How to: Lösa ABS/TRACKS problem på Volvo 85x70 serien.

Zwudda Refined
30 juni 2013 · 1 770 Inlägg
#1

Då det är ett mycket vanligt fel på Volvos 850 och S/V/C70 serien med att få upp felkoderna ABS och TRACKS OFF på instrumentpanelen så tänkte jag förklara hur man enkelt kan lösa detta problem själv.
Efter mina tidigare erfarenheter så är det väldigt ofta ABS boxen som har spruckit i lödningarna innuti när dessa felkoder anländer. Då eftermarknads boxarna kostar ca. 5000:- för ett utbyte, och gud vet vad det kostar på Volvo så känns detta som att det är värt att fixa problemet själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-b3afca0ae784c85be2236af11e7b5566.jpg
Såhär ser varningslamporna ut (Förutom lambda lampan, den har inget med detta felat att göra). Och både ABS och TRACKS OFF lamporna lyser samtidig och de går inte släcka dem genom att "nollställa" systemet. Det går inte heller att använda TRACKS funktionen, den förefaller stendöd när knappen trycks in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-937adc3deedd820406d399e43a201c37.jpg
Här under ABS pumpen sitter ABS styrboxen. Innan ni börjar utföra något arbete med detta så föreslår jag att ni kopplar ur batteriet på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-b3e2e6e72f5c8fc3eb6bc098f13f8704.jpg
Boxen sitter fastskruvad med dessa 4 skruvarna. Det fungerar lika bra att använda en 4mm hylsa för att skruva loss dem. De sitter även två kontaktstycken till boxen som måste tas bort innan ni kan få ut den. Jag har tyvärr inga bilder på det, men det förstår till och med en apa att de skall kopplas ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-fed4ad97493a7d059dcf9eeebfc4c4e9.jpg
Såhär ser boxen ut ute ur motorutrymmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-0d984c7044b38d1482e6eb46818f2185.jpg
Först för att få upp locket måste man bända bort dessa "fjäderbrickorna". Det görs väldigt enkelt med en liten plattmejsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-e0c9c9f5ffdf8208113f13560ecce0f9.jpg
Locket är limmat/silikonat för att hålla ute fukt. Jag gör så att jag värmer upp boxen ordentligt med en värmepistol för att sedan bända upp locket försiktigt med en bred plattmejsel eller en morakniv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-dc56fcd5cb8cd8174795d1d93316e5e8.jpg
Men man får vara försiktig så man inte slinter in med verktyget in i elektroniken, det är enkelt att göra, och då är det mycket känslig elektronik som kommer att ta skada. Hela elektronikplattan är övertäck av ett tunt lager silikon, eller nått liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-618ba829717ad885e4692c19656a8863.jpg
Man får se till att syna lödningarna ordentligt. Gärna med förstoringsglas. Här är två stycken som spruckit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-102545fc458ad3f1a871cd99e286f3dd.jpg
Visst är jag absolut ingen expert på att löda, men det behöver man inte heller. Detta fungerar alldeles utmärkt! Glöm inte att skrapa bort silikonet över lödningarna innan ni löder bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-2baaa715974f7c6ca39b03c94a258558.jpg
Sedan när boxen skall ihop igen så se till att lägga någon liknande silikon i fogarna innan locket läggs på så fukten förblir utanför!
När väl boxen är monterad tillbaks i bilen och ni skall provköra så kommer felkoderna direkt att komma upp när ni startar bilen. Det beror på att ABS systemet måste komma i rullning (runt 50km/h) för att känna av alla sensorer och på så vis nollställs sig självt och släcka lamporna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-20c490d0ec62a0695f90b60e8d8cd60f.jpg
Sådär ja! Då var felkoderna borta smile Iallafall ABS felkoderna wink

Detta fungerar på precis samma sätt på bilar utan TRACKS funktion, igniórera då bara allt som skrivits om TRACKS.

Detta hoppas jag att någon kan komma till användning av.
Men jag tar inget ansvar för vad ni själva gör med era bilar. Allt sker på egen risk, men detta har fungerat för mig på de bilarna jag gjort det på.

Senast redigerat av Zwudda (30 juni 2013)

Kooza
30 juni 2013 · 234 Inlägg
#2

Perfekt "how to" tråd. Har detta problemet med min nämligen. Bra förklaringar och bra bilder, ett stort + från mig.
smile

//Mattias

Mvh// Mattias
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2013 · 24 350 Inlägg
#3

Ett symptom på att det kan vara ABS&TRACS-boxen som strular är att det - allt för ofta - felindikerar på sensorn höger bak.
Vill bara flika in det.
Annars, mycket bra tråd, och jag hoppas den blir klistrad.

Edit: Och det heter som sagt "TRACS" och inte "TRACKS"..hehe.

Senast redigerat av Mack (30 juni 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Zwudda Refined
30 juni 2013 · 1 770 Inlägg
#4

Mack skrev:
Ett symptom på att det kan vara ABS&TRACS-boxen som strular är att det - allt för ofta - felindikerar på sensorn höger bak.
Vill bara flika in det.
Annars, mycket bra tråd, och jag hoppas den blir klistrad.

Stämmer mycket bra det, men det indikerar faktiskt ganska ofta även på vänster bak. Men tack för inflikningen smile

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2013 · 24 350 Inlägg
#5

Zwudda skrev:

Mack skrev:
Ett symptom på att det kan vara ABS&TRACS-boxen som strular är att det - allt för ofta - felindikerar på sensorn höger bak.
Vill bara flika in det.
Annars, mycket bra tråd, och jag hoppas den blir klistrad.

Stämmer mycket bra det, men det indikerar faktiskt ganska ofta även på vänster bak. Men tack för inflikningen smile

Hm..kanske var vänster bak jag menade förresten.
Blir förvirrad av höger och vänster..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
BOLIN_
30 juni 2013 · 2 763 Inlägg
#6

Detta fick jag göra på min XC för några veckor sedan. Gick faktiskt smidigt och tog ungefär en halvtimme att göra smile För att inflika lite så kostar en ny box till min i alla fall ca 8000kr på Volvo. Japp, jag var tvungen att fråga wink

Volvo - For Life
FLindgren
30 juni 2013 · 5 089 Inlägg
#7

Jag har en v70 där tracsen lyser typ var 10:e gång man startar. och trycker man på knappen så slocknar lampan och lyser ej mer. Kan detta vara lösningen för mig också tro?

\Lindgren
BOLIN_
1 juli 2013 · 2 763 Inlägg
#8

FLindgren skrev:
Jag har en v70 där tracsen lyser typ var 10:e gång man startar. och trycker man på knappen så slocknar lampan och lyser ej mer. Kan detta vara lösningen för mig också tro?

Det var en jäkligt bra fråga för det där fenomenet har jag aldrig hört talats om! Hoppas någon annan här kan svara på din fråga hmm

Volvo - For Life
Zwudda Refined
1 juli 2013 · 1 770 Inlägg
#9

FLindgren skrev:
Jag har en v70 där tracsen lyser typ var 10:e gång man startar. och trycker man på knappen så slocknar lampan och lyser ej mer. Kan detta vara lösningen för mig också tro?

Är det enbart TRACS lampan som lyser eller är det ABS lampan med?
Jag hade samma fenomen på min V70R, men då var det båda lamporna samtidigt, och det visade sig vara en dålig lödning som glappade i boxen. Det försvann permanent av samma arbete som denna tråden visar. Jag har även varit med om samma sak med enbart TRACS lampan, men då visade ser sig att någon kopplat ABS lampan till oljetryckslampan för att klara besiktningen. Men det kanske du vet inte är gjort på din bil?

FLindgren
1 juli 2013 · 5 089 Inlägg
#10

Zwudda skrev:

FLindgren skrev:
Jag har en v70 där tracsen lyser typ var 10:e gång man startar. och trycker man på knappen så slocknar lampan och lyser ej mer. Kan detta vara lösningen för mig också tro?

Är det enbart TRACS lampan som lyser eller är det ABS lampan med?
Jag hade samma fenomen på min V70R, men då var det båda lamporna samtidigt, och det visade sig vara en dålig lödning som glappade i boxen. Det försvann permanent av samma arbete som denna tråden visar. Jag har även varit med om samma sak med enbart TRACS lampan, men då visade ser sig att någon kopplat ABS lampan till oljetryckslampan för att klara besiktningen. Men det kanske du vet inte är gjort på din bil?

Endast tracs lampan lyser. tror inte den är kopplad till oljelampan då den bara lyser ibland. Inget jag igentligen bryr mig om då det bara är att trycka på knappen så slutar den lysa men det hade ju vart roligt å veta om det är boxen som bråkar. Den börjar aldrig lysa under färd utan bara ibland när man startar bilen. Oavsett varm eller kall.

\Lindgren
Zwudda Refined
1 juli 2013 · 1 770 Inlägg
#11

FLindgren skrev:

Zwudda skrev:

FLindgren skrev:
Jag har en v70 där tracsen lyser typ var 10:e gång man startar. och trycker man på knappen så slocknar lampan och lyser ej mer. Kan detta vara lösningen för mig också tro?

Är det enbart TRACS lampan som lyser eller är det ABS lampan med?
Jag hade samma fenomen på min V70R, men då var det båda lamporna samtidigt, och det visade sig vara en dålig lödning som glappade i boxen. Det försvann permanent av samma arbete som denna tråden visar. Jag har även varit med om samma sak med enbart TRACS lampan, men då visade ser sig att någon kopplat ABS lampan till oljetryckslampan för att klara besiktningen. Men det kanske du vet inte är gjort på din bil?

Endast tracs lampan lyser. tror inte den är kopplad till oljelampan då den bara lyser ibland. Inget jag igentligen bryr mig om då det bara är att trycka på knappen så slutar den lysa men det hade ju vart roligt å veta om det är boxen som bråkar. Den börjar aldrig lysa under färd utan bara ibland när man startar bilen. Oavsett varm eller kall.

Okej. Då har tyvärr inte jag något bra svar på det iallafall. Lycka till

breesladd SKÅNING
2 augusti 2013 · 1 215 Inlägg
#12

mycke bra tråd, men vill bara inflika att det ej är samma box på dom tidiga 850 som på dom senare och att boxen sitter placerad ovanpå abspumpen på dom tidigare

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Zwudda Refined
2 augusti 2013 · 1 770 Inlägg
#13

breesladd skrev:
mycke bra tråd, men vill bara inflika att det ej är samma box på dom tidiga 850 som på dom senare och att boxen sitter placerad ovanpå abspumpen på dom tidigare

Det kan du nog ha rätt i. Jag har aldrig funderat på det, eller grejat med någon 850 som är äldre än -94:ans turbo.

Har de första modellerna samma problem?

breesladd SKÅNING
2 augusti 2013 · 1 215 Inlägg
#14

Zwudda skrev:

breesladd skrev:
mycke bra tråd, men vill bara inflika att det ej är samma box på dom tidiga 850 som på dom senare och att boxen sitter placerad ovanpå abspumpen på dom tidigare

Det kan du nog ha rätt i. Jag har aldrig funderat på det, eller grejat med någon 850 som är äldre än -94:ans turbo.

Har de första modellerna samma problem?

vet ej om det är samma problem men jag fick lysande ABS/tracs lampor på min 855 -94 och kunde ej få bort dom genom att nolla systemet (har blink varianten i motorrummet) öppnade min box och lödningarna såg hela ut men är ju så satans små så svårt att se, oavsett så testade jag en annan box jag hade liggandes dock var det en box med bara ABS och då slocknade iaf ABS lampan men tracs lös fortfarande.

håller på att ragga fatt i en ABS/tracs box nu och får se om det kan lösa det hela, kan skriva här hur det gått när jag fått tag på box

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Evildan
2 augusti 2013 ·
#15

Kanonbra tråd med tydliga bilder och förklaringar, för att förbättra den ytterligare föreslår jag att du dessutom lägger den i rätt del av forumet (fordonselektronik mm) för att så många som möjligt kan ha nytta av den nu när du gjort ett sådant bra jobb.

MD32
11 december 2013 · 1 Inlägg
#16

Hej
Har problem med att ABS lampan lyser från och till.
Är ganska säker på att det är "boxen".

Då min 850 GLT -96 har tracs (iaf TRACS-knapp och TRACS-lampa som tänds off när man trycker på den) blev jag osäker på om min box kan vara utbytt tidigare då det ej står tracs på den.
Har heller aldrig märkt att "Tracsen har jobbat".

Min box är märkt med art.nr 9140773
Kanske borde ha en med art.nr 9140774 som enligt bild 4? Om man ändå ska skaffa en ny!?

Nån som vet?

//Niklas

Volvo 850 GLT
turbodeath
11 december 2013 · 2 426 Inlägg
#17

mycket bra tråd o det är inte ovanligt med dessa lödningar som spricker....

döden kommer tillbaka
Zwudda Refined
11 december 2013 · 1 770 Inlägg
#18

MD32 skrev:
Hej
Har problem med att ABS lampan lyser från och till.
Är ganska säker på att det är "boxen".

Då min 850 GLT -96 har tracs (iaf TRACS-knapp och TRACS-lampa som tänds off när man trycker på den) blev jag osäker på om min box kan vara utbytt tidigare då det ej står tracs på den.
Har heller aldrig märkt att "Tracsen har jobbat".

Min box är märkt med art.nr 9140773
Kanske borde ha en med art.nr 9140774 som enligt bild 4? Om man ändå ska skaffa en ny!?

Nån som vet?

//Niklas

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för nummer som skall vara på vilka boxar, tyvärr =/

Enbitost
12 oktober 2015 · 18 Inlägg
#19

Märks det vart det behövs löda? finns det någonstans det "brukar" behövas lödas om?

rudarmy
12 oktober 2015 · 347 Inlägg
#20

har precis gjort detta på 855 -98 men min "kretskortslödare" hittade ej något fel där..
trippmätaren är åxå död, på vilken abs-givare går trippmätaren?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang