att lappa jst folk som parkerar fel, nästa gång kanske någon står på din parkering, är det fullt på parkeringarna runt omkring måste det alltså enligt dig vara okej? Eller hade det varit bättre om p-bolaget kunde lägga tid på övervakning?

turbodeath
29 juni 2013 · 2 452 Inlägg

tyvär så kommer dom inte alltid o lappar när dom borde....vi har haft ett antal bilar som stått på gatan utan o flytta sig en milimeter i typ antal månader,en av dom hade till o med ställt av bilen...har stått där sen december förra året på gatan,först nu har vissa bilar fått böter på gatan som kan brukas av alla.en av dom fick till o med bilen bogserad av bärgare för att han stått där i 2 månader,blir dyrt för han o hämta bilen när han kommer hem.

döden kommer tillbaka
saab_sonett Handledare
1 juli 2013 · 1 481 Inlägg

Finns det inga villor i närheten? Ställ dig på garageuppfarten till nått villagarage, ägaren kan inte göra någonting och polisen kan inte bötfälla. Petar villaägaren på bilen så gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Finns flera fall som bekräftar detta. Så'n är Svensk lag........

Mack Forum- och sitemoderator
1 juli 2013 · 26 136 Inlägg

turbodeath skrev:
tyvär så kommer dom inte alltid o lappar när dom borde....vi har haft ett antal bilar som stått på gatan utan o flytta sig en milimeter i typ antal månader,en av dom hade till o med ställt av bilen...har stått där sen december förra året på gatan,först nu har vissa bilar fått böter på gatan som kan brukas av alla.en av dom fick till o med bilen bogserad av bärgare för att han stått där i 2 månader,blir dyrt för han o hämta bilen när han kommer hem.

Ringer man och tipsar så brukar dom komma på studs..men det kanske bara funkar så här uppe?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

saab_sonett skrev:
Finns det inga villor i närheten? Ställ dig på garageuppfarten till nått villagarage, ägaren kan inte göra någonting och polisen kan inte bötfälla. Petar villaägaren på bilen så gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Finns flera fall som bekräftar detta. Så'n är Svensk lag........

Du säger det? Svammel säger jag;

Brottsbalk (1962:700)

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Som du ser, så gör du dig alltså skyldig till egenmäktigt förfarande genom att parkera på någon annans parkeringsplats eller garageuppfart. Detta då du "olovligen rubbar annans besittning" (Förenklat; om du HINDRAR någon från att använda "sin ägo(del)" från så som det är tänkt)

Ska du komma med tips, så kom inte med tips till TS som är olagliga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
saab_sonett Handledare
1 juli 2013 · 1 481 Inlägg

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:
Finns det inga villor i närheten? Ställ dig på garageuppfarten till nått villagarage, ägaren kan inte göra någonting och polisen kan inte bötfälla. Petar villaägaren på bilen så gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Finns flera fall som bekräftar detta. Så'n är Svensk lag........

Du säger det? Svammel säger jag;

Brottsbalk (1962:700)

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Som du ser, så gör du dig alltså skyldig till egenmäktigt förfarande genom att parkera på någon annans parkeringsplats eller garageuppfart. Detta då du "olovligen rubbar annans besittning" (Förenklat; om du HINDRAR någon från att använda "sin ägo(del)" från så som det är tänkt)

Ska du komma med tips, så kom inte med tips till TS som är olagliga.

jasså??

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/ar … agare.html

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9805/17/vrak.html

Senast redigerat av saab_sonett (1 juli 2013)

it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

saab_sonett skrev:

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:
Finns det inga villor i närheten? Ställ dig på garageuppfarten till nått villagarage, ägaren kan inte göra någonting och polisen kan inte bötfälla. Petar villaägaren på bilen så gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Finns flera fall som bekräftar detta. Så'n är Svensk lag........

Du säger det? Svammel säger jag;

Brottsbalk (1962:700)

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Som du ser, så gör du dig alltså skyldig till egenmäktigt förfarande genom att parkera på någon annans parkeringsplats eller garageuppfart. Detta då du "olovligen rubbar annans besittning" (Förenklat; om du HINDRAR någon från att använda "sin ägo(del)" från så som det är tänkt)

Ska du komma med tips, så kom inte med tips till TS som är olagliga.

jasså??

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/ar … agare.html

Det står klart och tydligt att den står "intill hans ägor", det är alltså inte "på".

Det jag motsatte mig var att du sa att "så är lagen", vilket jag bevisade att så är den inte alls och att du hade fel.

Senast redigerat av it_mutt (1 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
saab_sonett Handledare
1 juli 2013 · 1 481 Inlägg

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:

it_mutt skrev:

Du säger det? Svammel säger jag;

Brottsbalk (1962:700)

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Som du ser, så gör du dig alltså skyldig till egenmäktigt förfarande genom att parkera på någon annans parkeringsplats eller garageuppfart. Detta då du "olovligen rubbar annans besittning" (Förenklat; om du HINDRAR någon från att använda "sin ägo(del)" från så som det är tänkt)

Ska du komma med tips, så kom inte med tips till TS som är olagliga.

jasså??

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/ar … agare.html

Det står klart och tydligt att den står "intill hans ägor", det är alltså inte "på".

Det jag motsatte mig var att du sa att "så är lagen", vilket jag bevisade att så är den inte alls och att du hade fel.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9805/17/vrak.html

caromania Forummoderator
1 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Wow. Aftonbladet från 1998. Nästan bättre källa än Wikipedia.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
focuz
1 juli 2013 · 95 Inlägg

1. P-lisan är ingen idiot. Utan en arbetare som gör sitt jobb på idiotvillkor från sin arbetsledning.(nej, jag jobbar inte som p-lisa)
2. Polisen har inget med saken att göra.
3. Parkera inte om det inte finns parkeringar. En liten promenad mår du bara bra av!
4. Bara att betala då du ställt dig åt helvete.

saab_sonett Handledare
1 juli 2013 · 1 481 Inlägg

Kan väl ta lagtexten då.
Läs sista stycket §7 Den som begärt flyttning får bekosta flytten om inte ägaren gör det. Alltså får du som markägare betala bortforslingen efter att myndigheterna godkänt flytten som kan ta lååång tid.
Parkerar du en natt på grannens mark så händer inte ett smack.

2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.
   Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.
   Ett registrerat fordon får också flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren.
   Regeringen får överlämna åt en eller flera myndigheter att meddela tillstånd för andra myndigheter att besluta och verkställa flyttning av fordon. Lag (2003:637).
3 § Fordon som flyttas med stöd av denna lag skall förvaras på en särskild för ändamålet avsedd uppställningsplats eller ställas så nära den plats där de anträffades att de lätt kan återfinnas.
   Fordonsvrak skall i stället skrotas eller undanskaffas på annat sätt, så snart det lämpligen kan ske. I beslut om flyttning skall anges om fordonet är att anse som fordonsvrak. Lag (1984:320).
4 § Flyttning av fordon som inte är fordonsvrak skall utföras så att fordonen och föremål som hör till dessa inte tillfogas onödig skada.
   När fordon förvaras på särskild uppställningsplats, skall nödvändiga åtgärder vidtas för att de inte skall skadas eller brukas obehörigen under förvaringen. Lag (2003:637).
5 § När ett beslut om flyttning av ett registrerat fordon har meddelats, skall den myndighet som meddelat beslutet underrätta ägaren så snart det kan ske. Detsamma gäller om ett flyttningsbeslut har meddelats avseende ett fordon som inte är registrerat och det genom märkning eller på annat sätt omedelbart framgår vem som är fordonets ägare. I fråga om fordon som innehas med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett år skall även den som har upplåtit nyttjanderätten (uthyraren) underrättas.
   Om ett fordon har flyttats till en särskild uppställningsplats och ägaren inte har kunnat anträffas, skall den myndighet som verkställt flyttningen kungöra den genom anslag i myndighetens lokal. Om det flyttade fordonet är registrerat skall myndigheten dessutom vidta de fortsatta undersökningar och åtgärder som kan anses motiverade för att underrätta fordonets ägare om flyttningen.
   I fall då ett fordon har flyttats till en särskild uppställningsplats, skall underrättelsen enligt första stycket innehålla upplysning om vad som enligt 6 § blir följden om fordonet inte avhämtas inom där angiven tid. Kungörelse enligt andra stycket skall innehålla uppgift om följden enligt 6 § av att ägaren efter där angiven tid fortfarande är okänd. Lag (2003:637).
6 § Ett fordon som förvaras på en särskild uppställningsplats tillfaller kommunen om beslutet om flyttning har verkställts av en kommunal myndighet och i annat fall staten om
1. ägaren har delgetts sådan underrättelse som avses i 5 § och inte hämtat fordonet inom en månad därefter,
2. ägaren inte har hämtat fordonet inom tre månader efter det att kungörelse skedde enligt 5 §, eller
3. ägaren får anses ha uppgett sin rätt till fordonet.

   Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten. Lag (2003:637).
7 § Ägaren av ett fordon som har flyttats med stöd av denna lag är skyldig att ersätta kostnaden för flyttningen och de övriga åtgärder som vidtagits med stöd av lagen. Ersättningsskyldighet föreligger inte, om ägaren gör sannolikt att fordonet frånhänts honom genom brott.
   Vid beräkning av ersättningen skall fordonets värde dras av från kostnaderna om äganderätten har övergått enligt 6 §.
   Kostnader, som inte tas ut av ägaren, skall bäras av staten eller, om flyttningsbeslutet har verkställts av kommunal myndighet, av kommunen. Vid flyttning enligt 2 § andra eller tredje stycket skall sådana kostnader i stället bäras av den som begärt flyttningen.

Senast redigerat av saab_sonett (1 juli 2013)

Cadillac_The_King
1 juli 2013 ·

Toddemannen skrev:

Tom skrev:
Enda sättet att ha en chans att överklaga är väl om du tog bild på händelsen. Ta med allt detta till polisen i sådant fall och lämna in en överklagan. Jag har försökt med sådana, men tyvärr inte lyckats (än).

Tyvärr tog jag inte någon bild då, bilarna som stod fel hade lämnat parkeringen när jag skulle åka, och innan så tänkte jag inte på att de där q-park bögarna kunde komma förbi...
Och jag pratade med polisen senare på kvällen, de hade även sett hur jag stått när de åkt förbi där och jag förklarade hur det låg till och de höll med mig om att jag inte skulle kunnat ställe mig på annat vis än just där då.
Känns som man får betala de där 400 kronorna i nuläget men om de inte godtar det jag skrev när jag överklagade får jag ringa upp dom och skrika på dom, t.o.m polisen sa att dom är idioter...tongue

400:- är väl bara att betala och se glad ut 400:- är väl inget ting göra än stor grej ut av :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang